Vergoeding kosten nav te kort bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Miss_Girrrl

Vergoeding kosten nav te kort bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-24 20:04

Hoi!

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Mijn paard is begin maart hoefbevangen geweest. We zijn na 5 weken ofzo klaar geweest met alle medicatie en hij liep weer helemaal goed…totdat hij afgelopen zaterdag weer bekapt werd.

De afgelopen dagen kan hij bijna niet lopen en de hoefsmid zegt dat hij hem te kort bekapt heeft. Fijn dat ie het toegeeft, maar na de kosten van de bekapping zelf en nu ook nog meer medicatie heb ik de neiging om de hoefsmid te vragen deze te vergoeden. Vanzelfsprekend zoeken we een andere hoefsmid (deze komt ook vaker gewoon niet opdagen of annuleert afspraken op het laatste moment) maar ik vroeg me af of jullie het ook redelijk en fatsoenlijk vinden dat hij de dierenarts/medicatie kosten vergoed aangezien het door zijn nalatigheid komt dat mijn paard nu zo moet lijden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:11

Heel eerlijk nee...

Kort bekappen kan nu eenmaal een keer gebeuren. Mijn hoefsmid is het ook wel eens overkomen, je hoefsmid moet de hoeven ook leren kennen en wat het beste bij het paard past. Het kan gebeuren dat daarin wel eens een fout wordt gemaakt.

Ik zou er vooral uithalen dat je nu weet wat te kort is en hoe het de volgende keer moet.

Dat je een andere hoefsmid wilt die zijn afspraken nakomt kan ik dan wel weer begrijpen! Er is niks vervelender dan dat je staat te wachten en er niemand op komt dagen.

Nu is wel de vraag was de medicatie voor de pijn? Ik zet mijn paarden altijd een week op een zachte ondergrond en even niet rijden. Medicatie heb ik nog niet gebruikt.

Licht uit, zelfspot aan

Miss_Girrrl

Re: Vergoeding kosten nav te kort bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-24 20:15

Bedankt voor de reactie. Ik heb al heel veel kreupele paarden gezien, maar nog nooit zo erg als dit. Zelfs de staleigenaar niet. Het paard komt gewoon niet vooruit en kan nauwelijks omdraaien. Staat de hele dag stil. Dus ja, de medicatie is voor de pijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:22

Nee, ik vind niet dat je dat kan maken en ik geef je ook weinig kans, tenzij hij echt die halve hoef er af heeft gehaald maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Heel vervelend, maar een paard dat bevangen is geweest, en dan ook nog kort geleden, heeft gewoon hele gevoelige hoeven, en ik kan mij best voorstellen dat het dan moeilijk bekappen is.

Als het paard zo slecht bewegen kan, is er dan niet iets anders aan de hand?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:22

Zo erg kreupel loopt een paard dan ook niet na te kort bekappen. Dit klinkt meer als opnieuw bevangen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:24

Ibbel schreef:
Zo erg kreupel loopt een paard dan ook niet na te kort bekappen. Dit klinkt meer als opnieuw bevangen.

Ja, ook mijn gedachte.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:29

Voor mij klinkt het ook meer als (weer of nog steeds) bevangen. Zijn er röntgenfoto’s gemaakt van de hoeven?
Te kort is ook niet perse tekort volgens de normale procedure, maar kan wel te kort zijn voor dit paard op dit moment. Dat kan dus achteraf blijken. Maar dan verwacht je geen zwaar kreupel paard.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:32

Ibbel schreef:

Dit idd, als die echt stokkreupel loopt is er toch meer aan de hand.

Ik heb een tinker gehad die ook wel eens gevoelig liep na het bekappen. Meestal op grind, op wei was er niets aan de hand. Maar stokkreupel is ze nooit geweest.
Ook nooit in me opgekomen om een vergoeding er voor te vragen, wel gaf ik het dan aan bij de volgende bekap beurt zodat hij daar rekening mee kon houden.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:32

Zou een zooltje het probleem van tekort bekappen ook niet moeten oplossen?
Maar idd klinkt dit voor mij ook als opnieuw bevangen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:33

Ik heb het paar jaar terug met mijn jonkie gehad, had wat achterstallig onderhoud toen ik haar kocht.

Smid had niet eens zoveel gedaan maar peerd was kats kreupel en wist niet waar te zoeken.

Heb de hooikist in de hoek van de paddock gezet, met de pomp water uit de sloot in die hoek gepompt tot de boel echt goed nat was en paard daar neergezet.

Dat hielp enorm.

En smid even een reminder gegeven zodat wij samen daar de volgende keer aan konden denken. Is ook nooit meer gebeurd, *klopt af*

Maar ik zou geen vergoeding vragen. Tenzij hij je paard al 5x eerder veel te kort bekapt heeft en je hem al 6x gewaarschuwd hebt.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:39

Voor te kort bekappen vraag je geen vergoeding. Het ene paard is het andere paard niet, en er is geen standaard hoe kort of lang een paard bekapt kan worden. Helemaal na bevangenheid kan het lastig zijn.

Dat gezegd hebbende ga ik mee met de rest. Ik zou eerst maar heel snel uit gaan sluiten of het dier niet weer bevangen is, voor je met vingers gaat wijzen. Het kan namelijk best dat het dier al licht bevangen was, maar dat het door het bekappen naar voren is gekomen (niet door de smid dus).

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:09

Een voorheen hoefbevangen paard iets tekort kappen kan leiden tot een subklinische hoefbevangenheid. De veearts zou je hier meer over moeten kunnen vertellen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:54

Ik vind het pleiten voor je smid dat ie toegeeft dat het niet goed is gegaan. Ik zou iemand dan juist eerder houden eerlijk gezegd. Misschien spelen hier andere zaken mee, maar dat staat los van mijn mening over de inhoud.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:44

En wat als jouw smid aangeeft het niet te gaan betalen en dat je maar contact moet opnemen met je verzekering zodat zijn verzekering en die van jou onderling uitzoeken wie aansprakelijk is? Ik denk dat het moeilijk bewijzen wordt dat je smid schade heeft aangericht als je dier eigenlijk al beschadigd was daarvoor. Ja te kort zetten kan net een opvlamming van klachten geven maar wss niks aan de hand geweest zonder die hoefbevangenheid?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:08

Ik heb nu precies het zelfde maart bevangen sinds 4 weken goed en na bekappen weer niet kunnen lopen.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denk de smid aansprakelijk te stellen. Hij doet zijn best. Het hoefbeen is dichter bij de zool gekomen en ieder haaltje kan pijnlijk zijn. Dat is het risico.

In overleg met de smid en da gewoon weer op butagran en weer door.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:13

_Zsazsa_ schreef:
Een voorheen hoefbevangen paard iets tekort kappen kan leiden tot een subklinische hoefbevangenheid. De veearts zou je hier meer over moeten kunnen vertellen.

Klopt. Paarden die al eerder bevangen geweest zijn (en zeker zo kort na data) zijn er veel gevoeliger voor. Kunnen mechanisch bevangen worden door impact bv ook (zoals draven op het harde).
Als het hoefbeen gekanteld en mss zelfs gezonken is, heb je veel meer druk op de zool, net een pelletje teveel eraf halen kan ervoor zorgen dat ze weer gevoelig of zelfs opnieuw bevangen worden.

De voeten intapen kan al heel veel helpen. Bij een HB'er zou ik altijd zorgen dat er (medische) hoefschoenen aanwezig zijn, bij een terugval kan je zo heel veel verlichting geven.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:21

Ik zou er ook geen vergoeding voor vragen. Te kort kappen kan altijd… het lijkt me idd waarschijnlijk dat je paard nog (rest)klachten heeft van de bevangenheid en dat in combinatie met te kort gekapt zal zorgen dat hij niet goed loopt. Dat kan je de smid moeilijk kwalijk nemen. Hij kan er niet aan doen dat jouw paard bevangen is (geweest)…

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:14

Ja zulke problemen heb ik eerder gezien. Maar dat was duidelijk de fout van de smid want ervoor liep het paard prima (geen voorliggende problemen gehad). Geweigerd de rekening te betalen.

