Wat is een redelijke prijs voor een grondwerk les

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fdalebout

Wat is een redelijke prijs voor een grondwerk les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 22:48

Binnenkort wil ik graag beginnen met nemen van lessen in grondwerk. Ik vind vaak de prijzen ontzettend hoog, bij de meeste instructeurs die ik tegen kom betaal je al bijna 35 euro per les excl reiskosten (dan krijg je 3 kwartier les) is dit nu een redelijke prijs voor een half uur tot 3 kwartier les? En wat betalen jullie voor jullie grondwerk lessen?

Daihyo

Re: Wat is een redelijke prijs voor een grondwerk les

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:51

Ik betaal hetzelfde :j
Wel van gediplomeerde en/of zeer ervaren instructeurs.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:53

Ik vind het nog goedkoop!
Kwam zelf prijzen tegen in mijn regio van 45,- met uitschieters naar 60,- (per 45min) %)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:53

Dat is een hele normale prijs, de meesten van ons moeten een normaal inkomen kunnen halen uit het lesgeven en (bij)scholing is prijzig. ikzelf reken 40 voor drie kwartier en dan ben ik in mijn regio zeker niet de duurste.

Maak de afweging hoeveel waarde een les moet hebben. Kamp je bijvoorbeeld met gedragsproblematiek of wil je graag veel leren op een goede manier, neem dan een iets duurdere instructeur maar dan bijvoorbeeld iets minder vaak les.
Wil je juist lekker wekelijks bezig zijn bijvoorbeeld dan zou een iets minder geschoolde instructeur of iemand die mondjesmaat lesgeeft naast een baan geschikt zijn, zij zullen lager zitten qua prijs

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:54

Dit is naar mijn idee wel een redelijke prijs. Ik betaal voor mijn grondwerk lessen €50 exclusief reiskosten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:55

Dat is eigenlijk nog vrij goedkoop. Ik reken 45 per 45 minuten, daar gaat nog verzekering, belasting, pensioenopbouw etc vanaf. Ik reken geen reiskosten omdat ik routes maak, maar het benzine geld gaat er dus ook nog vanaf.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:43

35 euro voor 45 mins is in mijn ogen goedkoop. Ik betaalde 75 euro voor een uur. Maar die lessen waren goud waard. Zij had al haar papieren en deed nascholing en was echt heel goed.

Als ik nu dressuurles neem op mijn stal betaal ik 20 euro voor een half uur.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 05:52

Hoog?? Absoluut niet hoog!

Een zzpér (dat zijn instructeurs vaak) zouden 60 euro per uur moeten vragen, ex voorrijkosten!

Heb jij wel eens uitgerekend wat jij verdient, als alle kosten er nog af moeten, inkomstenbelasting, pensioen, vakantiegeld, verzekeringen,enz.......

Ik denk echt dat je geen idee hebt, 35 euro is echt belachelijk weinig

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 06:53

Ik vind dat echt goedkoop :o Betaal zelf €50

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:02

karrij schreef:

Een zzpér (dat zijn instructeurs vaak) zouden 60 euro per uur moeten vragen, ex voorrijkosten!

Heb jij wel eens uitgerekend wat jij verdient, als alle kosten er nog af moeten, inkomstenbelasting, pensioen, vakantiegeld, verzekeringen,enz.......

Maar 35 euro voor 3 kwartier scheelt maar 10 euro met jouw 60 euro per uur. Dus zo belachelijk weinig is het nou ook niet. Want het is niet zo dat een instructeur van dat uurloon ook een kantoor, een werkplaats, gereedschap en personeel moet betalen.

In de horeca is trouwens 49 euro per uur voor zzp-ers gebruikelijk, geen 60 euro.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:25

De prijzen zijn gelijk aan rijlessen op het paard. Je moet dan afwegen wat voor jou nuttiger is. Maar zelfs als je hoefuitkrables wilt hebben zit je aan deze prijzen vast.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:37

Lesgevers hebben vaak ook aardig wat reistijd en andere activiteiten voor hun onderneming. Ondanks dat er allicht reiskostenvergoeding wordt gerekend, is dat half uur dat ze onderweg zijn naar jouw stal ook werktijd. Uitgaande van een (onervaren) zzp'er door de regel €35 per uur zou moeten verdienen (en met meer ervaring/expertise/diploma's tot wel €90 per uur), vind ik €35 voor 45 minuten zeker niet veel. Dat zou betekenen dat alle tijd eromheen (afspraken maken met jou, eventueel een vraag per app, reistijd, administratie, etc) in een kwartier moet passen om op een redelijk tarief te komen waarmee levensonderhoud (goed) mogelijk is :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:15

Ja dat is een redelijke prijs.

