Korte enquete over pensionstal-wensen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Korte enquete over pensionstal-wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:52

Ingevuld, maar wat betreft hoe lang buiten staan is voor mij wel afhankelijk van winter/zomer. Heb nu dus een gemiddelde genomen daarvan (buiten zolang het licht is).

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:16

MyWishMax schreef:
En een aantal mensen zal altijd veel willen betalen voor luxe voor zichzelf en denken daarbij niet aan welzijn van het paard. Dus dan boeit het niet dat paard amper tot niet buiten komt, zolang zij maar de dingen hebben die ze willen. Net als dat anderen hun eigen principes voor laten gaan op wat paard echt nodig heeft. Dus ergens staan wat niet passend is voor het paard, omdat zij geloven dat dat het beste is.

Dat vind ik nogal kort door de bocht. Ik rijd bijvoorbeeld liever droog, dus een stal met een binnenbak is voor mij heel fijn. Dat het paard dan minder lang vanuit de pensionstal (!) buitengezet wordt, compenseer ik door haar zelf in de winter ook nog vrije beweging te geven. In de zomer staat ze overdag in een kudde op de wei.
Ik geloof er niet zo in dat ruiters niet denken aan het welzijn van hun paard bij de keuzes die ze maken. Ik denk dat de meeste mensen het beste voor hebben met hun paard (of hond/konijn/kat). Wat ik wel geloof, is dat sommige mensen zo overtuigd zijn van hun eigen keuzes, dat alles wat anders wordt geregeld per definitie slecht wordt gevonden. Niet elk paard wordt gelukkig van 24/7 buiten, om maar iets te noemen. Terwijl dat hier op bokt toch wel vaak de norm is.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:35

Dat is niet kort door de bocht, dat is wat ik vaak zie en ook gewoon hoe het verteld wordt. Keuze tussen aantal stallen en kiezen voor degene met meeste faciliteiten voor de ruiter, maar waar paard niet of een uurtje buiten komt in plaats van degene met iets minder faciliteiten voor ruiter (dus bijvoorbeeld geen kantine of een of geen wedstrijden op eigen terrein) en wel meerdere uren buiten met meerdere paarden als je dat wilt.

Het gaat ook nergens om 24/7 buiten.

Dus leuk dat jij je er niet in kan vinden en het gevoel hebt jezelf te moeten verdedigen, maar ik heb het gewoon over dingen die ik zie, hoor van diegene en mee maak.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Korte enquete over pensionstal-wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:04

De stallen hier in de randstad kennen eigenlijk enkel de keuze luxe voor jezelf, luxe voor het paard, of geen van beide.

Op dit moment luxe voor het paard.
Tussentijds 1 stap gemaakt voor luxe voor mijzelf - maar echt... ik kan het niet.... daarbij zie ik hem ook veranderen op het moment dat hij maar met 1 of geen enkel vriendje samen kan samen.

Een plek zoals in Woerden, Jaarsveld, zal in de Randstad echt goed geld voor neergelegd worden.
Heb er destijds zelfs aan gedacht om er die kant voor op te verhuizen.

Ik zie hier tussendoor bedragen voorbij komen voor volpension waarbij alles goed moet zijn. Dat geld, of meer,( heb maanden gehad van €600) ben ik kwijt op basis van halfpension/doe het samem. Dan heb ik nog geen eens naar de benzinekosten gekeken (momenteel ca 100km per dag - tel uit..).

Conclusie - Ja, ik ben bereid best wat geld neer te leggen voor een dergelijke optie.

Zelfs een optie waar geen binnenbak aanwezig is, is echt van harte welkom in de randstad.

Want laten we wel wezen, een binnenbak bouwen in stedelijk gebied is echt een ramp vergunngstechnisch. Wellicht inmiddels al in heel Nederland problematisch.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:28

BoktVerlaten schreef:
Stel je voor, je wil een pensionstal kopen in de Randstad. Ik neem als voorbeeld de stal in Ridderkerk, kost ca 2 mio. Daar kan je max 20 pensionpaarden kwijt maar wel hele dag buiten bieden (op huurgrond ernaast of in eigen paddocks) Als je die volpension wil aanbieden met goed droog hooi en lekker veel buiten…….kost wel wat. Ik heb even een grove berekening gemaakt, niet op een tientje nauwkeurig hoor….

