Leermeester

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimberleygo
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-06-22

Leermeester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 05:19

Hoii,
Ik zelf ben 19 jaar en heb sinds 5 maanden mijn eigen paard. Het is een Zangersheide en is 3,5 jaar oud. Ik heb zelf 7 jaar paardrij ervaring op een manege, hier heb ik verschillende wedstrijden gereden en ook wel eens prijzen gewonnen. Springen vind ik het leukst. Ik heb altijd al een eigen paard gewild en heb er nu uit eindelijk voor gespaard en mijn eerst paard gekocht. Mijn droom is om ver te komen in de spring sport, daarom heb ik ook een spring gefokt paard gekocht. Ik doe het nog rustig aan met hem vanwege zijn leeftijd. Ik heb begrepen als ik ver wil komen dat het handig is om een leermeester te zoeken, vandaar ook dit bericht. Is er hier misschien iemand die weet hoe ik in contact kom met mensen die paarden hebben die ik kan rijden en die ik kan uitbrengen op wedstrijden? Op dat gebied weet ik nog niet zo veel, maar ik zou graag verder willen komen! Ik woon zelf in Almere.
Groetjes :)

Dorine92
Berichten: 5471
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Leermeester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 05:29

Niet heel verstandig om op die leeftijd en met zo weinig ervaring een 3,5 jarige te kopen. Je had beter zelf die leermeester kunnen kopen. Een ervaren paard dus

Kimberleygo
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 05:53

Dorine92 schreef:
Niet heel verstandig om op die leeftijd en met zo weinig ervaring een 3,5 jarige te kopen. Je had beter zelf die leermeester kunnen kopen. Een ervaren paard dus

Ik heb heel veel begeleiding van verschillende mensen die al jaren eigen paarden en meerdere paarden hebben.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 06:52

Dorine92 schreef:
Niet heel verstandig om op die leeftijd en met zo weinig ervaring een 3,5 jarige te kopen. Je had beter zelf die leermeester kunnen kopen. Een ervaren paard dus
ieder zijn mening.
Met de juiste mensen om je heen gaat dat echt wel.

Ik had 0,0 ervaring, zelfs geen manege lessen gehad als kind ofzo en zelfs geen goede hulp, heb weliswaar fouten gemaakt, maar ook zelf inmiddels 4 paarden zadelmak gemaakt zonder problemen (ja OK 1 die weg vluchtte maar die bleek om medische redenen zo te reageren onder het zadel).
Mijn allereerste pony was gekocht als 1,5 jarige en was werkelijk doodbraaf, kon bij manier van spreken een bom naast ontploffen.

Met goede wil en algemene kennis kom je er ook wel.
M'n huidige paard wil ik misschien de dressuur mee in (dan wel onder begeleiding). Springen is niet aan mij besteed.

Ontopic:
Je kan eens marktplaats afspeuren. Ik heb via 2dehands iemand gevonden die haar dressuurpaard als les paard aanbied (of halve stal maar dat lukt mij niet)

Absolem

Berichten: 2777
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 07:53

Dorine92 schreef:
Niet heel verstandig om op die leeftijd en met zo weinig ervaring een 3,5 jarige te kopen. Je had beter zelf die leermeester kunnen kopen. Een ervaren paard dus


Niet zo zeuren. Paard is er nou eenmaal.


On topic : als je in omgeving van Almere zoekt zou ik even kijken of je wat meer buiten Almere een paard kan leasen die de halve wereld al gezien heeft om maar even zo te zeggen. Lease je die voor een half jaar. En intussen met een goede instructeur die jonge paarden gewend is je eigen paard rustig opleiden.

Mijn ervaring is dat hoeveel leermeesters je ook hebt. Je leert pas rijden als je de knoppen zelf op je paard moet gaan zetten.

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:29

Kimberleygo schreef:
Dorine92 schreef:
Niet heel verstandig om op die leeftijd en met zo weinig ervaring een 3,5 jarige te kopen. Je had beter zelf die leermeester kunnen kopen. Een ervaren paard dus

Ik heb heel veel begeleiding van verschillende mensen die al jaren eigen paarden en meerdere paarden hebben.


Dan hebben die vast ook wel een leermeester staan? ;-)

Ik vind het ook niet verstandig om een 3,5 jarige te kopen met alleen manege ervaring, maar wel verstandig dat je er rustig aan mee doet en een leermeester zoekt. :-)

Dus mijn tip is vooral, maak gebruik van je netwerk.

Lieser
Berichten: 1694
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Leermeester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:52

Waarom wil je ervaring opdoen met een ander paard dan het paard dat je net gekocht hebt? Je kunt ook lekker aan de slag gaan met je paard en samen groeien naar de wedstrijden. Je hebt geen haast, toch? Voor wat kennis over wat je kunt verwachten, kun je (als groom?) meegaan naar wedstrijden met iemand anders.
Geniet van (het opleiden van) je eigen paard, daar heb je hem toch voor?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:01

Lieser schreef:
Waarom wil je ervaring opdoen met een ander paard dan het paard dat je net gekocht hebt? Je kunt ook lekker aan de slag gaan met je paard en samen groeien naar de wedstrijden. Je hebt geen haast, toch? Voor wat kennis over wat je kunt verwachten, kun je (als groom?) meegaan naar wedstrijden met iemand anders.
Geniet van (het opleiden van) je eigen paard, daar heb je hem toch voor?

