Fries paard kopen advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marxvxw

Fries paard kopen advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 20:38

Hoi,

Ik zou wellicht graag mijn nu verzorgpaard willen overkopen. Hij is een Fries en is 13 jaar. Hij is heerlijk te rijden maar voornamelijk recreatief. De eigenaar zou er nu zo'n 12.000 voor willen. Maar het paard heeft enkele dingen waardoor ik dacht dat het paard wel iets minder zou kosten. Zo heeft hij hele slechte hoeven, een flink litteken op zijn been, CPL (wel in de hand) en niet zo lang geleden een flinke koliek aanval gehad.

Nu vraag ik me af wat zouden jullie voor zo'n fries betalen? Ik hoop dat dit mag om dit zo te vragen.

Wijziging: overigens om erbij te vermelden dat het een ongelooflijk lief dier is, goed bij de smid, makkelijk te laden en ondanks zijn koliek hij het nu weer heel goed doet.
Laatst bijgewerkt door Marxvxw op 19-07-24 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:40

Ik zou hem helemaal niet kopen als ik jou was.
Een ouder ongezond paard van een zwak ras voor veel te veel geld.

belle_boef

Re: Fries paard kopen advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:42

Deze zou ik ook lekker blijven verzorgen en de kwalen bij de eigenaar laten.

CPL is ***

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:43

Friese paarden worden vaak wat sneller oud dan andere rassen.
Daarom met die leeftijd en problemen die hij heeft, vind ik het te duur.
Ik zou het zelf niet doen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-07-24 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:46

Wat een geld joh.
En dan nog met problemen ook.
Niet doen, ga voor dat geld toch ergens anders kijken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:13

Wat voor papier? Is hij braaf/bomproof? Veel behang? Dat bepaald de prijs ook ontzettend. Veulens gaan al voor die prijs weg

Marxvxw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 21:16

Hij is braaf maar niet bomproof. Bang van fietsers/wielrenners. Hij heeft niet veel behang. En wat hij heeft moeten we scheren door de CPL. Daarnaast heeft hij ook nog Mok wat ik hierboven niet genoemd heb.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:22

Ik denk dat je voor dat geld een heel leuk gezond dier kan kopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:00

Ik zou hem dan ook laten staan :) Op basis van deze info zou ik hem niet duurder dan 8000 schatten.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:03

De eigenaar weet dat jij er al emotioneel aan gehecht bent, en dat je dus mogelijk bereid bent om een (belachelijk) hoge prijs te betalen.

Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf. Ik zou hem lekker laten staan!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:04

Dat is echt teveel!! Ik denk je en hem te kennen en t is echt n schat, maar zoveel..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:29

Cpl en koliek zijn wel dingetjes bij een fries en zullen er niet oud mee worden. Ik vind het nogal veel geld

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:32

Echt niet doen hoor, dit is veel teveel geld.
Friezen zijn achterlijk duur momenteel maar op basis van wat jij zegt zou ik er nog niet eens de helft voor geven.

Lekker blijven verzorgen en intussen verder kijken naar wat anders!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:36

Oef, dat is veel geld! Ik begrijp dat je aan dit paard gehecht bent en het is steeds fijn een paard te kunnen kopen wat je door en door kent. Maar stel dat je hem niet kende, zou je dan gaan kijken naar een paard dat een zware koliek heeft gehad, mokgevoelig is èn CPL heeft, en waarvoor ze dan nog dit bedrag vragen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:42

Weet je ook waarom de eigenaar het paard wil verkopen?

Marxvxw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 22:49

Ik ben me ook zeker bewust van dat het onwijs veel geld is voor een paard met problemen/kwalen en wil ook even zeggen dat ik het sowieso niet zou doen voor het geld wat de eigenaar nu vraagt. Maar voor mij is dit wel een duidelijke "moet je niet doen". Dank voor alle reacties en daarmee ook de informatie.
Ik weet waarom de eigenaar deze wil verkopen maar dat is een reden die ik niet wil delen op dit forum :)

yvje86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:51

Cpl... dat alleen zou voor mij absoluut de reden zijn dat ik 'm zou laten staan.
Ik heb te veel leed gezien met deze ziekte.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:00

Cpl is echt een no go voor mij, zo'n heftige ziekte wat wel ondr controle kan zijn, maar niet meer over gaat

In combinatie met leeftijd is 12.000 echt veel te veel. Voor dat bedrag kan je ook een jonger , gezond paard kopen.

