Het grote paardenverzekeringstopic! Deel je ervaring hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke uitspraak is voor jou van toepassing?

A: Ik heb geen verzekering.
41 (69%)
B: Ik heb geen verzekering, maar had het wel kunnen gebruiken.
2 (3%)
C: Ik heb een verzekering, en heb mijn geld er jaarlijks echt wel uit.
4 (6%)
D: Ik heb een verzekering, maar mijn paard mankeert nooit iets.
7 (11%)
E: Ik heb een verzekering gehad, en daar goede ervaringen mee.
3 (5%)
F: Ik heb een verzekering gehad, en daar slechte ervaringen mee.
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 59

Earth

Het grote paardenverzekeringstopic! Deel je ervaring hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 19:51

Ik zit me helemaal suf te zoeken naar informatie en dat zit allemaal verstopt in meerdere topics. Dus dat is gewoon heel lastig. Daarom doe ik het even zo.

Ik ben verschillende verzekeraars tegen gekomen, maar er is nog niet echt een goed overzicht van de goede. Ik kom de volgende onder andere tegen:
- Hippo horse Insurance
- EFO
- Equine risk (uw paard verzekeren)
- Equipe
- Hippohorse
En er zijn er vast nog veeeeeel meer. Ik hoor graag wat jouw ervaring is met welke verzekering, goed en slecht! Ik ga zo bij bovengenoemde verzekeringen eens een aantal vergelijkingen maken en dat hier in dit topic verwerken. Dat lijkt me best eens interessant toch?

En vragen voor jullie:

Is je paard verzekerd? Zo ja, bij welke verzekeraar? Zo nee, waarom niet?

Heb je baat (gehad) bij de verzekering?

Wat zijn de positieve punten van de verzekering?

Wat zijn de negatieve punten van de verzekering?

EllyC

Re: Het grote paardenverzekeringstopic! Deel je ervaring hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:08

Vroeger had ik wel verzekering maar deze werd steeds duurder en de voorwaarden steeds slechter.
Toen opgezegd.
Met 3 paarden is het ook niet te betalen.
Tot nu toe is dit financieel een goede beslissing geweest om verzekering op te zeggen maar dat is natuurlijk ook een beetje mazzel.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:19

Ik had ooit ook een verzekering voor mn paard. Eerst een basis verzekering, toen het paard vanalles bleek te mankeren viel dat telkens buiten de verzekering. Tweede paard meteen bij aankoop een uitgebreide ziektekostenverzekering gedaan. Helaas bleek deze (na uitgebreide klinisch en röndgenologische aankoopkeuring) een aangeboren afwijking te hebben met gevolgen daarvan ook weer beperkingen en problemen. Viel helaas ook buiten de verzekering en kon ik 100% zelf betalen. Na rekensommetje bleek ik in 8 jaar tijd € 6.000,00 aan premie te hebben betaald en 0% gebruik van de verzekering kon maken vanwege 'kleine lettertjes'. Tegenwoordig hou ik een spaarpot daar voor achter de hand, veel verstandiger :$ Elke maand dik premie betalen kom je op hetzelfde uit, alleen 'verdampt' het niet in je spaarpot

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:47

Mijn paard en ook mijn vorige had ik bij de efo verzekerd. Alleen voor dood of ongeschiktheid voor rijden. Mijn vorige paard heb ik 18 jaar gehad dus uiteindelijk veel geld aan de verzekering betaald en niet veel meer terug gekregen omdat hij oud was. Toch even getwijfeld of ik mn nieuwe zou verzekeren daardoor maar toch gedaan omdat hij nog jong was. Ik kon hem ook meteen met 1 telefoontje in een tijdelijke verzekering doen zodat hij na aankoop meteen verzekerd was, ook voor de rit naar huis. Verder ging het uitbetalen na overlijden van mijn vorige heel vlot. Als ze ouder zijn al 14 krijg je steeds minder terug en de vraag is of je hem dan niet beter onverzekerd laat. Er is wel iets aan veranderd ondertussen dacht ik maar weet het even niet precies.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:52

Ik heb mijn paard toen ik 'm kocht verzekerd voor ongevallen bij EFO, 3 maanden daarna had ik 'm al nodig en had ik het eerste jaar er uit... ik heb toen 80% van de kosten vergoed gekregen (dat was ook wat ik had afgesloten).
Ik heb hem toen verzekerd omdat het mijn eerste paard was/is en mijn zusje haar paard ook verzekerd had.

Als het nu wordt afgeschreven voelt het ergens wel zonde maar ik opzeggen durf ik ook niet voor het geval dat. Die 80% is nog steeds meer dan dat ik tot nu toe heb betaald aan de verzekering :+ . Ik zit in de poll dus tussen C en D, het eerste jaar haalde ik m er wel uit en daarna (gelukkig) niet meer.

Met EFO heb ik dus positieve ervaringen, toen ik verhuisde vond ik het ook makkelijk om adresgegevens door te geven en ik kreeg snel duidelijke reacties bij vragen toen mijn paard geopereerd moest worden.

Met een andere verzekering (ik dacht iets met hippo maar geen flauw idee welke van de 2 die jij opnoemt) hebben wij minder goede ervaringen (maar ik weet niet of dit aan de verzekering lag, ik weet de polisvoorwaarden niet gezien ik hem niet had afgesloten). Paard was goed verzekerd, bleek 2 gaten in haar pees te hebben en ze wilden alleen uitkeren als we haar naar de slacht brachten terwijl ze geen eens zo heel oud was en pijnvrij kon leven, alleen niet meer rijden. Nu staat ze heerlijk in een wei in Duitsland met haar veulentje aan de voet :).

