Advies kittens tussen de paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tbeckeringh

Advies kittens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 11:39

Hallo, graag jullie advies!

Ik heb een weide + stalling en allerlei dieren, zoals kippen, varkens, paarden en poezen.
Nu heb ik daar een nestje kittens van inmiddels 11 weken. Zij zijjn gebiren tussen de strobalen en zitten nu in een groot kippenhok met moeder poes, zodat ze kunnen wennen aan het buitenleven. Ze ontsnappen nu echter steeds en ik kan ze niet lang meer vasthouden, dan moet ik ze in een kleiner hok opsluiten. Wat mij tegenhoudt ze los te laten is dat ze nog zo klein zijn. Uit een werder nestje is weleens een kitten onder een van mijn paarden terecht gekomen en die liep direct een gebroken pootje op. De oudere katten lopen inmiddels wel allemaal tussen de paarden door en weten dat ze uit moeten kijken. De paarden zelf doen dat nl niet
Wat is de beste leeftijd om ze tussen de paarden los te laten en is het ook kwestie van gewoon durven doen?.

Ik hoor graag jullie mening en tips!

Groet,
Thirza

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:42

Tja katten krijgen zoveel jongen omdat er nogal veel doodgaan in het eerste jaar, survival of the fittest geldt voor de natuur. Als je dat niet wilt dan beter nog een tijdje beschermen en voeren, dan krijg je ze ook gelijk goed tam. En dat laatste is erg belangrijk voor als je ze wilt herplaatsen als je teveel hebt.

Maar het gevaar van de weg blijft en is net zo gevaarlijk voor een volwassen kat als voor een kitten helaas.

Oh, en bereid je voor op een serie 'je laat ze en de moeder toch hopelijk wel castreren' berichten. Wat overigens wel een zeer zinvolle stap zou zijn
Laatst bijgewerkt door troi op 19-07-22 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:44

ik had ooit 3 kittens, waarvan er 1 steeds ontsnapte. Die ging dus ook meteen onder een paardenvoet met z'n poot, hij leeft nu nog (is al 11) en heeft al 11 jaar 1 scheef teentje. De andere 2 waren voorzichtiger.
Een paar jaar later kwam er een drachtige moederpoes aanlopen en dat kitten ging ook met een week of 11 naar buiten overdag en daar is nooit wat mee gebeurd met de paarden.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van het aandurven en duimen dat het goed gaat. Ik probeerde ze 's nachts nog wel binnen te lokken met natvoer.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:23

Dit topic hoort op beestenboel maar omdat de topicstarter daar te weinig berichten voor heeft kan ik dit topic niet verplaatsen en moet ik het op slot zetten.