Jaren lang heb ik mijn paard met veel plezier "dressuur" gereden, cross en intensieve bosritten.
Hiervoor hadden we dan ook een mooie bates advanta en een arno brand zadel ter beschikking.
Echter, wegens omstandigheden heeft ze 1,5 jaar stilgestaan en inmiddels rijden we niet meer zo intensief.
De bates heb ik al verkocht, en de brandt vind ik niet fijn voor in het bos, maar is eigenlijk ook aan de krappe kant geworden voor mijn billen. (ik was kind bij aanschaf en heb wat meer vrouwenvormen gekregen

We gaan dus op zoek naar wat nieuws, maar daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.
Wat doen wij/vind ik belangrijk:
Ik wil het liefst terug naar 1 allround zadel.
Ik vind het fijn om hier enigszins fatsoenlijk mee in de bak te kunnen rijden, waarin ik een prettige stabiele zit heb en we kunnen werken aan haar lichaamshouding, stelling, buiging etcetera voor de basis, geen hoog niveau, misschien zelfs de overweging waard een overstap van engels naar western te maken?
Daarnaast rijden we graag in het bos, dit gaat van lange ritten 3-4 uur, met veel ontspannen stukken, tot actievere ritten, lange stukken draf/galop, ik vind het buiten prettig om in verlichte zit te zitten in galop.
Een klein sprongetje kunnen doen zowel in de bak als buiten is fijn. (geen must want een los springzadeltje hebben we nog)
Mijn paard is vrij slank gebouwd met een korte vlakke rug en hoge schoft, ze zit ook niet zo heel erg lekker haha, t is een super flexibel en bewegelijke draverxkwpn springpaard, waardoor ik een zadel die wat stabiliteit bied wel fijn vind.
Omdat wij totaal niet meer een specifieke richting in trainen, maar vooral plezier en comfort willen weet ik niet zo goed waar ik nu naar zoek.
Vrij specifieke zadels kan ik wel uitsluiten, zoals het diepe dressuurzadel met veel wrong dat ik nu heb, dat is in het bos zeer op lange ritten gewoon niks. Maar wat dan wel?
Een veelzijdiheidszadel klink natuurlijk wel logisch. Maar ik zie toch ergens ook wel potentie in een western zadel, endurance, of WE, mis ik nog iets?
comfort en stabiliteit zijn mijn belangrijkste hoofdpunten, ik krijg erg snel last van mn billen en knieën met rijden, dus op ritten van 3 uur moet het ook nog lekker zitten.
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen.
Is er iemand wel eens overgestapt van engels naar western? Hoe bevalt dit en zijn deze zadels enigszins breed in te zetten, of kan ik een klein sprongetje echt wel vergeten zegmaar? (wat overigens geen ramp zou zijn, want we hebben nog een oude wintec jump die haar prima past wat oké is voor alleen springen, mits hij dan maar wel verder allround in de bak en bos in te zetten is)
Je ziet het al wel, ik heb geen idee waar ik naar opzoek ben, dus ik hoop op wat ervaringen of tips.
Hoef geen reacties als ik zou gewoon wat proberen, dat snap ik, maar mijn budget is niet ongelimiteerd en ik wil toch eerst weten welke richting ik uit moet gaan kijken, voordat ik voor elke discipline een aparte zadelpasser de wereld in moet gaan roepen.
Zadels mogen 2e hands zijn, mijn budget ligt tussen de 500, en 900 is echt de uiterste max voor passen inclusief zadel.
Tevens wonen we nu aan de andere kant van NL, dus hoop ik ook op ervaringen van jullie met zadelmakers in de regio gelderland Zeddam. Het is van belang dat ze op stal komen passen, wij beschikken namelijk niet over een trailer.
Voorheen gingen we naar country mill, maar die komen helaas niet op locatie.