Medische hoefschoenen of plakbeslag, regio Gaasterland/Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaK83

Medische hoefschoenen of plakbeslag, regio Gaasterland/Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 10:21

*Ervaringen met hoefschoenen en plakbeslag gezocht*

Gisteren ben ik met mijn paard bij het SMDC in Heesch geweest. We zijn er daar achter gekomen dat mijn paard niet alleen voor dunne zolen heeft maar ook achter. Voor staat ze al op ijzers vanwege deze dunne zolen.

Achter zou ook kunnen, ware het niet dat het bij ons op stal niet is toegestaan. Ze staat op een hit actief stal in een grote kudde. Kunststof beslag of hoefschoenen mag wel.
Ik heb al contact gehad met Hoofwear en zij raden het bij hoefschoenen af bij om ze 24/7 om te doen.
Aangezien mijn paard 24/7 buiten loopt, zoek ik wel iets wat permanent om/aan zou kunnen.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring met plakbeslag en een smid in de regio Zuid West Friesland (Gaasterland)? Ik heb Hoefsmid Friesland gevonden, met plakbeslag. Echter dit is plakbeslag met ijzeren kern dus ik denk nog steeds niet toegestaan. Daarbij vind ik 320 euro per 7/8 weken ook wat gortig...

Ik hoor graag jullie ervaringen!

capopjekop

Re: Medische hoefschoenen of plakbeslag, regio Gaasterland/Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:41

Ik heb geen ervaring met plakbeslag, wel met 24/7 hoefschoenen voor een bepaalde periode. Mijn shet heeft softrides aangehad toen ze hoefbevangenheid was. Ze had ook dunne zolen daardoor. Die heeft een paar maanden 24/7 op hoefschoenen gelopen. Ik heb daar geen problemen mee opgemerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:36

hoefschoenen 24/7 kan in perfecte omstandigheden, dwz droge verharding, droog zand, perfecte pasvorm. Zodra er modder of nattigheid aan te pas komt creëer je constant vochtige omstandigheden, ev ook nog met vuil ertussen en dan ga je gegarandeerd andere problemen hebben (schuurplekken, rotstraal, WLD, ... )
Contacteer eens Gary Stals. hij is erg bezig met plakbeslag en kan mss wel iemand aanraden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 11:56

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:00

Ik laat binnenkort ook kunststof beslag eronder slaan. Dat mag bij ons wel. Achterijzers inderdaad niet. Gaat gewoon genageld en zit dus stevig. Het is de uitkomst want hier zei de smid inderdaad ook dat 24/7 hoefschoenen weer hele andere problemen kan geven. Ik zit alleen niet in jouw regio dus daar kan ik je niet mee helpen. Wel hetzelfde issue.

Plakbeslag schijnt toch minder stevig te zijn is mij verteld. Dus ik ga wel laten nagelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:08

Je hebt ook kunststofbeslag dat gewoon genageld wordt. Stuk simpeler en goedkoper.
Een 'gewone' smid kan die er ook onder slaan - mits hij of zij daartoe bereid is en niet uit conservatieve overwegingen het bij voorbaat al afwijst.

Ik heb heel goede ervaringen met Cera Hippoflex kunststof beslag. Dat is in heel veel verschillende maten te verkrijgen (9 'ijzermodellen' en 6 brugjes die je ertussen schroeft waarmee je de breedte kunt bepalen).

https://www.youtube.com/watch?v=FamaOA5YFGE

Ik bestel ze hier: https://www.strohm.de/en/shop/Hippoflex ... a,318.html
Je zal alleen even bij Strohm een maattabel moeten opvragen, vroeger stonden die gewoon online bij Cera (en kon je daar ook rechtstreeks de ijzers kopen)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:26

Ik heb niet zo'n positieve ervaringen met hoefschoenen 24/7 omlaten vooral ivm troep wat erin gaat zitten en de huid beschadigd (ook droog zand wrijft). Ik zou met je stalhouder overleggen of de kunstof achterijzers zouden mogen, in dit geval ook benadrukken dat het om medische noodzaak is.

