Ervaringen gezocht paardenpiste met toppad of MegaTop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyna

Ervaringen gezocht paardenpiste met toppad of MegaTop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 14:42

Hoi allemaal!
Tijdens het vergaren van informatie voor de bouw van onze eigen buitenpiste kwamen wij Toppad en MegaTop tegen. Beide types bodems zijn voor ons onbekende concepten.

Toppad bestaat uit tapijtvezels die blijkbaar ook vaak voor tijdelijke pistes worden gebruikt. Het is verkrijgbaar via https://www.zandcompleet.be/product/toppad/. Anders dan het klassieke geopad bestaat de volledige bodem uit tapijtvezels, ze worden blijkbaar niet echt met de grond gemengd.

Afbeelding

MegaTop bouwt paardenpistes met 'onbehandeld bestorven hout'. Klinkt als een iets milieuvriendelijkere alternatief voor tapijtvezels, maar vermoed dat dat wel sneller vergaat en aangevuld moet worden. Deze heb ik gevonden op https://manegebodem.com/.

Beiden heb ik dus nog nooit in levende lijven gezien, en van de MegaTop kan ik zelfs geen foto's vinden. Door de beschrijving ben ik toch wel nieuwsgierig geworden naar deze bodems. Heeft hier iemand ervaring mee? Zijn ze comfortabel voor de paarden? Onderhoudsvriendelijk?

little_birdy

Re: Ervaringen gezocht paardenpiste met toppad of MegaTop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:48

Die tapijtvezel bodem hadden ze in een binnenbak waar ik een paar keer gereden had.
Ik vond het zelf niet echt wat.
Kwamen snel gaten en sporen in en het was heel stoffig

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:11

Wij hebben de Megatop gehad, in een buitenbak, en hebben nu de tapijtvezel.
De Megatop is in het begin heel fijn, mooie stabiele bodem met vering en houdt vocht vast dus geen stuif maar.......na een aantal jaar, 4 a 5, verpulverd het hout en krijg je een soort bosgrond. Wij hebben toen de hele bovenlaag eruit geschept omdat het glad werd. Ik zou het daarom niet weer gebruiken maar een groot voordeel is dat het makkelijk af te voeren is.
We hebben nu tapijtvezel in de binnenbak ( van zandcompleet) en op onze vorige locatie in binnen en buitenbak. Geeft een fijne stabiele bodem, veel fijner dan alleen zand, minder zwaar en het vergaat niet. De toppad ken ik niet maar zowel de tapijtvezels als de toppad maken van je rijbak wel "chemisch afval"; dat maakt niet uit als je het als rijbak blijft gebruiken maar als je ooit af wil voeren wordt het een ander verhaal.
Daarom hebben we nu in de buitenbak alleen maar zand en binnen woudzand met tapijtvezel erdoor heen gemengd en dat bevalt erg goed.

De Megatop kende ik overigens al van een pensionstal waar ik gestaan heb en daar werd het regelmatig vernieuwd en dan heb je echt een top bodem.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:12

Heb je een richtprijs voor de MegaTop?

Lyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 19:30

Binoche schreef:
Heb je een richtprijs voor de MegaTop?

Nee, we hebben nog niet verder naar de prijs geïnformeerd.

Lyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 19:32

Bedankt voor de inzichten allemaal!
Wij hebben intussen onze blik wat verbreed en zijn nu op cocosvezel gestoten. Dat gaat we ook eens even uitzoeken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:25

Lyna schreef:
Bedankt voor de inzichten allemaal!
Wij hebben intussen onze blik wat verbreed en zijn nu op cocosvezel gestoten. Dat gaat we ook eens even uitzoeken.

Hebben wij ook gehad ;) . Op een klein stukje, was erg snel verdwenen. Maar het is wel milieuvriendelijk maar vergaat dus ook binnen een paar jaar.