Kosten goed droog hooi, stro, brok per paard is ca 200 euro per maand. Mestafvoer, onderhoud terrein, GWL etc….komt ook op 100 euro per paard per maand. Werkuren op 20 paarden is ook al gauw 1 fulltime kracht bij volpension dus bij minimumloon ca 2500 euro per maand, 125 euro per paard per maand. Dus alleen aan kosten zit je al op 425 euro per paard per maand. Dan heb je nog niets verdiend en nog niets afgelost van je aankoop vastgoed……dus als pensionklanten niet meer dan 450 euro willen betalen, kun je gewoon geen stal in het westen van het land runnen……


Dat geldt niet alleen voor het westen van het land.
En wie zegt dat mensen het niet willen betalen?

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:31

Lieser schreef:
BoktVerlaten schreef:
Dus alleen aan kosten zit je al op 425 euro per paard per maand. Dan heb je nog niets verdiend en nog niets afgelost van je aankoop vastgoed……dus als pensionklanten niet meer dan 450 euro willen betalen, kun je gewoon geen stal in het westen van het land runnen……

Maar er zijn zat pensionklanten die meer dan 450 euro willen betalen. De stal waar ik sta rekent veel meer (voor minder uren buiten) en daar hebben ze een wachtlijst.


Plus wat je maandelijks uitgeeft aan eigen voer en dergelijke.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:46

MyWishMax schreef:
Dat is niet kort door de bocht, dat is wat ik vaak zie en ook gewoon hoe het verteld wordt. Keuze tussen aantal stallen en kiezen voor degene met meeste faciliteiten voor de ruiter, maar waar paard niet of een uurtje buiten komt in plaats van degene met iets minder faciliteiten voor ruiter (dus bijvoorbeeld geen kantine of een of geen wedstrijden op eigen terrein) en wel meerdere uren buiten met meerdere paarden als je dat wilt.

Het gaat ook nergens om 24/7 buiten.

Dus leuk dat jij je er niet in kan vinden en het gevoel hebt jezelf te moeten verdedigen, maar ik heb het gewoon over dingen die ik zie, hoor van diegene en mee maak.


Ik begrijp wel wat je zegt, en herken het ook wel, maar tegelijkertijd is de keuze er lang niet altijd.
Alleen al de mensen die niet beschikken over eigen vervoer (auto) hebben minder keuzes.
Daarnaast verschillen de meningen over luxe. Zo vind ik warm water géén luxe. Ik vind het in het belang van mijn paard dat na een training met warm water het schuim van haar lijf kan worden gespoeld.
Ook vind ik een poetsplaats, waar een paard veilig tussen twee touwen kan worden vastgezet, géén luxe. Voor met name jonge paarden, is dat een stukje basisveiligheid.
Daarnaast kun je je afvragen of het luxe is om in periodes van regen en wind, je paard droog beweging te kunnen geven. Vooral voor paarden die serieus getraind worden.
Dan heb ik het dus allemaal nog over welzijn van het paard.
Maar ook voor de ruiter/eigenaar - en dat zijn niet allemaal jonge, gezonde mensen! - kan het toch niet de bedoeling zijn om in het Nederlandse klimaat regelmatig te moeten afzien in hondenweer, wanneer ze bezig zijn met hun dure hobby?

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:24

MyWishMax schreef:
Dus leuk dat jij je er niet in kan vinden en het gevoel hebt jezelf te moeten verdedigen, maar ik heb het gewoon over dingen die ik zie, hoor van diegene en mee maak.

Ik verdedig mezelf niet. Daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Ik vind dat je onzin uitkraamt. Dat is heel iets anders.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:28

Lieser, sorry maar jij bent degene die onzin uitkraamt over dingen waar je niks vanaf weet. Dit zijn dingen die ik van dichtbij meegemaakt heb in alle jaren dat wij eigen paarden hebben en dus stalgenoten en kennissen met paarden. Dan maak je wat mee en hoor je heel wat. Dat jij het niet kent of inziet maakt het geen onzin. Maar je bent sowieso goed in dingen roepen over zaken waar je zelf niet bij was.

Nikass, dit gaat niet over alleen een binnenbak of kunnen laten mesten door stal of zulke dingen terwijl een paard wel buiten komt maar 5 uur ipv 6 of noem het maar op. Ook niet over geen betere stal binnen de bepaalde afstand. Ik heb ook bepaalde luxe die ik 'moet' hebben vanwege gezondheid, dat is al lastig zat en betalen we voor en kozen expres een stal waar dat kon en waar paard het goed heeft, want die woont er. Maar er zijn gewoon dingen die niet belangrijker zouden moeten zijn als het welzijn van een paard vind ik en er zijn mensen die daar anders over denken. Niet omdat het niet mogelijk is en niet omdat het compromissen sluiten is.
Dit waren dingen waarbij mensen zelfs op een duurdere stal of verder weg gingen staan, waar de paarden helemaal niet buiten kwamen in de winter, omdat er iets als pluspunt wat alleen voor de eigenaar een pluspunt was en het paard niks aan had. Verder dezelfde faciliteiten als andere stallen waar ze wel buiten kwamen.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Korte enquete over pensionstal-wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:39

Ingevuld!

Ik sta op volpension in NH in de Randstad. In de kudde op de paddock, in de nacht op stal en zomers 24/7 op het land. In de winter staan ze zolang het licht is buiten. Wel helaas blubber, maar wel platen in de paddock dus kunnen altijd droog staan. Vaak droog hooi/voordroog. Betaal dacht ik €325

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Korte enquete over pensionstal-wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:09

Ik heb hem ingevuld. Ik heb een shetlander dus ik vind bijvoorbaat al dat ik vanwege de grote van mijn pony minder moet betalen. Vandaar mijn antwoord op max 250. Maar ik moet wel zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar 24/7in groepsverband. Maar dat ik dit eventueel zou willen omzetten naar met het daglicht buiten in een groep mits ik bijvoorbeeld heel veel natuurgebied direct om me heen heb. Het is dus lastig om écht aan te geven wat ik wil

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:09

Een bestaande pensionstal kopen is sowieso al lastig want dat is zo'n dure aanschaf dat je het geld daarvoor er nauwelijks uit kan halen. De meeste stallen zijn namelijk langzaam gegroeid en dat is toch anders. Ik heb het eens gevraagd in een ander topic hoeveel pensionklanten je minimaal zou moeten hebben voor een rendabel bedrijf. Ik durf het exacte aantal niet te zeggen maar dat waren er wel een stuk meer dan 20. En alles onder het getal was geschat op veel te kleinschalig om echt volledig van te leven. Zeker als je dus ook nog de fulltime baan naast je verdiensten berekend zoals in het voorbeeld hier ga je het helemaal niet halen.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:38

Celebi schreef:
Een bestaande pensionstal kopen is sowieso al lastig want dat is zo'n dure aanschaf dat je het geld daarvoor er nauwelijks uit kan halen. De meeste stallen zijn namelijk langzaam gegroeid en dat is toch anders. Ik heb het eens gevraagd in een ander topic hoeveel pensionklanten je minimaal zou moeten hebben voor een rendabel bedrijf. Ik durf het exacte aantal niet te zeggen maar dat waren er wel een stuk meer dan 20. En alles onder het getal was geschat op veel te kleinschalig om echt volledig van te leven. Zeker als je dus ook nog de fulltime baan naast je verdiensten berekend zoals in het voorbeeld hier ga je het helemaal niet halen.


Ik dacht dat het 40/50 was, in ieder geval die richting op inderdaad.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:04

Mwm, ik schreef dat ik het ook wel herken ;)
Ik ken ook zeker wel de mensen die een paard vooral hebben voor het socializen in de kantine en op het terras.
Ik ben per toeval aan mijn paard gekomen, dit was op een manege/pensionstal. De pensionpaarden kwamen alleen uit stal als de eigenaar iets met ze deed. En dan kwamen de mensen op stal, en zelfs zonder hun paard eerst gedag te zeggen, installeerden ze zich eerst in de kantine.
Iedereen vroeg daar dagelijks aan elkaar: "heb jij je paard al gedaan?" Dat betekende heb je al gereden? De mensen kwamen dagelijks hun paard een uurtje recreatief rijden in de binnenbak. Meer kwamen de paarden niet van stal.
Alleen in de zomer, in het weekend, waren er een aantal mensen die hun paard een paar uurtjes in een paddock zetten (zonder hooi) en een handjevol bosruiters.
Deze stallen & eigenaren waren/zijn géén uitzondering.
Het enige wat ik kan zeggen ter hun "verdediging" is dat zij om zich heen, ook bij andere stallen, niets anders zagen. Het was gewoon de norm. Afgewisseld met stallen waar paarden 1 of 2 uur per dag buiten stonden op een postzegel, en alleen met mooi weer.