Conclusie: goed opletten wat je afsluit en wat de verzekering exact dekt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:09

Ik heb beide paarden verzekerd.
De ene bij equipe en de andere bij xcellent (al heet het tegenwoordig weer anders geloof ik)

Mijn oudste paard heeft zijn verzekeringskosten er dubbel en dwars uit. peesblessures, opname in utrecht, operatie aan zn elleboog. Echt een pech paard. die 4 tientjes in de maand betaal ik met liefde,
Deze is verzekerd bij Xcellent, en ondanks de vergoedingen ben ik zo NIET te spreken over deze verzekering. Klantvriendelijkheid scoren ze wat mij betreft een -10
Maar vanwege de vele kosten krijg ik hem niet elders verzekerd dus laat ik het maar zo....

Mijn jonge paard is verzekerd bij equipe. Daar heb ik nog geen kosten aan gehad. Gelukkig maar haha
Ik zie het dan het zelfde als een inboedel verzekering, grote kans dat je het nooit hoeft aan te spreken, maar als je dan een keer moet claimen is het wel fijn dat het kan. Mijn vorige paarden waren ook bij equipe verzekerd en die krijgen wat klantvriendelijkheid en snelheid uitkeren een +10!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:13

Wij hebben onze paarden verzekerd bij Equipe.

Had voorheen nooit een verzekering. Maar in 2020/2021 brak mijn paard zijn griffelbeen. Na een hoop kosten hieraan, kreeg hij complicaties waardoor hij ingeslapen moest worden. Een hoop verdriet en kosten en paard kwijt.
Paar maanden later kocht ik een jaarling. Kreeg 2 weken na de koop koliek. Naar kliniek geweest, daar ingeslapen. Weer veel verdriet en een hoop geld weg.

Nu onze paarden verzekerd, met het idee om dan in elk geval als schrale troost niet compleet met lege handen te hoeven staan, mocht het weer mis gaan.

Hoop dat ik het niet nodig ga hebben.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:30

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 11:51

Bedankt voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat het wel pijn doet als je paard niks mankeert en je ziet elke keer het geld verdwijnen :P Maar ik zie ook mensen die er baat bij hebben gehad.
Ik trouwens zelf ook. Mijn eerste eigen paard, ik had hem 2 maanden en deed hem in de verzekering, enkel voor dood. Een maand later overleed hij aan koliek. Dus toen had ik ook mijn geld terug.

Ik vind het wel een fijn gevoel dat ik iets achter de hand heb. Op de een of andere manier spreekt EFO me wel aan, omdat hun website ook gewoon heel duidelijk is. En ik ben het vergelijken met kosten maar gestaakt, want de meeste websites zijn zo onoverzichtelijk dat ik er geen bal van snap :')

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:57

Ik heb gekozen voor niet verzekeren.
Paard 1 is 25+ jaar oud en als weidemaatje gekomen. Hij is op deze manier vrolijk en pijnvrij maar mankeert van alles. Daar gaan we gezien zijn omstandigheden geen hoge DA kosten meer voor maken.
Paard 2 is het rijpaard, fit en gezond, inmiddels wel 16 jaar oud. Ik heb voor hem een flinke spaarpot (los van "gewoon" spaargeld) en daar komt maandelijks een extra bedrag bij. Ook bij hem is er een grens aan wat ik redelijk vind qua behandeling, dat gaat niet alleen om de kosten maar kosten zijn wel een van de factoren bij die afweging.

Een verzekering zou me veel kosten en ik kan de kosten die ik wil maken makkelijk zelf opvangen. Dan is het dus niet nodig te verzekeren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 12:00

Lijsken, voor paarden van die leeftijd is het sowieso niet meer mogelijk om te verzekeren. Ja misschien enkel voor dood, maar dan nog is je premie denk ik vrij hoog. De meeste verzekeraars stoppen met dingen verzekeren als een paard 16 jaar wordt.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:03

Earth schreef:
Lijsken, voor paarden van die leeftijd is het sowieso niet meer mogelijk om te verzekeren. Ja misschien enkel voor dood, maar dan nog is je premie denk ik vrij hoog. De meeste verzekeraars stoppen met dingen verzekeren als een paard 16 jaar wordt.

Verrek, je hebt gelijk. Ik zou ze nu niet meer kunnen verzekeren, en ik schreef mijn reactie alsof ik ze nu zou willen laten verzekeren. Ik heb ze alweer zo lang dat ik daar niet bij stil stond. Maar bij aanschaf (jaren geleden) was de keuze vergelijkbaar. Genoeg spaargeld en een grens aan wat ik redelijk vind.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:27

Mijn eerste paard is nooit verzekerd geweest. Was te oud om nog in de verzekering te krijgen.

Vorig jaar een hengstveulen gekocht en wel verzekerd bij Equipe. Vond het wel een geruststellend idee om gedurende de opfokperiode een verzekering te hebben. Ik ben verder wel meer van zelf een spaarpotje hebben voor kosten DA. Dus wanneer meneer na het inrijden niet een bovengemiddelde brokkenpiloot blijkt te zijn, dan zal ik de verzekering waarschijnlijk wel weer stop zetten.