Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Agossie

Berichten: 16378
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 09:35

Voorzichtig ben ik aan het onderzoeken of er in deze omgeving, Noordwest van Emmen, interesse is in een plek waar paarden op een wat natuurlijkere manier gehouden worden, een zogenaamd Paddock Paradise.

Vlakbij de bossen van Sleenerzand ben ik me aan het oriënteren om een ‘pensionstal’ te realiseren met minimaal een ruime groepsstal (liefst met stro) met vrije uitloop naar een flinke track en paddocks. Een klein paardenparadijsje.

Er zullen geen boxen zijn, alleen noodstallen voor blessures, behandelingen of quarantaine, maar de paarden zullen zelf kunnen kiezen of ze binnen in de groepsstal of buiten op de track en paddocks zijn, of in de schuilplekken die ik op het terrein wil creëren.

Er is al een 20x40 rijbaan met verlichting aanwezig. Ik wil nog onderzoeken of de rijbaan uitgebreid kan worden naar 20x60, maar dat heeft voorlopig geen prioriteit. Er kan ook gelongeerd worden in deze rijbaan, maar dan wel rekening houden met elkaar. Mogelijk zal er in de toekomst een extra plek voor longeren worden gecreëerd.

Er is een ‘clubhuis’ aanwezig met een keukentje, toilet en douche. In dit ‘clubhuis’ is nu nog geen verwarming, maar er kan een houtkachel geplaatst worden die in het najaar en winter het ‘clubhuis’ zal kunnen verwarmen. Ook kunnen we hier voorlopig de zadelkasten kwijt. In het keukentje wil ik een waterkoker en Senseo-apparaat neerzetten.

In het weideseizoen zal er beperkt weidegang zijn. Ik wil kleine weides realiseren waar de paarden in de zomer even lekker van het gras kunnen genieten. Ik moet nog even goed kijken hoe ik het zou willen inrichten.

Er zal op diverse plekken verdeeld over de track onbeperkt ruwvoer (indien mogelijk, onverpakt paardenhooi) aangeboden worden en er zullen diverse waterbronnen zijn, waarvan ook in de vorm van een of meerdere poelen waarin de paarden kunnen waden om af te koelen.

Voor het najaar zijn intrede doet, wil ik een fijne groepsstal/schuilstal (laten) bouwen. Hier zou ik het liefst ook één of meerdere poetsplekken en een wasplaats met koud en warm water willen creëren en ik zou daar een flinke overkapping aan willen hebben.

Ik wil het liefst kleinschalig blijven, maximaal 12 tot 15 paarden. Het zal even uitzoeken zijn wat goed past en wat mogelijk is. De prijs ben ik ook nog niet zeker over. Ik wil het liefst volpension aanbieden, maar omdat dit waarschijnlijk te duur wordt voor een aantal, en ik ook op zijn tijd een vrije dag wil, wil ik ook nadenken om de prijs wat lager te maken, maar dan zullen er roosters opgesteld worden waarbij iedereen een keer hooi bijvult en/of de tracks helpt mesten.

Het is dus nog niet zeker dat het er komt, maar om wat meer zekerheid te krijgen of dit wel opgezet kan worden, ben ik op zoek naar mensen die geïnteresseerd zouden zijn hierin en wat jullie ideeën zouden zijn.

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:43

Ik denk dat veel mensen interesse hebben zolang het niet duurder is dan andere stallen. En daar zit hem de kneep want een pp vereist best wat investering. Maw ik zou juist nu al wel een inschatting gaan maken van je kosten en dus wat het stalgeld moet worden anders kunnen mensen nooit een echte inschatting maken van hun interesse.

Ik zit een stukje noordelijker en zie dat meer dan 200 voor half pension al gezien wordt als erg prijzig.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:40

Ik zit niet in die buurt, en ben ook eigenlijk niet van plan om noordelijker te komen dan Amersfoort.

