Instructie in omgeving Twente

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Instructie in omgeving Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 15:06

Beste luitjes,

Sinds enige tijd verzorg ik een 16 jarige Friese merrie. Ze is beleerd voor de kar maar nog nooit onder het zadel geweest. Door omstandigheden wordt zij al langere tijd ook niet meer ingespannen. Ik heb toestemming om wat meer met haar te doen, o.a. grondwerk en uiteindelijk ook onder het zadel te beleren. Edit: onder het zadel beleren is voor mij niet per sé een must. Komt het er niet van of merk ik dat ze er geen lol in heeft, vind ik dat ook prima. Dat is dus echt optioneel.

Zelf ben ik een paar jaar uit de paarden wereld geweest ivm verkoop van mijn pony. In die jaren heb ik veel kunnen terugblikken op mijn verleden met paarden en is er een interesse ontstaan in meerdere vormen van grondwerken (o.a. liberty) en ook de klassieke- en academische rijkunst.

Ik ben dus op zoek naar instructie in de omgeving Twente die op locatie komt en ons in het begin op de grond kan bijstaan en later hopelijk ook onder het zadel. Mijn doel is vooral om haar aan de hand of in de lange lijnen de basis te kunnen leren en haar goed voor te bereiden op het beleren. Mijn eigen visie is nu nl. dat ze bijna alle oefeningen al op de grond zou kunnen leren voor ik er überhaupt op klim. Ook vind ik het gymnastiseren van een paard uitermate belangrijk.

Onder het kader dat ik denk dat je nooit teveel informatie kunt geven tijdens een zoektocht, even in het kort wat dingen waar ik tegen aan loop of waar ik naar zoek. Het is een hele lieve merrie en werken doet ze op zich graag. Ik merk echter wel dat ze vaak niet begrijpt wat ik aan haar vraag en ik ben dus ook bang dat ik de vraag niet goed stel. Wijken voor druk doet ze nauwelijks. Ook al is ze bang geweest van zwepen, ze reageert er nauwelijks op als ik het als verlenging van mijn arm gebruik, en ook is ze hard in de mond, bitloos of met bit. Ik houd er niet van om kracht te gebruiken, maar of ik haar nu kietel, op de achterhand tikjes geeft of haar echt opzij duw, eigenlijk reageert ze nergens echt op. Ik wil hier dus ook aan werken, en haar absoluut niet met de harde hand te behandelen. "Aanpakken" is niet iets waar ik in geloof.

Ook is ze niet heel expressief an sich, maar kan ze wel vrij onvoorspelbaar uit de bocht komen. Zo kan ze aan de lange lijnen heel rustig rond stappen en "ineens" ergens op reageren dmv zich abrupt omdraaien en bokken. :+

Ik zoek dus echt iemand die paardvriendelijk werkt en redelijk op één lijn zit met mijn gevoel (ik snap dat het niet realistisch is om het overal over eens te zijn). Mijn voorkeur gaat uit naar een klassieke of academische manier van werken maar bij de juiste persoon staar ik me daar niet blind op. En natuurlijk iemand die bij ons op locatie kan komen.

Iemand heeft ooit al een keer Joyce Mulder genoemd, al weet ik niet zeker of zij ook bij ons in de buurt komt en weet ik eigenlijk niet veel. Dus als iemand ervaringen met deze instructie heeft hoor ik dat ook graag! _/-\o_ Ook zijn online aanbevolingen welkom, ondanks dat ik toch nog graag iemand fysiek erbij zou willen hebben.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor ons... :D Ik kan duidelijk wel een tweede paar ogen gebruiken.

Alvast bedankt! :knuffel:

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:51

Ik heb heel lang les gehad van Natasja Hoogvliet, zij doet ook veel met grondwerk en omgang met paarden.

Denk dat zij wel voldoet aan wat jij vraagt, weet alleen niet wat zij nog doet aan lessen, weet dat ze ook erg druk is met dressuur, onderwijs en training.

Als je interesse hebt wil ik het wel vragen.

Colinda20

Re: Instructie in omgeving Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:57

Weet niet waar je woont in Twente maar kan je Anne levien van mens en dier echt aanraden *\%/*

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 22:30

Martine Kerkhof van Tutti Centauri.

Anoniem

Re: Instructie in omgeving Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:12

Waar in Twente zit je?