Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martinev

Berichten: 2587
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 11:37

Onze paddock is gedraineerd, dat hebben we niet zelf aangelegd, maar het was al zo toen we het huis kochten. We merken dat nu, met de enorme hoeveelheid regen, het water niet meer zo wegloopt als eerder. We zouden graag iemand laten komen om de drainagebuizen door te laten spuiten. Maar wie vraag je voor zoiets?

Is dat de plaatselijke loonwerker? Of is het gewoon een rioolbedrijf? Of moet ik daar een bedrijf voor hebben dat de drainage ook aanlegt?

Wie heeft er ervaring mee en kan me vertellen wat voor een partij we daarvoor nodig hebben?

Mocht je ervaring hebben met een specifiek bedrijf of loonwerker in midden Nederland dan hoor ik dat ook heel graag!

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:50

Loonwerker en/of een bedrijf dat bronnen boort en/of bronbemaling doet.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:51

Drainage buizen worden vervuild met slibdeeltjes van boven af. Als het afvoerpunt gewoon goed is, kan doorspuiten het probleem tijdelijk oplossen. Anders ligt het wanneer de totale ondergrond incl afvoerpunt verzadigd is met water. Dan doet ook drainage niets meer.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:56

Bij een paddock is het vaak ook nodig om de bodem weer los te halen. Die wordt door paarden in de loop der tijd zo vast aangelopen dat het water niet meer bij de drains komt.

martinev

Berichten: 2587
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 14:53

Dank Ibbel! Ga er naar kijken.

nikkel schreef:
Drainage buizen worden vervuild met slibdeeltjes van boven af. Als het afvoerpunt gewoon goed is, kan doorspuiten het probleem tijdelijk oplossen. Anders ligt het wanneer de totale ondergrond incl afvoerpunt verzadigd is met water. Dan doet ook drainage niets meer.

Ja goed punt, daar ben ik me van bewust, dat is in dit geval niet zo, het afvoerpunt is niet verzadigd maar ligt echt beduidend hoger dan de sloot waar het water in moet.


Gomir, dat klopt, daar hebben we al contact over gehad met een loonwerker!

windsor14
Berichten: 182
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:20

Wij doen dit zelf, elke 2 maanden. Met een sterkte hogedruk reiniger daarop de riool ontstop slang. Werkt goed. Zelf kan je de eerste keer wat vies worden.

DuoPenotti

Berichten: 29581
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:24

Kan het water wel de sloot in?
Als die vol staat zoals hier nu doet drainage natuurlijk ook niks.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:11

Een foto van de situatie kan wel eens helpen. Simpelweg ergens een gaatje boren en kijken of er water wordt afgevoerd. Wat Gomir aangeeft gebeurt ook vaak genoeg.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:52

DuoPenotti schreef:
Kan het water wel de sloot in?
Als die vol staat zoals hier nu doet drainage natuurlijk ook niks.

Volgens TS haar reacties 2 posts boven jouw vraag.

het afvoerpunt is niet verzadigd maar ligt echt beduidend hoger dan de sloot waar het water in moet.

Lijkt me dus dat ze bedoelt dat de drainagebuis nog steeds boven het waterniveau van de sloot ligt.

DuoPenotti

Berichten: 29581
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:54

Oh dom van me. Had helemaal niet gezien dat ts al een keer had gereageerd. Duidelijk dus dat dit het probleem niet is.

martinev

Berichten: 2587
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 23:15

Dank Art-Ificious

@windsor14, we hadden daar gekscherend al aan gedacht, maar niet bedacht dat dat ook echt een optie zou zijn! Je spuit er dan dus gewoon water in door de afvoer? Onze paddock is wel groot, dus de drainagebuizen ook lang, redt een hogedrukspuit dat dan?

Ik ben absoluut op de hoogte van hoe drainage werkt en andere mogelijkheden waardoor het water eventueel niet weg zou kunnen.
Ik wil graag weten bij wie ik terecht kan om ze door te laten spuiten!

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:23

Loonwerker

Ik bedoelde het goed hoor, bij mij dacht loonwerker dat bodem nog los genoeg was dus alleen drains doorgespoten. ik zit nu al maanden met een paddock die voor meer dan 80% volledig onder water staat.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:37

Het probleem met drainage is, dat er slib en heel fijne deeltjes in de drainage buis komen. Voor een deel kan je de deeltjes eruit spuiten, maar een behoorlijk gedeelte wordt via de sleufjes in de drainagebuis buiten de drainagebuis gespoten waar het gaat klonteren en daardoor geen water meer doorlaat. Daarom kan je het beste de drainagebuis in grof zand leggen en ruim voldoende omhuld. Dan kan je het proces in ieder geval voor langere tijd voorkomen. Er kunnen nog andere oorzaken zijn, maar die kan je alleen ter plekke bekijken.

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:42

Wij hebben het door Denneman uit Heemskerk laten doen.
Prima bedrijf die vakkundig te werk gaat.

Mijn tip is ook om de bodem van de baan los te laten halen met een eg. Dit zorgt er voor dat het water door het zand naar de buizen kan.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie drainagebuizen laten doorspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:21

VSW -> ED