Maar wie weet kan ik je een beetje helpen. Waar ik in geïnteresseerd zou zijn, zou een stalling zijn met boxen, boxen met uitloop, grote paddocks en een paddock paradise. De reden is dat er dan nog iets tussen op stal staan is en gelijk in de groep gegooid worden.

Waarom: omdat het voor sommige paarden heel heftig kan zijn geen eigen box meer te hebben en gelijk de groep in te moeten. Ik heb er nu een die langzaam en rustig steeds socialer wordt naar andere paarden, en het steeds beter doet met groepjes, maar echt doodongelukkig zou zijn als ik ze nu in zo'n setting zou plaatsen. Maar met goed management kan ze er wel naartoe groeien.

Ik mis dat stukje middenweg, waar er ruimte is voor groei op een veilige manier. En ik realiseer me dat niet ieder paard zo is, maar ik denk dat er heel veel sportruiters zijn die hun paard best veel natuurlijker zouden willen houden, maar een paddock paradise nog niet zien zitten.

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar het zijn zo mijn gedachten.
Ik zou daar ook (hier in Brabant) gerust 350 per maand voor betalen.

Voor dat geld wil ik dan ook wel een goede baan (binnen en buiten) en een longeercirkel. Plus uiteraard onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:52

Gezien de locatie is alles 's nachts kunnen opstallen of dat groepsstal of eigen box is een noodzaak aan het worden. 24/7 buiten aanbieden is nog aantrekkelijk, maar begint qua veiligheid een moeilijk verhaal te worden.

elinedeau95

Berichten: 1201
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:01

Ik ben lang opzoek geweest naar een PP. Waar ik tegen aan liep was dat het of prachtig was voor de paarden, maar dan geen fatsoenlijke rijbak (inc. verlichting!), poetsmogelijkheden, wasplaat etc. Of je had wel fijne faciliteiten, maar was het een mini paddock met slecht hooi (dus slecht voor de paarden). De mix hierin niet kunnen vinden. Of die was er wel maar dan werd je met een warmbloed van boven de 1,50 niet toegelaten.

Denk vooral ook welke rassen zijn er welkom (puur alleen koudbloed of ook mix) en ook de stokmaat bij het aanleggen van de faciliteiten.

Anoniem

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:32

Ik denk er wel vraag naar is maar dat dat ook samen hangt met wat je biedt? De wolf komt hier steeds meer voor waardoor alles vogelvrij buiten laten lopen steeds minder een goed plan is. Zeker als je echt aan het bos zit.

Daarnaast hoe is je rijbak? Je ziet helaas toch vaak dat de bak dan bijzaak is en dat deze vaak te nat/zwaar of wat dan ook is. Wanneer je een goeie eb en vloed bodem er in zou hebben met goeie verlichting wordt het een heel ander verhaal!

En zijn best veel mensen die hun paard natuurlijker willen stallen maar die ook regelmatig trainen en dan ook graag een goeie rijbaan hebben.

paddraigh
Berichten: 3699
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:37

Het hangt er ook vanaf, zou ik zelf hebben..
Woon je erbij of is het een stuk land . Staat het in de bewoonde wereld of juist heel rustig.
Voor mijzelf zou dat heel belangrijk zijn..

(Ik heb ze aan huis staan bij mezelf overigens maar vroeger toen ik ze in pension had was dat echt een must voor mij)

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:51

Hier in de buurt ben je 200-250 euro kwijt voor pensionstalling all in (dhz zit rond 100-150), hoe veel ruimte heb je, want 12-15 paarden is best nog wel veel? En omheining ed is erg duur, zeker omdat je dubbele omheining nodig bent met het creëren van de paden. Dan nog de hoeveelheid tijd die je erin moet stoppen, want het is aardig wat meer werk dan dat je de paarden enkel op stal hebt staan.. Met 2 paarden aan huis haal ik er echt wel een volle grote kruiwagen mest uit per dag, wat doe je met de mest? En waar haal je hooi? Voer je onbeperkt in hooinetten of komt er een grote ruif waar een grote hele baal in past?
Misschien eerst alles op een rijtje zetten en kijken of het überhaupt uitkan om hieraan te beginnen :D
Er zit iets als dit niet echt in de omgeving, dus wat dat betreft zal er zeker vraag naar zijn! Succes!