Voor mij zit er geen verschil in wat voor een soort les, of dat nu dressuur, grondwerk of longeerles is. Als je gewoon een goede instructeur wilt dan betaal je er voor en dan is dit inderdaad eerder aan de goedkope kant. Soms als er meerdere personen op 1 locatie zijn dan kan het goedkoper, daar zou je nog eens naar kunnen kijken misschien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:25

En reken 21% BTW eraf, dan houd je 27.65 over en dan er pakweg 40% belasting vanaf dus houdt ze pakweg 17 euro over. Das niet echt een topinkomen, zeker als je slijtage auto/ verzekeringen/ pensioen en alle admin meerekent..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:34

troi schreef:
En reken 21% BTW eraf, dan houd je 27.65 over en dan er pakweg 40% belasting vanaf dus houdt ze pakweg 17 euro over. Das niet echt een topinkomen, zeker als je slijtage auto/ verzekeringen/ pensioen en alle admin meerekent..

precies dit, maar zoals met alles in de paarden. Als je het moet betalen is het veel geld, en als je ervoor moet werken houd je echt niet veel over.....

3 kwartier les, betekent als snel anderhalf uur van huis met reistijd (en wat kletsen vaak) erbij.....
Belasting eraf (BTW zijn ze vaak van vrijgesteld, of kunnen ze verrekenen, dus die moet je als bedrijf niet rekenen), benzinekosten auto (we weten allemaal wat dat kost inmiddels).

Maar ook je verzekering is erg hoog, omdat je als instructeur rekening moet houden met een hoge aansprakelijkheid als er iets gebeurt. Dat red je niet met een verzekering van 15 euro per maand. (want wat als iemand tijdens een les gehandicapt valt door een aanwijzing die je gegeven hebt. En ja, dit is natuurlijk worst kaas scenario, maar daar moet je wel op verzekeren).
Die verzekering moet je ook uitspreiden over de mensen die je lesgeeft etc.

Daarbij is lesgeven ook geen zeker inkomen, heel veel mensen zijn instructeurhoppers, er zijn maar weinig mensen die langdurig bij dezelfde blijven lessen.
Ook melden mensen vaak last minute af, waardoor je met een gat in je agenda (en dus ook inkomen ) zit.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:57

Als je bedenkt dat er van die prijs nog belasting afgedragen moeten worden, eventuele verzekeringen betaald moeten worden en ook een instructeur zijn huur/hypotheek en boodschappen moet betalen, zul je zien dat ze er niet echt iets van overhouden bij dergelijke tarieven.

Bovendien weeg ik er ook nog even bij af hoe ervaren die persoon in kwestie al of niet is. Want vaak betaal je ook voor uren en uren studie en onderzoek, ontwikkeling etc. (indirect) en afhankelijk van hoe capabel iemand dan is ben ik vervolgens weer bereid om juist meer te betalen. Dan kun je wel zeggen dat jij immers niet gevraagd heb om die ontwikkeling door te maken, maar je profiteert er immers wel van, want doordat jouw instructeur het kaf van het koren heeft gescheiden, hoef jij dat immers niet meer te doen.

