Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
UMayDream schreef:Ontzettend bedankt allemaal, voor de tips mbt bedrijven/personen en de tips voor de tijdlijn van het beleren! Als het ipv 4/5/6 weken, 3/4/5 maanden wordt, ook helemaal prima. Zolang als nodig is om hem een positief begin van zijn carrière als rijpaard te geven. Net toevallig even contact gehad met iemand die dit soort trajecten aanbiedt, en die houdt idd 4 maanden aan voor intern opleiden en een jaar als het paard thuis blijft staan. Ik heb nu wat meer inzicht in die tijdlijn door haar advies en dat van jullie, dus hartstikke fijn.
@sky_as, idd de term recreatie ruiter zegt niet zoveel, beetje vaag van mij omschreven. Wat ik bedoel, is dat ik geen ambitie heb voor de hogere dressuur sport. Ik wil vooral leuk kunnen rijden, hier en daar een wedstrijdje, buitenrijden, etc. Maar zelf heb ik uitgebreide ervaring, actief geweest op niveau in de dressuur sport, o.a. met de moeder en zus van het paard wat ik nu heb aangekocht en verder veel verschillende paarden gereden. Als een jonkie dus een sprong maakt en/of onzeker is, is dat echt geen probleem. Alleen wil ik dat eerste stukje niet zelf aangaan omdat ik mezelf daarvoor te onervaren vind met het zadelmak maken (lees, geen ervaring met zadelmak maken)
Sky_As schreef:UMayDream schreef:Ontzettend bedankt allemaal, voor de tips mbt bedrijven/personen en de tips voor de tijdlijn van het beleren! Als het ipv 4/5/6 weken, 3/4/5 maanden wordt, ook helemaal prima. Zolang als nodig is om hem een positief begin van zijn carrière als rijpaard te geven. Net toevallig even contact gehad met iemand die dit soort trajecten aanbiedt, en die houdt idd 4 maanden aan voor intern opleiden en een jaar als het paard thuis blijft staan. Ik heb nu wat meer inzicht in die tijdlijn door haar advies en dat van jullie, dus hartstikke fijn.
@sky_as, idd de term recreatie ruiter zegt niet zoveel, beetje vaag van mij omschreven. Wat ik bedoel, is dat ik geen ambitie heb voor de hogere dressuur sport. Ik wil vooral leuk kunnen rijden, hier en daar een wedstrijdje, buitenrijden, etc. Maar zelf heb ik uitgebreide ervaring, actief geweest op niveau in de dressuur sport, o.a. met de moeder en zus van het paard wat ik nu heb aangekocht en verder veel verschillende paarden gereden. Als een jonkie dus een sprong maakt en/of onzeker is, is dat echt geen probleem. Alleen wil ik dat eerste stukje niet zelf aangaan omdat ik mezelf daarvoor te onervaren vind met het zadelmak maken (lees, geen ervaring met zadelmak maken)
ahh kijk, dat zegt al veel meer![]()
Je bent dus waarschijnlijk prima in staat een dier verder te beleren, dus dan ben je al een heel eind. Dan is zitmak met stap-draf-galop erop al iets waarbij je verder kan. Dat is wel anders dan recreatieruiter en alleen wat buitenritjes gestapt/gedraafd......
Maar goed, de tijd nemen is nog nooit een dier slechter van geworden.
Ik ben benieuwd bij wie je uit komt, en hoop dat het helemaal naar je wens gebeurt straks, het is een leuk proces!