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:55

elinedeau95 schreef:
Ik ben lang opzoek geweest naar een PP. Waar ik tegen aan liep was dat het of prachtig was voor de paarden, maar dan geen fatsoenlijke rijbak (inc. verlichting!), poetsmogelijkheden, wasplaat etc. Of je had wel fijne faciliteiten, maar was het een mini paddock met slecht hooi (dus slecht voor de paarden). De mix hierin niet kunnen vinden. Of die was er wel maar dan werd je met een warmbloed van boven de 1,50 niet toegelaten.

Denk vooral ook welke rassen zijn er welkom (puur alleen koudbloed of ook mix) en ook de stokmaat bij het aanleggen van de faciliteiten.

Super herkenbaar dit, en best heel frustrerend.

Mijn grote warmbloed van 1.73 vindt rondscharrelen ook super leuk, maar wordt broodmager als die hetzelfde te eten krijgt als koudbloeden. Die heeft in de winter wel een deken nodig, en ik zou een goede rijbaan ook best leuk vinden, net als een poetsplaats en een plek met warm water om het paard te wassen.

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:57

tamary schreef:
Gezien de locatie is alles 's nachts kunnen opstallen of dat groepsstal of eigen box is een noodzaak aan het worden. 24/7 buiten aanbieden is nog aantrekkelijk, maar begint qua veiligheid een moeilijk verhaal te worden.


Dit is wel een relevant punt. De wolf zit ook al in die regio. Ik zou er zeker rekening mee houden dat je in de toekomst moet gaan opstallen 's nachts!

lnvdh
Berichten: 964
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:10

ik zou zo komen. hier in de regio nagenoeg geen pp. vnl stallen met boxen en paar uur Max buiten.. de wolf is wel een dingetje idd.. succes. woon helaas niet in je buurt anders was ik gekomen.. 12 paarden lijkt me ideaal. waar ik nu sta zijn er 5 daar mis ik soms de spontane buitenritjes, moet veel plannen en je bent nagenoeg altijd alleen... ook lekker hoor maar iets meer had van mij gemogen maar daar is de ruimte te beperkt voor

Agossie

Berichten: 16378
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 12:12

Avalanche schreef:
Maar wie weet kan ik je een beetje helpen. Waar ik in geïnteresseerd zou zijn, zou een stalling zijn met boxen, boxen met uitloop, grote paddocks en een paddock paradise. De reden is dat er dan nog iets tussen op stal staan is en gelijk in de groep gegooid worden.

Waarom: omdat het voor sommige paarden heel heftig kan zijn geen eigen box meer te hebben en gelijk de groep in te moeten. Ik heb er nu een die langzaam en rustig steeds socialer wordt naar andere paarden, en het steeds beter doet met groepjes, maar echt doodongelukkig zou zijn als ik ze nu in zo'n setting zou plaatsen. Maar met goed management kan ze er wel naartoe groeien.

Ik wil geen boxen, alleen voor noodgevallen, maar de paarden krijgen een grote ruimte waar ze 's nachts kunnen staan. De introductie zal per paard bekeken worden. Geen enkel paard zal ik zo maar de groep in doen. Rustig de kennismaking opbouwen.

Avalanche schreef:
Ik mis dat stukje middenweg, waar er ruimte is voor groei op een veilige manier. En ik realiseer me dat niet ieder paard zo is, maar ik denk dat er heel veel sportruiters zijn die hun paard best veel natuurlijker zouden willen houden, maar een paddock paradise nog niet zien zitten.

Ik wil wel de ruimte bieden voor paarden die het niet gewend zijn, om te wennen aan het 'kiezen: binnen of buiten'-systeem. Dus mogelijk een 'stal' die aan de binnenruimte grenst, met uitloop die ook aan de track grenst. Maar dat is even kijken wat ik kan met de ruimte en wat er gebouwd mag en kan worden.

