Waar keuren en prijzen. Wolvega of Wapenveld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oza04

Waar keuren en prijzen. Wolvega of Wapenveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 22:48

Hi, wij willen een aankoopkeuring doen voor de koop van ons 'nieuwe' paard.

Maadag bel ik beide klinieken maar ben benieuwd naar evt ervaringen en informatie over prijzen.

Ik wil paard klinisch laten keuren met evt een foto van het been vanwege een schiefel.

Wapenveld kost mij 199.65 voor klinisch (nog niet gevraagd om foto van been)

Watvoor prijs valt Wolvega?

Qua reistijd maakt het niet uit. Wolvega ligt voor ons meer op de route voor het meenemen van paard na goedkeuring. Maar ipc is wapenveld ook geen probleem.

Ik ben benieuwd!

Nicole288

Re: Waar keuren en prijzen. Wolvega of Wapenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:56

MD -> ED

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:45

Ik zou kijken of het paard bij één van beide klinieken bekend is en dan de andere kliniek kiezen om belangenverstrengeling te voorkomen.
Qua prijzen weet ik niet welke voordeliger is, wel weet ik dat voordelig niet altijd het beste is qua keuze. De expertise en apparatuur maken een groot deel uit van de prijzen en dat zou zeker mee kunnen wegen in je beslissing.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:52

Jet schreef:
Ik zou kijken of het paard bij één van beide klinieken bekend is en dan de andere kliniek kiezen om belangenverstrengeling te voorkomen.
Qua prijzen weet ik niet welke voordeliger is, wel weet ik dat voordelig niet altijd het beste is qua keuze. De expertise en apparatuur maken een groot deel uit van de prijzen en dat zou zeker mee kunnen wegen in je beslissing.

Pas sowieso op met keuringen, een paard wordt nooit afgekeurd, het enige dat een keuringsarts doet is een positief of negatief aankoopadvies geven, dat wil zeggen; stel jij verteld de keuringsarts dat je alleen een bosrit en af en toe een wedstrijdje in het B of hooguit L wil doen, en af een toe een sprongetje wil maken, dan zal een paard als snel goed bevonden worden en een positief aankoop advies worden gegeven, terwijl dit zelfde paard een negatief aankoop advies gaat krijgen als je verteld dat je minstens Z of ZZ wilt gaan rijden en dus zeker om de dag zal trainen.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 04:40

Jet schreef:

Dat is zeker zo! Weet van beide dat ze goed aangeschreven staan. Paard is bekent bij wapenveld. Dus mijn voorkeur was dit niet. Maar las op bokt dat zij onafhankelijk keuren (Zal je net zien dat dit bij mij niet gebeurd :+ )

Wolvega is voor ons in de noordkop een bekende naam, die komen hier in de omgeving ook. Dus daar ging mijn voorkeur voor uit, maar dat ligt wel een stukje verder dan wapenveld en aangezien wij het paard zelf heen en weer moeten vervoeren (en dus bij afkeur terug moeten brengen) is dit voor ons ook een belangrijke afweging.

Wapenveld is 20/25 minuten en wolvega al snel 40/45.

Vandaar mijn vraag over ervaringen en dus evt prijs :j

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 04:44

Citaat:
Pas sowieso op met keuringen, een paard wordt nooit afgekeurd, het enige dat een keuringsarts doet is een positief of negatief aankoopadvies geven, dat wil zeggen; stel jij verteld de keuringsarts dat je alleen een bosrit en af en toe een wedstrijdje in het B of hooguit L wil doen, en af een toe een sprongetje wil maken, dan zal een paard als snel goed bevonden worden en een positief aankoop advies worden gegeven, terwijl dit zelfde paard een negatief aankoop advies gaat krijgen als je verteld dat je minstens Z of ZZ wilt gaan rijden en dus zeker om de dag zal trainen.

Daar hadden wij ook al aan gedacht. Paard is 2 jaar terug voor recreatie (huidige eigenaar wilde graag buitenrijden en hobbelen) positief gekeurd.

Wij willen wel voor de sport (maximaal Z & springen rond de 1.10) laten keuren. Of ik er uiteindelijk ook echt Z mee start en zo hoog mee spring is de vraag, maar wil wel weten dat als we het zouden halen, het ook kan.

Thanks!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 07:32

Een keuring is geen toekomstvoorspelling. Het is een momentopname. Natuurlijk kan je je doel wel bespreken met de arts die keurt. In wezen is je doel nog steeds recreatie en geen topsport.

