Opzoek naar tips aankoop (Spaans) paardje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PS88

Opzoek naar tips aankoop (Spaans) paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 15:54

Hoi hoiii,

Ik ben vrij nieuw op bokt.nl, omdat ik voor het eerst opzoek ben naar een eigen paardje *\o/*
Ik heb al een stalbox en heb daarbij rekening te houden met wat voorwaarden/eisen, waardoor de zoektocht i.c.m. mijn wensen ook wat lastiger is merk ik.
Ik ben verliefd op het Spaanse ras en probeer dan ook in deze richting, of iets wat er op lijkt, te zoeken.
Afstamming is i.v.m. mijn budget daarbij niet heel belangrijk, maar natuurlijk extra leuk als het er wel bijzit. Mede ook omdat ik het leuk zou vinden om de (voor)ouders op te zoeken.

- Ik ben benieuwd of jullie tips hebben m.b.t. het zoeken van een paardje in deze richting en bij betrouwbare mensen/handelaren in Nederland (of net over de grens)?
Ik ben bekend met o.a.; bok.nl Markt, eHorses, Sporthorses, Marktplaats, 2edehands, Allhorses, LG PRE stamboek, diverse Facebook groepen, BB premiumhorses, Nadia Feitsma, etc.

Dit is geen zoekvraag naar een paardje, maar mocht je wel wat beschikbaar hebben, stuur mij dan even een privéberichtje dan zal ik aangeven waar ik naar opzoek ben :o

Paardvriendelijke groetjes,
PS

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:40

Ik ben zelf een liefhebber van het Spaanse ras. Heb er één hier staan van inmiddels 19 jaar. Een schimmel met een gouden randje. Ik wil echter wel waarschuwen voor de spaanse paarden die nu op de markt komen. Als zadelpasser kom ik nog wel eens de goedkopere spaanse paardjes tegen. Daar kun je heel veel geluk mee hebben natuurlijk. Maar helaas komen er ook veel naar Nederland met een speciale gebruiksaanwijzing en diepe trauma's. Lezend dat je budget beperkt is, loop je een risico dat je een traumapaardje tegenkomt. Dus bezint eer ge begint. Tevens nog een kleine kanttekening: Facebook staat vol met verhalen over paspoortfraude bij paarden. Vooral bij de Spaanse paarden wordt er soms gesjoemeld, dat is de afgelopen tijd wel verbeterd, maar zorg dat je bij de aanschaf van een paard je paspoort grondig op echtheid laat checken als je dat zelf niet kan. De gemiddelde dierenarts heeft daar ook te weinig kennis van. Dus informeer van te voren bij een paspoortuitgevende instantie welke documenten er voor handen moeten zijn, als je een Spaans paard aanschaft.

Verder is het opletten bij de schimmels. Die kunnen aanleg hebben voor melanomen. De mijne heeft ze ook op de koker en op de anus. Ik wist dat nog niet toen ik hem kocht en hij is er natuurlijk niet minder om, maar het is wel doodsoorzaak nummer 1 bij de Spaanse schimmels is mij verteld. Ik weet natuurlijk niet zeker of dat waar is. Als ik dat van te voren had geweten, had ik misschien niet gekozen voor een schimmel.

Verder wordt er veel gehandeld in buitenlandse paarden. Bij alle adressen die je vind geldt de gouden regel: het is geluk hebben. De verkoper kan er veel over weten, maar ze kunnen de binnenkant van het paard niet zien. Ik heb inmiddels zo veel gezien, dat mijn paarden recht van de fokker vandaan komen. Zo voorkom je de ellende van andermans fouten, maar het is nog geen garantie voor een goed paard.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:04

Zoek Edith Scholtens eens op op Facebook.
Zij zit in Spanje en heb vele succes verhalen gehoord van mensen die via haar een paard hebben gekocht.
Ook kan je eens informeren bij Paradiso dressage.