Paard uit Hongarije

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva1975

Paard uit Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 08:52

Hoi,

Ik ben langzaam op zoek naar een nieuw paardje als vervanging voor mijn oude dame die helaas artrose heeft.
Nu zie ik op Facebook een aantal leuke paardjes voorbij komen. Helaas staan de meeste niet in de buurt

Maar zijn er al mensen die al eens een paard uit Hongarije hebben laten komen? Dus ongezien kopen en op transport laten gaan?
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 21-12-21 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast omdat het niet voldeed aan de regels

upendo

Re: Paard uit Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 08:54

Zou het niet doen. Naast de andere denkwijze die ze daar hebben over hoe je met paarden omgaat kun je nooit meer terug naar de verkoper als er iets mis mee is.

Beter wat meer geld uitgeven in Nederland..

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 08:56

Ik heb het nooit gedaan, maar lees online niet veel goeds over verkopers uit Hongarije. Verkeerde papieren en röntgenfoto's bij paarden, paarden met gebreken die vrolijk als gezond verkocht worden. Ik zou er persoonlijk dus niet aan beginnen, zeker niet ongezien, en altijd zelf laten keuren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:38

Daar word je inderdaad mee opgelicht waar je bij staat. Paard wat je uiteindelijk krijgt lijkt niet op die je op de foto hebt gezien of mankeert van alles terwijl er een zogenaamd keuringsrapport bij zit. En garantie zit er niet op hoor. Ze zijn spoorloos of kunnen niet meer communiceren als je contact zoekt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:01

Upendo: Hongaren zijn echte paadenkenners en ze zorgen er super voor! Paarden staan er super voor en ze zijn er maar wat trots op. Ben je er ooit zelf geweest? Dat denk ik niet, gezien je antwoord.
En ja, er gaat een hoop bagger van hier naar Hongarije, en ja er zitten rotte appels tussen. Maar gebeurt dat hier in de lande niet? Al die topics hier van dames die zijn bedondert ( of zich bedonderd voelen), door een verkoper uit Nederland/Belgie.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:10

Dat is natuurlijk met elk paard wat je ongezien koopt. Hoeveel Spaanse paarden komen hier niet naartoe zonder kaarten, fout verhaal enz. Als het maar net iets goedkoper is denken de mensen dat ze goud deze kant op laten komen. Alles waar je niet met de neus boven op zit daar moet je de juiste eerlijke persoon treffen en die kan vaak in de buurt ook al goed verkopen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:21

hoogendroog schreef:
Upendo: Hongaren zijn echte paadenkenners en ze zorgen er super voor! Paarden staan er super voor en ze zijn er maar wat trots op. Ben je er ooit zelf geweest? Dat denk ik niet, gezien je antwoord.
En ja, er gaat een hoop bagger van hier naar Hongarije, en ja er zitten rotte appels tussen. Maar gebeurt dat hier in de lande niet? Al die topics hier van dames die zijn bedondert ( of zich bedonderd voelen), door een verkoper uit Nederland/Belgie.

Ik ben in Hongarije geweest ja, maar de paarden die ik zag zagen er toch qua conditie een stuk sneuer uit dan de paarden in Nederland. :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:25

Als je het echt wilt kun je het beste zelf daarheen gaan. Maak er een minivakantie van. Als het dier je dan bevalt kan je het gelijk uitproberen, bij de keuring zijn en het vervoer naar NL regelen.

Maar vergis je niet, de goede paarden zijn ook daar niet goedkoop. Reken maar dat de paardenmensen daar ook weten wat paarden in NL waard zijn en daar gaan ze natuurlijk niet royaal onder zitten, zij willen ook verdienen..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 11:07

Paarden die vanuit Oostblok voor weinig geld online aangeboden worden zijn in 99% gevallen troep die men niet kwijt kan raken in hun eigen land. Tegenwoordig zitten er zat mensen in Oost-Europa die makkelijk 20 of 25K euro voor een fatsoenlijk amateurspaard willen neerleggen, als iemand zo'n paard toch liever hiernaartoe wil exporteren voor een sympathiek bedrag ook dan klopt het verhaal niet, te mooi om waar te zijn is gewoon niet waar :+

Meestal zit de crux in niet kloppende keuringsrapporten, rx foto's die niet eens bij betreffend dier horen, omgewisselde paspoorten, dit soort geintjes.

Ik vind het een rare beredenering dat mensen met paardenkennis anderen niet zouden oplichten, juist omwille van hun paardenverstand gaan ze geen goeie paarden voor snoepgeld wegdoen ;)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:18

Fly_high schreef:
Ik vind het een rare beredenering dat mensen met paardenkennis anderen niet zouden oplichten, juist omwille van hun paardenverstand gaan ze geen goeie paarden voor snoepgeld wegdoen ;)

Je vergeet alleen dat er in bepaalde delen van oost europa... en ook in zuid europa... toch wel veel armoede bestaat en er daarom totaal anders naar prijzen word gekeken. Je hebt in Spanje.. maar toch ook in Hongarije Polen of Rusland super handige africhters zitten die van de west europese prijs standaard profiteren...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:26

Wat heeft armoede daar mee te maken? Een arme Oost-Europeaan die al dan niet noodgedwongen een paard verkoopt en niet verder kijkt / kan kijken dan een paar km rondom huis zal misschien een goed paard voor weinig geld verkopen. Alleen voor dat paard in Nederland staat is de prijs door slimme tussenhandel al vele keren over de kop gegaan.

Als een buitenlands paard in NL wordt aangeboden zijn deze twee scenario's het meest waarschijnlijk:
- goed paard -> marktconforme (dus relatief hoge) prijs
- lage prijs -> groot risico dat je bedonderd wordt waar je bij staat

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:50

@JeanneV ik kan het echt heel moeilijk vergeten ;) ik kom namelijk zelf uit Oost-Europa en heb die armoede van heel dichtbij mee mogen maken, 20 jaar terug waren warm water uit de kraan en WC thuis nog niet vanzelfsprekend laat staan de rest :P

Maar ongeacht hoe zwaar sommige mensen het daar hebben liggen de prijzen van goede sportpaarden (en gerelateerde diensten) echt niet veel lager dan hier, voer, tuig etc. maar ook jonge paarden, dekhengsten en sperma worden juist vanuit het westen geimporteerd. Wedstrijden komen vaak ook duurder uit ivm minder aanbod en een paard in training zetten is allesbehalve gratis. Info uit de eerste hand :o

Als iemand beweert een goed, netjes opgeleid en gezond sportpaard uit Oostblok voor de helft of drie kwart van je gemiddelde Nederlandse prijs te koop te hebben staan dan kan het niet kloppen, punt. Het is wel een erg gebruikelijke manier om van paarden met bemerkingen of gevallen "kronkel in de kop" af te komen :+

Goede paarden tegen slachtprijzen was wel een dingetje toen de groote staatsstoeterijen failliet gingen, dat was rond 2005-2008 zo uit mijn hoofd. A.D. 2021 is zo'n goedkoop paard bijna gegarandeerd oplichting. Eigenaren in geldnood gaan ze zich niet met export bemoeien en de handelaren doen het echt niet vanuit liefdadigheid, ook als ze hun inkoopprijzen in polen of Hongarije laag weten te houden dan profiteert de buitenlandse koper er zeker niet zomaar van.