Gevecht tegen de modder

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equirina
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-08-14

Gevecht tegen de modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 13:13

2023 mogen we een uitzonderlijk nat jaar noemen, maar 2024 is nog slechter begonnen en laat de komende maanden er nog somberder uitzien voor paardeneigenaren.
Er lijkt niet tegen deze regen op te boksen te zijn en niet elke bodem is hetzelfde, maar er moeten oplossingen zijn zou je zeggen. Wat kan en mag wel, want je bent ook afhankelijk van de geldende regels bij je pensionstal.

Ik ben op zoek naar betaalbare oplossingen, omdat wij het liefst op onze huidige pensionstal blijven.
Wei is niet heel groot 12x100, zwarte aarde

Oplossingen reeds bekend:
* Paddock/mud-control platen --> Niet toegestaan
* Loonwerk/Wei ophogen --> beide hoog kostenplaatje voor een wei in 'bruikleen'
* Meerdere gaten boren met grondboor en dan opvullen met 'open zand/o.i.d.', zodat natuurlijk drainage mogelijk is --> Geen ervaring mee, iemand wel?
* Deel afzetten, gras erop laten groeien om bodem te versterken?
* Gat graven richting sloot --> Wei ligt hoger aan de sloot kant dan aan de voorkant. Zou een geul van 120m moeten worden?

Foto's van jullie oplossingen wil ik ook graag zien (om er een beeld bij te hebben).

Wel vraag ik mij af wat we aan die wet hebben die per 1 juli 2014 in het leven is geroepen 'paarden mogen niet in de modder gehouden worden'. Volgens zeggen zijn de MVWA/DB langs geweest en vonden het voor de hoeveelheid regenval onvermijdelijk dat deze weilanden er toen zo bij staan, maar dat waren dan ook de woorden van de (niet meewerkende/meedenkende) staleigenaar.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gevecht tegen de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:19

Even kijken of ik het goed begrijp, er is alleen een niet hele grote weide beschikbaar met zwarte grond? En die is in zijn geheel slecht of alleen op bepaalde plekken?

Heel eerlijk, toen ik nog op kleigrond (Friesland) stond, waren sommige plekken gewoon niet geschikt om daarop bij veel waterval paarden te houden. Die stallen hadden (veel) geïnvesteerd in een goede paddock, of werd de bak overdag gebruikt als paddock, maar weides waren gewoon dicht.

Nu hier is de luxe dat met goed zand en weinig afgraven onze track op wat voorheen weide was goed begaanbaar blijft zonder modder, maar soms valt iets gewoon af als de bodem het niet aan kan qua gebruik…

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Gevecht tegen de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:33

Het enige wat gaat helpen is de loonwerker.
Dus of je wei ophogen ( twijfel of dat afdoende gaat zijn) of zand en verharding aanbrengen.

Ja kost wel wat, maar je wilt daar graag blijven dan is het ook wel fijn dat je paard daar goed en droog kan staan toch.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Gevecht tegen de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:39

Is er een sloot in de buurt? Geulen graven wil nog wel eens helpen. En het perceel laten hellen richting lager terrein ook.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gevecht tegen de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:41

De enige optie die zal werken is bestraten of mudcontrols, al de rest blijven je dieren in de modder staan.
Waarom is mudcontrol geen optie? grond blijft er beter onder en kan je zo weer weghalen...

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:56

Enigste oplossing is geen weidegang!
Ik heb ze hier er ook nog niet op. Alles word vertrapt. Zwart getrapt...gaten er in.
Ze staan dus net als de hele winter periode op de zandpaddocks.
hoe goed je ze nu ook laat onderhouden, de weides gaan kapot met de paarden er op als er weer zoveel regen als bijv gisteren is gevallen. Dat moet je vermijden want terug goed krijgen duurt lang.

Equirina
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 16:10

Duhelo schreef:
De enige optie die zal werken is bestraten of mudcontrols, al de rest blijven je dieren in de modder staan.
Waarom is mudcontrol geen optie? grond blijft er beter onder en kan je zo weer weghalen...


Omdat het van de staleigenaar niet mag.


Lindsey_99 schreef:
Is er een sloot in de buurt? Geulen graven wil nog wel eens helpen. En het perceel laten hellen richting lager terrein ook.


De wei is 100 meter diep, de sloot ligt achterin en aan die kant is de wei hoger. Ik zat er dus aan te denken een sleuf te graven en dan af te zetten met weidepaaltjes, zodat mijn paard er niet in loopt.


RianneH schreef:
Even kijken of ik het goed begrijp, er is alleen een niet hele grote weide beschikbaar met zwarte grond? En die is in zijn geheel slecht of alleen op bepaalde plekken?


De gehele wei is in slechte staat. In de winter hebben wij de gehele wei vrijgegeven, zodat mijn paard ietsjes droger kon staan.


