Stalling voor shetlanders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wpaard

Stalling voor shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 19:47

Uit mijn ervaring blijkt dat het extreem lastig is om een plekje te vinden voor een shetlander. Een paard of grote pony kan je overal stallen maar zodra je het woord shetlander zegt is het meteen nee sorry. Ik baal daar zo van en het wordt er zo niet leuker op.. -O-

Ervaren jullie (shetlandeigenaren) dit ook?

Daihyo

Re: Stalling voor shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:50

Ik zoek juist een shetlander erbij, bij voorkeur op pension. Die vind ik juist weer niet :+

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:58

Herkenbaar hoor.

Hier zijn maar een paar stalletjes waar je welkom bent met je shet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:04

Yep, ik heb ook mijn eigen weide/paddock moeten aanpassen op een kleintje en daarom willen de meeste pensionstallen geen shetten.
Mijn vriendin heeft een pensionstal en heeft speciaal een shetten gedeelte met gaas/extra draden met stroom en schuilstal zodat ze op een eigen plek blijven.

Toen zij dat nog niet had en de mijne daar ging logeren, kon hij alleen maar in de stapmolen staan om daar de grasjes op te eten hahahaha, op de andere plekken liep hij zo onder het draad door.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:15

Ik heb een rijpaard hengst, samen staan met een minipaard ruin (op de weide/paddock/stal). Ik heb daarmee een dubbel zeldzaam toegestane combinatie gecreëerd.. Maar we staan op een heel fijne pensionstal en als ik ze nog een x ga verhuizen is het plan om ze aan huis te zetten.

Denk dat het vooral te maken heeft met de omheining wat betreft de mini’s / Shetten.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:17

Helaas is dat ook mijn ervaring.

En als ze dan eens welkom zijn staan ze vaak in stallen zo klein dat ze hun kont niet eens kunnen keren.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 20:18

Ik snap ook enigzins de reden wel. Vaak is de afrastering er niet naar gemaakt om een shetlander te houden. Maar vind het eigenlijk bijna een soort van discriminatie :')

En de meeste mensen denken dat Shetlanders alleen maar grasmaaiers zijn en niet meer nodig zijn dan alleen een landje. Terwijl er best veel shetlanders zijn waaronder die van mij die meer nodig zijn dan dat want er wordt ook mee gewerkt maar dan anders want je kan er zelf niet op rijden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:25

Ik moet zeggen dat ik ook vooroordelen had. Maar sinds ik vorige zomer de minipaardjes van een vriend hier op pension had, ben ik helemaal om. En ze blijven beter achter de omheining dan mijn 2 ontsnappingsmonsters (behalve dan mijn hengst, die blijft overal achter, omgekeerde wereld hier).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:26

Wpaard schreef:
Ik snap ook enigzins de reden wel. Vaak is de afrastering er niet naar gemaakt om een shetlander te houden. Maar vind het eigenlijk bijna een soort van discriminatie :')

En de meeste mensen denken dat Shetlanders alleen maar grasmaaiers zijn en niet meer nodig zijn dan alleen een landje. Terwijl er best veel shetlanders zijn waaronder die van mij die meer nodig zijn dan dat want er wordt ook mee gewerkt maar dan anders want je kan er zelf niet op rijden.

Helaas blijf je altijd bekrompen mensen houden.
In het verleden heb ik er zelf ook wel eens last van gehad, toen had ik nog mn fjord en shet. Een aantal keer gehad: ja maar shet.

Nee hoor, bij mij was het mn fjord die het gras groener vond aan de andere kant. Shet bleef trouw achter een draadje staan, fjord walste er doorheen.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 20:34

Precies dat!
Ze denken meteen dat ze alles direct gaan slopen. Ja er zitten slopers bij maar dat heb je bij paarden ook..

Zei laatst ook al tegen een vriendin van mij. Je wordt eigenlijk gedwongen om een grotere pony of paard te nemen en geen shetlander want die kan je nergens stallen behalve in een landje waar verder niks is...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:37

Interesse vraagje, wil je het zelfde geld betalen als een grote pony of paard?
Pensionhouders worden nu kortzichtig neer gezet, maar hierin zijn eigenaren ook nog wel eens wat anders. Beide partijen liggen vaak niet op 1 lijn en begrijpen elkaar niet helemaal denk ik

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:40

Waar wij woonden viel het wel mee, maar extra draden spanden we zelf. Ik heb 2 shetten aan huis staan, en dan is het sws geen probleem. Iets DIY zoeken bij een particulier werkt soms beter dan een pensionstal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:47

Discriminatie, bekrompen... het is toch altijd iemands eigen keuze wat hij wel of niet op stal wil. Geld bijvoorbeeld ook voor trekpaarden... Zag laats iemand die wilde geen Friezen, ieder zijn eigen keuze denk ik dan :) .

Bij ons is zo'n 10% van ons klantenbestand C pony of kleiner. Sommigen staan in aparte shetplekken, de iets grotere staan soms in de groep.

Vaak kan je ( terecht overigens denk ik ook wel weer :o ) voor een Shetlander niet hetzelfde rekenen als voor een groot paard terwijl ze wel evenveel werk opleveren en mensen met een Shetlander( ook terecht) net zoveel eisen hebben als een groot paard.

En ik denk, maar dat is een gedachte, dat veel shetplekjes vroeger illegaal waren. Nu met het registreren op RVO kan dat niet meer, of niet meer zoveel. Dus er zullen meer shetplekken verdwenen zijn denk ik.

Als je vergunning hebt voor 15 paarden, wat zou dan het voordeel zijn om daar 3 shetten bij te hebben, waar je een hoop voor moet aanpassen, als je ook 3 grotere pony's kan hebben?

Ik vind shetten gewoon leuk, het brengt vaak gezinnen mee, vind ik ook leuk op stal. En in de nacht eten ze de randen van de drafbaan kaal, dat scheelt werk. Maar verder, geen rationele/zakelijke reden om shets te houden hoor :o

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 20:57

Interessant wat je zegt Ruitje. :j
Het heeft denk ik ook te maken met de registratie van tegenwoordig en dat daarom de illegale plekken stuk minder aanwezig zijn..

Qua prijs vind ik ook dat er voor een shetlander niet hetzelfde geld neergelegd moet worden als bij een grotere pony/paard.
Ik sta nu op een pensionstal waarbij mijn 2 Shetlanders iets minder dan 1 volpension paard gerekend word.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:03

Ik vind ook niet dat je hetzelfde kunt rekenen. Aan de andere kant, het kost me wel een rol of wat extra draad :+
In mijn geval staat er al een shet, alles is al aangepast. Dus kan er nog 1 bij.
Qua kosten: ze eten minder en ze poepen minder. Dus die kosten zijn wel degelijk lager. Half pensiongeld zou volgens mij heel redelijk zijn (ik heb E-pony's, dus geen paarden).

Dus als iemand nog een 24/7 buiten plek voor een shet (bij voorkeur merrie, maar ruin kan ook) zoekt, met schuilstal, track, beperkt weidegang, goed hooi en 3 gezellige kuddegenoten, omgeving Zutphen/Arnhem/Apeldoorn, stuur maar een pb :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:05

Wij rekenen ook niet hetzelfde, maar zou jij dan als je een wachtlijst hebt en je krijgt plek degene bellen met de Shetlander of met het paard? Als je die box toch kan verhuren voor meer geld....

Is echt rot misschien, maar wel de zakelijke realiteit denk ik :o

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 21:06

Helaas..je zit wat te ver uit mijn richting Daihyo. Dat had ik laatst ook al. Ik zag een perfect plekje maar moet er dan wel 45min voor auto rijden op de snelweg..dat vind ik nogal wat -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:07

ruitje schreef:
Wij rekenen ook niet hetzelfde, maar zou jij dan als je een wachtlijst hebt en je krijgt plek degene bellen met de Shetlander of met het paard? Als je die box toch kan verhuren voor meer geld....

Nee, maar die snap ik vanuit jouw oogpunt heel goed. Je moet er toch van leven en kan me heel goed voorstellen dat je dan maar een klein percentage kleine pony wilt.
Voor mij is het anders, het is hobby, ik heb een kleinere ruimte en wil vooral een kleine kudde met even aantal. Maar vanwege de ruimte (en het werk :+ ) een pony tot 1.20, maar liefst kleiner.
Niet te vergelijken :D

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 21:08

ruitje schreef:

Ik snap het daarom wel maar het maakt het voor de shetlandeigenaar wel verdomd lastig.. _/-\o_

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:18

Ja dat snap ik ook, heb meerdere mensen met Shetlanders rondgeleid het afgelopen jaar en het is ook rot om iemand dan puur vanwege 'het ras' af te wijzen. Of nouja, niet af te wijzen, maar aan te geven dat je verwacht dat er niet snel plek komt.

Maar dat geld ook voor wat ik zei, trekpaarden of uhmmm... mensen die een paard van 1.90 hebben en de grootste box willen, een hengst hebben, of vanwege luchtwegproblemen alleen op zaagsel in een buitenbox kunnen.

Ik denk dat als er krapte is( dat is bij ons in de regio) alle 'bijzondere wensen' het lastiger hebben. Toen ik 5 lege boxen had nam ik zo 5 Shetlanders extra aan. En daarin probeer ik dan ook wel te schipperen, want ik denk dat je op lange termijn als bedrijf blijft bestaan als je ook wat paarden aanneemt waar je wel wat extra service voor verleend. Vandaar dat we nog wel shetten aannemen :D

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 21:24

Klopt. Het geldt inderdaad ook voor hengsten en extreem grote paarden etc.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:50

Ik herken wat Daihyo zegt.
Ook is het aanbod bij mij in de regio vrij groot voor 24/7 buitenstalling of paddock paradise, zelfs op shetlandpony's gericht. Dus ben ik ook nog op zoek naar leuke paddockgenootjes voor mijn pony. Ik zit wel wat westelijker, maar geen idee waar jij zoekt Wpaard?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:59

Ik heb een kruising Welsh (formaat grote shet) hij blijft netjes achter draad indien er stroom op staat. anders loopt hij er inderdaad gewoon onderdoor. Stal geld 140 voor mijn Haflinger betaal ik 275 hij eet en mest de helft dus vind het prima zo
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:04

Mijn kleintje mest wel iets minder qua kilo's maar qua hopen weer meer dan mijn arabier.
Hij mest echt elke 2 uur (12 hopen per dag) en mijn arabier 7á8 hopen per dag.
Ook qua eten, eet hij maar iets minder en krijgt mijn arabiertje weer veel (senioren)voer bij.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 22:46

Effects schreef:
Ik herken wat Daihyo zegt.
Ook is het aanbod bij mij in de regio vrij groot voor 24/7 buitenstalling of paddock paradise, zelfs op shetlandpony's gericht. Dus ben ik ook nog op zoek naar leuke paddockgenootjes voor mijn pony. Ik zit wel wat westelijker, maar geen idee waar jij zoekt Wpaard?

Eigenlijk heb ik niet veel eisen. Behalve dagelijks weidegang en snachts op stal vanwege de wolven. Ik wil ze wat dichterbij huis hebben staan en ze moeten hooi hebben en geen kuil. Rondom groningen, noord Drenthe