Paard kopen met straalkanker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melisaaxlove

Paard kopen met straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 18:07

Hoihoi! Ik wil een paard overkopen en heb dit al in februari afgesproken met de manege eigenaar (ivm school pas in juli/augustus de koop gepland). In al deze gesprekken is er nooit benoemd dat hij straalkanker heeft. Ik had de dierenarts gebeld om de keuring in te plannen en die vertelde mij dit. Ze zei dat ze al maanden bezig zijn met de behandeling en dat hij op sport niveau nooit meer zou kunnen rijden, alleen hobbymatig. Ze kon ook niet garanderen dat het weg ging. Ik vind het best ernstig dat dit mij niet is verteld door de eigenaar. Wat zouden jullie doen en hebben jullie ervaring met straalkanker? Ik vind het paard zo leuk maar wil niet dat ik hem koop en dat we geen wedstrijden kunnen doen of springen ofso. Ook ben ik bang dat hij kreupel zal worden hierdoor, dit is hij de laatste maand al wat geweest..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:09

Heel simpel niet kopen en verder kijken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard kopen met straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:10

Nee.
Wat een ellende om het weg te krijgen, als dat al lukt.
En zo pijnlijk voor het paard.
Zou er niet aan beginnen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:13

Het ligt er aan in welke mate het is en wat voorn behandeling ze momenteel doen.

Als het niet veel is en hun laks zinn in de behandeling kan er echt wel veel gehaald worden.

Is het ernstig dat hij daadwerkelijk daar van al kreupel is dan niet doen. Pas kopen als het over is.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:13

Niet aan beginnen. Wat houdt de manege-eigenaar mogelijk nog meer achter?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:18

Straalkanker is te genezen, maar in sommige gevallen is het helaas een terugkerende ellende. Wat mij nogal triggert in het verhaal van de verkoper, is dat het paard wel hobbymatig gereden zou kunnen worden, maar niet meer in de sport. Kreupel door straalkanker is kreupel, zowel in de sport als in recreatief. Raar verhaal.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:26

Niet kopen. Dit is zo’n ellende en kan je financieel helemaal leegtrekken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:54

Het feit dat dit door de manage eigenaar achtergehouden werd, is voor mij al een reden niet te kopen. Maar los daarvan, nee, niet doen! Wie weet wat een ellende en berg kosten je op je hals haalt.

melisaaxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 18:57

@iedereen --> bedankt voor de feedback, ik maak me enorm veel zorgen om hem en dat hij met pijn zou rijden. En inderdaad wat wordt er nog meer achtergehouden.. Ik moet dit gesprek ook nog aangaan met de eigenaar. Al met al is het gewoon het stukje emotionele investering, ik kan wel janken als ik eraan denk. Ik vind het oprecht zo erg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 18:58

Lukasje schreef:
Het feit dat dit door de manage eigenaar achtergehouden werd, is voor mij al een reden niet te kopen. Maar los daarvan, nee, niet doen! Wie weet wat een ellende en berg kosten je op je hals haalt.

Helemaal mee eens.

melisaaxlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 18:59

hoogendroog schreef:
Straalkanker is te genezen, maar in sommige gevallen is het helaas een terugkerende ellende. Wat mij nogal triggert in het verhaal van de verkoper, is dat het paard wel hobbymatig gereden zou kunnen worden, maar niet meer in de sport. Kreupel door straalkanker is kreupel, zowel in de sport als in recreatief. Raar verhaal.

Dit snap ik inderdaad ook niet. De arts zou me maandag nog terugbellen voor aanvullingen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:00

Nee, absoluut niet doen. Ik ken meerdere paarden met straalkanker en het was altijd een gedoe waarbij het steeds weer terug kwam.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:02

hoogendroog schreef:

Het is nog veel gekker, dit is wat de dierenarts zei. Dus dat is helemaal vreemd.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:03

Niet kopen zou mijn advies zijn en inderdaad wat houdt de verkoper dan nog meer achter, als hij dit weet en niet zegt. Straalkanker is inderdaad te genezen als al het slechte weefsel onder narcose wordt weg gesneden. Heb er wel gezien waar het ook weg bleef en dan zou je er in mijn ogen gewoon wedstrijden mee kunnen rijden. Maar ik denk dat een goede hoefsmid of dierenarts je daar beter advies in kan geven. Door straalkanker zijn ze zeker niet altijd kreupel. Problemen moet je er beter niet al bijkopen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:08

Ik herinner me dat de kliniek in Bodegraven 'goed spul tegen straalkanker' heeft.

Maar eerst eens het verhaal van de dierenarts die nu de behandeling doet! "Wat is de prognose...?"

(En wat is het verschil tussen manegewerk, wedstrijd rijden en recreatie, volgens de dierenarts?)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:31

Ik heb een paard met terugkerende straalkanker. Als ik zo vrij mag zijn. Begin er niet aan!