Popstra schreef:
Enigste oplossing is geen weidegang!
Ik heb ze hier er ook nog niet op. Alles word vertrapt. Zwart getrapt...gaten er in.
Ze staan dus net als de hele winter periode op de zandpaddocks.
hoe goed je ze nu ook laat onderhouden, de weides gaan kapot met de paarden er op als er weer zoveel regen als bijv gisteren is gevallen. Dat moet je vermijden want terug goed krijgen duurt lang.


En dan je paard 23 uur per dag op stal? Momenteel laat ik mijn paard eerder binnenzetten, zodat deze minder lang in die bagger hoeft te staan.


monsera schreef:
Het enige wat gaat helpen is de loonwerker.
Dus of je wei ophogen ( twijfel of dat afdoende gaat zijn) of zand en verharding aanbrengen.

Ja kost wel wat, maar je wilt daar graag blijven dan is het ook wel fijn dat je paard daar goed en droog kan staan toch.


Het probleem zit hem erin, je bent zelf verantwoordelijk voor je wei, maar dit soort ingrepen (verharden) mogen niet. Je hebt de wei in bruikleen. Daarentegen doet hij geen moer om mee te denken/werken.

Volgens de staleigenaar ligt het aan het lopen van mijn paard (tilt de voeten niet op), maar dat doen de paarden naast de mijne dan dus ook niet kennelijk... Ik hoor hier echter ook dat er al meerdere deze wei hebben verlaten, ook om de staat van de wei. Maar dat ontkent de staleigenaar uiteraard.

Ik zie het somber in en jammerlijk dat dit zo moet verlopen. Het zou hem sieren om de 'oude klanten' naar de betere gelegen weides te laten verhuizen.

Na het lezen van de regels, dacht ik zelf de oplossing te hebben. Ik wilde een 2e stal kaal huren voor € 100, zodat ik de wei erbij krijg. Maar dat mocht ook niet, want die kon hij wel vullen uiteraard met de wachtlijst. #wanhopig.

Floortje_NL

Berichten: 185
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:18

Dat je op grond zit die niet van jou is maakt het lastig. Je ontkomt er niet aan om iets te investeren.

Op wat voor ondergrond zitten jullie precies, heb je enig idee hoe diep het grondwater zit en wat is de bodemsamenstelling tussen toplaag en grondwater? Hier hebben we bijvoorbeeld 20cm zwarte aarde, dan 70cm klei en daarna zand. Grondwater wisselt maar soms al op 1,5m diepte.

Hoe is de indeling van het stuk grond? Lopen de paarden gewoon overal en heb je 1 of meerdere voerplaatsen?

Hoeveel wil je uitgeven en hoeveel ben je bereid zelf met noeste arbeid uit te voeren?

Dus stap 1 is met een goeie grondboor aan de gang. De meest ideale situatie is dat je na een 30cm op zand zit. In dat geval is je toplaag vast gelopen en kan je die laten keren door een loonwerker. Dan gaat de toplaag eraf, zandlaag eruit, toplaag de grond in en zandlaag terug erop.

Zit je niet op zand dan kan je deels verharden (veeroosters/bestraten/kunststof roosters) en hiermee ook paden aanleggen. In modderige periodes geven paarden echt de voorkeur van een droge stevige route van A naar B waardoor de rest van de grond het minder zwaar krijgt. Paarden trappen de boel nu eenmaal dicht.

Linksom of rechtsom moet het water wat valt ergens naartoe. Dus goten graven richting een sloot of verticaal daineren.

Hier op de klei werkt verticaal draineren prima in de boomgaard waar de alpaca's en geiten lopen. De paarden staan op een paddock.

Verticaal draineren kan klein of groot en hangt van de huidige glooing van het perceel af. Als je nu al 1 of meerdere plekken hebt die extra nat zijn dan kan je die verder uitgraven en waterbekkens creeëren. In de natte periodes krijg je dan poelen/vijvers. In het midden maak je verticale drainage. Afhankelijk van hoe diep je schone zandlaag zit; 3 tot 4 m2 uitgraven tot op het zand of als je zandlaag heel diep zit een verticale buis de grond in. Een pvc buisje met grind zou niet mijn eerste keuze zijn tenzij je het niet erg vind om die elk jaar opnieuw te plaatsen want ze raken wel verstopt.

In de boomgaard hebben we poelen die water opvangen en waar het rustig weg kan zakken. Daardoor blijft de omliggende grond droger en beter. Je offert dan een stuk op ten gunste van de rest. Achterin het erf hebben wij een kleine betonnen rioolbuis in de grond gezet. Die kunnen we gewoon met een schep onderhouden ivm rotzooi en slijklaag. Ons erf en de schuur ligt namelijk 3 meter beneden straatpeil. Aansluiten op het riool wordt dan heel prijzig. Daarom voeren we het regenwater bovengronds via gestrate goten af richting een verticale put tot op het zand.

