Vraag/mening gevraagd over stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

demixandra1

Vraag/mening gevraagd over stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 19:25

Hey bokkers!

Ik hoop dit verhaal kort voor jullie te houden…

Een aantal jaar geleden ben ik met mijn paard verhuisd naar een pensionstal die (toen) dichter bij huis was.

Nu sta ik daar een tijdje maar het bevalt niet meer zo goed. Ik zal jullie wat redenen vertellen:
- Persoonlijk vind ik dat ze de stallen erg slecht uit mesten. Ze laten vaak urine liggen en strooien niet op. De hoeven van mijn paard ruiken (nog) niet raar. Misschien valt dat nog wel wat mee. Het idee is gewoon niet fijn.
- Ze heeft op dit moment een peesblessure, ze moet dus alleen op een niet te natte paddock staan, groot genoeg om te kunnen scharrelen. Nu word ze iedere keer weg gecijferd achter tussen de weilanden op een betonpad (het harde dus) of staat ze in een paddock van 4x4 in de natte plassen.
- Nu is het ook nog zo dat de staleigenaar totaal niet aardig doet tegen mij. Hij zei laatst dat ik mij aanstelde met de blessure van mijn paard, dat hij mij kinderachtig, irritant, laks en lui vind. Hij zegt dat hij het absurt vind dat ik het been van mijn paard 4 weken moest koelen. Ook zegt hij nare dingen over mijn vriend en mijn vriendinnen, dat mijn vriend een slecht persoon is, dat mijn vriendinnen mutsen zijn. Hij zei ook dat als ik te veel zeur, ik op straat kom te staan met mijn paard. Niet zo heel vriendelijk dus.
- Afgelopen zomer is mijn paard in de sloot gevallen, vandaar de blessure dus ook. Er zit een beschadiging van 17mm in het checkligament (verder ben ik niet heel bekend met deze blessure). Heb ook geen idee of 17mm groot is of niet. Maar in ieder geval heeft de staleigenaar mijn paard 4 uren in de sloot laten baggeren. Hij wist dat ze niet in het weiland stond, dit heeft hij toegegeven. Hij heeft niet gekeken waar zij wel was. Pas toen hij na 4 uren zich bedacht dat mijn auto er niet stond, is hij gaan kijken. Zelf ontkent hij dit achteraf, terwijl dit op de dag zelf zijn eigen woorden waren. Hij heeft vervolgens mijn paard aan 1 voorbeen met de trekker uit de sloot getrokken. Dit weet ik niet 100% zeker, maar alle wonden waren op 1 been en op andere benen geen schrammetje.

Kortom: Alles is niet ideaal, ik ga vaak met een angstig gevoel naar stal, want stel ik kom hem tegen. Andere pensionklanten ervaren geen problemen met hem. Ik ben schijnbaar de enige waar hij zo tegen doet.

Nu zou je denken, waarom verhuis je je paard niet gewoon naar een andere stal?! Nou kijk… In het voorjaar gaan mijn vriend en ik verhuizen. Omdat dit een stukje rijden is van stal, verhuis ik haar mee. Aangezien dit pas in april is (de stal heeft dan pas plek) kan ze nu nog niet weg.

Wat zouden jullie doen? Mond houden en accepteren dat dit allemaal gebeurd? Naar een andere stal gaan voor 3 maanden en daarna weer verhuizen? De stal waar ik in april heen ga, staat vast en omdat dit een erg goede plek is, wil ik hier niet van afwijken.

Wie geeft mij de gouden tip? War kan ik het beste doen? Wat is jullie mening van deze stal en deze meneer? Hebben jullie al eens zoiets meegemaakt? Wat deden jullie toen?

