Let op dat er tig soorten grondwerk zijn. Ik zou eerst bedenken welke kant je op wilt. (Natural horsemanship/parelli, of obstakels/trail of richting de freestyle kant. Dit zit meer in de natural horsemanship hoek.
Grondwerken, longeren, liberty, dressuur aan de hand.. het zijn allemaal manieren om te werken met je paard terwijl jij op de grond staat maar de onderdelen verschillen heel erg van vorm.
Daarnaast kun je ook grondwerkles volgen om te leren een paard dressuurmatig op te leiden. Allemaal grondwerk, maar met een totaal andere invalshoek en een totaal ander doel.
Ik zou dus eerst even bijvoorbeeld op YouTube rondkijken naar stijlen die je aanspreken en bedenken wat je uiteindelijke doel is zodat je je zoektocht al wat kadert.
Ik persoonlijk vind bijvoorbeeld obstakeltraining wel geinig voor een keertje maar daar krijg je me niet echt warm mee. Terwijl ik clickertraining, liberty en nu het dressuurmatig opleiden van m’n paard aan de hand helemaal fantastisch vind. De keuze is reuze
Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.