Manege boekt onterecht geld af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje17

Manege boekt onterecht geld af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 09:24

Omdat Bokt altijd goede adviezen geeft in dit soort situaties en om het even van me af te schrijven :)

Ik heb in augustus een maand lang lessen genomen bij een manege, omdat ik niet op mijn eigen pony kon rijden en ik graag de basis weer op zou willen pakken.
Dit was bij een manege in provincie Groningen (bij herkenning of mocht je willen weten welke, stuur ik graag een PB).
Helaas bleek dit totaal niet aan te sluiten bij mijn wensen, zowel de rijstijl als welzijn van de paarden niet. Veel faciliteiten voor de ruiters, weinig voor de paarden.
Manegepaarden zelfs in de zomer veel op stal, verplicht rijden met zweep en zeer weinig begeleiding (ik moest alles zelf maar uitzoeken, zelfs nooit een simpele rondleiding gehad). Veel bemoeienis van andere ruiters, echt jaloers ik-weet-het-beter gedrag.
Vandaar dat ik hier heel snel weg ben gegaan en netjes met een maand opzegtermijn (waarin in niet ben komen opdagen, wel netjes betaald) opgezegd.

Nu word er al 2 maanden lang alsnog geld afgeschreven door deze manege.
Ik heb al 2x telefonisch en 1x per mail (alles netjes op een rijtje gezet) contact gehad, werd beloofd actie te ondernemen maar er is niks gebeurd.
Ik ga vanmiddag weer bellen. Het gaat niet om een enorm bedrag, maar ik geef het liever uit aan mijn eigen paard, waar ik nu heerlijk op mijn eigen manier op aan het rijden ben. :)
Ik ben wel in het contact altijd vriendelijk, netjes en geduldig gebleven. Misschien moet ik er wat meer druk achter zetten?

Adviezen zijn welkom en ik wil met alle liefde de naam per PB doorgeven want inmiddels ben ik het wel een beetje zat :=

Mars

Re: Manege boekt onterecht geld af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:25

Staat de manege op automatische incasso? Dan kun je dat toch storneren en de machtiging intrekken?

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 09:26

Mars schreef:
Staat de manege op automatische incasso? Dan kun je dat toch storneren en de machtiging intrekken?

Ook al over nagedacht maar ik heb daar zo weinig verstand van en las dat je bij onterecht intrekken nog wel eens problemen kunt krijgen, dus dat durf ik eigenlijk niet.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:32

Je hebt netjes schriftelijk opgezegd toch? En heb je ook bevestiging daarvan gehad en van het feit dat ze het zouden oplossen? Dan zou ik idd gewoon de incasso machtiging intrekken. Lijkt erop dat hun admin achter loopt qua opzegging verwerken. Je kunt het ook afwachten en hopen dat ze het teveel geïncasseerde netjes terug storten na herhaaldelijk verzoek. . In ieder geval als je contact hebt met ze echt even om schriftelijke bevestiging (per mail) vragen.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:34

Manege lessen worden vaak toch per kwartaal afgenomen? Was je opzegtermijn niet een maand voor het eindigen van het kwartaal zodat je niet opnieuw een kwartaal in zou gaan?
Dan zou je september en oktober ook nog moeten betalen...

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 09:36

Doordat ze blijkbaar niet snel (nooit?) mails terugsturen, heb ik ook geen bevestiging gehad van mijn opzegging vanaf oktober.
Dit is wel persoonlijk besproken, door de slechte communicatie die er sowieso was ging ik er vanuit dat die mail dus wel gelezen was.
Telefonisch heb ik wel 2x bevestiging gehad dat ze er mee bezig gingen.

Ik ga me even inlezen over dat storneren, bedankt!

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 09:37

Josje_D schreef:
Manege lessen worden vaak toch per kwartaal afgenomen? Was je opzegtermijn niet een maand voor het eindigen van het kwartaal zodat je niet opnieuw een kwartaal in zou gaan?
Dan zou je september en oktober ook nog moeten betalen...

Nee het was echt per maand, is ook telefonisch bevestigd en staat in hun regelementen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:42

Als je op je bankrekening kijkt, kun je de bedragen terugboeken die onterecht zijn. Daar krijg je geen problemen mee :o. Enige wanneer je problemen krijgt, is als dit onterecht is. En dan nog volgt gewoon de rekening op je mat met het verzoek tot betalen. Aangezien ze het erover eens zijn dat je opgezegd hebt, zou ik daar niet zo over inzitten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:41

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:44

Aangetekende brief sturen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:51

Idd de boel storneren, machtiging intrekken en als ze met betaalverzoeken komen gewoon je opzegbrief van *datum* terug sturen als antwoord.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:25

Guusje17 schreef:
Telefonisch heb ik wel 2x bevestiging gehad dat ze er mee bezig gingen.

En heb je hierna ook een bevestiging gehad dat je abonnement is stopgezet?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:30

Kidde schreef:
prutsmuts wat informatie over het terugboeken: https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-e ... erugboeken

Beginnen we te schelden? :')

Jeetje zeg, wat vervelend. Maar als het lukt gewoon storneren hoor. Je hebt die mail verstuurd toch? En niet een mail terug gehad dat die niet afgeleverd is? Dan gewoon storneren en reactie van hun kant afwachten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:34

Mellow schreef:
Kidde schreef:
prutsmuts wat informatie over het terugboeken: https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-e ... erugboeken

Beginnen we te schelden? :')

Jeetje zeg, wat vervelend. Maar als het lukt gewoon storneren hoor. Je hebt die mail verstuurd toch? En niet een mail terug gehad dat die niet afgeleverd is? Dan gewoon storneren en reactie van hun kant afwachten.

Maar een bericht dat ze ermee aan de slag gaan is wat anders dan een bevestiging van het stopzetten van het abonnement toch.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:38

Maar dan kunnen ze er bij wijze van wel een jaar mee "aan de slag" gaan.
Ts heeft op tijd opgezegd en maakt geen gebruik meer van de diensten dus of zij horen het netjes terug te storten of gewoon laten storneren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:42

Mars schreef:
Idd de boel storneren, machtiging intrekken en als ze met betaalverzoeken komen gewoon je opzegbrief van *datum* terug sturen als antwoord.

Dit :j
Een e-mail is ook rechtsgeldig. Je hebt een e-mail gestuurd, mondeling en telefonisch contact gehad. Meer kun je niet doen.

Enige dat ik als extra eventueel zou doen is nog een e-mail sturen met je eerste opzegmail als bijlage. Nogmaals benadrukken dat je hebt opgezegd. Je netjes houdt aan de opzegtermijn, maar de teveel afgeboekte bedragen nu gaat storneren en de machtiging intrekt. ( gewoon aangeven bij de bank als je de bedragen storneert, krijg je vanzelf die vraag van de bank. )

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 13:53

Bedankt voor alle tips en het meedenken! Het is nu ineens heel snel opgelost, ik krijg het netjes teruggestort. :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:04

Fijn TS!