Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 13:16

Hoi Bokkers,

Hopelijk heb ik het geplaatst onder het juiste onderwerp. De titel spreekt al voor zich, wie heeft hier ervaring mee?

Wat zijn de gemiddelde prijzen? Mijn oog is gevallen op een leuk dressuurpaard met veel aanleg voor het hogere werk. Keuringsrapportage aanwezig en goed bevonden, ik weet dat het wellicht een paard is met een gebruiksaanwijzing of erger Dit risico neem ik dan ook, alleen dan wel tegen een reële prijs, vandaar mijn vraag naar ervaringen en prijzen en dergelijke.

Alvast bedankt voor de moeite!

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:03

Voorlopig is hij opgeschort de veiling omdat ze gehackt zijn. Maar geen ervaring met kopen van de veiling af, dus lees graag mee.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 14:39

@Spaansepony: klopt, hopelijk hebben ze na deze week alles weer in orde en valt de schade mee.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:42

van wat ik voorbij zie komen, zijn het toch vaak ponys/paarden met een 'maartje' in het rapport.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 15:04

@StalNollie: ja, op dat stuk heb je ook geen garanties. Er staan wel een paar tussen met sterren, soms 1 soms meerdere. Van wat ik heb begrepen is des te meer sterren des te meer bemerkingen.

Alleen er zijn ook genoeg zonder ster, met kwaliteit en een goed rapport volgens de desbetreffende DA die het heeft beoordeeld. Alleen op basis van gezond verstand kan het bijna niet anders dat er een ‘Maartje’ aan zit. Voor mij geen probleem, alleen ik vraag me dan af voor welke prijzen ze gemiddeld weggaan. Ook vooral, omdat er buitenlanders bieden en die zijn imo aardig vrijgevig.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 19:30

Niemand die ervaring heeft met het kopen van een paard en welke prijzen er gemiddeld zijn?

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:51

Geen persoonlijke ervaringen mee maar er zijn daar al wel paarden verkocht die ik gereden heb en allen hadden ze een enorme handleiding en stonden dus ook al langere tijd te koop.
1 ster is voor opmerkingen op keuring of gebreken
2 sterren is voor fokmerries en dekhengsten ;)

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 20:10

@Lightning: dat is inderdaad de ‘risky’ kant van het verhaal. Goed om te weten over de sterren, het ligt dus toch wat genuanceerder.

Ik vraag me af hoe het dan zit met jonge onbeleerde paarden met een ‘goedgekeurd’ rapport. Het lijkt mij dat er dan toch ergens een bemerking is en niet zozeer op gedrag.

Ik ben zo benieuwd naar de prijzen ook. Het zou gekkenwerk zijn om als een gek tegen elkaar op te bieden voor een paard die of verrekte lastig is of een bemerking heeft. Ik hoop dat het dan wel om reële prijzen gaat :wow:

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31310
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:50

Ik ben er een keer geweest, volgens mij was het heel verschillend. Een driejarige merrie, gefokt door mijn buurman, ging in 2019 voor 24.000.
Verder waren er toen volgens mij ook die voor een stuk minder gingen. Gemiddelde weet ik niet meer en zal nu wellicht ook hoger liggen.
Er zijn ook bieders uit het buitenland. Heb zelf contact met twee meiden uit Noorwegen en Zweden, die er 3 paarden hebben gekocht die ik als veulen gekend heb en er volop mee in de sport zitten. Die hadden geen bemerkingen en geen speciale gebruiksaanwijzingen. Ze zijn er dus zeker wel bij :)

Anoniem

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:01

Mijn paard is als 2,5 jarige ook op de ESHA veiling gekocht door de handelaar waar ik haar van gekocht heb. Die was klinisch en röntgen volledig goed maar blijkt toch een behoorlijk gebrek te hebben die uit een standaard keuring er niet uit komt.

Paarden die ik gereden heb werden ook wel eens op de veiling aangeboden en dat waren inderdaad de paarden met een gebruiksaanwijzing, of die klinisch goed waren maar waarvan ik zeker wist dat er op de röntgen wat naar voren zou komen. prijzen
Varieerde heel erg van €2.000 tot €30.000.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 22:11

@Nicole: o dat klinkt positief :) er zullen vast wel leuke paarden tussen zitten waar het qua bemerking of slecht gedrag meevalt. €24.000 zijn toch nog beste prijzen dat geldt dus ook voor de all star veiling denk ik? Er zijn volgens mij ook elite veilingen. Ik zit er nog niet zolang op.

@LV19952: ja, blijft toch altijd een gok denk ik. Maar met deze veiling moet je dit volgens mij wel een beetje rekening mee houden. Ik vind de prijzen voor paarden die zulke gebreken dan nog best hoog!