Hou er wel rekening mee dat je niet zomaar diep mag graven van de gemeente. Meeste heb je een vergunning voor nodig dus doe het een beetje subtiel uitvoeren en trek niet teveel aandacht met je werkzaamheden ;)

Cioccolato

Berichten: 6751
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:21

Het is lastig.
Sws is een regel hoe meer ruimte hoe beter. Die 'kleine' weides zijn niks waard. En met groot bedoel ik echt groot. Dan lopen ze minder snel kapot.
Daarbij zijn paarden nare dieren om op de wei te houden. Vraag maar aan een boer..
Drainage aanleggen voor een mooie wei. Maar op veen is dat ook niet alles.

Ik zou eerder met rijpaarden investeren in een droge paddock. Hoe staat pensionhouder daarin?

Ik heb ze oprecht liever langer op stal dan in de vieze zwarte modder......

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:38

Maar heel eerlijk TS, tenzij je echt veel wilt investeren, omdat de eigenaar dat niet wilt en de bodem in deze staat deze bezetting niet aan kan, is het stuk zo te lezen niet geschikt voor hetgeen jij het wilt gebruiken.

Ontzettend zuur, en misschien ten gevolge van achterstallig onderhoud of juist te intensief gebruik of veranderende weersomstandigheden, maar soms moet je je verlies nemen en deze stalling verlaten. Zeker als je hoort dat meer mensen vertrokken zijn, omdat de bodem het niet trekt.

Ik begrijp dat er geen paddock is voor de wintermaanden, en de weide dus het gehele jaar gebruikt moet worden, daar is het zo te lezen niet geschikt voor. Hier op grotendeels zandgrond sluiten de weides ook, al is het maar voor het gras dat erop staat.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:01

23 uur op stal zeg ik nergens.
Bij mij staan ze op gedraineerde droge zand paddocks van smorgens 8 tot savonds 22 uur nu.
Wellicht dat een oplossing is, zand paddocks aanleggen zodat ze toch naar buiten kunnen omdat het helaas in de toekomst niet anders gaat zijn door de klimaat verandering.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110977
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gevecht tegen de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:11

Ik denk ook dat dit stuk gewoon niet geschikt is voor wat jij wilt.

Charaz

Berichten: 24387
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Gevecht tegen de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:18

Het is dit jaar ook wel heel ellendig hoor... zelfs onze droge zandgrond hier is kleddernat en lopen ze helemaal kapot.

Equirina
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 20:13

Popstra schreef:
23 uur op stal zeg ik nergens.
Bij mij staan ze op gedraineerde droge zand paddocks van smorgens 8 tot savonds 22 uur nu.
Wellicht dat een oplossing is, zand paddocks aanleggen zodat ze toch naar buiten kunnen omdat het helaas in de toekomst niet anders gaat zijn door de klimaat verandering.


Zelfs de paddocks staan hier onder water, pompt hij ook niet leeg.


Cayenne schreef:
Ik denk ook dat dit stuk gewoon niet geschikt is voor wat jij wilt.


Nee dat weet ik ook wel, ik had gewoon net enkele dagen eerder moeten komen, dan had ik een andere wei gehad, die het wel aan kon. Zou willen dat ik andere kan behoeden, want zodra ik weg ben, is de volgende de Sjaak.


Charaz schreef:
Het is dit jaar ook wel heel ellendig hoor... zelfs onze droge zandgrond hier is kleddernat en lopen ze helemaal kapot.


Met klimaatverandering zullen we dus rekening moeten houden en anticiperen, alleen dat ontbreekt hier. Er was een pompinstallatie gekocht na bezoek MVWA, hooguit 2x gebruikt.


RianneH schreef:
Maar heel eerlijk TS, tenzij je echt veel wilt investeren, omdat de eigenaar dat niet wilt en de bodem in deze staat deze bezetting niet aan kan, is het stuk zo te lezen niet geschikt voor hetgeen jij het wilt gebruiken.

Ontzettend zuur, en misschien ten gevolge van achterstallig onderhoud of juist te intensief gebruik of veranderende weersomstandigheden, maar soms moet je je verlies nemen en deze stalling verlaten. Zeker als je hoort dat meer mensen vertrokken zijn, omdat de bodem het niet trekt.

Ik begrijp dat er geen paddock is voor de wintermaanden, en de weide dus het gehele jaar gebruikt moet worden, daar is het zo te lezen niet geschikt voor. Hier op grotendeels zandgrond sluiten de weides ook, al is het maar voor het gras dat erop staat.


Zuur en onnodig. Waarom kunnen nieuwe klanten wel op een goede wei komen. Het gaat mij om de onrechtvaardigheid. En zoals ik hiervoor reageerde, ik zou willen dat hij hierna er nooit meer een ander zo mee bedonderd zoals mij.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Gevecht tegen de modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:28

Je hebt hier toch eerder een topic over geopend?

Afgaande op dit topic (en het eerdere topic dat er liep) denk ik dat het stuk weiland icm de staleigenaar gewoon niet geschikt is voor wat jij wil. Dus verder kijken, hoe vervelend ook. Je kunt je druk blijven maken om de oneerlijkheid etc maar daar win je niks mee denk ik.

Je paard in zo'n modderpoel hebben staan is ook niks. Het wordt niet voor niets bij wet verboden.