Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spicaloosa

Berichten: 14
Geregistreerd: 14-04-21

Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 16:33

Ik heb mijn hoofd gebroken op een korte, duidelijke titel proberen te bedenken. Beter dan bovenstaande, kreeg ik niet voor elkaar. Maar hé, je bent dit aan het lezen, dus het heeft gewerkt :')

Ondertussen heb ik echt nood aan een stapel nieuwe spullen voor mijn pony en mij. Allereerst ga ik het liefst naar een fysieke winkel. Online bestellen heb ik wel vaker gedaan, maar ik hou er echt niet van. Niet alleen omdat ik de producten niet in persoon kan beoordelen, maar ook omdat ik geen voorstander ben van onnodig pakketjes verzenden en waar ik woon is pakketjes ontvangen een regelrechte hell. Die optie is in principe dus uitgesloten. Hoewel een tip voor een goed passende webshop niet wordt afgewezen, want helaas lijken webshops tegenwoordig de norm.

Mijn probleem? Alle winkels die ik weet te vinden, zijn gericht op traditioneel paarden houden en trainen(op stal, met bit en de hele reutemeteut). Als je geluk hebt, zijn er een paar hoofdstellen en bareback pads van fra en/of een nog slechter merk als budget optie, verstopt in een vergeten hoekje. Daar houdt het meestal wel op. Voor advies over betreffende producten kan je doorgaans ook niet bij het personeel terecht.
Daarbij is vrijwel alles met leder, wol of plastic gemaakt.

Zelfs met hulp van zoekmachines, weet ik gewoon niet meer waar ik het nog moet zoeken. Ik ben de afgelopen jaren de zoektocht al meermaals begonnen én gestopt, omdat ik het gewoon echt niet meer weet. Ondertussen vind ik het tijd om de hulp van Bokkers te vragen.

Wat ik zoek? Een winkel die gericht is op natuurlijk paardenhouden en rijden, en het liefst ook met producten die gebruikt kunnen worden bij grondwerk. Helemaal fijn zou zijn als ze ook veel spullen verkopen die niet gemaakt zijn van anderen dieren of kunststof. Ik zoek niet alleen artikelen voor mijn pony, maar ook voor mezelf(kleding, schoenen etc.).

Wie heeft er een tip voor mij? De winkel mag in Nederland, Duitsland, België of Luxemburg zijn, voertaal maakt niet uit. Hoewel als iemand toevallig een perfecte winkel weet tussen hier en Slovenië, gooi 't maar in de groep. Ik ga daar namelijk graag op vakantie, en shoppen vind ik een goede vakantieactiviteit O:) En ik ben ondertussen ook écht wanhopig naar een winkel die bij mij past.
De winkel hoeft natuurlijk niet per se 100% NH gericht te zijn, want dan ga ik er waarschijnlijk nooit een vinden ;)

Tips voor bepaalde merken zijn ook welkom, dan kan ik zelf verder zoeken naar een leverancier. Eigenlijk iedere tip, hoe klein ook, is van harte welkom.

Ineke2

Berichten: 33216
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 16:37

Kramer.nl heeft aardig wat variatie vind ik. Wat voor spullen zoek je momenteel? Dan is het wellicht makkelijker om een suggestie te doen.

Elanor

Berichten: 6796
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 16:39

Is iets van een NH-beurs of evenement met kraampjes misschien een idee? Equiday bijvoorbeeld?

Juut

Berichten: 6937
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:09

Kramer, of naar event gaan: equiday of equitana.
Maar tuigage zoeken dat niet van leer, wol of kunststof is...bestaat dat uberhaubt? Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Silly1972

Berichten: 14829
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:17

Countrymill in Nijkerk heeft aardig wat op dat gebied

Eileen_

Berichten: 4824
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:20

Ik heb geen idee, dus kan je niet helpen. Maar vind het ook wel interessant wat je zoekt.
Waarom geen kunststof? Is een oprechte vraag :) En wat zou dan wel kunnen? Bijvoorbeeld voor een zadel?

Femke_Tweety

Berichten: 12355
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:24

0 dierlijks én geen kunststof, dan wordt het héél beperkt.

Katoenen dekjes, touw van bv hennepvezel etc.
Maar ook bij de productie daarvan worden vaak weer dierlijke producten of kunststoffen gebruikt.

Spicaloosa

Berichten: 14
Geregistreerd: 14-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 17:26

Een event is een goed idee, dat ik daar nog niet aan heb gedacht! Bedankt voor de tips :D

Ik zie trouwens dat ik een foutje heb gemaakt door kunststof te schrijven, dat moest natuurlijk plastic zijn }:0 Kan het helaas niet maar aanpassen.

