Klophengst castratie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Klophengst castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 16:29

Ik ben op zoek naar ervaringen van castratie van een klophengst bij klinieken in het Noorden.

*Bij welke kliniek ben je geweest?
*Op welke manier deden ze het?
*Hoe oud was de klophengst?
*Hoelang heeft hij op de kliniek gestaan?
*Wat waren de kosten?
*En hoe ging het herstel?

superpony

Re: Klophengst castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 13:55

Niemand die ervaringen hiermee heeft in het Noorden? Wil er ook wel verder voor reizen, maar liefst voor hem natuurlijk niet zo heel ver.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:58

Ik denk dat je voor een prijs wel een indicatie kan vragen bij dierenkliniek wolvega

Verder geen ervaringen met überhaupt castraties (merrie mens haha :+ )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 14:00

Kabayo schreef:
Ik denk dat je voor een prijs wel een indicatie kan vragen bij dierenkliniek wolvega

Verder geen ervaringen met überhaupt castraties (merrie mens haha :+ )

Ja, de prijzen weet ik wel ongeveer.

Zoek vooral ervaringen voor welke kliniek we kiezen.

Welke ons werd aangeraden heb ik zeer slechte ervaringen mee, dus zoek naar meer ervaringen van diverse klinieken om de beste, veiligste keus te maken.

En tja, er kwam ene hengstje uit mn merrie en daar een vriendje bij gekocht :) Heb verder niet zoveel voorkeur, maar merrie was wel iets makkelijker geweest in dit geval ja. Ben heel bang dat er iets mis gaat.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:36

Waarschijnlijk te ver voor je maar ik deel dan toch mijn ervaring, de mijne is in de universiteitskliniek van Gent geopereerd. Prijs weet ik niet meer uit mijn hoofd want is gebeurt bij aankoop en de vorige eigenaar heeft dit betaald maar denk dat het rond de 1500 euro was alleszins onder de 2000. Kon niet gebeuren via de lies en is langs beide kanten via de buik gebeurt. Heeft volgens mij 5 dagen in de kliniek gebleven en is dan naar mij verhuisd. Eens bij mij had hij 0,0 last ervan en is heel snel gelezen. Het is heel netjes gebeurt met kleine incisies dus nadat de draadjes eruit waren was het heel vlot genezen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 14:38

Noukie123 schreef:
Waarschijnlijk te ver voor je maar ik deel dan toch mijn ervaring, de mijne is in de universiteitskliniek van Gent geopereerd. Prijs weet ik niet meer uit mijn hoofd want is gebeurt bij aankoop en de vorige eigenaar heeft dit betaald maar denk dat het rond de 1500 euro was alleszins onder de 2000. Kon niet gebeuren via de lies en is langs beide kanten via de buik gebeurt. Heeft volgens mij 5 dagen in de kliniek gebleven en is dan naar mij verhuisd. Eens bij mij had hij 0,0 last ervan en is heel snel gelezen. Het is heel netjes gebeurt met kleine incisies dus nadat de draadjes eruit waren was het heel vlot genezen.

Dank je wel.

Dat is inderdaad wel ver. Zou het doen, maar ik vind de reis dan ook best een inspanning na een operatie.

Wel fijn om te horen hoe het is gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:41

veel hangt af van hoe diep de bal zit die niet in gedaald is. Hier een klophengst gehad die gewoon thuis liggend gecastreerd is. :) normale castratie kosten en geen kliniek dus. :) Eenmaal de draadjes er uit was ie genezen. (alsin; geen open wonde meer en hij gedroeg zich normaal. Paar zakjes pijnstilling en AB en dat was het. :)

Maar aan die zijn bal konden ze dus makkelijk aan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:10

Ik lees even mee. Op dit moment 2 klophengsten van 1 en 2 jaar. Wij wilden ze eigenlijk vorige maand castreren, maar omdat ze bij allebei dus nog niet ingedaald waren (1 bal wel), gaan ze eerst nog een zomer naar de opfok. En hopen dat er in het najaar alsnog 2 ballen hangen.

Weet iemand hoe ze kunnen zien hoe diep de bal zit in de lies/buikholte? Gaat dat met een echo?

In Den Ham hebben ze in het voorjaar een castratie-actie. Maar hoop dat ze dat in het najaar evt ook hebben

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:14

Setteli schreef:
Ik lees even mee. Op dit moment 2 klophengsten van 1 en 2 jaar. Wij wilden ze eigenlijk vorige maand castreren, maar omdat ze bij allebei dus nog niet ingedaald waren (1 bal wel), gaan ze eerst nog een zomer naar de opfok. En hopen dat er in het najaar alsnog 2 ballen hangen.