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:16

All star waren de paarden waar iets mee is toch? Alsin bemerking op het rapport o.i.d? De website is offline, dus ik kan het even niet checken, maar ik meen me zoiets te herinneren. Prijzen verschillen heel erg. Soms gaan ze voor veel meer geld weg dan verwacht, soms word een paard helemaal niet verkocht. Dat is echt afwachten wat het bieden gaat doen.

Het zijn inderdaad wel vaak paarden die om een of andere reden in de reguliere verkoop niet zo lekker gaan, maar dat hoeft niet altijd.

Je schrijft aanleg voor het hogere werk, waar baseer je dat op?

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 22:30

@prugelpiet: ja, klopt. Tenminste de paarden met een ster achter de naam vermeld.

Ja, misschien niet goed verwoord. Of ze aanleg hebben moet nog maar blijken. Ik bedoel met bovengemiddelde gangen, die bijvoorbeeld op sporthorses normaliter rond €20.000 of hoger weggaan

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:16

Ik volg de veilingen al jaren en ken ook iemand die er wat gekocht heeft.
Op basis van wat ik gezien heb zeg ik 'what you see is what you get'- maar je moet dan wel zelf echt goed kijken :o
Kijk en lees goed en wees kritisch.
Over het algemeen publiceren ze uitvoerig beeldmateriaal (meer dan op een gemiddelde online veiling) dus kijk goed naar de voeten, benen en beweging en laat de röntgenfoto's herbeoordelen als dat lukt.

Ik heb best wel wat voorbij zien komen waar duidelijk te zien was dat er wat mis mee was maar er vrijwel niks op het keuringsrapport vermeld stond. Dus vaar daar niet blind op...

Of paarden met een kleine opmerking op het rapport tot je de röntgen foto zelf bekijkt en dat toch best wel wat ernstiger lijkt :o

Dat gezegd hebbende is ESHA volgens mij vooral een tussenpersoon/platform en zitten er absoluut zeker erg leuke paarden tussen. Die prijzen lopen dan ook geregeld stevig op voor de goede paarden.

Qua prijzen nog dit: het bieden loopt echt pas op aan het eind vd veiling dus moet je er op dat moment bovenop zitten.
Onder de 10k kan je zeker slagen en voor de All Stars meestal wel een stuk minder afhankelijk van de opmerking.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:27

@marieke: bedankt voor deze bruikbare tips :D

Ik heb een 3 jarige (onbeleerd) op t oog nu volgens mij 3500,- op geboden. Ik hoop dat het lukt om onder de 10k te kunnen blijven O:)

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:06

Vergeet alleen niet dat er nog BTW en veilingkosten bij komen ;) en meestal wordt er pas op het laatste moment meer geboden.

Ik heb er zelf nooit wat gekocht maar wel een paard wezen kijken die vervolgens op zo'n ESHA veiling is verkocht. Het verhaal in de normale verkoop was dat hij licht kramperig was en een rx bemerking had op de rug (vernauwing / lichte vorm KSS), paard toonde onder het zadel ook duidelijk verzet met aangalopperen dus met het oog daarop icm slecht rx beeld maar laten staan. 4 weken later stond hij bij ESHA op de veiling als zijnde braaf en goedgekeurd zonder bemerkingen :+

Ik zal iig niet teveel waarde hechten aan die keuringsrapporten maar zelf de foto's laten herkeuren en kritisch zijn op de filmpjes. Er wordt veel troep verhandeld daar, ook van heel slecht aangeschreven handelaren.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 21:42

@Fly_high: dank je wel :) zo te horen is het dus goed om alles nog een keer te laten controleren. We gaan het beleven :7

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:00

Fly_high schreef:
Vergeet alleen niet dat er nog BTW en veilingkosten bij komen ;) en meestal wordt er pas op het laatste moment meer geboden.

Ik heb er zelf nooit wat gekocht maar wel een paard wezen kijken die vervolgens op zo'n ESHA veiling is verkocht. Het verhaal in de normale verkoop was dat hij licht kramperig was en een rx bemerking had op de rug (vernauwing / lichte vorm KSS), paard toonde onder het zadel ook duidelijk verzet met aangalopperen dus met het oog daarop icm slecht rx beeld maar laten staan. 4 weken later stond hij bij ESHA op de veiling als zijnde braaf en goedgekeurd zonder bemerkingen :+

Ik zal iig niet teveel waarde hechten aan die keuringsrapporten maar zelf de foto's laten herkeuren en kritisch zijn op de filmpjes. Er wordt veel troep verhandeld daar, ook van heel slecht aangeschreven handelaren.


Dat is wel bijzonder, want ik meende dat je wel een keuringsrapport en fotos moet aanleveren? Of hoeft dat niet meer?
Dan is het natuurlijk wel aan jezelf dit te laten checken door je eigen dierenarts, maar ik dacht dat het wel altijd er bij moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:40

prugelpiet schreef:
Fly_high schreef:
Vergeet alleen niet dat er nog BTW en veilingkosten bij komen ;) en meestal wordt er pas op het laatste moment meer geboden.

