Goed voordroog hooi gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Goed voordroog hooi gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 08:39

Wij zijn op zoek naar goede voordroog/ verpakt hooi. Tot nu toe alleen zuur ruikende, erg vochtige, voordroog kunnen vinden........wat vnl. raaigras is.
Wat we zoeken is bijna droog, gemaakt van "paardengras" ( dus geen raaigras/ koeiengras). Liefst in Zuid-west Friesland, Flevoland of kop van Overijssel.

Wie weet of heeft er goed spul, de welbekende speld in de hooiberg, te koop.

Marie111

Re: Goed voordroog hooi gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:26

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:27

Limburg wel :D

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:28

Er is nu net pas gemaaid. Als jij recent balen hebt gekocht zullen die van begin dit jaar zijn en inderdaad geen paarden voer. Of je hebt overblijfselen van vorig jaar gekocht.

Maar als je geen raaigras wilt, kom je al snel uit op balen uit bijvoorbeeld Duitsland. Die zijn vaak dan weer onverpakt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:32

Ik denk dat je voor de oogst van dit jaar inderdaad de recente oogst moet hebben, dus pas bruikbaar binnen een 6tal weken. Al het vorige zal te nat zijn door de vele regenperiodes en daardoor te korte droogtijd. Van grassoorten weet ik niet veel af.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:37

In mijn zak met graszaad specifiek voor paarden zit ook 50% raaigras in.

Samenstelling:
30% Engels raaigras (sport)
20% Engels raaigras middentijds dipl.
20% Veldbeemdgras
20% Timothee
10% Roodzwenkgras met forse uitlopers

Ik heb vorig jaar een stuk van 90 meter lang en 8 m breed ingezaaid en dat is voornamelijk raaigras wat het goed doet.. dus daar ontkom je bijna niet aan.

Ik zou vanaf volgende week gaan zoeken, dan heeft iedereen z’n oogst van deze hooironde wel binnen, dan geef ik je meer kans van slagen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:26

ElCid schreef:
Wij zijn op zoek naar goede voordroog/ verpakt hooi. Tot nu toe alleen zuur ruikende, erg vochtige, voordroog kunnen vinden........wat vnl. raaigras is.
Wat we zoeken is bijna droog, gemaakt van "paardengras" ( dus geen raaigras/ koeiengras). Liefst in Zuid-west Friesland, Flevoland of kop van Overijssel.

Dit is van een kennis van mij. Topspul!
https://link.marktplaats.nl/m2130553776 ... nt=app_ios

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 10:49

Marie111 schreef:
Al geïnformeerd bij?

https://fourage.nl/

Ja, "gewoon" weidegras/ hoofdzakelijk Engels raai.........we gaan misschien een keer kijken of het wat is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 10:55

Sanet schreef:
In mijn zak met graszaad specifiek voor paarden zit ook 50% raaigras in.

Samenstelling:
30% Engels raaigras (sport)
20% Engels raaigras middentijds dipl.
20% Veldbeemdgras
20% Timothee
10% Roodzwenkgras met forse uitlopers

Ik heb vorig jaar een stuk van 90 meter lang en 8 m breed ingezaaid en dat is voornamelijk raaigras wat het goed doet.. dus daar ontkom je bijna niet aan.

Ik zou vanaf volgende week gaan zoeken, dan heeft iedereen z’n oogst van deze hooironde wel binnen, dan geef ik je meer kans van slagen.

Ja, een deel raai zit, overal in maar veel "gewoon" ( koeien)weiland is vrijwel 100% Engels raai. Wij hebben zelf doorgezaaid met een kruidenmengsel van Agrobs waar wat Frans raai in zit ( wat eigenlijk geen raaigras is maar "glanshaver" ;-) ).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 10:56

eilleen333 schreef:
ElCid schreef:

Dit is van een kennis van mij. Topspul!
https://link.marktplaats.nl/m2130553776 ... nt=app_ios

Die balen zijn te groot voor onze voersnelheid; we hebben er max. 2 paarden op staan, de rest krijgt droog hooi...........maar bedankt voor de tip.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 11:00

Blue_flower schreef:
Er is nu net pas gemaaid. Als jij recent balen hebt gekocht zullen die van begin dit jaar zijn en inderdaad geen paarden voer. Of je hebt overblijfselen van vorig jaar gekocht.

Maar als je geen raaigras wilt, kom je al snel uit op balen uit bijvoorbeeld Duitsland. Die zijn vaak dan weer onverpakt.

Dat weten we; we hebben veel Duits kruidenhooi liggen maar nu i.v.m. een astmatisch paard zoeken we dus inderdaad "restanten" goed voordroog van vorig jaar.
We gaan volgende week in de buurt kijken, die heeft kleine ( ca. 40 kg) baaltjes van eigen "paarden" weiland. En onze fourage handel heeft vanaf woensdag weer wat liggen, wel iets te vochtig naar ons idee, maar verder prima spul.

Bedankt voor alle tips en hopelijk vinden we het perfecte voordroog.
Er wordt nu inderdaad gemaaid maar het gros is koeienwei ( Engels raai) en dat zijn dan ook vaak grote balen en die hebben te kort, soms net 2 dagen, gedroogd.

Ik ben vergeten erbij te zetten dat we dus kleine baaltjes zoeken; liefst rond de 40/ 50 kg en max. 120 kg.