Zadelmaker foamzadel omgeving twente

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Myrsky

Zadelmaker foamzadel omgeving twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 08:31

Dag allen,

De titel zegt het al wel: ik ben op zoek naar een zadelmaker die met foamzadels werkt. Ik heb bij mijn paard een Courbette-zadel gekregen, en deze is gevuld met foam. Maar de vulling is behoorlijk scheef, dus ik ben op zoek naar een zadelmaker omgeving Twente die hier eventueel iets in kan betekenen. Google heeft mij nog niks wijzer gemaakt en ik begreep dat er maar een paar zadelpassers zijn die met foam werken.

Dus daarom mijn vraag: welke zadelmaker werkt wel met foam?

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

upendo

Re: Zadelmaker foamzadel omgeving twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:34

Wat ik weet van foam is dat dat niet echt aan te passen is in de kussens..

Of zoek je een zadelmaker die foam kan vervangen door wol?

Ik weet dat Ilona Ter Horst (Neede) met Prestige werkt, die hebben ook foamzadels in het assortiment zitten.. Maar verder durf ik het niet te zeggen..

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 08:39

Het maakt me weinig uit wat die ermee doet haha. Ik begreep al dat opvullen niet kan bij foam, maar bijvoorbeeld volledig nieuw foam erin wel een optie zou zijn. Als het aan te passen is naar wol, vind ik dat ook prima.

Dank voor de naam! Ik neem het mee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:41

Houd wel rekening met een kostenplaatje haha! Maar in dat geval is Ilona zeker een aanrader. :) Eerlijk en kundig!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:48

Foam is inderdaad niet aan te passen en als je dan toch geld gaat uitgeven, zou ik er gelijk wol van laten maken.

Maar als je paard een zadel met scheve kussens heeft gekregen, zou ik ook laten controleren op het überhaupt wel past. Zou zonde zijn als je geld uitgeeft aan een nieuwe vulling en dan de boom voor geen meter blijkt te passen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:15

Bowo schreef:
Foam is inderdaad niet aan te passen en als je dan toch geld gaat uitgeven, zou ik er gelijk wol van laten maken.

Maar als je paard een zadel met scheve kussens heeft gekregen, zou ik ook laten controleren op het überhaupt wel past. Zou zonde zijn als je geld uitgeeft aan een nieuwe vulling en dan de boom voor geen meter blijkt te passen.

Dit idd! Hoe scheef is scheef want dat is altijd wel een signaal van een eventueel verder probleem. Als je op het oog al mega scheef kunt detecteren is de boom wellicht niet meer oké.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 09:35

We laten zeker het hele zadel nakijken natuurlijk, maar dan wel graag door iemand die er daarna ook daadwerkelijk iets mee kan, mocht de boom nog goed zijn en het op vulling aankomen :)
Voor het bericht "boom is goed, vulling moet worden aangepast, maar dat kan ik niet" een andere zadelpasser laten komen wordt uiteindelijk een duur grapje haha.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:48

Ik weet niet wat de waarde van het zadel is.
Ik ben in opleiding tot zadelpasser en vervang wel wol, maar geen foam.(en ken ook niemand die dat doet)
Voor het "idee" een nieuwe vulling van wol kost ca. 200 euro.
Je mag er denk ik wel vanuit gaan dat foam die kosten aanzienlijk hoger liggen.
Is het zadel dat nog waard?
Normaal gesproken kan je de foamvulling ook niet vervangen door wol omdat foam veel compacter is en je met wol dan te weinig demping/drukverdeling krijgt.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:52

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:28

Ik zou haar eens contacten, https://www.wellsaddle.nl/index.php/nl/
Zij heeft een aantal opleidingen bij soc. of mastersaddlers in de UK gedaan, of ze kan het, of ze weet iemand.

Foam vervangen voor wol gaat niet, te weinig leer voor een goede demping.

Of anders een courbette dealer benaderen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:55

Ik las foam zadel en dacht direct aan Adidas cloud foam :) waarom bestaat dat niet ?Lijkt me heeeeerlijk een totaal verend lichtgewicht zadel met leuke kleurtjes .

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:39

Voor het vervangen van foam moet het zadel terug naar de fabriek, daar zal je dus een dealer voor moeten vinden, en daar zit een kostenplaatje aan. Anouk van Wellsaddle kan inderdaad geheel nieuwe wolkussens eronder zetten, mits de boom recht en heel is, maar ook daar zit een behoorlijk kostenplaatje aan. Ik ken het merk niet, geen idee of dat het waard is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:52

Volgens mij was eerst de naam Shontal daarna Courbette die veranderde in Lemetex

https://dictionary.tn/where-are-courbet ... les-made/#
volgens deze link bestaat courbette in ieder geval niet meer maar zou het schuim wel te vervangen zijn door wol.

Wat ik me eerder afvraag, hoe oud is het zadel, hoe breed is het tussenkanaal. Als dat nog smal is zou ik er niets aan gaan doen. Maar een fijne modernere 2e hands kopen.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie