Professional gezocht voor beleren (Nijmegen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Professional gezocht voor beleren (Nijmegen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 15:23

Hoi allemaal,

Recentelijk heb ik een jong paard aangeschaft en ben nu op zoek naar iemand die hem voor mij kan beleren. Het is mijn eerste onbeleerde paard, vandaar dat ik dat proces graag wil uitbesteden. Hij is bijna 4, KWPN dressuur gefokt. Wie o wie heeft de gulden tip voor een professioneel iemand die het beleren kan doen? Hij staat gestald in Wijchen dus liefst iets in omgeving Nijmegen/Wijchen.

Wat ik zoek:

- paardvriendelijk, dus met respect, geduld, plezier, etc. Liever dat het wat langer duurt maar dat het wel goed gebeurd

- ik wil graag kunnen komen kijken bij een aantal sessies en ook wat uitleg krijgen over hoe het te werk gaat, zodat ik er zelf wat van leer

- liefst ook begeleiding bij de eerste 3/4 keer dat ik er zelf op ga

- ik ben een recreatieruiter, ik vind het vooral belangrijk dat het veilig en vertrouwd voelt en dat paardlief er plezier in heeft. De rest komt later wel

- ik heb geen trailer, dus ofwel iemand die op locatie kan komen ofwel een stal waar hij eenmalig 4/5/6 weken intern kan zou ideaal zijn. Dat eerste heeft de voorkeur

- regio Nijmegen, maar als hij intern kan dan mag het ook elders in het land zijn. Mocht iemand nou het een hele goeie tip hebben voor een fantastische paardvriendelijke professional ergens anders in Nederland, dan zijn die tips ook van harte welkom!

- ben van plan dit in de zomer te gaan doen, we hebben geen haast en ik zoek dus rustig naar de ideale plek

Alvast bedankt!!

Sky_As

Re: Professional gezocht voor beleren (Nijmegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:12

Ik kan je helaas niet helpen, want ik kom niet uit die omgeving, maar ik denk dat 4-5-6 weken vrij minimaal is als je een veilig en vertrouwd (en ietswat bevestigd) paard verwacht.
(ook geen idee hoeveel ervaring je hebt, want recreatieruiter zegt natuurlijk niet zo veel. Ik ben nu inmiddels ook recreatieruiter, maar heb vroeger wel fanatiek in de sport gereden, en veel zadelmak gemaakt)

Afhankelijk van het karakter en wat hij al wel of niet kan, denk ik dat je eerder op 2-3 maanden moet rekenen (zodat als het iets tegenzit, het niet direct heel erg tegenvalt).
Voor een 4 jarige is het meestal voldoende om er 3-4 keer per week op te zitten. Eerste week ben je vaak bezig met het dier een beetje te laten wennen en te kijken wat hij al wel/niet kan, eventueel keer singeltje/zadel op.
Als je dan verwacht dat je na 5 weken (dus zeg maar ca. 10-15 keer rijden) er als recreatieruiter er veilig en vertrouwd op weg kan rijden, is wel iets positief bekeken ben ik bang.

Misschien valt het heel erg mee en heb je een superbraaf fijn paard hoor, maar ik zou wel opletten dat je er rekening mee houdt, dat een paard van bovenaf ineens heel anders kan reageren, en het ook wat langer kan duren. (ook qua kosten dan rekening mee houden).

Je wilt ook geen dier hebben die gauw een maand doorgepakt is en overdonderd is, en die dan na het eerste beste vrije weekend wat je hem geeft en tijd heeft gehad om na te denken je finaal lanceert.
Meestal heeft het wel iets langer bij een paard nodig om een beetje te leren en accepteren wat je van hem als vluchtdier vraagt.
(dat een dier braaf is, wil namelijk ook niet altijd zeggen dat het dier er klaar voor geweest is, zie de verhalen van de brave Ierse import paarden, die daar met beginners op hun rug buitenritten liepen, en hier komen en ineens amper rijdbaar blijken te zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:25

Eens met bovenstaande reactie dat 4-5-6 weken best wel minimaal is.

Je zou eens bij Robijntjah hier op Bokt kunnen informeren. Zit wel iets verder weg (regio Venlo), maar zij biedt wel een tof intern traject aan waarbij ook fijne begeleiding voor de eigenaar zit. Ik kan haar zeker aanraden als je paardvriendelijk wil! Vervoer kan vast ook geregeld worden door haar. En voor zover ik weet zijn de tarieven ook nog een beetje leuk.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:28

Evt zou je bij Wendy van osch kunnen kijken zij is dan wel western maar de basis blijft hetzelfde. Zelf hogere dressuur ruiters laten haar hun paarden inrijden.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:30

Je zou eens kunnen informeren bij Patrick Molenaar en Noor Tanger, zitten in Asten. Ik weet dat paarden die bij hun in training zijn bij tijd en wijlen ook bij hun op stal staan voor bepaalde duur.
www.betterhorses.nl

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 17:27

Ontzettend bedankt allemaal, voor de tips mbt bedrijven/personen en de tips voor de tijdlijn van het beleren! Als het ipv 4/5/6 weken, 3/4/5 maanden wordt, ook helemaal prima. Zolang als nodig is om hem een positief begin van zijn carrière als rijpaard te geven. Net toevallig even contact gehad met iemand die dit soort trajecten aanbiedt, en die houdt idd 4 maanden aan voor intern opleiden en een jaar als het paard thuis blijft staan. Ik heb nu wat meer inzicht in die tijdlijn door haar advies en dat van jullie, dus hartstikke fijn.

@sky_as, idd de term recreatie ruiter zegt niet zoveel, beetje vaag van mij omschreven. Wat ik bedoel, is dat ik geen ambitie heb voor de hogere dressuur sport. Ik wil vooral leuk kunnen rijden, hier en daar een wedstrijdje, buitenrijden, etc. Maar zelf heb ik uitgebreide ervaring, actief geweest op niveau in de dressuur sport, o.a. met de moeder en zus van het paard wat ik nu heb aangekocht en verder veel verschillende paarden gereden. Als een jonkie dus een sprong maakt en/of onzeker is, is dat echt geen probleem. Alleen wil ik dat eerste stukje niet zelf aangaan omdat ik mezelf daarvoor te onervaren vind met het zadelmak maken (lees, geen ervaring met zadelmak maken :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:35

Ik bied idd trajecten aan in het voorjaar, ik doe dit hobbymatig (maar wel verzekerd) naast mijn werk zodat ik het ook betaalbaar kan houden.

Ik werk volgens centered riding technieken en klassieke dressuur en heb daarnaast veel ervaring in zadelmak maken en doorrijden van jonge paarden.

Intern is mogelijk, zelf (in een eigen chalet) soms een weekend of doordeweeks een paar nachten blijven voor extra begeleiding wanneer je er zelf op gaat is allemaal mogelijk.

Je paard zou in een paddock paradise in het bos komen te staan met onbeperkt onverpakt ruwvoer en krachtvoer naar wens.

Je weet me te vinden indien je interesse hebt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:51

Ik heb van het voorjaar wel plek. Werk op een rustige, paardvriendelijke én amateurruiter vriendelijke manier (maw paard is daar niet alleen door super handige ruiter te rijden, je kan normaal opstappen ed). Maar, het duurt hier zomaar 3 tot 4 weken voor we er voor het eerst opzitten, ik vind het namelijk super belangrijk dat een paard eerst leert hoe hij moet omgaan met situaties, hoe hij ontspanning kan vinden ed, voordat je er bovenop gaat zitten.
Het is bij ons wel mogelijk om ook zelf begeleiding te krijgen, tevens kan paard een sprongetje maken en eens mee naar het bos. Ik zit ongeveer een halfuur van Nijmegen vandaan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:42

UMayDream schreef:
Ontzettend bedankt allemaal, voor de tips mbt bedrijven/personen en de tips voor de tijdlijn van het beleren! Als het ipv 4/5/6 weken, 3/4/5 maanden wordt, ook helemaal prima. Zolang als nodig is om hem een positief begin van zijn carrière als rijpaard te geven. Net toevallig even contact gehad met iemand die dit soort trajecten aanbiedt, en die houdt idd 4 maanden aan voor intern opleiden en een jaar als het paard thuis blijft staan. Ik heb nu wat meer inzicht in die tijdlijn door haar advies en dat van jullie, dus hartstikke fijn.

@sky_as, idd de term recreatie ruiter zegt niet zoveel, beetje vaag van mij omschreven. Wat ik bedoel, is dat ik geen ambitie heb voor de hogere dressuur sport. Ik wil vooral leuk kunnen rijden, hier en daar een wedstrijdje, buitenrijden, etc. Maar zelf heb ik uitgebreide ervaring, actief geweest op niveau in de dressuur sport, o.a. met de moeder en zus van het paard wat ik nu heb aangekocht en verder veel verschillende paarden gereden. Als een jonkie dus een sprong maakt en/of onzeker is, is dat echt geen probleem. Alleen wil ik dat eerste stukje niet zelf aangaan omdat ik mezelf daarvoor te onervaren vind met het zadelmak maken (lees, geen ervaring met zadelmak maken :P )

ahh kijk, dat zegt al veel meer ;-)
Je bent dus waarschijnlijk prima in staat een dier verder te beleren, dus dan ben je al een heel eind. Dan is zitmak met stap-draf-galop erop al iets waarbij je verder kan. Dat is wel anders dan recreatieruiter en alleen wat buitenritjes gestapt/gedraafd......
Maar goed, de tijd nemen is nog nooit een dier slechter van geworden.
Ik ben benieuwd bij wie je uit komt, en hoop dat het helemaal naar je wens gebeurt straks, het is een leuk proces!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-23 09:59

Sky_As schreef:
UMayDream schreef:

ahh kijk, dat zegt al veel meer ;-)
Je bent dus waarschijnlijk prima in staat een dier verder te beleren, dus dan ben je al een heel eind. Dan is zitmak met stap-draf-galop erop al iets waarbij je verder kan. Dat is wel anders dan recreatieruiter en alleen wat buitenritjes gestapt/gedraafd......
Maar goed, de tijd nemen is nog nooit een dier slechter van geworden.
Ik ben benieuwd bij wie je uit komt, en hoop dat het helemaal naar je wens gebeurt straks, het is een leuk proces!

Ja klopt, als hij maar zitmak is, dan ga ik zelf verder vanaf de basis (met regelmatig les natuurlijk). Dat komt idd prima in orde. Bedankt voor het meedenken, ik heb er super veel zin in! Het is weer een hele andere kant van de paardensport die me heel leuk lijkt om te leren kennen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-23 10:00

@Robijntjah en 0000, bedankt voor jullie reacties! Ik ga jullie beide even een pb sturen.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:30

Ik kan Jeroen van Bokhoven aanraden. Hij zit in Batenburg. Hij geeft de paarden in alle rust een hele keurige dressuurmatige basis mee. Leert ze op eigen benen lopen en geeft het paard vertrouwen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 11:23

Lena82 schreef:
Ik kan Jeroen van Bokhoven aanraden. Hij zit in Batenburg. Hij geeft de paarden in alle rust een hele keurige dressuurmatige basis mee. Leert ze op eigen benen lopen en geeft het paard vertrouwen.

Ga ik op zoeken, bedankt!