'Natuurlijke' opfok gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

juutjelove

'Natuurlijke' opfok gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 17:01

In September kocht ik een prachtige PRE merrie Kolada, niet wetend dat zij mij in deze maand een klein geschenk zou geven.
Geboren op 2-2-2022 , een gezond hengstveulen !

Dan ga je denken, hij kan na het afspenen niet blijven waar ik sta. Ik heb twee merrie's en daarbij vind ik het belangrijk dat hij kan opgroeien met ook leeftijdsgenoten.
Maar als ik naar opfok zoek schrik ik een beetje van het feit dat er bijna geen opfokken lijken te bestaan waar er in de kudde ook volwassen/oudere paarden zijn.
Ik vind het zeer onnatuurlijk om alleen veulens, jaarlingen en twenters bij elkaar te plaatsen zonder de leiding van de volwassen dieren.

Ik ben dan dus ook op zoek naar een opfok (of plek) waar hij in kuddeverband zijn jaren kan doorbrengen.
Zijn er mensen die dit soort plekken kennen? Of wel iemand kent met een kudde ruinen/hengsten en veulens?
Ik hoor het graag
Jullie zouden me erg helpen :)

Liefst in de regio brabant/belgië
Laatst bijgewerkt door juutjelove op 08-02-22 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Je bent pas dood, als je bent vergeten.

Kiwiaa

Re: 'Natuurlijke' opfok gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:02

Welke regio? Of maakt dat niet uit? Ik ken zo wel een opfok in België.

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 17:04

Even de post aangepast
Regio brabant/belgie is super

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:13

Er is natuurlijk ook wel een reden waarom ze dat niet doen. Veulen wordt als het even tegenzit gewoon in elkaar getrapt. En een hengstveulen helemaal want die moet uit de groep op een gegeven moment.

In een groep met leeftijdsgenoten werkt echt prima.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:36

Kiwiaa schreef:
Welke regio? Of maakt dat niet uit? Ik ken zo wel een opfok in België.

Zou je mij daar ook een pb of hier in dit Topic over nader kunnen informeren?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:40

Helaas echt uit de buurt maar de gouden hoep werkt wel met oudere paarden in de kudde en dat gaat super. Dus top dat je bewust daarna aan het zoeken bent.

In de hengsten kuddes standaard 1 oudere ruin en als de eigenaar ziet dat de kudde jonkies te sterk wordt zet hij een 2e oudere ruin erbij en zo houdt hij dat dagelijks Minimaal 2x in de gaten.

Succes met je zoektocht.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:34

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:40

janderegelaa schreef:
Er is natuurlijk ook wel een reden waarom ze dat niet doen. Veulen wordt als het even tegenzit gewoon in elkaar getrapt. En een hengstveulen helemaal want die moet uit de groep op een gegeven moment.

In een groep met leeftijdsgenoten werkt echt prima.

Ben ik het niet mee eens. Mijn hengstveulen staat in een groep hengsten/ruinen, van 1 jaar tot goed en wel volwassen rijpaarden. Hij is verreweg de kleinste (nog geen meter) en de grootste zal wel rond de 1.70 zijn (of groter). En die is natuurlijk in het begin wel op zijn plaats gezet maar het gaat super daar in deze groep. Er is een orde maar ze kennen allemaal hun plekje. Ik ben van mening dat het echt wel kan zo. Ken nog wel meer voorbeelden overigens.

Ik kan je verder helaas niet helpen Ts, ik weet geen plekken in die regio

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:46

Het is domweg risico gebaseerd.
Als een 3 jarige hengst zich speels bovenop een 8 maanden oud veulen werpt (nog niet eens uit boosheid), dan is de kans op blijvende schade nou eenmaal hoger.
Bij merries speelt dat risico minder.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:52

Ik heb een pb gestuurd aan degenen die het vroegen :j heb namelijk geen naam vd opfok enkel de naam van degene die het runt.

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:11

Ik ken een hele goede, maar wel een eind bij jou uit de buurt.
Met een stabiele hengsten/ruinen kudde.
en ook een stabiele merriekudde maar daar heb je niks aan.

Juist paarden van verschillende leeftijden bij elkaar op een groot stuk, zomer en winter buiten met een hele grote schuilstal waar ze met zijn allen in kunnen liggen en dat ook doen.

Wat hierboven wordt gezegd door janderegelaa zegt is echt onzin, deze stal doet dit al jaren zo en dat de jonge veulens eruit getrapt worden is gewoon niet waar. Maar goed dat weet je vast zelf al anders was je niet op zoek naar een gemengde kudde.
Stuur maar een pb bij belangstelling :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:13

Toch zag ik destijds in de groep (1-4 jaar) hengsten op de opfok daarin juist geen problemen. Dit waren wel allemaal barokke paarden, hoe het zit met grote warmbloeden of Friezen weet ik niet.
Je zag juist clubjes vormen met dezelfde leeftijden, die grote bemoeiden zich enkel met de kleintjes als ze te brutaal werden en die kleintjes gingen enkel spelen met de groten als ze het lichamelijk aan konden.
Vind de zoektocht van TS daarom niet zo gek, maar ik kan je helaas niet verder helpen. Stal waar ik werkte is gestopt en de opfok die ik kende in Breukelen ook dacht ik.

"Een draver, is gaver" :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:36

In de Voerstreek in België zoekt iemand een hengstveulen voor bij haar in opfok in haar gemengde kudde te komen. Is dat iets voor jou? Stal Gr oe ns dael. Zoek maar even op op facebook!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:35

justkid schreef:
IWat hierboven wordt gezegd door janderegelaa zegt is echt onzin, deze stal doet dit al jaren zo en dat de jonge veulens eruit getrapt worden is gewoon niet waar.

Wat Jan bedoelt (neem ik aan :D ) is dat in een échte natuurlijke kudde (hengst, drachtige merries plus veulens, jaarlingen, etc) de hengstveulens van anderhalf, twee jaar de kudde uitgetrapt worden. Die vormen daarna vrijgezellenkuddes, en dat zijn de gemengde opfokkuddes (oudere hengsten/ruinen plus jong spul) die je ziet voor hengsten. En die zijn dus eigenlijk heel erg natuurlijk, meer natuurlijk dan kuddes waar ook merries bij lopen.

Nadeel in de natuur van die vrijgezellenkuddes is dat die éne hengst die na verloop van tijd een heersende hengst van z'n troon en uit z'n kudde weet te zetten geen benul heeft van hoe je met merries moet omgaan. De matriarchen in de kudde leren 'm dat, maar wee de onervaren 3-jarige merries die door zo'n jonge hengst worden verkracht...

Aangezien dat normaal niet speelt als je je jonge hengst in een gemengde hengstenopfok zet omdat de meeste hengsten tóch uiteindelijk hun ballen kwijtraken en als ze wel voor de dekdienst gebruikt gaan worden dat 10 tegen 1 toch via KI gaat, maakt het niet zo heel veel uit.

Als je je hengst echter vroeg wilt laten castreren zou mijn voorkeur wel degelijk een opfok gemengd met merries zijn. Ook al is dat dan iets minder 'natuurlijk', een ruin die niet weet hoe hij beleefd met merries moet omgaan is ook best onhandig.

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 16:19

Bedankt allen voor de reacties.
Ik hoor ook degene die zeggen dat het gevaarlijk zou zijn.
Ik vind deze reacties geen onzin, want in een onstabiele kudde zou dit zeker kunnen.
Echter ga ik ervan uit dat de eigenaar van de plek goed in de gaten heeft of de oudere dieren nog 'geschikt' zijn om in een kudde als deze te staan. En wanneer dit niet meer gaat, ze eruit moeten.
Dit is ook wat ik verwacht van de plek waar mijn veulen heen zal gaan. De persoon kent de kudde.

Ervan uitgaande dat de kudde gebalanceerd en stabiel is waarin er volwassen dieren zijn die de leiding dragen.
Is mijn mening, op het moment dat er geen merries in de kudde zijn de gevaarlijke rivaliteit zeer veel minder aanwezig is.
Een 2 jarige het van nature niet zal gaan 'opnemen' met een 8 mnd veulen. Dit is geen rivaal, dus overbodig.
En ook als speelkamaraad zal deze niet interessant zijn.

@ibbel, dankjewel voor je tip. Voor nu wil ik hem voorlopig hengst laten.
Ik hoor ook degene die zeggen dat dit prima gaat, dat is ook hoe ik ernaar kijk :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie