Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
henshem schreef:Zo een afspraak is tussen de partijen bij de overeenkomst wel rechtsgeldig. Zou niet weten waarom je het niet zou kunnen afspreken. Wat wel lastig is, is om het af te dwingen als je er achter komt dat de andere partij zich er niet aan heeft gehouden. Eventueel kan je een boete in het contract opnemen om te voorkomen dat het toch gebeurt, in de hoop dat die boeteclausule voorkomt dat het paard aan een andere persoon wordt verkocht. Mocht het paard wel worden verkocht, dan heb je recht op de boete alleen is dat dan niet de uitkomst die je wilde.
henshem schreef:Zo een afspraak is tussen de partijen bij de overeenkomst wel rechtsgeldig.
Punz schreef:Je zou het nog even moeten toetsen bij een jurist TS, maar volgens mij moet het op deze manier kunnen
Punz schreef:Volgens mij is het bij elk contract mogelijk om een ontbindende voorwaarde toe te voegen.
Dus lijkt me echt de moeite waard om dat nog eens aan een jurist te vragen
Brainless schreef:Punz schreef:Volgens mij is het bij elk contract mogelijk om een ontbindende voorwaarde toe te voegen.
Dus lijkt me echt de moeite waard om dat nog eens aan een jurist te vragen
Alleen wat wettelijk is toegestaan.. in Nederland kun je een nieuwe eigenaar (die normaal betaald voor een dier/ding) verplichten het verkochte terug te doen als zij er van af willen. Het is netjes als zij dat doen, maar je hebt absoluut geen zeggenschap meer over een dier/ding.
Als ik jouw oude oldtimer koop en ik teken ervoor dat ik hem netjes ga verzorgen en er niet mee ga crossen en hem weer aan jou moet terug verkopen als ik hem niet meer wil... dan sta je absoluut niet in je recht, ook al rij ik hem na aankoop direct door naar de stort of de wei om ermee te gaan crossen, jij kan dan helemaal niks.
Seventeen schreef:Ik ben student rechtsgeleerdheid, en ga een poging doen.
Mbt het rechtsgeldig zijn van een dusdanige ovk? Zeker rechtsgeldig. Het probleem hier is echter dat een afspraak als deze geen goederenrechtelijke werking heeft, maar verbintenisrechtelijke werking. Had het goederenrechtelijke werking gehad, dan had het de zaak 'gevolgd' en geldt het voor eenieder. Dit is echter een verbintenisrechtelijke ovk, en dat houdt in dat het alleen geldt tussen contractspartijen. Je kunt wel afspreken dat het paard niet overgedragen mag worden, maar het gevolg is niet dat je de overdracht tegengaat, maar dat de contractspartij wanprestatie pleegt. De overdracht van het paard is dan gewoon geldig, en verkoper (jij) hebt dan recht op een schadevergoeding/afgesproken boetebeding.
Ontbindende voorwaarden zijn ook leuk, misschien ook wel mogelijk, maar met mijn kennis zou ik zeggen dat ook dat niet heel veel zin gaat hebben. Als een ontbindende voorwaarde in vervulling gaat, is er geen terugwerkende kracht, wat wel de zaak is bij een opschortende voorwaarde. Er ontstaat een verbintenis tot teruggave/ongedaanmaking. Nu denk ik dat de derde, degene die het paard als laatst koopt, mogelijk derdenbescherming in kan roepen waardoor die derde het paard kan houden, en jij als eerste verkoper ook hier het met uiteindelijk een geldvordering moet doen.
Als je dit scenario serieus overweegt, zou ik contact opnemen met een goede jurist die de juiste paden weet te bewandelen, want op Bokt is weinig concrete juridische kennis.
Seventeen schreef:Ik ben student rechtsgeleerdheid, en ga een poging doen.
Mbt het rechtsgeldig zijn van een dusdanige ovk? Zeker rechtsgeldig. Het probleem hier is echter dat een afspraak als deze geen goederenrechtelijke werking heeft, maar verbintenisrechtelijke werking. Had het goederenrechtelijke werking gehad, dan had het de zaak 'gevolgd' en geldt het voor eenieder. Dit is echter een verbintenisrechtelijke ovk, en dat houdt in dat het alleen geldt tussen contractspartijen. Je kunt wel afspreken dat het paard niet overgedragen mag worden, maar het gevolg is niet dat je de overdracht tegengaat, maar dat de contractspartij wanprestatie pleegt. De overdracht van het paard is dan gewoon geldig, en verkoper (jij) hebt dan recht op een schadevergoeding/afgesproken boetebeding.
Ontbindende voorwaarden zijn ook leuk, misschien ook wel mogelijk, maar met mijn kennis zou ik zeggen dat ook dat niet heel veel zin gaat hebben. Als een ontbindende voorwaarde in vervulling gaat, is er geen terugwerkende kracht, wat wel de zaak is bij een opschortende voorwaarde. Er ontstaat een verbintenis tot teruggave/ongedaanmaking. Nu denk ik dat de derde, degene die het paard als laatst koopt, mogelijk derdenbescherming in kan roepen waardoor die derde het paard kan houden, en jij als eerste verkoper ook hier het met uiteindelijk een geldvordering moet doen.
Als je dit scenario serieus overweegt, zou ik contact opnemen met een goede jurist die de juiste paden weet te bewandelen, want op Bokt is weinig concrete juridische kennis.
floripori17 schreef:Ik zou graag nog even verhelderen dat ik vraag om een contract voorbeeld![]()
Wat iedereen in zijn situatie doet moet je zelf weten. Maar oordelen op een half verhaal vind ik vrij....bijzonder.
Wellicht heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik begrijp dat vervolgen van zulke situaties onhandig en veel gedoe is. Ik wil zo een contract dan ook idd als richtlijn handhaven. De vorige eigenaresse en ik hebben goed contact en ik verwacht dat dit gewoon blijft. Wij hebben ook afgesproken dat ze mij als eerste zal berichten en ik heb aangegeven dit graag in het contract te zetten meer ter ondersteuning. En dat begrijpt zij totaal. Ik heb een unieke en geweldige merrie ondanks haar bemerking dus zij is hartstikke blij dat ze op deze manier een fantastisch coachingspaard voor een niet al te grote prijs kan overnemen. Dus om nou te zeggen dat ik blij moet zijn dat iemand haar wilt vind ik apart. Ik vind het meer dan normaal om eisen te stellen voor je een dier herplaatst. Zeker in mijn specifieke situatie. Maar dat ga ik niet allemaal uitgebreid op dit forum zetten want dat is ook niet het doel van dit forum.
Ik dank voor de goed onderlegde juridische adviezen! Altijd welkom en ik neem het mee. Mocht iemand nog een contract hebben hoor ik het uiteraard graag.
Alja schreef:Ik heb in 2015 een fokproduct verkocht en voor mij is verkocht ook verkocht.
Nu hebben deze eigenaren twee weken geleden zelf contact met me opgenomen als ik haar terug wil.
Dus geen contract maar goed fatsoen van de eigenaar