Groetjes Demi en een hoefje van Sandra

Caily

Re: Vraag/mening gevraagd over stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:36

Bij de nieuwe stal aangeven dat de plek waar ze nu staat niet prettig meer is en kenbaar maken dat je hoopt dat ze eerder die kant op mag. Hoeft niet nu, maar een maand eerder oid helpt ook al. Tot die tijd uitzingen. Jouw paard woont op de stal en ik lees op een incident na, geen ernstige dingen die haar gezondheid in de weg staan. Voor de pees is verharding juist goed, en er wordt dus in ieder geval om gedacht, al is het niet jouw manier. Jij bent zelf maar een paar uurtjes per dag op stal, naar gedrag richting jou zou voor mij niet in verhouding staan tot de stress die een paard heeft van een verhuizing, wat ook nog eens haar blessure kan verslechteren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:52

Iemand die slecht over mij en de mensen van wie ik houd praat en mij geen vertrouwd gevoel geeft betreffende de zorg van mijn paard, breng ik geen geld meer naartoe.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:53

Mijn pony heeft ook een check ligament blessure. Ik heb hem destijds verhuisd om hem een scharrelplekje te geven, wat op de huidige stal niet kon. Bij de nieuwe stal heb ik duidelijk aangegeven wat ik wilde, en gevraagd of ze me dat kon bieden. Volgens de staleigenaresse, die nb in opleiding is als revalidatietherapeute, was het geen probleem om te bieden wat ik zocht.
Eindgegeven was dat mijn pony tegen mijn wil op een grote weide werd gezet! Zelfs dagen erbij dat hij er dag en nacht stond. Na dik twee weken stond hij op 3 benen, €700 lichter op de kliniek.
Om een lang verhaal kort te maken, ga eens fatsoenlijk met hem in gesprek als hij ervoor open staat. Verhuizen is stressvol en dus soms minder ideaal dan het lijkt…

demixandra1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 20:18

Super fijne reacties van jullie. Vooral die van chantal en caily hebben me wel wakker gemaakt. Als mijn merrie daar staat zonder dat haar gezondheid achteruit gaat. Laat ik haar daar staan. Dat hij zo rot tegen mij doet, dat ene uurtje dat ik er ben, staat idd niet gelijk aan een hele verhuizing voor een paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:27

Caily schreef:
Bij de nieuwe stal aangeven dat de plek waar ze nu staat niet prettig meer is en kenbaar maken dat je hoopt dat ze eerder die kant op mag. Hoeft niet nu, maar een maand eerder oid helpt ook al. Tot die tijd uitzingen. Jouw paard woont op de stal en ik lees op een incident na, geen ernstige dingen die haar gezondheid in de weg staan. Voor de pees is verharding juist goed, en er wordt dus in ieder geval om gedacht, al is het niet jouw manier. Jij bent zelf maar een paar uurtjes per dag op stal, naar gedrag richting jou zou voor mij niet in verhouding staan tot de stress die een paard heeft van een verhuizing, wat ook nog eens haar blessure kan verslechteren.

Eens hiermee :j zo snel mogelijk verhuizen idd :j veel beter voor je paard en rust voor jou.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:50

Ik lees dit gekleurd want ik sta aan de andere kant, dus deze post is niet objectief, maar misschien helpt het om er iets anders naar te kijken:

Je paard word niet weggecijferd. De pensionstalhouder heeft überhaupt een plek gevonden waar je paard alleen kan staan. Dat is toch al heel fijn? En het regent nogal absurd, als ik zie wat wij moeten doen om het droog te houden :o . Ik lees dit als: Mijn paard moet apart buiten in de beste paddock en daar moeten andere paarden voor wijken. Een 4x4 of verharde paddock is voor een peesblessure i.m.o. een poging van een stalhouder goed mee te denken.

Ik weet niet helemaal hoe de stalhouder het allemaal heeft gezegd en dat kan ook wel tactischer. Maar soms matchen verwachtingen en wat je kan bieden niet. Dat is niet hetzelfde als: als je teveel zeurt sta je op straat, maar dat kan wel hetzelfde betekenen als: wat jij zoekt kan ik niet bieden. En eigenlijk klopt het toch ook? Je bent niet tevreden over wat zij bieden. Zoiets voel je als stalhouder ook gewoon aan hoor :o

De staleigenaar heeft niet jouw paard 4 uur in de sloot laten baggeren. Hij zag hem niet, dacht dat jij aan het rijden was en toen hij er achter was dat dat niet zo was is hij hem er uit gaan halen. Verwacht jij dat een stalhouder 24/7 weet waar al zijn paarden zijn? Ik let echt goed op en durf te zeggen dat ik dat 80% /90% van de tijd wel weet. Maar ook ik ga wel eens eten of zie iemand terug komen van buitenrit waarvan ik niet wist dat die weg was. Of ik tel de paarden als ik in het land ben en ben een poos bezig voordat ik van een ander hoor dat pietje op buitenrit is :o .

