Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jet schreef:In Heerhugowaard heb je ECS-Livestock die twee paardenwagens verhuurt, maar ik heb er geen idee van wat het laadvermogen daarvan is. https://www.ecsams.nl/nl/man-tge . Wel even opletten, want de wagens moeten niet bij hun zelf opgehaald worden, maar bij manege de Steenen Kamer.
Willemiens schreef:Jet schreef:In Heerhugowaard heb je ECS-Livestock die twee paardenwagens verhuurt, maar ik heb er geen idee van wat het laadvermogen daarvan is. https://www.ecsams.nl/nl/man-tge . Wel even opletten, want de wagens moeten niet bij hun zelf opgehaald worden, maar bij manege de Steenen Kamer.
Hier heb ik wel eens gehuurd, mooie luxe wagens en hebben ook een ‘grotere’ variant met voldoende ruimte.
Jet schreef:Als je met twee paarden op stap wil, zijn de meeste paardenwagentjes voor 2 paarden niet geschikt. Die hebben vrijwel altijd te weinig laadvermogen om 2 mensen, 2 paarden, alle paardenzooi erbij te mogen laden.
Als je zelf wel een trailer hebt, zou je kunnen kijken of bedrijven als Bo-Rent bestelbussen verhuurt waar je de trailer achter kan hangen. Afhankelijk van waar je in Noord-Holland woont zijn er misschien nog andere bedrijven te vinden.
Een andere optie is een paardentaxi, soms is dat nog wel zo handig als je zelf geen sterke auto en geen trailer hebt.
In Heerhugowaard heb je ECS-Livestock die twee paardenwagens verhuurt, maar ik heb er geen idee van wat het laadvermogen daarvan is. https://www.ecsams.nl/nl/man-tge . Wel even opletten, want de wagens moeten niet bij hun zelf opgehaald worden, maar bij manege de Steenen Kamer.
Jet schreef:Daarom geef ik ook aan dat je dat laadvermogen goed moet navragen als je een paardenwagen huurt.
Ipsilonka schreef:Ikke, had inderdaad even het kenteken op RDW ingetikt.Vraag me toch af hoe dat in huurvoorwaarden staat over dat laadvermogen.
Lithya schreef:Ipsilonka schreef:Ikke, had inderdaad even het kenteken op RDW ingetikt.Vraag me toch af hoe dat in huurvoorwaarden staat over dat laadvermogen.
“Probleem” is dat die 2-paardvrachtwagentjes momenteel gedoogd worden met 2 paarden erin. Al een paar keer een verhuurder en verkoper gevraagd en dan krijg je als reactie dat op papier een lager laadvermogen staat, maar dat je er prima 2 paarden in kunt zetten. Vraag je dan wat de consequenties zijn wanneer je een ongeluk krijgt, dan denken ze dat het wel los zal lopen.
Veel mensen huren die wagentjes juist om 2 paarden te kunnen verhuren, denk niet dat bedrijven hun eigen glazen gaan ingooien door te zeggen dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.
Jet schreef:Lithya schreef:
“Probleem” is dat die 2-paardvrachtwagentjes momenteel gedoogd worden met 2 paarden erin. Al een paar keer een verhuurder en verkoper gevraagd en dan krijg je als reactie dat op papier een lager laadvermogen staat, maar dat je er prima 2 paarden in kunt zetten. Vraag je dan wat de consequenties zijn wanneer je een ongeluk krijgt, dan denken ze dat het wel los zal lopen.
Veel mensen huren die wagentjes juist om 2 paarden te kunnen verhuren, denk niet dat bedrijven hun eigen glazen gaan ingooien door te zeggen dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.
Lekker is dat dan, want ik kan me niet voorstellen dat het nog steeds gedoogd wordt als er wel een ongeluk plaatsvindt. Overbeladen is overbeladen, of het nou een trailer, caravan, camper, busje of paardenwagentje is.
Verhuurders en verkopers kunnen dat wel zeggen, maar ik denk niet dat een verzekering daar in meegaat.
Verder rijdt het ook wel anders dan een gewone personenauto, dus dat is ook nog een overweging waard of je dat wel wil doen als je dat niet gewend bent. Bochten moeten ruimer genomen worden, je ziet de neus niet, je kan niet in je binnenspiegel kijken...
ikkeniet schreef:Wij rijden zakelijk om onze was te vervoeren niet meer met bakwagens, maar met een BE combi.
Met de BEcombi kunnen we tot 7000kilo laadvermogen gaan, maar heb je ook een chauffeurspas nodig en rij je met de tachograaf.
Een bakwagen is vergelijkbaar met een paardenwagen.
Ze hebben vaak een eigen gewicht tussen de 2800 en 3100kilo.
Je B rijbewijs gaat tot maximaal 3500kilo.
1 paard, 1 persoon, volle benzinetank en je mee te nemen paardenzooi gaat ruim over de 400-700kilo heen. Je rijdt altijd overbeladen.
Als je wordt aangehouden en je moet de laadbrug op, kan je in ieder geval rekenen op een fikse bekeuring. Die vaak via de officier van justitie loopt. € 500 is niets.
Daarbij mag je niet meer verder rijden, en kan je je laten ophalen.
Bij een ongeluk ben je altijd de schuldige, en je verzekering gaat moeilijk doen ivm het niet hebben van het juiste rijbewijs.
Wij hebben er gelukkig geen ervaring mee, maar diverse collega's wel.
Vorige week was er bij Heerhugowaard een grote controle, die alle vervoerswagens aan de kant zetten voor een zeer uitgebreide controle. Onze chauffeurs worden regelmatig ( maandelijks) op de weegbrug gezet.
Je schrijft dat je een BErijbewijs hebt, als ik jou was zou ik bij bv Borent een bestelwagen met trekhaak huren.
Jet schreef:Lekker is dat dan, want ik kan me niet voorstellen dat het nog steeds gedoogd wordt als er wel een ongeluk plaatsvindt. Overbeladen is overbeladen, of het nou een trailer, caravan, camper, busje of paardenwagentje is.
Verhuurders en verkopers kunnen dat wel zeggen, maar ik denk niet dat een verzekering daar in meegaat.
Verder rijdt het ook wel anders dan een gewone personenauto, dus dat is ook nog een overweging waard of je dat wel wil doen als je dat niet gewend bent. Bochten moeten ruimer genomen worden, je ziet de neus niet, je kan niet in je binnenspiegel kijken...
Lithya schreef:Jet schreef:Lekker is dat dan, want ik kan me niet voorstellen dat het nog steeds gedoogd wordt als er wel een ongeluk plaatsvindt. Overbeladen is overbeladen, of het nou een trailer, caravan, camper, busje of paardenwagentje is.
Binnenspiegel kan ik met trailer ook niet in kijken.
Het wordt gedoogd in de zin dat je niet van de weg geplukt wordt. Bij een ongeluk zal de verzekering zeker lastig gaan doen.
ikke schreef:Lithya schreef:Binnenspiegel kan ik met trailer ook niet in kijken.
Het wordt gedoogd in de zin dat je niet van de weg geplukt wordt. Bij een ongeluk zal de verzekering zeker lastig gaan doen.
Wat gebeurt er op de automatische weegpunten?
Lithya schreef:ikke schreef:Wat gebeurt er op de automatische weegpunten?
Blijkbaar te weinig, anders reden er niet zoveel overbeladen wagens rond.