Weet iemand hoe ze kunnen zien hoe diep de bal zit in de lies/buikholte? Gaat dat met een echo?

In Den Ham hebben ze in het voorjaar een castratie-actie. Maar hoop dat ze dat in het najaar evt ook hebben

In de lies kunnen ze hem vaak nog wel voelen. In de buikholte voelen ze hem niet meer. Dat is iig wat mijn DA zei bij mijn toenmalige klophengst.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:38

Setteli schreef:

Mijne had meerdere kleine gaatjes aan zijn buik en heb ook op tv al eens een klophengst operatie in de kliniek van Gent gezien en hier gingen ze dus eerst via de kleine incisies met een camera naar binnen opzoek naar de bal. Vermoed aan de verschillende kleine sneetjes bij mijn paard te zien dat het ook zo is gegaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 16:45

Ayasha schreef:
veel hangt af van hoe diep de bal zit die niet in gedaald is. Hier een klophengst gehad die gewoon thuis liggend gecastreerd is. :) normale castratie kosten en geen kliniek dus. :) Eenmaal de draadjes er uit was ie genezen. (alsin; geen open wonde meer en hij gedroeg zich normaal. Paar zakjes pijnstilling en AB en dat was het. :)

Maar aan die zijn bal konden ze dus makkelijk aan.

Je kan er zo niet bij helaas. De andere had ook maar 1 balletje, maar konden we de andere wel vinden. Bij deze hoopten we de 2e bal ook te vinden, maar helaas...... Die zit dus echt in de buik en dat kan niet thuis. Anders zou ik het ook niet vragen of nu zoeken.

Setteli schreef:

Bij de ene was op de grond de 2e bal wel te vinden en die is dus klaar.
Ze blijven thuis, maar het is ook praktisch niet handig dat onze kleine kudde met dus beide moeders nu niet terug samen kunnen.
Had anders ook nog wel willen afwachten, maar ik denk eerlijk dat die 2e bal bij hem echt niet gaat indalen. Maar goed, feitelijk hebben ze er nu allemaal last van. Verder is hij wel lief.

Den Ham vind ik ook nog wel te overwegen qua afstand. Maar dan wil ik wel goed overleggen over het ophalen na zo een operatie.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:51

Ik heb 2x een klophengst bij Aa en Hunze laten castreren.
Is al wel wat jaren geleden en de prijs weet ik ook niet meer.
1 was sowieso ook gecombineerd met matje plaatsen voor een navelbreuk.

Herstel ging heel vlot. Die met de navelbreuk heeft een week stalrust gehad maar alleen ivm de navelbreuk.
Dat was een jaarling welsh cob.
De ander, een jaarling mini, heb ik na een dag weer opgehaald en is weer de wei op gegaan bij de rest.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:56

Ik heb een keer een mini klophengst laten castreren in Emmeloord. Dat koste rond de €350 en is een jaar of 5 geleden. Het is allemaal prima verlopen. Het is het zeker waard om even rond te bellen want de prijzen verschilden toen al van €250 tot €1000.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 17:04

MarijeR schreef:
Ik heb 2x een klophengst bij Aa en Hunze laten castreren.
Is al wel wat jaren geleden en de prijs weet ik ook niet meer.
1 was sowieso ook gecombineerd met matje plaatsen voor een navelbreuk.

Herstel ging heel vlot. Die met de navelbreuk heeft een week stalrust gehad maar alleen ivm de navelbreuk.
Dat was een jaarling welsh cob.
De ander, een jaarling mini, heb ik na een dag weer opgehaald en is weer de wei op gegaan bij de rest.

Aa en Hunze werd genoemd, maar die probeer ik juist te vermijden vanwege meerdere slechte ervaringen.

Sharani schreef:
Ik heb een keer een mini klophengst laten castreren in Emmeloord. Dat koste rond de €350 en is een jaar of 5 geleden. Het is allemaal prima verlopen. Het is het zeker waard om even rond te bellen want de prijzen verschilden toen al van €250 tot €1000.

Jeetje, dat is wel heel goedkoop. Emmeloord had ik ook al aan gedacht. Ook wel mindere ervaringen met ze gehad, maar andere afdelingen.

Denk dat ik Emmeloord en Wolvega morgen even bel over hun procedure. Gaat me vooral erom dat het netjes en veilig gaat.

LucyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:54

NIET in het noorden maar misschien heb je er wat aan....

Visdonk in Roosendaal NB
Onder algehele narcose
1 jaar en 11 maanden
4 dagen
*Wat waren de kosten?
Dit was in 2017/begin 2018 kosten waren totaal ongeveer 375 euro.
Zeer goed 6 weken rustig aan gedaan en daarna lekker bij de groep.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:22

Als je toch richting Wolvega denkt... in Noordwolde zit een kliniek waar ze ook op tafel castreren. Die was altijd een heel stuk voordeliger dan Wolvega.
Ik kreeg mijn ruin volgens mij nog dezelfde dag weer terug. Met wat ab-spuiten mee voor thuis en wat advies. Is goed gegaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:33

superpony schreef:
Ik ben op zoek naar ervaringen van castratie van een klophengst bij klinieken in het Noorden.

*Wat waren de kosten?

Ook niet in het Noorden, maar wellicht toch interessant voor je.

Heb een klophengst laten castreren bij het Veterinair paardencentrum in Kootwijkerbroek in 2011 geloof ik.

De bal zat ook in de buik en ze hebben via de lies geopereerd en het dier was toen 4.

Hij heeft een week in de kliniek gestaan.

Kosten waren toen e1000,-.

Herstel ging prima, boxrust op de kliniek was wat minder voor hem maar hij mocht gelukkig al snel wat stappen aan de hand en volgens mij was hij binnen een maand hersteld. Het ging vrij vlot in ieder geval.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:43

Ik heb vorig jaar een klophengstje laten castreren, kosten kliniek waren rond de 1200 ex btw.

Gezien het om een weidemaatje ging dat wij opvingen vond ik dat wat prijzig. Na wat rond bellen kwam ik op een kliniek in Zelhem. Voor mij een uurtje rijden, kosten circa 500 incl. Het is netjes gebeurd, paard is er 2 dagen geweest en thuis goed en snel genezen.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:00

Ik heb zelf geen ervaring met castraties in het algemeen, maar hoorde van een vriendin dat zij in het verleden naar tevredenheid bij Geert Weggemans in Hooghalen (Drenthe) een aantal pony's had laten castreren. Misschien is hij ook een telefoontje waard.

CvanA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:39

Onze ruin is op zijn vijfde geopereerd in Paardenkliniek Emmeloord, dat was in 2020. Bal zat ver in de buikholte, was niet op te voelen. Uiteindelijk gevonden. Onder gehele narcose geopereerd. Hij heeft er 3 of 4 dagen gestaan. Prijs ca 1500,- Duur grapje. Maar goed, je moet wat met een klophengst. Fijne kliniek verder.

Daarna tijd boxrust tot de hechtingen goed genazen. We moesten hem eigenlijk ook nog hormoononderdrukkers geven omdat hij zsm terug moest in de kudde en zo'n grote bal bleek te hebben dat hij extreem veel testosteron had (was ook te merken in zijn gedrag). Zonder zou het lang duren voor hij zich als ruin zou gedragen. Hebben het 1 keergegeven en eigenlijk nam het gedrag met een week of 2 al goed af. Hebben die kuur dus niet afgemaakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 12:59

LucyCS schreef:

Visdonk in Roosendaal NB
Onder algehele narcose
1 jaar en 11 maanden
4 dagen
*Wat waren de kosten?

Dank je wel. 6 weken is wel erg lang. Dat is wel een dingetje.

Dees schreef:
Als je toch richting Wolvega denkt... in Noordwolde zit een kliniek waar ze ook op tafel castreren. Die was altijd een heel stuk voordeliger dan Wolvega.
Ik kreeg mijn ruin volgens mij nog dezelfde dag weer terug. Met wat ab-spuiten mee voor thuis en wat advies. Is goed gegaan.

Oke, die heb ik even opgezocht. Zal ze bellen en eens vragen hoe en wat. HOe snel mocht hij de kudde weer in?

Elisa2 schreef:
superpony schreef:

*Wat waren de kosten?

Ook niet in het Noorden, maar wellicht toch interessant voor je.

Heb een klophengst laten castreren bij het Veterinair paardencentrum in Kootwijkerbroek in 2011 geloof ik.

De bal zat ook in de buik en ze hebben via de lies geopereerd en het dier was toen 4.

Hij heeft een week in de kliniek gestaan.

Kosten waren toen e1000,-.

Herstel ging prima, boxrust op de kliniek was wat minder voor hem maar hij mocht gelukkig al snel wat stappen aan de hand en volgens mij was hij binnen een maand hersteld. Het ging vrij vlot in ieder geval.