Countrymill ga ik eens opzoeken en Kramer eens opnieuw doorzoeken. De laatste keer dat ik daar heb gekeken is alweer een jaar of 10 geleden denk ik.

Spicaloosa

Berichten: 14
Geregistreerd: 14-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 17:31

Femke_Tweety schreef:
0 dierlijks én geen kunststof, dan wordt het héél beperkt.

Katoenen dekjes, touw van bv hennepvezel etc.
Maar ook bij de productie daarvan worden vaak weer dierlijke producten of kunststoffen gebruikt.


Ja, in de paardenwereld is het erg lastig. Ik ben dan eventueel nog wel bereid om bepaalde stappen van het productieproces enigszins door de vingers te zien voor producten die verder gewoon hardstikke goed zijn.
Laatst bijgewerkt door Spicaloosa op 09-04-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 12355
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:33

Tsja, mijn mening over goed is niet per se gelijk aan de jouwe.

Maar wellicht vind je biothane wel passen binnen jouw filosofie?
Met biothane kan veel, ook zaken als hoofdstellen etc.

xSagan
Berichten: 731
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:52

Ik weet dat Fenna van hoefwijzer op YouTube een Vegan zadel heeft, weet alleen even niet uit mijn hoofd welke en welk filmpje, maar dan heb je ieder geval beeld erbij.:)

office
Berichten: 995
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 18:36

Endurance spullen zijn vaak van kunststof zo een winkel opzoeken misschien?

nile
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:24

Biothane bitloze hoofdstellen van Dabo’s Design of ByBaukje, evt via beurs. Ascent jodphurs van Ariat (EJ). FRA heeft leadropes zonder leertje (EJ). Verder heeft Kramer de “Save the Sheep” collectie. Ik ben al fan vanwege de naam :). Heb er een vegan poetshandschoen van.
Ik zoek in het zelfde segment en vind het wel een zoektocht trouwens. We moeten denk ik vooral blijven vragen. Laat vooral weten als je een leuke winkel vindt!

Bidoof

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:12

Spicaloosa schreef:
Ik zie trouwens dat ik een foutje heb gemaakt door kunststof te schrijven, dat moest natuurlijk plastic zijn }:0 Kan het helaas niet maar aanpassen.



Wat is het verschil dan tussen plastic en kunststof?

callippo

Berichten: 3277
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:26

Elanor schreef:
Is iets van een NH-beurs of evenement met kraampjes misschien een idee? Equiday bijvoorbeeld?


Ja, alles wat er in NL te vinden is aan duurzaam en vegan op 1 plek bij elkaar :-)

Op equitana vandaag ook een hele leuke stand gevonden met duurzame poetsspullen, en wat hoofdstellen gezien van kurkleer.

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:33

Er zijn tegenwoordig genoeg zadels te vinden van kunststof, wat niet te onderscheiden is van echt leer. Kent en Masters bijv, maar er zijn vast wel meer opties.

tengeltje11
Berichten: 7256
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:42

Nu nog naar equitana gaan, meer keuze dan daar ga je niet vinden en is nu bezig.

Eileen_

Berichten: 4824
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:53

Earth schreef:
Er zijn tegenwoordig genoeg zadels te vinden van kunststof, wat niet te onderscheiden is van echt leer. Kent en Masters bijv, maar er zijn vast wel meer opties.

Kent en masters is gewoon leer :D denk dat je thorowgood bedoelt. Al heeft de T8 hierbij ook een leren zitvlak en kniewrongen. Wintec heeft ook kunststof wat op een afstand op leer lijkt.

Maar zit er in kunststof geen plastic? Dacht dat laatst juist op bokt te lezen. Heb verder niet onderzocht of dit echt zo is, maar vraag me dit nu wel af.

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:00

Eileen_ schreef:
Earth schreef:
Er zijn tegenwoordig genoeg zadels te vinden van kunststof, wat niet te onderscheiden is van echt leer. Kent en Masters bijv, maar er zijn vast wel meer opties.

Kent en masters is gewoon leer :D denk dat je thorowgood bedoelt. Al heeft de T8 hierbij ook een leren zitvlak en kniewrongen. Wintec heeft ook kunststof wat op een afstand op leer lijkt.

Maar zit er in kunststof geen plastic? Dacht dat laatst juist op bokt te lezen. Heb verder niet onderzocht of dit echt zo is, maar vraag me dit nu wel af.