Avalanche schreef:
Geen idee of je hier wat aan hebt, maar het zijn zo mijn gedachten.
Ik zou daar ook (hier in Brabant) gerust 350 per maand voor betalen.

Voor dat geld wil ik dan ook wel een goede baan (binnen en buiten) en een longeercirkel. Plus uiteraard onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit.

Mijn droom zou zijn om een overdekte rijbaan neer te zetten, maar voorlopig moet ik het doen met 1 buitenrijbaan waar voor nu ook in gelongeerd kan worden. Ik ga dus zeker niet op 350,- zitten, maar echt een (flink) stuk lager.

troi schreef:
Ik denk dat veel mensen interesse hebben zolang het niet duurder is dan andere stallen. En daar zit hem de kneep want een pp vereist best wat investering. Maw ik zou juist nu al wel een inschatting gaan maken van je kosten en dus wat het stalgeld moet worden anders kunnen mensen nooit een echte inschatting maken van hun interesse.

Ik zit een stukje noordelijker en zie dat meer dan 200 voor half pension al gezien wordt als erg prijzig.

Tja, het is natuurlijk wat je aanbiedt. In het begin kan ik nog niet zo heel veel aanbieden, maar er gaat natuurlijk hard gewerkt worden om het voor de paarden (en mensen) zo luxe mogelijk te maken. In het begin zal de prijs niet heel hoog zijn, maar naarmate het vordert, zal de prijs wel omhoog gaan. Dan zit ik overigens nog niet aan de 300,- hoor.
Ik wilde eerst even leren of er wel interesse is voor een dergelijke stal, voor ik er écht werk van ga maken.

tamary schreef:
Gezien de locatie is alles 's nachts kunnen opstallen of dat groepsstal of eigen box is een noodzaak aan het worden. 24/7 buiten aanbieden is nog aantrekkelijk, maar begint qua veiligheid een moeilijk verhaal te worden.

Dit vind ik een hele goede tip! Dank je wel. Dit zal ik dus meenemen om te zien of ik de groepshuisvesting dusdanig kan maken dat de paarden 's nachts veilig staan.

elinedeau95 schreef:
Ik ben lang opzoek geweest naar een PP. Waar ik tegen aan liep was dat het of prachtig was voor de paarden, maar dan geen fatsoenlijke rijbak (inc. verlichting!), poetsmogelijkheden, wasplaat etc. Of je had wel fijne faciliteiten, maar was het een mini paddock met slecht hooi (dus slecht voor de paarden). De mix hierin niet kunnen vinden. Of die was er wel maar dan werd je met een warmbloed van boven de 1,50 niet toegelaten.

Dit is inderdaad waar ik ook tegenaan loop bij veel stallen. "Een heus paradijs voor paarden!" met dichte boxen en 2 uurtjes in de paddock... Ja... niet dus.
Het 'clubhuis' staat er al. Daar zit een keuketje in en is toilet en in ieder geval ruimte voor kasten. Ik wil in het keukentje warm water hebben, dmv een keukenboilertje.

Voor de paarden zou ik overdekte poetsplaatsen willen en mogelijk een wasplaats (maar kan zijn dat die voorlopig buiten is), indien mogelijk met warm water. Ik moet even kijken of, wat en hoe dat haalbaar zou zijn.

Het terrein voor de paarden zou op ruim 1ha gerealiseerd kunnen worden, met in ieder geval één pad van ruim 250 meter lang. Daarnaast het liefst ook een grote zandpaddock met poel (misschien 2 poelen, omdat ik zou willen onderzoeken of en hoe het haalbaar is om 2 tracks te maken, voor 2 groepen. En met groot bedoel ik ruim 60x35m. Maar, ik moet dus nog zien of dat haalbaar is en wat ik op die plek kan maken. In het begin zal het dus nog wat behelpen zijn allemaal en niet zo luxe (voor de mens).
elinedeau95 schreef:
Denk vooral ook welke rassen zijn er welkom (puur alleen koudbloed of ook mix) en ook de stokmaat bij het aanleggen van de faciliteiten.