Ik vind het juist goed dat ze ook ervaring wil opdoen op een meer ervaren paard.
Dat die ikzelf ook en heb je echt veel profeit van voor in de opleiding van je eigen paard hoor.

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Leermeester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:06

Ik vind het ook heel verstandig van ts om nu een leermeester te willen rijden.
Oke, ik had het ook anders aangepakt, dat eigen paard nog even achterwege gelaten, ervaring in de sport op gaan doen en dan pas dat eigen paard gekocht.
Maar goed, dat is nu eenmaal niet zo.

Ik zou ook zeggen in dat netwerk van je, niemand die daar wat voor je kan betekenen?
Plaats anders eens een advertentie op MP en FB.

Lieser
Berichten: 1694
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:16

Art_Ificious schreef:
Ik vind het juist goed dat ze ook ervaring wil opdoen op een meer ervaren paard.
Dat die ikzelf ook en heb je echt veel profeit van voor in de opleiding van je eigen paard hoor.

Maar ze heeft toch al 7 jaar rijervaring op een manege? En ik neem aan dat ze niet voor niets een 3-jarige heeft gekocht, dat doe je niet als je eigenlijk een leermeester zoekt ...

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Leermeester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:44

@TS: aan mijn netwerk (Spaanse dressuur) heb je niets.

Maar mijn complimenten voor je vraag!!

Het kan heel zinvol zijn om via 'een leermeester met vier voeten' te voelen hoe een oefening moet,
dat is een prima aanvulling op wat je voelt op een jonkie.

Hoe beter jij weet 'waar het naartoe moet', hoe makkelijker je je eigen dier kunt opleiden.
(En uiteraard een leermeester op twee voeten als 'oog op de grond'.)

Veel succes - en heel veel plezier!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:12

Lieser schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik vind het juist goed dat ze ook ervaring wil opdoen op een meer ervaren paard.
Dat die ikzelf ook en heb je echt veel profeit van voor in de opleiding van je eigen paard hoor.

Maar ze heeft toch al 7 jaar rijervaring op een manege? En ik neem aan dat ze niet voor niets een 3-jarige heeft gekocht, dat doe je niet als je eigenlijk een leermeester zoekt ...

Manege is echt niet te vergelijken met een ervaren paard van een particulier als ik het zo mag zeggen.
Ik heb enkele lessen gehad op manege. Maar op het paard waar ik nu les op neem leer ik echt zoveel meer.

Kimberleygo
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 20:06

Art_Ificious schreef:
Dorine92 schreef:
Niet heel verstandig om op die leeftijd en met zo weinig ervaring een 3,5 jarige te kopen. Je had beter zelf die leermeester kunnen kopen. Een ervaren paard dus
ieder zijn mening.
Met de juiste mensen om je heen gaat dat echt wel.

Ik had 0,0 ervaring, zelfs geen manege lessen gehad als kind ofzo en zelfs geen goede hulp, heb weliswaar fouten gemaakt, maar ook zelf inmiddels 4 paarden zadelmak gemaakt zonder problemen (ja OK 1 die weg vluchtte maar die bleek om medische redenen zo te reageren onder het zadel).
Mijn allereerste pony was gekocht als 1,5 jarige en was werkelijk doodbraaf, kon bij manier van spreken een bom naast ontploffen.

Met goede wil en algemene kennis kom je er ook wel.
M'n huidige paard wil ik misschien de dressuur mee in (dan wel onder begeleiding). Springen is niet aan mij besteed.

Ontopic:
Je kan eens marktplaats afspeuren. Ik heb via 2dehands iemand gevonden die haar dressuurpaard als les paard aanbied (of halve stal maar dat lukt mij niet)


Oh super, inderdaad als je het wil en je best er voor doet dan moet het kunnen! En daar zal ik even kijken dan bedankt.

Lieser
Berichten: 1694
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:51

Art_Ificious schreef:
Manege is echt niet te vergelijken met een ervaren paard van een particulier als ik het zo mag zeggen.
Ik heb enkele lessen gehad op manege. Maar op het paard waar ik nu les op neem leer ik echt zoveel meer.

Hmmm, daar zit wel wat in.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:48

Lieser schreef:
Art_Ificious schreef:
Manege is echt niet te vergelijken met een ervaren paard van een particulier als ik het zo mag zeggen.
Ik heb enkele lessen gehad op manege. Maar op het paard waar ik nu les op neem leer ik echt zoveel meer.

Hmmm, daar zit wel wat in.
grootste verschil is dat die manege paarden vaak afgestompt zijn en op elk commando direct reageren ookal geef je een foute hulp.

Het paard waar ik les op neem is heel braaf maar geeft ook niks cadeau. De hulp moet juist zijn anders doet ze het niet.

Kimberleygo
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 23:48

Lieser schreef:
Waarom wil je ervaring opdoen met een ander paard dan het paard dat je net gekocht hebt? Je kunt ook lekker aan de slag gaan met je paard en samen groeien naar de wedstrijden. Je hebt geen haast, toch? Voor wat kennis over wat je kunt verwachten, kun je (als groom?) meegaan naar wedstrijden met iemand anders.
Geniet van (het opleiden van) je eigen paard, daar heb je hem toch voor?


Dat doe ik zeker. Maar ik heb eerder een bericht geplaats op bokt en toen hebben ongeveer 10 mensen gezegd dat het handig is een leermeester te zoeken om verder in ze spring wereld te komen. Vandaar mijn bericht.