[GZ] Pensionstal Rijen/Dorst of oplossing modderwei

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equirina
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-08-14

[GZ] Pensionstal Rijen/Dorst of oplossing modderwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 11:08

Ik sta met mijn paard nu op zo'n 20-25 minuten rijden (auto). Deze stal heeft veel voordelen, maar 1 groot nadeel, waardoor ik waarschijnlijk verhuizing moet overwegen.

Het belangrijkste punt om de huidige pensionstal te verlaten is de staat van de wei.
We hebben een enorme modderige wei (13 maanden van de afgelopen 16 maanden!).
Staleigenaar bagatelliseert en komt niet met oplossingen, wie hem ook aanspreekt. Zo staan er weides van vertrokken klanten leeg op een beter gelegen gedeelte op het terrein, maar die zijn voor de nieuwe pensionklanten. Slechte weide is te wijten aan je paard, aldus de pensionstal eigenaar. Het is alleen toevallig dat de paarden die het volgens hem zelf doen, allemaal een wei hebben in een bepaald gedeelte.
Helaas is het ook zo dat de wei die je toebedeelt hebt gekregen bij aankomst, je wei is en je krijgt geen andere. Onderling ruilen mag wel, maar je begrijpt dat niemand zijn paard vrijwillig in dat moeras wil hebben. ;( |( Mud-control/paddockplaten zijn niet toegestaan in de wei.

Ja ik weet dat het een erg natte periode is, maar met de klimaatverandering, is de kans groot dat het alleen maar vaker en erger voorkomt. Ik ga mijn paard dat niet nog een jaar aandoen, hoe erg ik het ook naar mijn zin heb en de rest van de faciliteiten top zijn.

Nu heb ik meerdere redenen om mijn paard op een drogere en dichterbij gelegen wei te krijgen, er is begin dit jaar een blessure geconstateerd (hoefkatrolontsteking), die waarschijnlijk chronisch is. De wei ligt ver en daarom worden de paarden in draf aan de fiets naar en van de wei gehaald. Dit is niet een ideale situatie, maar geen dierenarts durft iets op papier te zetten, want ze willen gewoon welkom zijn op stal... Al zou ik een medische verklaring hebben voor een wei dichterbij, daar is de staleigenaar niet gevoelig voor. Iedereen dezelfde regels, want tegen extra betaling is een andere wei ook niet mogelijk. Ik ben van mening dat dit het dierenwelzijn in de weg staat, maar de dierenbescherming en MVWA schijnen dit normaal te vinden gezien de waterstanden in NL, van wat de staleigenaar heeft gezegd na een bezoek eind vorig jaar.

Ik wil dus een oplossing voor mijn paard en vrees dat het verhuizen zal worden. Nu heb ik georiƫnteerd dichterbij huis en daar zit gewoon geen stal die alles goed op orde heeft, dus ik ben meer op zoek naar de onbekende uitwegen.

Stal de Vijf Eiken bezocht, paarden komen maar 1 tot 2 uur buiten en dit moet je elke dag zelf doen. Het hooi 3x per dag is een kruimel te noemen. Dus valt af.

Stal Bien Venue bezocht en ook die valt af, vanwege de bodembedekking. Mijn paard kan niet op stro, al beweert de eigenaar dat het met zijn voerbeleid wel kan, ik neem geen risico meer op koliek. Daarnaast staat het mij tegen dat de paarden in groepsverband naar buiten gaan, door ze gewoon los te gooien in de gang en dan naar buiten te laten rennen.

Manege Thielen valt af door de manegeactiviteiten, rijbaan bodem en de paddock/weidegang.

Stal van Gils. Paarden komen alleen op klein paddocks buiten en instructie van buitenaf niet toegestaan.

De Lindehoeve lijkt mij een geweldige stal, alleen de rijbaan (onoverdekt) is enorm zwaar. Rij er elke dag langs en de weilanden zijn in jaloersmakend goede staat. Mocht er in de omgeving een overdekte rijbaan te huur zijn, zou ik hier zeker overwegen te staan.