Ik heb zelf 2 KWPN'ers van boven de 1.60, zij staan met bijna alle andere maten... koudbloeden en warmbloeden van Welsh A tot Irish Draft van 1.70. Lekker gemengd dus!

Spenk schreef:
Daarnaast hoe is je rijbak? Je ziet helaas toch vaak dat de bak dan bijzaak is en dat deze vaak te nat/zwaar of wat dan ook is. Wanneer je een goeie eb en vloed bodem er in zou hebben met goeie verlichting wordt het een heel ander verhaal!

En zijn best veel mensen die hun paard natuurlijker willen stallen maar die ook regelmatig trainen en dan ook graag een goeie rijbaan hebben.

Ik train mijn paarden zelf ook, dus is een goede kwaliteit rijbaan van belang. Ik ben in een zeer natte periode gaan kijken en de rijbaan (die weliswaar wat onderhoud nodig heeft) was droog.

paddraigh schreef:
Het hangt er ook vanaf, zou ik zelf hebben..
Woon je erbij of is het een stuk land . Staat het in de bewoonde wereld of juist heel rustig.
Voor mijzelf zou dat heel belangrijk zijn..

Ik zal op het terrein erbij willen wonen. (Er staat alleen nog geen huis... := )
Het is een rustige locatie, maar niet 'in the middle of nowhere'. Er zijn wat huizen en boerderijen omheen.

@ricojoreen: Goede punten draag je aan. Ik heb al heel lang 2 paarden en moest voorheen ook de stallen en paddocks mesten van beide. En ja, daar haalde ik ook gemakkelijk een kruiwagen uit. :=
Verder wil ik alles gaan uitzoeken, inderdaad waar ik mijn hooi en stro wil halen, hoe ik het hooi (onbeperkt) ga aanbieden en waar, enzovoort.
Omdat ik hier heel veel tijd in ga steken wilde ik eerst duidelijk hebben of er wel vraag is naar een dergelijke stalling in die omgeving. Die blijkt er te zijn, dus nu verder gaan uitzoeken hoe en wat.

Ik heb dus ontzettend veel aan al jullie tips!

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:28

Agossie schreef:
Ik wil geen boxen, alleen voor noodgevallen, maar de paarden krijgen een grote ruimte waar ze 's nachts kunnen staan. De introductie zal per paard bekeken worden. Geen enkel paard zal ik zo maar de groep in doen. Rustig de kennismaking opbouwen.

Dat zou voor de mijne dus al te heftig zijn. Ik zou heel graag naar een PP willen, maar op dit moment zijn zowel de introductie als het voerbeleid onoverkomelijke hindernissen. De stappen zijn gewoon te groot.

Agossie

Berichten: 16378
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 12:41

Avalanche schreef:
Agossie schreef:
Ik wil geen boxen, alleen voor noodgevallen, maar de paarden krijgen een grote ruimte waar ze 's nachts kunnen staan. De introductie zal per paard bekeken worden. Geen enkel paard zal ik zo maar de groep in doen. Rustig de kennismaking opbouwen.

Dat zou voor de mijne dus al te heftig zijn. Ik zou heel graag naar een PP willen, maar op dit moment zijn zowel de introductie als het voerbeleid onoverkomelijke hindernissen. De stappen zijn gewoon te groot.

Het ligt er ook aan wanneer je de stap maakt. Ik heb mijn paarden in de zomer verhuisd van 15 jaar box met paar uur paddock/weide naar 24/7 in vrijheid.
En voor een dergelijk paard zouden dus de noodstallen ingezet kunnen worden. Niet meteen vol erop, maar langzaam laten wennen aan het concept en steeds later de box in en eerder er weer uit, tot ze de rust gaan vinden op hun eigen plekje in de groepsstal (nog wel gescheiden van de groep) en dan van daaruit weer verder opbouwen, desnoods tezamen met een paard dat al gewend is op de track te lopen.