Daartegenover staan echter ook de mensen die álles doen voor het welzijn van hun paard. Ik ben echter van mening dat de kwaliteit van de stallen bijzonder erg te wensen over laat. Kun je het hun verwijten dat er onvoldoende wordt geboden?
Ik ben in twintig jaar tijd nog geen droomstal tegengekomen.
Ik heb twee goede stallen gehad; de ene was perfect qua buiten, ruwvoer én faciliteiten, én prijs.
Enige was wel dat je alles zelf moest doen en geen uitrijmogelijkheden.
Andere was perfect qua buiten, ruwvoer, stalling en prijs en wel uitrijmogelijkheden, maar geen faciliteiten en 2,5 uur enkele reis met ov.
Deze stallen waren beide onder de 300 euro per maand.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Korte enquete over pensionstal-wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:20

Nee, daarom zou ik toch wel voorstander zijn van minimale eisen waaraan een stal moet voldoen. Dat zelfs de niet ideale stallen iig wel een redelijke basis voor het paard hebben.

Wat jij schrijft herken ik ook idd. En de 'verdediging' ga ik echt wel in mee als er niks anders is en het was vroeger idd normaal. Nu heb je toch meer keuze en nee, nergens is het perfect. Zelfs aan huis is perfect niet te doen, of niet qua geld of vergunningen en noem maar op. Maar zo goed mogelijk dan maar.

Wat ts voorstelt zal je die groep Waar ik het over had niet nee aantrekken, want die geven niet om het buiten staan en zullen daarvoor niet meer gaan betalen. Maar er is ook een groep die daar echt wel geld voor over hebben hier in de omgeving. Sommige voor hele kleine groepjes, terwijl ik bijvoorbeeld echt kuddes wil voor mijn paard en absoluut niet alleen en liever niet maar met 2 of 3.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:56

Maar ik heb ook geschreven wat ik zou willen, en het is er in de verste omtrek niet. Al neem ik een maandsalaris mee: het is er niet.
Ik heb niet het idee dat ik buitensporige wensen heb.
Dus ja, ik ben zeker voorstander van minimale eisen!
En ik denk dat als goede buiten faciliteiten de norm zijn, er ook heel veel mensen daar gewoon in mee gaan.

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Korte enquete over pensionstal-wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:23

Ja, minimaal een dagdeel in een gedraineerde paddock met toegang tot hooi zou toch eigenlijk wel de norm moeten zijn in de seizoenen dat de wei niet toegankelijk is.

BoktVerlaten
Berichten: 432
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 22:53

Ineke2 schreef:
Ja, minimaal een dagdeel in een gedraineerde paddock met toegang tot hooi zou toch eigenlijk wel de norm moeten zijn in de seizoenen dat de wei niet toegankelijk is.


Volmondig mee eens!

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:03

Ingevuld!

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:15

BoktVerlaten schreef:
Ineke2 schreef:
Ja, minimaal een dagdeel in een gedraineerde paddock met toegang tot hooi zou toch eigenlijk wel de norm moeten zijn in de seizoenen dat de wei niet toegankelijk is.


Volmondig mee eens!


En met een maatje!

Vind ik ook zoiets raars; stallen die eigenlijk te weinig grond hebben voor het aantal paarden, maar dan toch alle paarden apart buiten zetten. Niet erg efficiënt omgaan met de ruimte lijkt me dat.
En de paarden die echt met geen enkel ander paard te matchen zijn, zijn volgens mij op 1 hand te tellen.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:12

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:
En een aantal mensen zal altijd veel willen betalen voor luxe voor zichzelf en denken daarbij niet aan welzijn van het paard. Dus dan boeit het niet dat paard amper tot niet buiten komt, zolang zij maar de dingen hebben die ze willen. Net als dat anderen hun eigen principes voor laten gaan op wat paard echt nodig heeft. Dus ergens staan wat niet passend is voor het paard, omdat zij geloven dat dat het beste is.