Voor die 20 minuten zou ik door rijden naar Wolvega.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:02

Een andere optie (niet jouw vraag, weet ik): kan klinisch niet ter plaatse gebeuren door een onafhankelijke DA in de buurt? Hier in België gebeurt dat toch zo (maar hier gebeuren röntgen ook meestal aan huis, dus moeilijk te vergelijken). Als het paard goed is, moet je misschien toch nog eens langs de kliniek, maar als die bijv. al op buigproef afgekeurd is, moet je niet meer gaan rondreizen ermee.

Ik vind de reistijden voor NL normen trouwens best wel ok, dus dat zou voor mij geen breekpunt zijn als het paard goed trailermak is en zo.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 13:26

hwn schreef:
Een andere optie (niet jouw vraag, weet ik): kan klinisch niet ter plaatse gebeuren door een onafhankelijke DA in de buurt? Hier in België gebeurt dat toch zo (maar hier gebeuren röntgen ook meestal aan huis, dus moeilijk te vergelijken). Als het paard goed is, moet je misschien toch nog eens langs de kliniek, maar als die bijv. al op buigproef afgekeurd is, moet je niet meer gaan rondreizen ermee.

Ik vind de reistijden voor NL normen trouwens best wel ok, dus dat zou voor mij geen breekpunt zijn als het paard goed trailermak is en zo.

Heb wel gekeken of het kan, maar daarvoor moet je een harde volte van 15m kunnen maken. Er is daar geen groot vlak asfalt of stenen. Alleen grind en gras dus dat word m niet. Dat was voor ons ook de beste uitkomst geweest.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 13:30

SophievdV schreef:
Een keuring is geen toekomstvoorspelling. Het is een momentopname. Natuurlijk kan je je doel wel bespreken met de arts die keurt. In wezen is je doel nog steeds recreatie en geen topsport.

Voor die 20 minuten zou ik door rijden naar Wolvega.

Dat is zeker zo! Maar ivm de schiefel die er zit wil ik wel weten dat dat geen problemen levert / gaat opleveren en daarom keur ik liever om dat iig uit te sluiten. Dat er nogsteeds wat kan gebeuren in de toekomst, tja als je daar niet op voorbereid bent kun je beter een goudvis nemen, die doen toch niks.

Over doel is recreatie en geen topsport, ja en nee. Ik vind recreatie meer neigen naar bosritten, stapritjes, hobbelritjes en wat lichte dressuur. Sport is imo gewoon tm Z dressuur en 1.20. En Topsport is idd allesdaarboven.

Heb ook nergens topsport genoemd dus in dat opzicht noem ik dat gewoon sport

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:04

Ik zou sowieso de kliniek kiezen waar je paard niet bekend is. Wolvega dus.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:05

Ik heb goede ervaringen met Wolvega. Ook vriendelijk geprijsd vergeleken met bijvoorbeeld kliniek Emmeloord.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:10

Eens met SophieV.
Zekerheid dat het geen problemen geeft krijg je nergens.
Als ik het goed lees laat je keuren en wil je daarnaast advies.
In Wolvega krijg je dat zeker als je het van tevoren aangeeft.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:39

Kan zelf De Veluwe in Heerde, vlakbij Wapenveld enorm aanbevelen!
Super keuringsarts die erg secuur werkt.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 15:41

Kendra schreef:
Eens met SophieV.
Zekerheid dat het geen problemen geeft krijg je nergens.
Als ik het goed lees laat je keuren en wil je daarnaast advies.
In Wolvega krijg je dat zeker als je het van tevoren aangeeft.

Nee precies, maar als ze van te voren al zeggen: er zit een groot risico in. Dan weet ik dat ook. Hoef echt geen zekerheid, maar wel weten waar ik aan toe ben momenteel en waar ik evt aan toe ben ik de toekomst.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:13

Wolvega, hebben naast de kennis en kunde een perfecte accommodatie voor het keuren op harde en zachte ondergrond

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:48

Ik ben eind vorig jaar voor een klant naar wolvega geweest. (Zij was de aankopende partij) keuren deden ze keurig.netjes overal de tijd voor genomen. Ze is ook op de foto geweest. Geloof dat ze al met al €1400 kwijt was ongeveer.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 22:16

Thanks iedereen!

Heb besloten om bij Wolvega te laten keuren. Morgen even bellen voor een afspraak! Verkoper was er ook goed mee (voor haar ook 40 min rijden aangezien zij er graag bij is)

Dus al met al, erg tevreden en gaan we een leuk moment tegemoet waarop hopelijk nog veel meer mooie en lerende momenten komen!!