Natuurlijk laat hij een paard niet expres 4 uur liggen... Dan ben je echt een heel naar naar mens....

Je verhaal over 1 been uit de sloot is een aanname. Het hangt er ook heel erg vanaf hoe een paard meewerkt/hoe hij ligt/hoe de slootkant is wat je ziet aan je paard.

Jouw zin: ' Ik ben de enige tegen wie hij zo doet' vat ik op als' de enige die het zo ervaart of de enige die niet tevreden is'

Dat gezegd hebbende: Op het moment dat je je stalhouder niet meer vertrouwd moet je gaan.

Er gaat bij ons ook echt wel eens wat mis, daar baal je als stalhouder zelf ook van. Zolang je echter alletwee weet dat je alles doet met het gezamenlijke doel: de beste zorg voor het paard.. . Dan kan dat. Het zou niet moeten, maar het gebeurd.

Als je echter niet meer het idee hebt samen dat doel te hebben, dan moet je gaan. Je kan dan proberen het daar nog eens over te hebben? Heb je dat wel eens gedaan? Proberen te werken aan dat vertrouwen/ te vertellen waarom je wil wat je wil?

Dat is dan wat anders dan precies krijgen wat je wil natuurlijk. Soms snap je als stalhouder best wat iemand wil en is dat voor die klant logisch, maar kun je het gewoon niet bieden op je bedrijf. Het is denk ik wel belangrijk je dat te beseffen, want als je blijft zoeken naar iets wat precies is zoals jij wil word het denk ik lastig want ik denk dat geen enkele pensionstal het precies doet zoals een klant zou willen :o

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:24

Je 3e streepje zou persoonlijk al voldoende zijn om weg te gaan. Maar goed als je dan alleen denkt aan het paard ......
Hij heeft er destijds bij het in de sloot vallen niet goed voor gezorgd, waarschijnlijk ook onzorgvuldig uit de sloot gehaald, respecteert nu ook niet jouw (of eigenlijk van DA) wensen. Stel dat jouw wensen allemaal niet kunnen, dan is het op zijn minst normaal dat dat besproken wordt. Maar dat is uiteraard mogelijk/nodig van beide kanten.

Een peesblessure is al stressvol genoeg, als je dan ook nog het idee hebt dat er niet goed voor gezorgd wordt.

Ik zou zo snel mogelijk weggaan. Zoek een stal waar ze een eigen uitloopje direct aan de stal hebben. Dan blijft je paard in beweging (goed voor juiste genezing) zonder iedere keer gek te willen doen als hij even naar buiten mag. Ik weet niet hoe ver de afstand naar de nieuwe stal is waar je in april heen wilt, maar als dat niet te gek is, ga dan daar eerder heen.

Zelf heb ik mijn paard met ook een checkligament 2x daags gestapt van 2x5 naar 2x40 minuten opgebouwd. Hij stond toen in een uitloopstal. Na paar weken heb ik daar ook het pad bijgegeven (beton) waar hij dan af en toe een drafje over nam. De eerste x wei (10x10 afgezet) was wel even spannend (voor mij) maar het is uiteindelijk ook goed genezen.

ps ik ben zo blij dat ik ze aan huis heb als ik dit weer lees.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:35

Persoonlijk zou ik met deze situatie ook zo snel mogelijk weg gaan. Inderdaad wat Caily al zei, kijk of bij de nieuwe stal niet al iets mogelijk is. Twee verhuizingen kort op elkaar is natuurlijk niet niks dus als bij de nieuwe stal geen plek is dan is dat veel gedoe. Dan is het een kwestie van t ene kwaad afwegen op t andere.