Wat ik zoek:
* Bij voorkeur een plek met een overdekte rijbaan of longeerbak, zodat er altijd gewerkt kan worden
* Bodembedekking anders dan stro mogelijk
* Max. 20-25 minuten rijden vanaf Rijen/Dorst
* Niet te zware rijbaan/longeerbak i.v.m. chronische blessure
* Minimaal 6 uur naar buiten, geen 24/7
* Bij voorkeur uitrij mogelijkheid buitenrit
* Zelf uitmesten is geen probleem, dat doen wij nu ook dagelijks (stal + wei)
* In het weekend zelf buiten en/of binnenzetten geen probleem


Wie o wie heeft de oplossing?

N.B. ik zoek dus constructieve reacties met een oplossing, ik heb een vergelijkbaar topic (met foto's) gezien en hoe men daar reageert op de TS, dat maakt de drempel groot om hier advies te vragen.
Laatst bijgewerkt door Equirina op 21-05-24 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoraly

Berichten: 786
Geregistreerd: 31-10-10
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:25

Stal Querencia in Dongen (alleen buitenbak)

Springflower Stables in Hulten

Geen idee wie er tegenwoordig aan de Raakeindse Kerkweg zit, was eerst de Raakeindse Hoeve maar zover ik weet is dat vorig jaar verkocht. Kan geen huidige info vinden maar zag wel nog paarden buiten staan een tijd geleden.

Stal Boshoeven in Alphen (alleen buitenbak)

Stal de Chaamse Bossen

Stal Voskens/Equestrian Centre Tilburg, in de Reeshof.

Verder weet ik zo 123 niks uit mijn hoofd.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70847
Geregistreerd: 24-05-08

Re: [GZ] Pensionstal Rijen/Dorst of oplossing modderwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:02

Ik verplaats dit topic naar ervaringen en diensten.

wildwestwill

Berichten: 436
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:39

hoi ik sta op de boshoeve in Alpen omdat Alpen 15 meter hoger ligt dan omliggende dorpen zijn onze weides hele jaar droog
en staan ze minimaal 8 uur buiten de bak is eb en vloed bak dus ook altijd te rijden mits vriest of sneeuw
bos is op 50 meter , op basis van half pension en binnen en buitenzetten word onderling door vast rooster gedaan
met 1 paard is het 1x voeren en buiten zetten smorgens , of 2x binnen zetten savonds , per week rooster
nadeel voor jou is stro bedekking maar alles is van goede kwaliteit, een gezellige club recreatie ruiters die graag bos ingaan
p.s, roundpen staat op de planning

Equirina
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 12:04

wildwestwill schreef:
hoi ik sta op de boshoeve in Alpen omdat Alpen 15 meter hoger ligt dan omliggende dorpen zijn onze weides hele jaar droog
en staan ze minimaal 8 uur buiten de bak is eb en vloed bak dus ook altijd te rijden mits vriest of sneeuw
bos is op 50 meter , op basis van half pension en binnen en buitenzetten word onderling door vast rooster gedaan
met 1 paard is het 1x voeren en buiten zetten smorgens , of 2x binnen zetten savonds , per week rooster
nadeel voor jou is stro bedekking maar alles is van goede kwaliteit, een gezellige club recreatie ruiters die graag bos ingaan
p.s, roundpen staat op de planning


Bedankt voor je reactie.

Helaas is strobodem echt geen optie i.v.m. koliekgevoeligheid.

Onlylienn

Berichten: 145
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: Rijen

Re: [GZ] Pensionstal Rijen/Dorst of oplossing modderwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:43

Ik heb een tijdje in Dorst gestaan bij van der Schriek, heel basic maar in feite heeft het alles wat je nodig hebt.
Paarden staan standaard op stro, maar vlas/houtkrullen zijn toegestaan, moet je alleen wel zelf regelen.
Alleen een buitenbak met verlichting en dichtbij het bos.