Mijn paard heeft een keer 6 weken op de kliniek gestaan en is volledig uitgesneden.

Op het moment dat het stal management te wensen over laat (te vuile stal, constant in mest/urine staan) dan vlamt het weer op.

Sinds mijn paard het hele jaar rond overdag de hele dag in een schoon weiland staat (oftewel, geen mest tapijt) en zijn stal heel goed schoon wordt gehouden, hebben we het onder controle.

Iedere 5 tot 6 weken hoefsmid erbij om het mooi open te houden en te controleren.

Van Nassau heeft aangegeven dat de recidive van straalkanker 95% is. Dus heeft een paard het eenmaal, dan komt het altijd terug.

En nog iets, straalkanker doet in het beginstadium géén pijn. Mijn paard heeft er nooit kreupel op gelopen. Ben je echter te ver en slaat het naar binnen, dan gaan ze kreupelen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:37

Paard van een kennis is recent ingeslapen vanwege chronische straalkanker.

Mijn advies: begin er niet aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:48

Wanneer je een geldbuidel hebt en geen enkele ambitie om echt elke week te rijden, kopen.
Wanneer je geen geldbuidel hebt en graag veelzijdig met je toekomstige paard bezig wil zijn, never nooit paard met straalkanker kopen!!
Hoe gek je ook op het dier bent, je loopt een zeer groot risico dat je continu aan het behandelen bent en hem alsnog in moet laten slapen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:53

melisaaxlove schreef:
@iedereen --> bedankt voor de feedback, ik maak me enorm veel zorgen om hem en dat hij met pijn zou rijden. En inderdaad wat wordt er nog meer achtergehouden.. Ik moet dit gesprek ook nog aangaan met de eigenaar. Al met al is het gewoon het stukje emotionele investering, ik kan wel janken als ik eraan denk. Ik vind het oprecht zo erg

Met straalkanker geen ervaring. Met emotionele investering die al gedaan is wel. Ik dacht ook meer dan een jaar een bepaald paard over te nemen zodra er bij ons ruimte vrij kwam. Net voordien gebeurde er iets bij de huidige eigenaar waardoor we overeen kwamen dat ze toch daar bleef. Was echt emotioneel en lastig. Maar als ik nu zie hoe een mega geweldige andere kameraad ik heb en hoeveel plezier eigenaar en paard hebben wat ik over zou nemen, is het uiteindelijk voor iedereen een fantastische beslissing geweest. Soms moet iets zijn zoals het is. En nog zo'n wijsheid 'ellende moet je niet kopen, dat krijg je tzt vanzelf wel'

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:00

melisaaxlove schreef:
hoogendroog schreef:

Dit snap ik inderdaad ook niet. De arts zou me maandag nog terugbellen voor aanvullingen

Natuurlijk kun je dit met de arts van het paard (toevallig ook de DA van de verkoper zeker?....) bespreken. Misschien heeft hij het in hele lichte mate. Ik heb een paard gekend die dit had, die heeft zware pijnlijke behandelingen moeten ondergaan, en de onderkant van de hoeven moesten steeds nog ingesprayd worden met iets om ze droog te houden. Dat paard was niet rad maar ook niet zwaar kreupel. Als ik jou was zou ik dit paard niet kopen, als je emotioneel gehecht bent aan hem dan zou je hem gratis of voor een symbolisch bedrag moeten krijgen, als je hem ook nog zou willen met de gedachte misschien vrijwel niet op hem te kunnen rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:51

Permanent niet rad aan meerdere voeten is dus chronisch pijn.
Enige reden voor mij om een paard met zo'n probleem te kopen is om een einde te maken aan die lijdensweg via de slager.
Paard is een bewegingsdier en een vluchtdier, pijn bij bewegen en pijn bij staan is tegen de basis van wat een paard moet kunnen om kwaliteit van leven te hebben. En zeker in de vorm van een aandoening die moeilijk te behandelen is en sec niet echt verdwijnt.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:26

Niet kopen, dat wordt een teleurstelling voor jou, een lijdensweg voor het paard en een gigantische kostenpost.

Ik heb er een gehad met straalkanker.
De eerste keer dat het optrad hebben we laten behandelen.
De verzorging was zeer intensief voor ons en uitermate vervelend voor het paard.
Die ene voet is genezen maar twee jaar later kreeg hij straalkanker aan een andere hoef.
Dat was dermate ernstig dat we besloten hebben niet te behandelen en hij ingeslapen is.
3/4 van hoef weg moeten snijden met daarna maandenlange boxrust was geen optie.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:49

Niet aanbeginnen

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:25

Met de dierenarts overleggen en als je dan toch overweegt hem te kopen, laten keuren door een andere kliniek.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:43

Doe het jezelf niet aan...