Er bestaat trouwens ook nog iets wat je op de hoeven kan smeren als een soort bescherm/laklaagje. Hoofarmor oid geloof ik? Geen hele solide oplossing hoor en heb er geen ervaring mee maar weet dat er zoiets bestaat. Misschien zou dat ook nog kunnen helpen als extra's.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:41

Het ligt heel erg aan de schoen die je gebruikt. Met de softrides had m'n shet nergens last van. Ze was echter een schoen verloren in de modder en die softrides zijn vrij prijzig. Dus ik had een goedkoper alternatief gevonden in equifusion. Daar had ze binnen een week haar koten kaal.

Mijn smid is totaal geen fan van hoefschoenen maar die softrides vond hij voor mijn shet een goede oplossing.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:35

Het is idd een heel bedrag maar de glu shu's zijn wel ontzettend fijn. Mijn merrie heeft ze ook 2 rondes gehad, wel alleen voor. Hebben idd een aluminium kern. Hoefsmid Friesland is ook echt een aanrader, hij had mijn merrie snel pijnvrij toen ze hoefbevangen was. Met de glu shu's. Maar rondom is idd super veel geld, ik snap dat je zoekt naar andere opties.

Je zou Fred Emmerig nog kunnen vragen wb hoefschoenen, komt uit Sneek.

Afbeelding

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 16:46

Phrono schreef:
Het is idd een heel bedrag maar de glu shu's zijn wel ontzettend fijn. Mijn merrie heeft ze ook 2 rondes gehad, wel alleen voor. Hebben idd een aluminium kern. Hoefsmid Friesland is ook echt een aanrader, hij had mijn merrie snel pijnvrij toen ze hoefbevangen was. Met de glu shu's. Maar rondom is idd super veel geld, ik snap dat je zoekt naar andere opties.

Je zou Fred Emmerig nog kunnen vragen wb hoefschoenen, komt uit Sneek.

[ [url=m/NEcTNS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vraag me ook af of aluminium wel wordt toegestaan op stal. Het is een hit actief stal met grote kudde dus het gaat er om dat ze elkaar niet ernstig kunnen verwonden als ze een trap uitdelen.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 16:49

Celebi schreef:
Ik laat binnenkort ook kunststof beslag eronder slaan. Dat mag bij ons wel. Achterijzers inderdaad niet. Gaat gewoon genageld en zit dus stevig. Het is de uitkomst want hier zei de smid inderdaad ook dat 24/7 hoefschoenen weer hele andere problemen kan geven. Ik zit alleen niet in jouw regio dus daar kan ik je niet mee helpen. Wel hetzelfde issue.

Plakbeslag schijnt toch minder stevig te zijn is mij verteld. Dus ik ga wel laten nagelen.

Welk soort kunststof beslag ga je gebruiken? Mijn huidige smid wil er best kunststof onder slaan zolang het maar genageld is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:56

Hij besteld Duplo's voor me. Erg fijn want die achtervoetjes worden zo kort en scheef dat hij zijn gewrichten verkeerd gaat belasten als het nog schever gaat. Voor staat hij gewoon op normale ijzers, dat mag hier inderdaad wel.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:05

Hoefsmid Friesland heb je al gevonden zie ik. Ik zou toch aanraden even contact op te nemen met hem. Hij doet mijn paarden ook en kijkt in elke situatie graag naar een passende oplossing :)

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 21:40

DoCumera schreef:
Hoefsmid Friesland heb je al gevonden zie ik. Ik zou toch aanraden even contact op te nemen met hem. Hij doet mijn paarden ook en kijkt in elke situatie graag naar een passende oplossing :)

Hij komt helaas niet in Sondel. Heb wel nog een tip van hem gekregen over spul wat je onder de hoef kan smeren. Dat ga ik wel even bij m'n eigen smid voorleggen...