Nieuw katje introdiceren aan 7 jarrige poes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baileyislief
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-01-18
Woonplaats: uithoorn

Nieuw katje introdiceren aan 7 jarrige poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 22:24

Ik heb een poes van 7 jaar oud. haar zus is een half jaar geleden overleden en ik denk erover om een nieuw katje te nemen.
Onze 7 jarige poes, blijft maar miauwen, ik denk dat ze zich verveelt. Ze volg ons overal wat ze eerst niet deed en gaat ook niet meer naar buiten, terwijl t eerst een echte buitenkat was.

Wat vinden jullie? kan ik aan mijn 7 jarige poes een ander kat of poes introduceren? en hoe oud zou dan t beste zijn?

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:43

Ik heb een paar weken geleden een nieuwe poes uit het asiel gehaald en aan mijn 14 jarige kater gekoppeld.

Nadat 1,5 jaar geleden onze andere poes was overleden heb ik heel lang getwijfeld maar uiteindelijk toch besloten om er een poes bij te nemen. Omdat ik onze kater na 11 jaar erg goed ken, kon ik wel redelijk inschatten wat qua energie goed bij hem zou passen.

Ik wilde zelf geen jonge poes maar een leeftijdsgenootje. Het is uiteindelijk een Maine coon kruising geworden van 8 a 10 jaar oud. Ik heb niet moeilijk gedaan en haar direct gewoon los gelaten in huis. De poes voelde zich op wat blazen na, direct thuis. De eerste weken was het af en toe wat blazen en grommen maar nu liggen ze al vlak bij elkaar te slapen en samen eten gaat ook goed. Heel soms wordt er zelfs al een beetje samen gespeeld.

Ik denk dat je vooral moet letten wat qua karakter zou passen bij de kat die je al hebt en dan komt het uiteindelijk wel goed. Kijk anders ook eens in het topic onze foster katjes hier op Bokt. Dat topic gaf mij vertrouwen om het gewoon te doen.

Tilmar

Berichten: 3317
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 07:52

Ik heb een kitten (kater) bij een 7 jarige poes genomen nadat haar broer was overleden.
In het begin apart gehouden, ze moest ook niks van hem weten.
Het heeft echt lang geduurd voordat ze vriendjes werden (jaren), het gaat nog steeds iets beter. Ze slapen inmiddels wel altijd samen. Maar zo klef als ze met haar broer was is het niet.
Nou zijn ze qua karakter misschien niet de beste match :o de poes is vrij rustig en het katertje is hyper. Maar het is dus toch goed gekomen. Ik had overigens niet echt keus, ik heb raskatten die niet zo makkelijk te vinden zijn.
Hopelijk krijgen we dit jaar een derde erbij, ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Nieuw katje introdiceren aan 7 jarrige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:32

Mijn poes was ook alleen vond ik en ik heb er een asielkittenkatertje bij gehaald. Wereldkatje! Maar dat is nu een half jaar geleden en het katertje jaagt mijn poes het huis uit. Soms kunnen ze even bij elkaar zijn in een ruimte, soms ruiken ze zelfs even neusje neusje, maar dan haalt de poes uit omdat ze van te voren nu al verwacht dat hij haar gaat pesten, dus meestal gaat het na een tijd weer fout. Het inmiddels ex-katertje gaat dan lopen keten en dan moeten ze vechten. Ook op het erf jaagt hij haar achterna. Af en toe draait mijn poes zich dan om en haalt uit, maar ik had anders gehoopt. Ik had gehoopt op een nieuw vriendje voor haar, maar eigenlijk heeft dit tegenovergesteld uitgepakt. Ik hoop dat het met de tijd toch nog goed gaat komen en dat ze lekker gaan kleffen. Maar nu ben ik al blij als ze samen in de kamer kunnen zijn zonder dat gegil en geschreeuw en gevecht iedere keer.

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:43

Bij mij is dat ook niet gelukt. Toen mijn poes twee was, wilde ik een kitten als maatje erbij, kitten was ruim een half jaar. Had wel vooraf afgesproken met mijn ex dat hij het kitten zou adopteren als het niet zou lukken.

Helemaal volgens het boekje geïntroduceerd. Kitten wilde heel graag contact, maar mijn poes bleef op het kitten jagen en werd zelf ook ziek van de stress. Stopte met eten. Toen is kitten naar mijn ex gegaan.

Ik ben intussen verhuisd naar een boerderij waar drie grote katers wonen, en die worden door mijn kleine poes ook 'verjaagd' van hun eigen erf. Gelukkig hebben ze hier alle ruimte om elkaar te ontlopen. Het is een schat van een dier, maar naar andere katten een secreet ;( .

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nieuw katje introdiceren aan 7 jarrige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:08

Het advies is altijd om twee kittens te nemen als je zelf al een oudere kat hebt. De kittens zitten toch op een heel ander niveau qua energie en dat botst bijna altijd met de oudere kat waardoor de koppeling niet goed lukt. Verder is het voor de kittens ook erg fijn om samen te zijn met een leeftijdsgenoot.

Daarnaast kun je er voor kiezen om een oudere kat te nemen. Kies dan voor een kat die zijn hele leven wel samen heeft gewoond met ander katten. Bijvoorbeeld fokkers doen oudere fok katten nog wel eens weg, die leven vaak in groepen en zijn dus zeer sociaal.

Kies ook altijd voor een langzame Introductie. Hier is op internet genoeg over te vinden

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Nieuw katje introdiceren aan 7 jarrige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:34

Op kattenherplaatsing.nl staat heel uitgebreid hoe je een introductie van een nieuwe kat erbij kan aanpakken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:29

Het kan goed uitpakken, maar ook heel slecht.
Oudere katten zitten doorgaans niet te wachten op een nieuwe ' indringer '.

Ik heb destijds 2 kittens geadopteerd omdat ik al een oudere kater had. Die 2 kleintjes hadden dolle pret met elkaar en hij deed gewoon verder zijn ding. Kittens worden meestal ook gemakkelijker geaccepteerd door een volwassen kat.

Nickeltje

Berichten: 28253
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Nieuw katje introdiceren aan 7 jarrige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:55

Ik ben het eens met wat hier boven geadviseerd wordt over het introduceren van niet 1 maar 2 jonge katten bij een oudere kat. Zeker als ze uit het zelfde nest of dezelfde groep uit het asiel komen en elkaar kennen, dan hebben ze elkaar om te spelen, klieren, jonge katten dingen te doen en zal het langzaam groeien met de oudere kat.
Is in ons huishouden ook op die manier het beste gelukt.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31320
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuw katje introdiceren aan 7 jarrige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:56

Dit topic zou op Beestenboel horen, maar TS kan daar nog niet posten, het topic krijgt daarom een slotje.