Zelf train ik bij Patrick Molenaar en kan ik bij hem terecht voor werken aan de hand, longeren met een enkele of dubbele longe (zonder hulpteugels) en heeft dat mij geen windeieren gelegd. Ik betaal daarvoor €67,50 incl. reiskosten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:07

karrij schreef:

Goh als ik in mijn brance 60 euro per uur zou vragen zou ik snel failliet zijn :+ (zzper, hondenopvang, 15eu per dag)

35 is een normaal bedrag. Ik vind het ook wel duurder geworden vergeleken vroeger, dan was 20eu normaal. Maar ja, alle kosten zijn tegenwoordig erg hoog dus dit gaat mee omhoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:14

Kabayo schreef:
Goh als ik in mijn brance 60 euro per uur zou vragen zou ik snel failliet zijn :+ (zzper, hondenopvang, 15eu per dag)

35 is een normaal bedrag. Ik vind het ook wel duurder geworden vergeleken vroeger, dan was 20eu normaal. Maar ja, alle kosten zijn tegenwoordig erg hoog dus dit gaat mee omhoog

Maar van 15 euro houd je pakweg 5 euro per dag over, daar kun je je eten nog niet van betalen, laat staan de huur. Woon jij onder een brug?

Ik hoop van niet en dus heb jij ander inkomen en is dat toch niet vergelijkbaar

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:21

Waarom is grondwerk les minder geld waard dan ander soort les? De opleidingen zijn even duur of nog duurder, de verzekering/belasting/reistijd kilometers zijn even hoog als bij dressuur of springles. Heb betaalt iemand voor zijn tijd en expertise ongeacht wat je wilt leren…
Ik betaal mijn instructrice gewoon het les tarief ongeacht wat ik met haar wil doen die les.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:24

waarschijnlijk ook een beetje de markt waar deze zich in bevinden?
Heb het idee dat in die richting wat meer recreatieve mensen zitten dan degene die echt fanatiek dressuren? (zonder oordeel verder). Denk dat de fanatieke dressuurruiters gewend zijn aan meer geld uitgeven (denk aan de stallen waar ze veelal staan, de wedstrijden die ze rijden etc.).....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:25

Sky_As schreef:
troi schreef:

precies dit, maar zoals met alles in de paarden. Als je het moet betalen is het veel geld, en als je ervoor moet werken houd je echt niet veel over.....

3 kwartier les, betekent als snel anderhalf uur van huis met reistijd (en wat kletsen vaak) erbij.....
Belasting eraf (BTW zijn ze vaak van vrijgesteld, of kunnen ze verrekenen, dus die moet je als bedrijf niet rekenen), benzinekosten auto (we weten allemaal wat dat kost inmiddels).

Maar ook je verzekering is erg hoog, omdat je als instructeur rekening moet houden met een hoge aansprakelijkheid als er iets gebeurt. Dat red je niet met een verzekering van 15 euro per maand. (want wat als iemand tijdens een les gehandicapt valt door een aanwijzing die je gegeven hebt. En ja, dit is natuurlijk worst kaas scenario, maar daar moet je wel op verzekeren).
Die verzekering moet je ook uitspreiden over de mensen die je lesgeeft etc.

Daarbij is lesgeven ook geen zeker inkomen, heel veel mensen zijn instructeurhoppers, er zijn maar weinig mensen die langdurig bij dezelfde blijven lessen.
Ook melden mensen vaak last minute af, waardoor je met een gat in je agenda (en dus ook inkomen ) zit.

vrijgesteld van BTW? dat is enkel in het onderwijs, over die uren hoef ik geen BTW te rekenen, voor het lesgeven zeker wel de 21%

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:30

ik denk dat een hoop lesgevers onder de KOR vallen, dat bedoelde ik eigenlijk.... en de BTW betaal je aan de ene kant, maar krijg je aan de andere kant weer terug zeg maar.....

En aan de andere kant, hoe meer belasting je moet betalen, hoe beter ;-)
Zeg ik ook altijd tegen mijn vriend, je moet hopen dat je 150.000 belasting moet betalen, dan gaan de zaken goed....

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:32

Ik vind het best laag. De meeste prijzen hier schommelen tussen 45 - 60 euro

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:32

Als je binnen de KOR valt ben je ook vrijgesteld van BTW. Je betaalt dan wel inkomstenbelasting.
Ik les overigens bij meerdere instructeurs en tarief tussen de 35 en 50 excl reiskosten voor 45 min les is heel normaal. En inderdaad ongeacht of het rijden of grondwerk is. De tijd is er niet minder om :+
Ik kan op een lesronde mee, dus dat scheelt wel reiskosten. En ik les niet wekelijks. Met 3 pony’s tikt het snel aan :j