Stalling Apeldoorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Stalling Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 20:12

Hooi,
Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren om een huis te kopen in Apeldoorn. Nu zijn we nog niet zo ver dat we er al echt eentje hebben. Maar we zijn wel serieus aan het kijken en hopen vanaf augustus serieuze stappen te zetten. Daarbij komt dat ik mijn paard dus ook mee wil verhuizen naar deze omgeving.
Zelf ben ik helemaal niet bekend in de omgeving van Apeldoorn en paardenstallingen in die buurt. Wel heb ik een aantal ‘eisen’ en wensen. En ben ik mij er ook van bewust dat lang niet iedereen mijn paard op zijn of haar stalling wilt (of vooral durft) te hebben.

Eigenlijk wil ik betijds ervaringen vragen en rond kijken naar mogelijkheden. Het is echter niet zo dat zodra wij een koophuis hebben, dat mijn paard per direct ook mee moet. Ze staat op een prima plek en zou daar best nog een maandje of twee kunnen blijven voor de perfecte stalling. Maar liever heb ik der natuurlijk dichter bij!

Wat is het aanbod in de omgeving. Wat zijn aspecten waar ik rekening mee moet houden? Wat zijn geen aanraders? Etc. Ik hoor het graag.

Over mijn paard:
Orrie is een Belgisch Trekpaard, iets waar menig staleigenaar al direct ‘nee’ op zegt heb ik gemerkt.
Ze is een merrie van 21 jaar oud. En 1,65 groot (en maar 800kg). Erg laag in rangorde en gaat de confrontatie echt uit de weg. Laat zich makkelijk wegjagen en zoekt graag de rust op. Ze is geen sloper. Wel een tikkeltje lomp, maar ook goed te corrigeren. Heeft geen stalgebreken. Papt makkelijk aan met jonge en oude paarden die ook wat lager in rangorde staan. Ze heeft nu geen dekens op, maar als ze echt oud wordt en moeite krijgt met zich warm houden bijvoorbeeld of met de regen zou ik het fijn vinden dat ze wel een deken mag dragen in de groep.

We maken nog regelmatig een buitenrit en houden van wandelen, tutten, grazen.

Mijn wensen:
Voorkeur gaat echt uit naar een 24/7 buiten plek met schuilstal of goede beschutting van bomen. Het liefste ook een plekje waar ze droog zou kunnen staan, geen modder plek. Met de regen van afgelopen maanden was het niet te vermijden, dat snap ik en ben ik realistisch in. Maar geen plek waarbij het met een klein buitje twee dagen glibberen en glijden is.
Een kleine groep waarin ze staat heeft de voorkeur, met niet al te veel pittig dominante paarden.
Een plek waar buiten rijden in de omgeving mogelijk is. Bospaden of een klein bosje of een afgelegen weg met bomen erlangs vind ik erg fijn en is voor mij wel echt een must. (Ben nu de drukke tractor polder gewent met geen stukje schaduw, dus het is al snel goed).
Stromend water is ook een must, koud of warm maakt niet uit.
Voldoende ruwvoer natuurlijk.

Ik ben zeer bereid om diensten per week te draaien qua mesten/voeren. Echter moet dit wel een beetje haalbaar zijn en in verhouding liggen. Flexibel in geval van ziekte of vakantie vindt ik prima, een deken op een ander paard leggen als ik er ben, vindt ik ook prima. Ik ben behulpzaam en rustig en zuinig op de spullen en paarden.

Mijn grootste wens (geen must dus…) is een sociale groep volwassen mensen waarmee ik vriendschappen kan sluiten. En waar het niet ‘ieder voor zich’ is. Maar mensen waar ik soms ook samen een ritje of wandeling mee kan maken. Ik mis nu heel erg het sociale aspect op mijn huidige stalling. Ik hoef niet elke minuut van mijn aanwezigheid op stal te kletsen en alles samen te doen. Maar eens per week een leuk gesprek en twee keer per maand samen wandelen/rijden/tutten met de paarden bijvoorbeeld vind ik wel fijn. Nogmaals het is geen must, als Orrie maar goed staat, dat is prioriteit.

Afbeelding

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Stalling Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:28

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:17

Er is hier op Bokt wel een topic te vinden over stalling in de regio van Apeldoorn. Die zul je even moeten zoeken.

Het is in iedergeval geen makkelijke regio om een goede plek voor een paard te vinden.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 05:54

Ik sta in de omgeving Apeldoorn en het is (ja sorry) echt een hel om hier een fatsoenlijke plek voor je paard te vinden, waar je op normaal termijn terecht kan. Steeds meer stallen stoppen ermee, of geen mogelijkheid tot 24/7, of halve dagen buiten zonder ruwvoer en waar ze prima staan; is geen/weinig verloop
Je moet in deze omgeving maar net je plekje kunnen vinden, of veel concessies moeten doen...

Ik weet dat Stal het Vossenbroek in Emst de mogelijkheid heeft voor 24/7 met schuilmogelijkheid, echter weet ik niet hoe daar nu het verloop is, mijn jonge merrie heeft daar een periode prima 24/7 gestaan met schuilmogelijkheid. Daar wordt nu wel het 1 en ander van je verwacht, mededaarom was ik er weggegaan.

Verder weet ik niet echt wat er in die omgeving 24/7 is, misschien iemand particulier of kleinschalig die niet adverteerd?.. of je moet naar de andere kant kijken (Lieren, Klarenbeek, Loenen, Eerbeek...)
Daar weet ik dat er in Wilp bij Stal klein Sgravenmate ook een mogelijkheid is 24/7 met schuilmogelijkheid, maar ook daar weet ik niet hoe de bezetting momenteel is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:47

Drama omgeving, en zelfs tot en met omgeving Arnhem een drama.
Misschien ( maar dat weet ik niet…) richting Kootwijk of dergelijke… dat t daar “ beter” is?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:32

Ik zou zeggen stal de Ploeg in Wiesel, maar ze zitten vol geloof ik. Je zou het kunnen navragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:37

Op MP wordt momenteel stalling + weidegang aangeboden in Apeldoorn.
Zo te lezen gaat het om een kleine kudde van drie paarden met de beschikking over rijbak en longeerbak.

Er staat ook nog een advertentie op van een kleinschalige pensionstalling met idem weidegang etc.
Voor 200 euro.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:09

Wij hebben op dit moment ook een plekje op onze wei, bij een kudde van 3 merries. 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Per dag komen ze een paar uur op het gras.

Het is vlakbij het bos, we hebben geen bak.

Zelf houden we ook van gezelligheid. We gaan regelmatig met elkaar en de paarden op pad. De verzorging van de paarden (mesten, hooi bijvullen, voeren, groot onderhoud etc.) gaat in overleg. Er is altijd wel iemand die kan, en met z'n tweeën gaat sneller dan alleen. En als je een keer niet kan, is het geen probleem om over te slaan.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 22:47

Och oke, dus het gaat nog wel een zoektocht worden zo te horen :(
Goed dat ik nu dus al aan het oriënteren ben!

Fijn dat jullie hebben gereageerd, ook met de opties en stalnamen! Die ga ik zeker eens bekijken en daar wat navraag doen.

Op Marktplaats vindt ik altijd wat lastig. Heb daar altijd het idee van dat ze ‘nu’ iemand zoeken. En aangezien we nog geen huis hebben (ook nog geen bod gedaan), kan het ook nog eventjes duren. Maar het kan ook erg snel gaan natuurlijk… het geeft dus geen zekerheid. Nu zou een overbruggingsperiode dat Orrie al eerder in Apeldoorn staat wel een optie zijn, maar dat heeft niet de voorkeur.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:51

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:27

Ik herinnerde me dit topic ineens weer, wilde eerder al reageren maar was er nog niet van gekomen.

Misschien is stal het Hoefhof in Teuge wat? Ze doen volgens mij niet direct aan al je eisen, maar ik rijd er regelmatig langs en zie dat ze nu ook een trekpaard erbij hebben staan. De paarden staan daar 24/7 buiten (niet altijd schuilmogelijkheid helaas) en het is denk ik een kwartiertje rijden naar een klein bebost stukje weg. De rest weet ik niet, ik ben er zelf nooit geweest.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:35

Montgri schreef:
Op Marktplaats vindt ik altijd wat lastig. Heb daar altijd het idee van dat ze ‘nu’ iemand zoeken. En aangezien we nog geen huis hebben (ook nog geen bod gedaan), kan het ook nog eventjes duren. Maar het kan ook erg snel gaan natuurlijk… het geeft dus geen zekerheid. Nu zou een overbruggingsperiode dat Orrie al eerder in Apeldoorn staat wel een optie zijn, maar dat heeft niet de voorkeur.

Ik zou juist wel gaan informeren. Weet je gelijk of het wat is. Toen ik jaren geleden in een nieuwe omgeving stalling zocht ben ik zo ook gaan kijken. Als het niks was of als ze geen plek hadden vroeg ik of ze me een andere stal konden tippen. Zo rol je van het ene in het andere.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:57

Je zou bij Fourage bedrijf Fiets misschien iets neer kunnen hangen, misschien reageert er iemand.