Ik merk dat de warmbloeden bij ons wel wat afgevallen zijn deze winter (wat niet erg is, beter dan met een te vet paard de zomer in met mijn IR paardje := ) en de koudbloeden zijn inmiddels ook aan het afvallen. Het ligt er aan wat je voert. De KWPN'ers worden bijgevoerd met suikerarm en graanvrij krachtvoer en qua energie zitten ze prima.

Dat is dus iets om in de gaten te houden en te zien of daar een oplossing voor te vinden is.

Chantalla

Berichten: 1453
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:05

Als je bij mij in de buurt zou zitten, dan zou ik het zeker interessant vinden. Ik hoef voor mijn tinkermerrie absoluut geen luxe en wil haar graag 24/7 buiten hebben. Voor mijzelf een wc en ruimte voor spullen en ik ben blij. Ik heb gemerkt dat zoiets ontzettend lastig is om te vinden, de meeste stallen bieden toch juist een box aan. En dat in Drenthe, rondom het Holtingerveld.

monsera
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:24

Ik zou niet te weinig geld vragen. Ik snap wel dat 350 euro voor hier in het noorden niet uit kan, maar ook al is alles nog niet af je bied dan al iets wat de meeste stallen niet hebben. En je kan dan niet ineens 50 of 100 euro extra gaan vragen. En het is best veel werk al die paarden voeren op verschillende punten en mest scheppen over een hele track.

caro29
Berichten: 8112
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:29

Ik woon bij jou in de buurt. Ik zou nooit een stal kiezen waar geen boxen zijn of waar een paard niet naar binnen kan met sneeuw of zoals laatst met de wind.
Je zit met all incl luxe accommodatie al rond de €280-€300. Daar zou je een stuk onder moeten zitten.
Verder zou ik het jammer vinden dat er in het weideseizoen beperkt weidegang is.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:49

Ik woon iets verderop en heb ze nu aan huis, maar wel in/rond Emmen in pension gestaan.

Als je zoiets wilt, moet je gewoon starten denk ik. Wat er niet is, kunnen mensen ook niet bekijken en beoordelen. Vaak moeten eigenaren wennen. Er zijn nu her en der wel pp stallen en ook daarin willen mensen misschien keus hebben.
Als er enkele mensen zoekende zijn naar iets dergelijks, gaat het balletje pas rollen. Die praten weer met mensen, nemen een keer mensen mee en zo gaan mensen zien hoe zoiets is en gaat.

Als er ergens overwegend traditionele stallen zijn, is er vaak wel vraag naar meer naar buiten, maar zijn er ook weer veel vooroordelen over 24/7 buiten, pp's etc.

Het belangrijkste om te laten zien voor die mensen is dat het geen modderpoel wordt, er voldoende beschutting en schuilmogelijkheden zijn, alles veilig is, je bijvoeren op maat kan aanbieden etc.

Wij hebben een pp aan huis met nu nog maar 3 paarden ( straks veulen erbij ) en begonnen met 6. Allen ex stalpaarden, niet allemaal bekend met elkaar. Wel een paar die al een tijd 24/7 buiten stonden.

Daarnaast kan je gewoon niet iedereen tevreden stellen. De 1 wil wel wat doen, de ander niks. De 1 wil trainen, de ander wil naar het bos. De 1 vindt alle brok/muesli prima en de ander wil voer op maat. De 1 wil veel weidegang en de ander niet etc etc.

Bij traditionele stallen is er veel keus en gaan mensen dan naar de volgende. Door minder aanbod van pp's is de keus beperkter en wil men alles op die ene plek. Dat gaat gewoon niet.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:06

