Castreur gezocht noordbrabant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Castreur gezocht noordbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 15:52

Wij hebben een tweejarige mini hengst die we mogelijk willen laten castreren (of verkopen...) zijn hormonen zitten hem in de weg op dit moment en hij is (veel) mannelijker dan bij de koop aan ons verteld werd. Nu hebben we 2 dierenartsen gebeld en zitten de kosten tegen de 300€, maar met mijn hengstje een aantal jaar geleden betaalde ik nog geen €100. Ik heb alleen geen idee meer wie dit toen was.

Weet er iemand een castreur in omgeving noordbrabant (Ommel) waarbij het goedkoper is dan 300€ of is het gewoon zo duur geworden tegenwoordig?

Bedankt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Castreur gezocht noordbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:59

Dap de eenhoorn in je eigen weide. Is de goedkoopste in de buurt die het veilig doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:51

Ja, de DA is fors duurder geworden, ook daar hebben ze te maken (gehad) met dezelfde inflatiesprong als ieder ander. Toch liever een DA dan dat die er bij complicaties als nog aan te pas moet komen. Het is trouwens de vraag of castreurs nog bestaan met de steeds strenger wordende wetten qua medicijnen, zonder sedatie en pijnstilling castreren is immers ook geen optie.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:58

Ik heb mijn kleine shetlander hengstje door een castreur (ook in Noord-Brabant) laten castreren een aantal jaar geleden. Hij heeft hem veel te veel verdovingsmiddelen gegeven, de pony was een stuk langer helemaal 'out' dan de bedoeling is. De verwijderde delen heeft hij gewoon over z'n schouder de wei in gegooid := . Echt een zeer vreemde praktijk, wat liet die een onprofessionele indruk achter. Nee, ik zou absoluut aanraden om een dierenarts te laten komen!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:03

juliedo24 schreef:
Ik heb mijn kleine shetlander hengstje door een castreur (ook in Noord-Brabant) laten castreren een aantal jaar geleden. Hij heeft hem veel te veel verdovingsmiddelen gegeven, de pony was een stuk langer helemaal 'out' dan de bedoeling is. De verwijderde delen heeft hij gewoon over z'n schouder de wei in gegooid := . Echt een zeer vreemde praktijk, wat liet die een onprofessionele indruk achter. Nee, ik zou absoluut aanraden om een dierenarts te laten komen!

Teveel geven is zeer onprofessioneel. Maar de ballen gewoon land of stal kn gooien is niet onprofessioneel. Juist een teken dat ze het veel doen. Sommige laten mensen komen en hebben een emmer vol ballen staan.

Ts: vraag eens een grote stal in de buurt, die hebben vaak iemand die het aan de lopende band doen. Wel expliciet vragen of ze ook mini's doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:10

Cioccolato schreef:
Maar de ballen gewoon land of stal kn gooien is niet onprofessioneel. Juist een teken dat ze het veel doen..

Ja joh, heel professioneel. Zodat de vossen, dassen, buizerds, kraaien en raven gewoon doodgaan aan de overdosis verdovingsmiddelen die ze binnenkrijgen.

TS: er is al jaren een uitsterfbeleid wat betreft castrateurs. Echt al 40 jaar geleden of zo, ergens in de jaren 80, is een wet aangenomen die stelt dat alleen artsen 'de huid penetrerende handelingen' mogen doen. Verdoven en snijden mag een niet-arts dus niet. Castreurs die er al waren mochten doorgaan, nieuwe mochten er niet meer bijkomen. Dus het is echt een uitstervend of uitgestorven beroep. En niet ten onrechte.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:24

Je pakt ze zelf toch even weg neem ik aan?! :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:27

Cioccolato schreef:

Maar jij zegt dat het zo de wei ingooien (dus niet naast hem neerleggen) betekend dat het een goede castreur is. Vroeger bij mijn opa kwam regelmatig een castreur en die gooide de ballen echt niet over de schouder het land in hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:42

Cioccolato schreef:

En dan moet ik eerst in mijn wei gaan zoeken naar waar die dingen terecht zijn gekomen? Lekker wel.

