Paard aankopen met/zonder BTW

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

macaromich

Paard aankopen met/zonder BTW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 08:37

Hallo,

Zijn er voor en nadelen aan een paard met/zonder BTW(21%) kopen bij een zakelijk bedrijf? Dus niet particulier. Ik heb gezocht op internet, maar kan enkel relevante informatie vinden voor de verkoper, niet voor de koper… :)

Elisa2

Re: Paard aankopen met/zonder BTW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:42

Dan koop je een paard bij een bedrijf dan valt het onder consumentenrecht en heb je als koper veel meer juridische bescherming mocht je een ondeugdelijk product kopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:47

Elisa2 schreef:
Dan koop je een paard bij een bedrijf dan valt het onder consumentenrecht en heb je als koper veel meer juridische bescherming mocht je een ondeugdelijk product kopen.

Een bedrijf kan ook een paard zonder btw verkopen via de margeregeling.

Als je een paard via een bedrijf koopt kun je terugvallen op het consumentenrecht. Je hebt dus meer bescherming zoals Elisa2 al aangaf.

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 08:53

Bedankt!

Ik ken een paard van veulen af aan, gehele (gezondheid)geschiedenis en die van ouders (die staan op dezelfde plek) is bekend. Van te voren zou ik het paardje laten keuren. De verkoper zou hem graag zonder btw verkopen. Raden jullie het dan nog steeds af?

Het paard heeft trouwens nog nooit iets gemankeerd.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:06

Wel of geen btw heeft niets van doen met je rechten als consument als je koopt bij een bedrijf. Het zegt enkel iets over de wijze waarop een paard is ingekocht en hoe het paard ooit in de handel is gekomen (bijvoorbeeld vanaf een andere bedrijf met btw of vanuit eigen privé fok zonder btw of juist bedrijfsmatige fok, dan weer met btw). Het enige waar je in mijn ogen op moet letten is dat je er wel gewoon een bedrijfsfactuur bij krijgt. Dat je niet ongemerkt een paard koopt wat verkocht wordt vanuit privé. Dan kun je denken dat je bij een bedrijf koopt, maar dan zou er weer gezegd kunnen worden dat ze handelen als privé /particulier persoon ipv bedrijfsmatig (of zoiets juridisch stand houdt als het misgaat durf ik niet te zeggen).

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:09

Je kunt alleen een paard zonder btw kopen als je zelf een bedrijf bent.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:13

Het lijkt mij, dat de verkoper dit wil, omdat de verkoper de omzet uit de verkoop niet wil opgeven. Belasting technisch.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:45

De verkoper mag alleen BTW rekenen als hij een bedrijf heeft dat BTW plichtig is en het paard van het bedrijf is. Dan moet je ook een rekening krijgen met daarop zijn BTW nummer en de berekende BTW.
Als de verkoper als particulier wilt verkopen mag hij geen BTW rekenen. vraag dan om een koopovereenkomst , dan is het duidelijk dat het paard vanaf dan van jou is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:59

Ik heb een keer een pony gekocht bij een bedrijf met factuur maar zonder btw (marge). Maar waar dit verschil dan in zit?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:01

Dan heeft het bedrijf waarschijnlijk het paard ingekocht van een particulier en dan kunnen en mogen ze geen btw verrekenen bij aan en verkoop. En wordt het een margeverkoop. Net als bij auto’s.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:21

Pikeur schreef:
Ik heb een keer een pony gekocht bij een bedrijf met factuur maar zonder btw (marge). Maar waar dit verschil dan in zit?

Er wordt dan btw afgedragen over winstmarge i.p.v. de omzet.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:27

Waarschijnlijk staat het paard in privé en niet op de balans van een bedrijf. Vandaar de wens om het paard in privé, zonder btw, te verkopen. Dan hoef je de opbrengsten ook niet op te geven.