Ik snap de emotie erbij ivm verzorgpaard en goede band, maar zou dan niet verder gaan dat 5000 max gezien de kosten die nog kunnen/zullen komen

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:10

Ik zou hem helemaal niet kopen, ook niet voor 5000 euro. Al is het nog zo'n lief dier, met de kwalen die hij nu al heeft komen er nog veel meer kosten en ellende bij. Als je graag een paard wil kopen, dan zou ik een jonger en gezond dier aanschaffen en anders het bij verzorgen houden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:29

We hebben zelf Friezen en ja, ze zijn flink aan de prijs, maar dit bedrag lijkt hij mij niet waard.

De helft komt eerder.
Ook niet fair van de eigenaar dat hij zo’n slaatje probeert te slaan uit de liefde die jij voor zijn paard hebt.
Persoonlijk zou ik verder kijken naar een ander paard als je graag je eigen paard wilt kopen.

Als je toch dit paard wilt kopen, dan gaan voor een andere prijs en absoluut laten keuren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:43

Goede beslissing om het niet te doen. Ondanks je liefde voor hem, je koopt problemen en brengt je geld naar de DA wss

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 00:26

Niet meer dan 5000 voor neerleggen. Of een gezond jong dier kopen.

Cpl en mok gaan hand in hand. En eens ze cpl hebben gaat het idd nooit meer weg .je bent klauwen aan geld kwijt voor het onderhoud van zo een dier.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:58

Kabayo schreef:
Ik zou hem dan ook laten staan :) Op basis van deze info zou ik hem niet duurder dan 8000 schatten.

Nou dat vind ik al veel.
Er zijn veel mensen die zeggen ( ook dierenartsen ) dat je blij mag zijn als je fries 20 wordt ( oke bij ons op stal is er 1 24 geworden en was stok en stok oud ). Dus dan is hij al aardig * oud *.
En dan nog die mankementen erbij...en de fries is ook niet het meest sterke paard dat er is.
Ik zo hem laten staan. Als je dat geld er voor over hebt, koop een gezonde!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:06

Er is al zoveel meer bekend over CPL en de verzorging er van. Ik zou hem er persoonlijk niet snel voor laten staan. Ja, ik heb zelf een paard met CPL en behang enz. Ik kan zeggen dat we het hier prima onder controle hebben. Paard in kwestie is 10 jaar. Ik heb mezelf er flink in verdiept en inmiddels lekker de slag te pakken. Het kost idd wel wat natuurlijk maar denk dat we met 250 euro op jaarbasis de kosten ruimschoots hebben. Dan gaat het hier om trekpaard van over de 800 kg. Dit jaar zelfs nog maar 2x moeten scheren. Staat momenteel vol in behang en zonder wondjes enz

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:16

dierenfan schreef:
Er is al zoveel meer bekend over CPL en de verzorging er van. Ik zou hem er persoonlijk niet snel voor laten staan. Ja, ik heb zelf een paard met CPL en behang enz. Ik kan zeggen dat we het hier prima onder controle hebben. Paard in kwestie is 10 jaar. Ik heb mezelf er flink in verdiept en inmiddels lekker de slag te pakken. Het kost idd wel wat natuurlijk maar denk dat we met 250 euro op jaarbasis de kosten ruimschoots hebben. Dan gaat het hier om trekpaard van over de 800 kg. Dit jaar zelfs nog maar 2x moeten scheren. Staat momenteel vol in behang en zonder wondjes enz

Ik heb der ook een maar ik vindt het zeer bewerkelijk en je hebt er altijd zorgen van. Ik laat ze staan. Nooit weer.