Een DA ruimt z'n eigen zooi gewoon op. Inclusief ballen of andere operatieresten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:48

Nou, ze zullen vast niet aan de andere kant van de wei gegooid worden. Ik snap wel dat de kliniek hoge kosten regelt als men t zelf niet wil. Daar betaal je inderdaad voor :j maar niet zeuren dat het te duur is.

Ik hou meer van de 'gooi over de schouder' cultuur.
Ieder z'n ding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:49

Ik ben meer hou het maar veilig voor het paard cultuur. Waar die ballen blijven maakt me niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:52

En ik ben van hou het ook veilig voor de omgeving. Je moet er toch niet aan denken dat je hond er in een onbewaakt moment met die ballen er vandoor gaat en 's avonds dood in z'n mand ligt?
Het is verdikke meer moeite die dingen een wei in te slingeren dan gewoon in een bakkie te gooien en weer in je auto te zetten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:53

Ook waar :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:54

Cioccolato schreef:
Nou, ze zullen vast niet aan de andere kant van de wei gegooid worden. Ik snap wel dat de kliniek hoge kosten regelt als men t zelf niet wil. Daar betaal je inderdaad voor :j maar niet zeuren dat het te duur is.

Ik hou meer van de 'gooi over de schouder' cultuur.
Ieder z'n ding

Maar het gooien van ballen geeft helemaal niet aan dat het dan een goede castreur is, dat bedoelde ik.
Mijn kleintje heb ik liggend (niet op tafel) in de kliniek laten doen en dat kostte 175E.
Castreur was 125, maar die wilde geen kleintje doen (wilde alleen groter paardjes doen die hij staand kon doen).
Voor die 50E ga ik echt niet zeuren dat dat te duur is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:29

Weet je überhaupt of je mini z'n ballen zijn ingedaald voordat er gegooid zou kunnen worden?

Dat bepaalt sowieso de wijze van castratie.
Ik moest met m'n hengst naar de kliniek. 2 overnachting inkl ontbijt/lunch/ diner.
Koste wel iets meer dan 300.eu maar zou voor veiligheid kiezen. Ik had geen keuze in iedergeval

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:44

Narcose bij die kleintjes is wel verhoogd risico, gewoon door da laten doen!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:03

Ik ga wel met de rest mee. Castratie toch echt het liefst bij een DA/kliniek laten doen. Liever wat duurder uit met goede (na)zorg dan zo goedkoop mogelijk met evt complicaties er na en dat de DA dan alsnog moet komen.

Heb mijn Shetlander ruin bijna 8 jaar geleden op de kliniek laten castreren. De zorg was zo goed dat die na 1 nacht apart weer tussen zijn vriendjes kon lopen en ik er verder niks aan heb hoeven doen. Beweging kreeg die sowieso wel. Stond 24/7 buiten (nu overdag buiten en 's nachts binnen).
Mijn mini jaarling wil ik in november laten castreren. Die gaat naar precies dezelfde kliniek.
Ik wil en neem geen risico's.
Ik betaal liever 300euro (of meer) voor mijn mini en dat alles tip top in orde is dan veel minder en evt. Complicaties krijgen.
Er hoeven uiteraard geen complicaties te zijn bij een castreur, maar zeker met een mini wil je dat risico gewoon niet nemen, maar al had ik een paard gehad dan was die ook gewoon naar de kliniek gegaan voor castratie.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:19

Blijft fascinerend dat ik voor de hond al meer kwijt was, maar even rondbellen bij dierenartsen kan sowieso nogal schelen. Kies er een paar in de buurt en vraag het ze (en check even of z’n ballen wel ingedaald zijn idd).

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 10:06

Zn ballen zijn zeker ingedaald. Ik heb 3 dierenartsen gebeld en alle 3 zit het tegen de 300€. Maar bedankt voor jullie meningen, dan gaan wij nog even de keuze maken of we wel of niet voor castratie gaan, maar dan dus in ieder geval gewoon bij de dierenarts!

Afbeelding

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:13

Ik wist niet dat het normaal was om de ballen gewoon weg te gooien. Het was voor mij nogal overwachts dat ik vervolgens de ballen van mijn pony uit de bosjes moest plukken voordat de hond erbij kon :+
Maar de te grote dosis aan sedatie was inderdaad nog rotter.

Goeie keus TS, succes. Je paardje vind ik echt heel knap <3

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:17

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.