Ja, dat is wel wat verder. Heb 8jr op de Veluwe gewoond en zou dan wel voorkeur voor een adres hebben, maar vind de terugreis best pittig.
Een maand herstellen of apart is wel een dingetje.

mvdbijl schreef:
Ik heb vorig jaar een klophengstje laten castreren, kosten kliniek waren rond de 1200 ex btw.

Gezien het om een weidemaatje ging dat wij opvingen vond ik dat wat prijzig. Na wat rond bellen kwam ik op een kliniek in Zelhem. Voor mij een uurtje rijden, kosten circa 500 incl. Het is netjes gebeurd, paard is er 2 dagen geweest en thuis goed en snel genezen.

Oke, die zoek ik even op ook. Prijs op zich maakt me niet zoveel uit als het maar goed gaat.

laura_estee schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met castraties in het algemeen, maar hoorde van een vriendin dat zij in het verleden naar tevredenheid bij Geert Weggemans in Hooghalen (Drenthe) een aantal pony's had laten castreren. Misschien is hij ook een telefoontje waard.

Zal hem opzoeken. Normaal castreren is al gebeurt en goed gegaan. Gaat echt om een bal die uit de buik moet.

CvanA schreef:
Onze ruin is op zijn vijfde geopereerd in Paardenkliniek Emmeloord, dat was in 2020. Bal zat ver in de buikholte, was niet op te voelen. Uiteindelijk gevonden. Onder gehele narcose geopereerd. Hij heeft er 3 of 4 dagen gestaan. Prijs ca 1500,- Duur grapje. Maar goed, je moet wat met een klophengst. Fijne kliniek verder.

Daarna tijd boxrust tot de hechtingen goed genazen. We moesten hem eigenlijk ook nog hormoononderdrukkers geven omdat hij zsm terug moest in de kudde en zo'n grote bal bleek te hebben dat hij extreem veel testosteron had (was ook te merken in zijn gedrag). Zonder zou het lang duren voor hij zich als ruin zou gedragen. Hebben het 1 keergegeven en eigenlijk nam het gedrag met een week of 2 al goed af. Hebben die kuur dus niet afgemaakt.

Wat een groot verschil met hierboven 350 in Emmeloord.

We moeten zeker wat, want hij kan niet terug bij de merries en het apart lopen geeft diverse problemen bij de anderen. Hij is verder lief, maar loopt soms op 5 benen :o

Hij is hier va 3wkn en altijd al ietsjes meer hengst dan de andere.

Onze veearts wilde wachten of de bal zakt, maar ik voel echt helemaal niks, hij was liggend ook echt niet te vinden, waar bij die andere de 2e bal nog te voorschijn kwam. Het apart houden is echt een probleem aan het worden en verplaatsen ook, dus het moet gebeuren.

CvanA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:40

Ja he, dat vond ik ook! Mss is Emmeloord wel heel duur, geen idee. Weet ook niet of de operatie helemaal hetzelfde was. Maar goed, dan heb je een beetje een idee van de scope waarbinnen de prijzen vallen. Veel succes er iig mee!

LucyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 16:45

superpony schreef:
LucyCS schreef:

Visdonk in Roosendaal NB
Onder algehele narcose
1 jaar en 11 maanden
4 dagen
*Wat waren de kosten?

Dank je wel. 6 weken is wel erg lang. Dat is wel een dingetje.

6 Weken was omdat hij eerder niet in de groep kon ivm vruchtbaarheid hij was na 1,5 week al de oude en lekker aan het spelen met onze ruin :)

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:48

Hey superpony, uit interesse: is het inmiddels gelukt om een geschikte kliniek te vinden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:32

Mijn oude tinker is op 3 jarige leeftijd in Lienden gecastreerd, geen klophengst maar een fophengst. De ballen konden wel buitenboord een voor een maar hij had ze eigenlijk 90% van de tijd binnenboord zitten. Ook tijdens de narcose. Wel liggend op tafel gedaan uiteraard en ze hebben toch best moeten graven begreep ik toen bij het verslag. Van de prijs geen idee meer :+

De kliniek helaas moest hij meteen mee terug ivm mkz crisis. Anders liepen we het risico dat hij er weken moest staan als alles op slot ging weer. Wel op stal gestaan minstens 10 dagen , zelf ab moeten prikken ook door die mkz ellende. Toen konden de hechtingen eruit en mocht hij voorzichtig naar buiten op een klein stukje schone grasweide