Ik heb er zelf nooit wat gekocht maar wel een paard wezen kijken die vervolgens op zo'n ESHA veiling is verkocht. Het verhaal in de normale verkoop was dat hij licht kramperig was en een rx bemerking had op de rug (vernauwing / lichte vorm KSS), paard toonde onder het zadel ook duidelijk verzet met aangalopperen dus met het oog daarop icm slecht rx beeld maar laten staan. 4 weken later stond hij bij ESHA op de veiling als zijnde braaf en goedgekeurd zonder bemerkingen :+

Ik zal iig niet teveel waarde hechten aan die keuringsrapporten maar zelf de foto's laten herkeuren en kritisch zijn op de filmpjes. Er wordt veel troep verhandeld daar, ook van heel slecht aangeschreven handelaren.


Dat is wel bijzonder, want ik meende dat je wel een keuringsrapport en fotos moet aanleveren? Of hoeft dat niet meer?
Dan is het natuurlijk wel aan jezelf dit te laten checken door je eigen dierenarts, maar ik dacht dat het wel altijd er bij moest.
je moet inderdaad zelf minimaal een klinisch keuringsrapport meesturen. Volgens mij als je er foto’s bij voegt die goed zijn worden ze in een hogere rubriek geplaatst. Als ik het mij goed herinner van enkele jaren terug.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:47

prugelpiet schreef:
Fly_high schreef:
Vergeet alleen niet dat er nog BTW en veilingkosten bij komen ;) en meestal wordt er pas op het laatste moment meer geboden.

Ik heb er zelf nooit wat gekocht maar wel een paard wezen kijken die vervolgens op zo'n ESHA veiling is verkocht. Het verhaal in de normale verkoop was dat hij licht kramperig was en een rx bemerking had op de rug (vernauwing / lichte vorm KSS), paard toonde onder het zadel ook duidelijk verzet met aangalopperen dus met het oog daarop icm slecht rx beeld maar laten staan. 4 weken later stond hij bij ESHA op de veiling als zijnde braaf en goedgekeurd zonder bemerkingen :+

Ik zal iig niet teveel waarde hechten aan die keuringsrapporten maar zelf de foto's laten herkeuren en kritisch zijn op de filmpjes. Er wordt veel troep verhandeld daar, ook van heel slecht aangeschreven handelaren.


Dat is wel bijzonder, want ik meende dat je wel een keuringsrapport en fotos moet aanleveren? Of hoeft dat niet meer?
Dan is het natuurlijk wel aan jezelf dit te laten checken door je eigen dierenarts, maar ik dacht dat het wel altijd er bij moest.


Volgens mij zijn alleen de beenfotos daadwerkelijk verplicht? Plus foto beoordeling en klinisch rapport maar zaken zoals licht kramperig en wat gevoeligheid op de rug staan open voor interpretatie uiteraard, verschillende dierenartsen kunnen er verschillende meningen over hebben.

Ik heb nav dit topic nog net een rondje internet gedaan om te kijken hoe het afgelopen is met dat paardje, ben ineens nieuwsgierig geworden ;) Ik heb hem in mei 2021 gezien en paar weken later is die geveild. Daarna blijkbaar in training gezet door de nieuwe eigenaren, heeft het begin 2022 nog tot L1 kunnen schoppen en tweede helft 2022 weer te koop gezet als zijnde "niet gelukkig in de sport" en alleen goed voor recreatief gebruik in een vijf sterren huisje... Geen idee of het puur aan de bemerking ligt die ik toen zag uiteraard :o maar IMO toont het wel dat je goede DA rapporten op ESHA beter met korreltje zout kunt nemen.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Ervaringen ESHA All Star veilingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:08

Ts heb je nog geboden?
Ik heb een rondje meegeboden maar op het laatst werden de twee die ik op oog had toch net te duur.

Zit er wel aan te denken om een aantal paarden aan te melden, die overigens niks geks mankeren maar dan heb je geen gedoe met kopers over de vloer. Ik ga morgen eens informatie daarover inwinnen.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 23:28

@ Spaansepony: ja, en ik was ook de hoogste bieder *\o/*

Ja, dan heb je inderdaad geen gedoe met bezichtigingen en dergelijke. Uit de verkopers voorwaarden kun je ook veel informatie halen, die kun je ook vinden op de site :)

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:34

MyPrecious_6 schreef:
@ Spaansepony: ja, en ik was ook de hoogste bieder *\o/*

Ja, dan heb je inderdaad geen gedoe met bezichtigingen en dergelijke. Uit de verkopers voorwaarden kun je ook veel informatie halen, die kun je ook vinden op de site :)


Gefeliciteerd, welke heb je geboden? Mag ook via pb hoor! Ben erg benieuwd. Heb idee dat we wellicht op zelfde boden :+

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 23:53

@Spaansepony: ik heb je een pb gestuurd!