Wij hebben ieder jaar een aantal jonge paarden en raken helaas onze weide kwijt waar we altijd de jonge paarden hebben lopen.
Nu hoorde ik dat er (met name in Friesland??) plekken zijn waar je voor een relatief laag bedrag (rond de €50,-) de jonkies (0-3jr) kan brengen en waar ze in grote kuddes een natuurgebied in gaan.
Weet iemand toevallig een adresje hiervoor? Een ander adres waar ze (of een enkele) voor een dergelijke bedrag mee de wei op kunnen is ook welkom. Evt bij een particulier die een maatje zoekt mag ook!
Betreffen zowel merries als hengsten, maar we hebben er geen probleem mee als ze op meerdere adressen komen te staan.
Op dit moment gaat het om twee hengsten (1 en 3 jaar) en twee merries (1 en 2 jaar). Allen sociaal en gewend om in de kudde te staan. Gezien het perceel al te koop wordt aangeboden het liefst al voor komende zomer.
Reacties over de risico’s etc zijn overbodig, die kennen we. Evenals reacties als ‘voor niets gaat de zon op’. Ik weet dat deze adresjes er zijn en niet geschoten is altijd mis
dianaw33
Geplaatst: 05-05-23 10:14
Bij Staatsbosbeheer kan dat, maar dat is volgens mij met name voor ijslandse paarden (sober kleine rassen). Tenminste, dat zijn de projecten de ik ken.
En let er goed op, dat het geen weilanden zijn waar al jarenlang uitsluitend paarden lopen en er verder niks aan gedaan wordt, dat is echt vragen om een wormbesmetting van hier naar ginter.....
(en dan ben je voor dat geld wat je kwijt bent alleen de wormen aan het voeren, en krijg je zeer schrale paarden terug die nooit meer bijgegroeid krijgen wat ze tekort gekomen zijn).
Mijn 2 oudjes lopen in een natuurgebiedje van ca. 2 HA met zijn 2en, maar in de winter moet ik toch wel flink bijvoeren hoor. Voor welshjes heb ik wel van zulke gebieden gehoord (of ijslanders idd), maar ik denk dat de gemiddelde warmbloed in groei het er niet best op gaat doen.
natuurgebied wil namelijk zeggen dat er niks aan gedaan mag worden, behalve begraasd.....en als dat tig jaar alleen maar grote kuddes paarden geweest zijn, is de staat van de grond meestal niet best.
rowindie
Geplaatst: 05-05-23 10:27
Zijn wel een aantal plekken waar je 1 a 2 euro per dag in t zomerseizoen betaalt. Maar dit ken ik alleen voor de kleintjes en niet voor paarden.
Of je je jonkies in een natuurgebied moet willen hebben is een tweede. Die hebben de voeding wat in gras zit hard nodig.
Zelf betalen de eigenaren van hun pony’s €50 in de maand bij mij in drenthe (jaarrond) maar dat zijn welshjes dus daar heb je vrij weinig aan
Ik weet dat de Gouden Hoep een super adres is waar ze in de zomer op de kwelders komen en in de winter in groepsstallen. Alleen denk ik niet dat dat €50 pm is.
Degene die ik ken zijn alleen voor IJslanders en niet voor andere rassen. Kosten zijn dan iets van 500E per jaar incl bekappen, ontwormen en enten.. Ze hebben in het zuiden een plek voor hengsten en in het noorden voor merries (zo uit mijn hoofd). Deze gebieden zijn echt niet geschikt voor standaard paarden, het is best afzien in de winter (wat geen probleem is voor IJslanders).
@Sky_As De risico’s kennen we en het is in principe alleen voor de zomermaanden. De natuurgebieden zoals ik de bedoel zijn zoals hierboven aangegeven. Deze kosten bedragen iets meer dan €50,- pm , maar daar zit dan enten, bekappen en ontwormen bij in dus dat is op zich prima.
Ik ken enkele fokkers die al jaren zo hun opfok van hun warmbloed veulens organiseren en er super tevreden over zijn. Helaas waren die plekken niet meer voor nieuwe klanten.
Ik heb wel plek voor 2 of 3 merries. Komen samen op een halve hectare met voldoende gras. Mijn eigen Paarden lopen er naast. Leiding water en dagelijks toezicht, geen stal of schuilstal. PB maar voor meer info