Dat vind ik nogal kort door de bocht. Ik rijd bijvoorbeeld liever droog, dus een stal met een binnenbak is voor mij heel fijn. Dat het paard dan minder lang vanuit de pensionstal (!) buitengezet wordt, compenseer ik door haar zelf in de winter ook nog vrije beweging te geven. In de zomer staat ze overdag in een kudde op de wei.
Ik geloof er niet zo in dat ruiters niet denken aan het welzijn van hun paard bij de keuzes die ze maken. Ik denk dat de meeste mensen het beste voor hebben met hun paard (of hond/konijn/kat). Wat ik wel geloof, is dat sommige mensen zo overtuigd zijn van hun eigen keuzes, dat alles wat anders wordt geregeld per definitie slecht wordt gevonden. Niet elk paard wordt gelukkig van 24/7 buiten, om maar iets te noemen. Terwijl dat hier op bokt toch wel vaak de norm is.


Hier ben ik het wel mee eens. De randstad is duurder, maar een kleiner dorp is wellicht weer voordeliger dan een grote stad. (Groesbeek tov Nijmegen bv)
Paarden welzijn: voldoende eten (want die maag werkt nou eenmaal zo) en droge voeten (om problemen aan hoeven voor te zijn, zou mijn inziens de basis moeten zijn.
En dat je dan extra betaalt voor een binnenbak etc etc, tot daar aan toe. Dat zijn keuzes.

Ik neem toch aan dat de meeste mensen fulltime moeten werken om het paard te bekostigen, dan ben je al verplicht om een stal te kiezen die voor je voert en binnen/buiten zet. Logisch dat je hiervoor betaalt maar er zijn wel grenzen. In dat geval dan maar geen binnenbak, wel schone stal/voldoende beweging/voldoende voer. Er is weinig anders waar je concessies op kan doen. Stallen met enkel buitenbak zonder verlichting, is geen doen in de winter. Je komt door je werk toch alleen maar in het donker op stal, dan staat je paard te verpieteren want in het donker kan je simpelweg niet rijden. Dus daar kan je ook geen concessie op doen.

Maar zelfs die keuze kan je vaak niet maken. Hier niet in de randstad. Want het is nergens EN droge voeten EN voldoende voer. Als ze droge voeten hebben, dan staan ze vaak zonder voer buiten. En als ze wel voer hebben, dan gaan ze vaak natte weides op en/of staan ze "maar" 3 uur buiten , want ze staan dan zonder eten en langer kan ook, maar dan nog langer zonder eten... Of modderpoel tot de knieën. Prijzen variëren. Maar voor 450/maand staan ze óók de nacht zonder eten. Dus schiet mij maar lek.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:23

BoktVerlaten schreef:
Ineke2 schreef:
Ja, minimaal een dagdeel in een gedraineerde paddock met toegang tot hooi zou toch eigenlijk wel de norm moeten zijn in de seizoenen dat de wei niet toegankelijk is.


Volmondig mee eens!

Dit vind ik ook. Plus aanvulling dat deze zo groot moet zijn dat een gallopje ook kan.
En dat ik dat te weinig vind voor mijn paarden is een ander onderwerp.
Maar dit vind ik anno nu wel het minst vereiste voor elk paard in Nederland.
helaas halen vele het niet.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:25

Citaat:
Maar voor 450/maand staan ze óók de nacht zonder eten. Dus schiet mij maar lek.

Zonder eten of zonder hooi?
Stro is ook eten.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:29

Stro is in de eerste plaats bodembedekking. En sommige paarden staan noodgedwongen op vlas.
Hoe je t ook went of keert, mensen betalen vaak goud geld voor hun stalling elke maand. Daarvoor zou je minimaal moeten kunnen vertrouwen op een goede basisverzorging;
-schone, lichte stallen met uitzicht;
-elke dag een aantal uren vrije beweging met minimaal één soortgenoot in droge weides of paddock met hooi;
-goede kwaliteit en voldoende hoeveelheid ruwvoer
-vers schoon water (ook daar ontbreekt het soms aan!)
-goede poetsplaats met warm en koud water;
-mogelijkheid om je paard ook in winterse omstandigheden op een veilige bodem te kunnen trainen.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Korte enquete over pensionstal-wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:33

Ja omdat ze de stal leegvreten...het is gewoon een ruwvoer.