Ik moet heel eerlijk zeggen dat een stuk van ruim 1 hectare best wel klein is voor 12-15 paarden. Je hebt namelijk ook ruimte nodig voor een grote of meerdere kleine schuilstallen, hooi en stro opslag, zadelkasten, poetsplek, parkeerplek.. En als je er ook nog een huis op wil bouwen ben je die ruimte zo kwijt, in de zomer zal het niet een groot probleem zijn, maar in de winter zal dat geen pretje zijn.
Ik denk dat je zou moeten denken aan max. 4-6 paarden mocht je nog wat gras willen overhouden. Ik heb er 2 op 1,35 hectare en zou hier echt geen 10 paarden kunnen houden...
Ik denk dat je met wat minder paarden echt wel een heel leuk plekje kunt creëren, maar het zou zonde zijn als je straks aan het hele gebeuren begint en het dan gigantisch tegen gaat vallen!
De vraag naar een pp wordt ook steeds groter, dus daar zou je je niet druk om moeten maken :D
Ik woon in de buurt van Emmen en heb ze bij huis, je zou voor inspiratie natuurlijk langs mogen komen :)

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:15

Agossie schreef:
En voor een dergelijk paard zouden dus de noodstallen ingezet kunnen worden. Niet meteen vol erop, maar langzaam laten wennen aan het concept en steeds later de box in en eerder er weer uit, tot ze de rust gaan vinden op hun eigen plekje in de groepsstal (nog wel gescheiden van de groep) en dan van daaruit weer verder opbouwen, desnoods tezamen met een paard dat al gewend is op de track te lopen.

Dat zou echt een prachtige oplossing zijn idd :j

Agossie

Berichten: 16378
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 15:21

ricojoreen schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat een stuk van ruim 1 hectare best wel klein is voor 12-15 paarden. Je hebt namelijk ook ruimte nodig voor een grote of meerdere kleine schuilstallen, hooi en stro opslag, zadelkasten, poetsplek, parkeerplek.. En als je er ook nog een huis op wil bouwen ben je die ruimte zo kwijt, in de zomer zal het niet een groot probleem zijn, maar in de winter zal dat geen pretje zijn.
Ik denk dat je zou moeten denken aan max. 4-6 paarden mocht je nog wat gras willen overhouden. Ik heb er 2 op 1,35 hectare en zou hier echt geen 10 paarden kunnen houden...
Ik denk dat je met wat minder paarden echt wel een heel leuk plekje kunt creëren, maar het zou zonde zijn als je straks aan het hele gebeuren begint en het dan gigantisch tegen gaat vallen!
De vraag naar een pp wordt ook steeds groter, dus daar zou je je niet druk om moeten maken :D
Ik woon in de buurt van Emmen en heb ze bij huis, je zou voor inspiratie natuurlijk langs mogen komen :)


Het perceel zelf is veel groter dan 1h. De ruime 1ha zal echt alleen track/weide zijn. Er is dan nog meer dan genoeg ruimte op de rest van het perceel om al het andere te ontwikkelen en te plaatsen.
Ik wil er maximaal 12 paarden op. Als blijkt dat minder fijner is, zal ik dat aantal naar beneden schroeven.

Het is natuurlijk ook hoe die ha is ingedeeld.

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:26

ricojoreen schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat een stuk van ruim 1 hectare best wel klein is voor 12-15 paarden. Je hebt namelijk ook ruimte nodig voor een grote of meerdere kleine schuilstallen, hooi en stro opslag, zadelkasten, poetsplek, parkeerplek.. En als je er ook nog een huis op wil bouwen ben je die ruimte zo kwijt, in de zomer zal het niet een groot probleem zijn, maar in de winter zal dat geen pretje zijn.
Ik denk dat je zou moeten denken aan max. 4-6 paarden mocht je nog wat gras willen overhouden. Ik heb er 2 op 1,35 hectare en zou hier echt geen 10 paarden kunnen houden...
Ik denk dat je met wat minder paarden echt wel een heel leuk plekje kunt creëren, maar het zou zonde zijn als je straks aan het hele gebeuren begint en het dan gigantisch tegen gaat vallen!
De vraag naar een pp wordt ook steeds groter, dus daar zou je je niet druk om moeten maken :D
Ik woon in de buurt van Emmen en heb ze bij huis, je zou voor inspiratie natuurlijk langs mogen komen :)


Er zijn ook pp's waar natuurlijk beperkt gras wordt aangeboden. Het is wel een dingetje, want de 1 zoekt duidelijk een pp zonder gras en de ander wil wel wat gras.

Ruimte ligt ook aan de indeling en uiteindelijk welke paarden je te staan krijgt. Wij hebben minder en nu nog maar 3 paarden, maar zie ze vaak bij elkaar staan en dan is de rest "leeg".
En ondanks de mindere ha's zie ik juist door het aanleggen van paden en meer lig en sta/eet plekken, dat ze meer van elkaar weg kunnen.
Vroeger zag ik vaker dat ze elkaar ( niet deze paarden ) in een hoek dreven, door het draad joegen etc.

Maar zonder voldoende schuilmogelijkheden, zou ik ze nooit 24/7 buiten zetten/laten kiezen.

Omgekeerd moeten wij nu dus de drachtige merrie na voor haar pas 2jr 24/7 buiten/keus leren weer op stal te staan en dat gaf wel echt stress en hebben we behoorlijk wat (tijdelijke) aanpassingen gedaan.
Mijn merrie van 29 die al 8jr 24/7 keus heeft, heeft een nare wond op een rotplek en moest op boxrust. Dat gaat echt niet, zeker niet in deze kudde, dus heeft een uitloopje waar ze alles kan overzien.

De enige die het wel prima vindt op stal is de ruin.

Maar op veel pp's is het super mooi en is echt niet voor elk paard een schuilstal of eigen box. Het is ook niet de bedoeling dat ze met regen, wind, sneeuw worden binnengehaald in principe. Paarden leren daar ook goed mee omgaan.
Maar ze moeten wel uit de wind kunnen staan, liggen en eten. En paarden kunnen afwisselen. Hoewel ik hier zie dat ze vaak tegelijk rusten. Ook toen ze nog met meer waren. Pas in een grotere groep zal dat weer anders zijn. Maar zal het ook weer afhangen van de samenstelling.

Wij hadden onze 4 ooit op een zomerweide met 17 paarden en die bleven altijd bij elkaar.

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:43

ik sta op een fantastische plek met een beetje jouw visie. Ook in drenthe, goede rijbak en letterlijk aan het bos. Grote binnenruimte met stro, daar aan vast een bestraat deel en een grote zandpaddock/track met heuvel en watertje. Plus daarnaast een hoop weiland.
De vraag ernaar is er echt wel, je zit alleen wel in een hele specifieke doelgroep waarbij je waarschijnlijk je klanten het beste via via binnen kan krijgen. Want die denken al op dezelfde manier over paarden houden.

Bij mij op stal is er een groepje dat het land op mag en een deel niet en dat gaat zonder stress/drukte, ze weten het gewoon. Wolf is hier ook in de buurt, maar doordat het een grote kudde is maak ik mij daar niet druk om. En introductie gaat heel rustig, mijn paard staat nog apart. Die staat er net 3 weken, kwam wel van 24/7 buiten af. Maar die gooien we niet gelijk in een groep van 15. Dus als de ene groep overdag op het land staat, gaat die van mij nu de track op om dat rustig te leren kennen. En dat breiden we rustig uit.

Wat jij wil is dus heel goed mogelijk en ik weet zeker dat daar ook vraag naar is. En ik betaal nu echt een klap meer dan toen mijn paard simpel op een landje stond, maar het het dubbel en dwars waard.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Re: Interessevraag: paarden paradijs ten westen van Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:17

Ohh, ik dacht dat dat het volledige terrein was, met een goede indeling kom je denk ik een heel eind! Er is ook een paddock paradise topic waar je van alles kunt vragen en inspiratie kan op doen!

Agossie

Berichten: 16378
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:32

ricojoreen schreef:
Ohh, ik dacht dat dat het volledige terrein was, met een goede indeling kom je denk ik een heel eind! Er is ook een paddock paradise topic waar je van alles kunt vragen en inspiratie kan op doen!

Ja, klopt! Dat topic volg ik al heel lang in stilte. Er staan echt leuke en nuttige dingen in! := Ik hoop binnenkort te kunnen zeggen dat ik er ook in kan gaan plaatsen. :D