Ipv medicatie besloten om toch 2 rondes te beslaan zodat het paard weer kon lopen op eigen kosten. Eventueel kan je hoefschoenen proberen.

Heb je de smid vertelt dat het paard bevangen was geweest voorafgaand aan de bekapbeurt?

Ik bespreek dit soort zaken altijd met mijn smid voorafgaand, bv wanneer mijn merrie een zweer had en ik op vakantie ging vlak na bekappen ervoor gekozen same. haar langer te laten staan om mogelijke problemen (en hoefschoenen) te voorkomen.
Dit is wel belangrijk, want al is het zijn job om hoeven te verzorgen kan hij niet in je paard kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:22

Ook ik vind het klinken als weer/opnieuw bevangen. Wat is de ervaring van deze smid met bevangen paarden?

Ik zou op zoek gaan naar een andere smid en dit gewoon verder laten zitten. Steek je energie in iets constructiefs, zoals je paard laten onderzoeken en een kundige smid zoeken. En zie de kosten voor medicatie als leergeld.

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:27

Ja doet mij ook denken aan opnieuw bevangen.

Als ze ernstig HB zijn geweest is bekappen daarna een stuk minder simpel. Heb eigenlijk de beste resultaten gezien met natuurlijk bekappen waarbij ze dan de zool gelijk met het hoefbeen houden.

Is het hoefbeen gekanteld? Ik zou geen geld gaan verhalen op de smid omdat dit gewoon complexe gevallen zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:29

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het beeldmateriaal. Zowel van de voeten als van het lopen!

Mag via pb

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:35

Ik heb dat ook ooit gehad. Mijn paard was zo kort bekapt dat hij eigenlijk niet meer wilde staan, hij lag bijna de hele dag. De hoefsmid zei dat het wel zou overgaan, maar na twee dagen kreeg hij pijnstilling van de dierenarts. Lopen ging heel moeizaam, en na ruim een week was het niet echt beter. Een bevriende hoefsmid heeft toen hoefijzers op maat met extra draagvlak en opgelaste verhogingen gemaakt, en vanaf dat moment ging het direct veel beter. De hoefijzers waren daarna niet meer nodig.
Het was een vriendendienst, maar ik weet zeker dat ze normaliter heel erg duur zouden zijn geweest. De hoefsmid wilde geen verantwoordelijkheid nemen. Het was een bekende hoefsmid in deze regio, maar ik heb een andere gezocht. Eentje die rustiger met mijn paarden omging en wel zijn afspraken nakwam (dat waren sowieso al issues waar ik niet zo blij mee was.)

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:40

Zijn er foto's van de hoeven gemaakt? Heb je die op voorhand naar de smid gestuurd.

Vorig jaar was Mando ook bevangen, foto's gestuurd, moest bekapt worden en ... liep nog amper.
Op de pijnstilling gezet en na 3 weken ging hij weer wat beter lopen. (met pijnstilling gewoon aan het werk gehouden want hij moest bewegen)
Op een nat paddock, iedere dag de eerste week aan de wandel in de paddock.

2e kapbeurt, echt niet veel eraf gehaald... op de pijnstilling voor 2 weken en op het harde op hoefschoenen.

Daarna kapbeurt overgeslagen tot hij echt te lang werd.

3e kapbeurt.. 1 week pijnstilling

Daarna was het goed.

Vergeet niet dat ze echt pijn in hun voeten hebben en dat dit echt wel even kan doorsudderen.
En ik vind dat als jij een bevangen paard heb, je erbij bent als de hoefsmid komt en ook ervoor waakt dat hij niet teveel eraf haalt en als hij nog netjes op zijn voeten staat hem maar even te lang moet laten staan zodat de hoefsmid er wel een klein randje af kan halen. Iets met inlezen in bevangenheid!

Maar een vergoeding vragen zou niet eens in me opkomen. Te kort bekappen kan altijd.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie