Ervaringen inregenen hooiruif?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Ervaringen inregenen hooiruif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 19:55

Hoi allemaal!

Ik heb recent een financiële meevaller gehad en heb nu onderstaande hooiruif op het oog. Best prijzig, en daarom ben ik op zoek naar ervaringen :)

Afbeelding

Zo ben ik bijv. huiverig wat betreft het inregenen. De paarden krijgen weleens nat hooi, maar hier kan heel veel in en daarom blijft het natte hooi vrij lang liggen wat weer kans geeft op schimmel.

Iemand ervaring? Of tips?

SafeHaven

Re: Ervaringen inregenen hooiruif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 19:57

Op de foto staat het dakje heel laag, maar die zal toch wat hoger moeten staan. De paardjes zijn niet heel groot, maar ook niet zo klein dat ze hier bij kunnen

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:34

Ik heb niet dezelfde ruif, ik heb er een zonder dakje. Mijn ervaring is dat alleen de bovenste laag natregent, die laag eten ze er snel weer af, dus ik heb nog geen schimmel gezien. De eerste maanden dat we hem hadden aten ze er alleen 's nachts van en deden ze 14 dagen met een baal. Nu eten ze er ook overdag van en doe ik 7 dagen met een baal. Voordeel is wel dat alle zes onze paarden er geen enkel probleem mee hebben om nat hooi te eten, dat scheelt.

Dit is onze ruif:

Afbeelding

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:42

Dank voor je reactie! Je hebt er een net overheen zie ik, heb je het ook zonder geprobeerd toevallig? Ik ben benieuwd of er dan veel verlies is qua knoeiwerk. Mijn paardjes zijn ouder en aan de slanke kant en mogen zoveel eten als ze willen, bovendien raakt er eentje erg gefrustreerd van netten. Maar ik denk dat ze dan veel knoeien wat niet wordt opgegeten

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:12

Nee, ik heb het niet geprobeerd zonder net, maar ik denk dat je dan inderdaad heel veel geknoei krijgt.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:51

Op de stal waar ik sta hebben ze ook de open ruiven van de foto hierboven, maar dan zonder net. Vinden ze hier prettiger. Zelfs met heftige regen is alleen de bovenste laag nat en dat eten ze gewoon op. Zonder net gooien ze het wel vaak er naast als ze net het plukje onderop willen hebben, hou dat goed bij met vegen en teruggooien dan is er niets aan de hand. Niet laten liggen en op laten stapelen. Dan is het bijna niet meer weg te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:59

Ik heb vaker op plekken gestaan met zulke ruiven.
Voor het droogblijven werkt het wel maar het dak is echt niet fijn, daar heb ik al aardig wat wondjes en hoofdstoten door gezien. Met de tijd werd de rand zelfs scherp.
Ik zou een ruif kopen zonder dak en dan zelf een dak er boven zetten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:00

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:32

SafeHaven schreef:
Dank voor je reactie! Je hebt er een net overheen zie ik, heb je het ook zonder geprobeerd toevallig? Ik ben benieuwd of er dan veel verlies is qua knoeiwerk. Mijn paardjes zijn ouder en aan de slanke kant en mogen zoveel eten als ze willen, bovendien raakt er eentje erg gefrustreerd van netten. Maar ik denk dat ze dan veel knoeien wat niet wordt opgegeten

Heel veel. Wij hebben er van die netten in die gebruikt worden om over spullen op een aanhanger te doen. We hebben een vierkant gemaakt van pijpen, daarhet net heel ruim in vastgemaakt. Is het hooi op klappen we hem open, hooi er in en weer dicht. Knoeit niet en makkelijk.
Je moet er wel rekening mee houden dat je af en toe de laag die er onderin blijft zitten er uit moet scheppen, das echt vies en nattig (daaromblijft het ook liggen)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:22

Wij hebben er zo'n eentje van de foto en ook met een net erover. Zonder net knoeien ze nog teveel naar onze zin. Als we het net eraf laten, gooien we het spul wat nog niet vertrapt is, 2x per dag terug. Het regent wel in, maar wat de anderen ook zeggen, ze eten het gewoon op en alleen de zijkant/bovenkant wordt een klein beetje nat.
Wel maken we hem af en toe helemaal leeg/schoon aan de binnenkant.
Wij hebben trouwens een speciaal net, het was heel duur, maar ijzersterk en het belangrijkste: niet zo scherp als al die aanhangernetten. Dit is zachter materiaal.

Wij zijn heel erg tevreden!

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 16:32

Myfairytale schreef:
Wij hebben er zo'n eentje van de foto en ook met een net erover. Zonder net knoeien ze nog teveel naar onze zin. Als we het net eraf laten, gooien we het spul wat nog niet vertrapt is, 2x per dag terug. Het regent wel in, maar wat de anderen ook zeggen, ze eten het gewoon op en alleen de zijkant/bovenkant wordt een klein beetje nat.
Wel maken we hem af en toe helemaal leeg/schoon aan de binnenkant.
Wij hebben trouwens een speciaal net, het was heel duur, maar ijzersterk en het belangrijkste: niet zo scherp als al die aanhangernetten. Dit is zachter materiaal.

Wij zijn heel erg tevreden!

Waar hebben jullie dat net vandaan? Ik zoek er dan wel 1 met grote mazen, alleen maar om het knoeien een beetje te beperken.
1 paardje is nogal lomp en de ander heel gefrustreerd, dus er is nog geen hooinet wat het lang uitgehouden heeft :( aanhangernet ook geprobeerd, tevens geen succes.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:28

Op de foto hierboven zijn het twee aanhangernetten van de Action aan elkaar, gaat prima. Maar heb nu bij Kramer ook een ronde balen net gekocht, die komt als het goed is morgen binnen, nog geen ervaring mee dus, maar zal het laten weten als ik hem in gebruik heb.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:01

Ik heb de bovenste met een beschermrand en ik vind hem echt perfect. Ik had er 2, maar minder paarden dus nu nog maar 1. Van inregenen merk ik zelf helemaal niets. Ze kunnen juist fijn met hun hoofd droog staan. Ik heb er wel een net overheen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:12

Ik heb die van jou ts. Ik heb er jonge paarden omheen. Ik heb 2 paddocks waar die schuin tussen in staat. Aan beide kanten 2 paarden. Dus er is rust en ruimte genoeg en er eten in totaal 4 van
Ik heb er een gehele baal in zonder net. Ze knoeien. Maar vind ik geeen probleem. Bij nat regenen eten ze gewoon verder. Ik schep alleen het laatste beetje er vaak uit. Soms is dat meer rn soms minder. Dan gaat er een nieuwe baal in.

Geen ongelukkig of wondjes gehad. Heb ook oudere paarden erbij gehad. Geen hoeven er in, geen paarden erin. Heb mn eigen hoofd ook nog niet gestoten. Dus ik wil er eigenlijk in de toekomst misschien nog wel meer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:46

Ik heb één keer een ongeluk gehad met een ruif, nou was mijn paard een echter brokkenpiloot en hij was heel groot. Maar de ring aan de zijkant van het halster is eens om de hoogte-verstel-bout terecht gekomen.
hij ging vervolgens in zijn achteruit met ruif en al. Was niet gezond voor zijn net herstelde pezen en kostte ons een lange blessure tijd.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 01:02

Oei ja dat is naar zeg! Bij ons lopen ze sowieso nóóit met halster om, om ongelukken te voorkomen. Zulke akelige dingen gezien met omheining/hooiruiven etc..

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 01:07

Ik start denk ik een nieuw topic, show je voerplekken :) wie weet komen er nog andere leuke ideeën voorbij!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:23

Ik wil je wel een foto via pb sturen. Laat maar weten of je dat wil :j