Ervaring met Paarden Oppas Service

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
branki

Berichten: 569
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Ervaring met Paarden Oppas Service

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 13:29

Mijn paarden gaan al een aantal jaren uit logeren tijdens onze vakantie. Ideaal is dat niet.
Nu zit ik te denken over de Paarden Oppas Service.
Ik vind het best wel een dingetje om mijn dieren en huis aan iemand anders over te laten.

Iemand hier ervaring mee?

cissy

Berichten: 19854
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:45

Ik heb aan de andere kant gestaan als oppas. Degene die oppast wordt vantevoren goed uitgevraagd naar ervaring en kunnen. Er worden referenties gevraagd en ook nagebeld.
Je kunt er dus vanuit gaan dat je oppas daadwerkelijk de taken kan uitvoeren die jij vraagt. Je wordt niet zomaar toegelaten als oppas, althans in 'mijn' tijd niet.

Het is voor mij al even geleden dat ik oppas was en ook niet lang geweest door omstandigheden, maar ik vond het wel leuk om te doen.

Er is veel mogelijk en alles kan in overleg.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:09

Wij doen sinds een paar jaar zaken met de Paarden Oppasservice.
Paarden tijdelijk verhuizen is geen optie (teveel :) ).
Voordeel is (wat cissy zegt) dat je een gescreende oppas krijgt.
Die inderdaad in jouw huis verblijft, maar dat vind ik juist wel prettig.

Je krijgt zelf ook een uitgebreide intake, zodat er een goede match kan worden gemaakt.
Daarna volgt een kennismakingsgesprek, waarbij je van beide kanten aangeeft of je het ziet zitten.
De afspraken worden op papier gezet en door beide partijen ondertekend.
Bij ons is het tot nu toe altijd goed gelukt - en ook goed verlopen.

Ik zie ook wel FB groepen waarbij het wat informeler wordt geregeld. Prima natuurlijk, maar ik vraag me altijd af wat er gebeurt als de oppas bijvoorbeeld vlak voor het vertrek afhaakt/ziek wordt.
Bij de Paarden Oppas Service wordt dan vervanging geregeld.

Nadeel is heel misschien het financiële. Het is echt niet gratis.
Maar wij gaan niet heel vaak op vakantie, en dan vind ik het wel heel prettig om te weten dat alles in vertrouwde handen achterblijft. Daar heb ik wel een paar euro voor over.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:45

Je zou misschien ook zelf rond kunnen vragen of een advertentie kunnen zetten om iemand te vinden.
Dan heb je er meer eigen hand in wie er komt.
Wij passen ook regelmatig op bij kennissen met een paardenbedrijfje. Zo zullen er vast wel meer mensen zijn.

cissy

Berichten: 19854
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 00:40


Sure_lee

Berichten: 10426
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ervaring met Paarden Oppas Service

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:08

Ik heb er geen ervaring mee. Toen ik mijn paarden aan huis had pasten er vrienden op. Die gingen dan ook in ons huis.

Nu mijn paarden op een fijne plek staan gaan we zelf regelmatig op reis.
We zijn een paar maanden geleden ook beginnen met oppassen op huizen en dieren. Super leuk om te doen. Ik heb deze adressen gevonden via bokt en de eerder genoemde faceboekgroepen.

De adressen die we tot nu toe hebben gedaan waren in het buitenland. Het contact ervoor ging via de app of even videobellen als kennismaking.

Als mensen plots afzeggen lijkt me dat wel lastig ja, dan is zo'n organisatie misschien wel handig als die voor vervanging zorgt.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaring met Paarden Oppas Service

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:08

Ik heb er geen ervaring mee.
Had ze wel op FB geliked maar mij viel het op ze steeds last minute oppassers vroegen.
Of die dan nog gescreend werden vraag ik mij af...

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ervaring met Paarden Oppas Service

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:15

Ik lees graag mee, hier ook paarden aan huis en ik merk dat het vinden van een goede oppas soms toch wel een dingetje is. Maar deze service vind ik dan wel weer aan de prijs, daarom nooit aan begonnen....

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:25

Popstra schreef:
Ik heb er geen ervaring mee.
Had ze wel op FB geliked maar mij viel het op ze steeds last minute oppassers vroegen.
Of die dan nog gescreend werden vraag ik mij af...

Volgens mij gebeurt dat heel af en toe. De rest zie je niet natuurlijk :).

Wij hebben goede ervaringen, ook omdat wij door werk en paarden thuis (dit jaar 6 + 3 veulens) niet flexibel zijn. Onze vakantie wordt gepland en dan gaan we ook.
Het is gewoon allemaal goed geregeld, goede voorbereiding, verzekeringen, enz. Dus altijd met een fijn gevoel de deur achter ons dicht.
Als ik flexibeler was zou ik misschien ook wel andere opties gaan proberen.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Ervaring met Paarden Oppas Service

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:48

Mijn ervaring is ook positief. Wij hebben ze nu voor 3 ingehuurd en de dieren waren tevreden na de vakantie.
Ik vond het wel echt een stap om ze in te huren maar ik heb geen spijt dat ik eraan begonnen ben.

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:09

Ik heb ook ervaring als oppas. Deze zijn prima. Wat voor mij de overweging is geweest om het op deze manier te doen is toch niet de verantwoordelijkheid hebben mocht je last-minute iets overkomen waardoor je niet in staat bent om op te passen. De paardenhouder kan dan toch op vakantie omdat er vervanging geregeld wordt. Daarnaast het werken met contract en verzekering en daardoor ook duidelijke afspraken.

branki

Berichten: 569
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 13:43

Kendra schreef:
Wij doen sinds een paar jaar zaken met de Paarden Oppasservice.
Paarden tijdelijk verhuizen is geen optie (teveel :) ).
Voordeel is (wat cissy zegt) dat je een gescreende oppas krijgt.
Die inderdaad in jouw huis verblijft, maar dat vind ik juist wel prettig.

Ik zie ook wel FB groepen waarbij het wat informeler wordt geregeld. Prima natuurlijk, maar ik vraag me altijd af wat er gebeurt als de oppas bijvoorbeeld vlak voor het vertrek afhaakt/ziek wordt.
Bij de Paarden Oppas Service wordt dan vervanging geregeld.

Nadeel is heel misschien het financiële. Het is echt niet gratis.
Maar wij gaan niet heel vaak op vakantie, en dan vind ik het wel heel prettig om te weten dat alles in vertrouwde handen achterblijft. Daar heb ik wel een paar euro voor over.


Ik kwam inderdaad om het op deze manier te doen op het idee door een FB groep van oppas in natura.
Maar wie/wat haal je dan in huis en kun je er van opaan. En inderdaad, wat als iemand afhaakt om wat voor reden dan ook. Niet alleen kort van tevoren, maar stel dat je weg bent en zo iemand wordt ziek, wat dan?

Het financiële is voor mij niet echt een nadeel. Ik heb geen geldboompje hoor. :) Maar nu gaan 2 paarden en 1 kat uit logeren en dan ben ik ongeveer hetzelfde geld kwijt. Bij de oppasservice komen er dan de eerste keer extra kosten bij. Maar dat is eenmalig. En op deze manier zouden we ook nog eens een keer een lang weekend weg kunnen gaan. Als de paarden uit logeren moeten is dat een heel gedoe. 2 x rijden (ik heb een 1,5 paards trailer). Ene paardje staat maar 1x per jaar in de trailer en de terugweg wil hij slecht laden. Dus toch altijd stress. Kat moet dan ook weggebracht worden. Dus voor 4 dagen weg ben je dan bijna 2 dagen (heen en terug) bezig met beestenspul verhuizen.

branki

Berichten: 569
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 13:44

Nouvel schreef:
Je zou misschien ook zelf rond kunnen vragen of een advertentie kunnen zetten om iemand te vinden.
Dan heb je er meer eigen hand in wie er komt.
Wij passen ook regelmatig op bij kennissen met een paardenbedrijfje. Zo zullen er vast wel meer mensen zijn.


Zie ook mijn reactie op Kendra. Ik heb helaas geen kennissen die zouden kunnen oppassen. En zo maar vreemden vind ik toch wel lastig.

branki

Berichten: 569
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 13:46

Sure_lee schreef:
Nu mijn paarden op een fijne plek staan gaan we zelf regelmatig op reis.

Als mensen plots afzeggen lijkt me dat wel lastig ja, dan is zo'n organisatie misschien wel handig als die voor vervanging zorgt.


Dat is inderdaad een nadeel van paarden aan huis. Als ze in pension staan is het op vakantie gaan een stuk makkelijker. Maar een pension zitten ook weer heel veel nadelen aan die hier niet tegenop wegen.

Stel dat de oppas tijdens de vakantie ziek wordt of om een andere reden niet kan blijven, dan is het toch wel heel fijn als er achtervang is.

branki

Berichten: 569
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 13:48

Achterom schreef:
Ik lees graag mee, hier ook paarden aan huis en ik merk dat het vinden van een goede oppas soms toch wel een dingetje is. Maar deze service vind ik dan wel weer aan de prijs, daarom nooit aan begonnen....


Mijn 2 paarden en kat gaan nu uit logeren tegen betaling en qua kosten maakt het dan niet veel verschil. Nadeel bij het oppasadres is dat ze veel op stal staan, iets wat mijn arabier absoluut niet leuk vindt. Voordeel is dat het een zeer ervaren iemand is die heel netjes met de paarden omgaat en haar man is paardendierenarts.

branki

Berichten: 569
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Ervaring met Paarden Oppas Service

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 13:49

Fijn om positieve reacties te lezen. Nu mijn man nog overtuigen. Die ziet het niet zo zitten, vreemde mensen in huis en op de paarden passen.

Chantalla

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:00

Hier ook ervaring aan de andere kant, als oppasser. Je wordt inderdaad goed gescreend en er wordt ook gekeken of je een match bent voor de opdracht. Ik ben zelf type 24/7 buiten, boshobbelaar en lol met je knol. Wil niet zeggen dat ik niet op luxe (sport)paarden kan passen, maar hier werd wel rekening mee gehouden. Voor beide partijen en de verwachtingen erg fijn.

Ik heb verspreid over meerdere jaren op verschillende adressen opgepast. Op een adres ben ik drie jaar oppasser geweest. Daar kwam ik meerdere keren per jaar en heb er ook wel eens een maand gezeten zodat zij naar Nieuw-Zeeland konden. Dat jaar zat ik in totaal wel twee maanden daar i huis :)) Dit ging na een poosje ook gewoon onderling, dus wie weet houd je er een fijne oppasser aan over.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaring met Paarden Oppas Service

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:15

Leuk om goede ervaringen te lezen.
Wellicht ik het hier dan ook eens overweeg als mijn huidige oppas niet kan.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:47

Goede ervaringen als oppasser. De paarden oppas regelt extra AVP die je als oppasser betaald. Er is altijd vooraf een kennismakingsgesprek. Meestal krijg ik een uitgebreid draaiboek wat ik moet doen en niet mag. Meestal verblijf ik in het huis van de paarden eigenaar en een gedeelte van het huis mag je soms niet komen. Daar hou ik mij ook strikt aan.