Paard vervoeren in veewagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Paard vervoeren in veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 11:36

Hallo allemaal!

Ben even benieuwd of jullie ook ervaring hebben in het vervoeren van (grote) paarden met een veewagen?

Ik wil namelijk een trailer kopen voor mijn 3-jarige van 1.65m (wordt dus richting 1.70m) en mijn vriend wil een veewagen kopen voor de kalveren en stier. Als het even kan willen we dus samen één wagen kopen waar we beide mee kunnen vervoeren. Moet sowieso aluminium zijn. Maarja ik zit met de hoogte van de veewagens te dubben en hij met de deurtjes van de trailers....

Ik ben benieuwd! groetjes

MarjanB

Re: Paard vervoeren in veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:41

Hij kan de koeien toch ook gewoon in de trailer vervoeren? Wellicht dan een stevige uitvoering kopen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:44

koeien kun je eigenlijk niet in een trailer vervoeren tenzij je zo'n ijzeren hekwerk hebt boven de klep. Ze springer er namelijk gewoon uit! ik praat uit ervaring, wij waren ook ooit zo dom om een mini galloway in mijn trailer te vervoeren....ze probeerde gewoon over de klep te klauteren, ik zou het dus echt niet doen.
Dan een wagentje kopen, veetrailers zijn namelijk te laag voor paarden

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:49

runderen in een paardentrailer is doffe ellende, runderen hebben veel meer lompe kracht, kun je niet vastzetten en als je een stier hebt die meent de zijwanden te moeten beuken heb je een probleem. Los nog dat ze erachter gewoon eruit springen.

Andersom heb je een probleem met de hoogte, tenzij je een kleine pony hebt. Ik weet alleen niet of het wettelijk toegestaan is om paarden in een veetrailer te vervoeren en runderen in een paardentrailer.

Je hebt van ik meen Böckmann wel een extreem zware uitvoering van een paardentrailer, die zou je eens kunnen bekijken. Een landopzichter in de buurt heeft die, alleen dat ding is leeggewicht richting de 2 ton.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:51

Hier goede ervaring met een Ifor :-)
Wel een ouder model, met alles van aluminium+staal. De nieuwe hebben namelijk een deel glasfiber aan de voorkant.

De boer waar mijn paarden stonden leende graag mijn 2-paards Ifor als hij eens wat koeien/kalveren moest verplaatsen. Daarna ging hij er wel altijd even met de hoge drukspuit doorheen :')

De Ifor heeft goede metalen deurtjes boven de achterklep.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 12:00

callippo schreef:
Hier goede ervaring met een Ifor :-)
Wel een ouder model, met alles van aluminium+staal. De nieuwe hebben namelijk een deel glasfiber aan de voorkant.

De boer waar mijn paarden stonden leende graag mijn 2-paards Ifor als hij eens wat koeien/kalveren moest verplaatsen. Daarna ging hij er wel altijd even met de hoge drukspuit doorheen :')

De Ifor heeft goede metalen deurtjes boven de achterklep.

Zo'n model?

Afbeelding

En van welk jaar heb je? Dan kan ik beter vergelijken. Zaten inderdaad al wel een beetje naar iFor te kijken omdat die ook boven de achterklep deurtjes hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:26

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 06-08-24 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:29

vee trailers zijn te laag voor paarden, veewagen is dezelfde hoogte als trailer

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:29

Kijk eens naar magnum maar weet niet of die ook in Nederland leveren.

Toen onze merrie bij de boer stond voor het dekken en daarna controle bij de dierenarts gingen er gewoon 2 trekpaarden en een veulen in die wagen :+

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:35

Een Ifor uit de HB range (de HBX en HBE hebben deels polyester).
De mijne heeft geen raampje in het midden van de voorkant. En een deelbare achterklep (dus klep en deuren) en dat is op de boerderij ook erg handig (met de frontlader pallets erin zetten bijvoorbeeld).