Huh iemand vertelde me laatst daar haar K&M bijna helemaal kunststof was, alleen de zitting niet. Ik weet dat TG ook idd kunststof is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:18

nile schreef:
Biothane bitloze hoofdstellen van Dabo’s Design of ByBaukje, evt via beurs. Ascent jodphurs van Ariat (EJ). FRA heeft leadropes zonder leertje (EJ). Verder heeft Kramer de “Save the Sheep” collectie. Ik ben al fan vanwege de naam :). Heb er een vegan poetshandschoen van.
Ik zoek in het zelfde segment en vind het wel een zoektocht trouwens. We moeten denk ik vooral blijven vragen. Laat vooral weten als je een leuke winkel vindt!
Biothane bevat PVC of TPU = plastic. Save the Sheep bevat faux fur van polyester = plastic. Nylon halster = plastic. Het meeste kunstleer is PVC of PU, dus ook een plastic die niet biologisch afbreekbaar is en waar er voor de productie ook nog steeds aardolie nodig is.

nile
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 07:37

@Mkango, ik begrijp je punt, maar ik twijfel of we deze inhoudelijke discussie nu moeten voeren. Wat ik er kort over kan zeggen is dat wol en leer heel milieuvriendelijk klinkt, want natuurlijk, maar dat huid niet als leer van het dier komt en dat daar bewerkingen met chemicaliën voor nodig zijn die op de plaats van productie vaak niet veilig voor de werknemers en het milieu worden uitgevoerd. Ik weet dat Rambo voor de Micklem hoofdstellen leer met een keurmerk van verantwoorde herkomst heeft, maar dat ben ik zelf verder nog niet tegengekomen bij andere paardenspullen, wat echt een enorme sprong vooruit zou zijn.
Wat betreft de milieu impact van wol, geldt dat ook bij het verwerken van vettig schapenhaar tot bruikbare wol wassingen met chemicaliën nodig zijn, waarvoor hetzelfde geldt als boven beschreven, daarnaast produceren schapen methaan (https://cosh.eco/nl/blog/materials-wool-1, er zijn vast betere bronnen maar deze bevat in ieder geval een “wetenschappelijke referentie”). Wol komt er slechter uit dan katoen en acryl. Ook hier geldt dat ik het RWS (responsible wool) keurmerk alleen bij (outdoor) merken voor humane kleding tegen kom, net als producten van gerecyclede wol. Gezien het dieraspect heb ik dan zelf nog steeds voorkeur voor producten van gerecyclede polyester die deze merken ook vaak hebben. Ik mis in de paardenwinkels producten van gerecyclede polyester en biologische katoen, bijvoorbeeld voor dekjes (gerecycled polyester dekjes heb ik online wel eens een ref over gelezen bij eco hippique weet niet of die nog te vinden zijn en was dan weer niet “mijn stijl”) en mijn geliefde poetshandschoen :o .

Het blijft lastig, minder consumeren is natuurlijk altijd beter maar niet zo leuk, en dan heb je nog de afweging tussen iets nieuws vegan of iets 2e hands waar dan soms weer wat van dier in zit %) .
Maar elke stap naar bewuster kopen is er 1 denk ik, waarbij we dus verschillende vooruitstrevende afwegingen (met voors en tegens deels afhankelijk van persoonlijke prioriteiten) kunnen maken, waar TS supergoed mee bezig is, maar het huidige assortiment paardenspullen nog niet zo aan meewerkt.
Laatst bijgewerkt door nile op 10-04-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 07:57

Het is geen discussie, TS geeft aan dat ze geen plastic wil. Biothane, polyester, nylon etc. vallen dan al af.

Ik ben niet voor of tegen het een of ander, zeker omdat ruitersportmerken inderdaad niet heel vooruitstrevend zijn in milieuvriendelijker materiaal gebruiken, maar veel mensen realiseren zich niet dat niet alles wat niet als “plastic” verkocht wordt, wel een plastic is en dat die vegan producten dus ook niet per se milieuvriendelijker zijn dan leer of wol. :)

nile
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:14

Haha Mkango, als dat je enige punt is snap ik het, dacht na de vervolg-post van TS dat we die horde al genomen hadden, maar heb het mogelijk niet goed gelezen. En wat ik wilde zeggen is dat kunststof vegan producten dus ondanks dat ze als plastic de schijn tegen hebben, onder de streep wel degelijk milieuvriendelijker kunnen zijn als zgn. natuurlijke (niet meer na alle chemische bewerking) wol en leer. Als je alles van linnen, katoen of hennep wil hebben is denk ik zelf maken huidig de beste optie (maar houd me aanbevolen voor tips).
Ik ben zelf wel voor of tegen dingen, leer ook steeds dingen bij, maakt het niet makkelijker. Soms moet je in het leven ook maar de hoofdlijn een beetje proberen vast te houden.

Anoniem

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:32


_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Waar fysiek shoppen als vegan NHer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:25

Reiterlive in Eschweiler (buurt van Aken/DL)?

Zij hebben een boel in hun assortiment, wellicht ook het een en ander dat jou aanspreekt. Misschien hun insta eens bekijken?