Ook je eigen rust is wel heel belangrijk. Als je iedere keer met buikpijn naar stal moet omdat er vervelend tegen je gedaan wordt dan moet je voor jezelf die grens trekken. Zoals mijn grondwerk trainer laatst zei, als je paard over je heen probeert te lopen dan moet je ook een grens trekken en zorgen dat hij niet meer door je ruimte loopt en afstand houd. Deze zelfde grens moet je trekken met mensen. En als het lukt met een paard van 500 kilo dan lukt dat al helemaal met een ander mens dat ook mondeling kan communiceren!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:34

ruitje schreef:
Ik lees dit gekleurd want ik sta aan de andere kant, dus deze post is niet objectief, maar misschien helpt het om er iets anders naar te kijken:

Je paard word niet weggecijferd. De pensionstalhouder heeft überhaupt een plek gevonden waar je paard alleen kan staan. Dat is toch al heel fijn? En het regent nogal absurd, als ik zie wat wij moeten doen om het droog te houden :o . Ik lees dit als: Mijn paard moet apart buiten in de beste paddock en daar moeten andere paarden voor wijken. Een 4x4 of verharde paddock is voor een peesblessure i.m.o. een poging van een stalhouder goed mee te denken.

Ik weet niet helemaal hoe de stalhouder het allemaal heeft gezegd en dat kan ook wel tactischer. Maar soms matchen verwachtingen en wat je kan bieden niet. Dat is niet hetzelfde als: als je teveel zeurt sta je op straat, maar dat kan wel hetzelfde betekenen als: wat jij zoekt kan ik niet bieden. En eigenlijk klopt het toch ook? Je bent niet tevreden over wat zij bieden. Zoiets voel je als stalhouder ook gewoon aan hoor :o

De staleigenaar heeft niet jouw paard 4 uur in de sloot laten baggeren. Hij zag hem niet, dacht dat jij aan het rijden was en toen hij er achter was dat dat niet zo was is hij hem er uit gaan halen. Verwacht jij dat een stalhouder 24/7 weet waar al zijn paarden zijn? Ik let echt goed op en durf te zeggen dat ik dat 80% /90% van de tijd wel weet. Maar ook ik ga wel eens eten of zie iemand terug komen van buitenrit waarvan ik niet wist dat die weg was. Of ik tel de paarden als ik in het land ben en ben een poos bezig voordat ik van een ander hoor dat pietje op buitenrit is :o .

Natuurlijk laat hij een paard niet expres 4 uur liggen... Dan ben je echt een heel naar naar mens....

Je verhaal over 1 been uit de sloot is een aanname. Het hangt er ook heel erg vanaf hoe een paard meewerkt/hoe hij ligt/hoe de slootkant is wat je ziet aan je paard.

Jouw zin: ' Ik ben de enige tegen wie hij zo doet' vat ik op als' de enige die het zo ervaart of de enige die niet tevreden is'

Dat gezegd hebbende: Op het moment dat je je stalhouder niet meer vertrouwd moet je gaan.

Er gaat bij ons ook echt wel eens wat mis, daar baal je als stalhouder zelf ook van. Zolang je echter alletwee weet dat je alles doet met het gezamenlijke doel: de beste zorg voor het paard.. . Dan kan dat. Het zou niet moeten, maar het gebeurd.

Als je echter niet meer het idee hebt samen dat doel te hebben, dan moet je gaan. Je kan dan proberen het daar nog eens over te hebben? Heb je dat wel eens gedaan? Proberen te werken aan dat vertrouwen/ te vertellen waarom je wil wat je wil?

Dat is dan wat anders dan precies krijgen wat je wil natuurlijk. Soms snap je als stalhouder best wat iemand wil en is dat voor die klant logisch, maar kun je het gewoon niet bieden op je bedrijf. Het is denk ik wel belangrijk je dat te beseffen, want als je blijft zoeken naar iets wat precies is zoals jij wil word het denk ik lastig want ik denk dat geen enkele pensionstal het precies doet zoals een klant zou willen :o

Ik denk dat je heel veel aan deze reactie hebt TS, om het even in perspectief te zien.
Je beeld is natuurlijk gekleurd door de (zeker voor jou) negatieve situatie en gebeurtenissen, maar ik lees ook veel aannames en wellicht is het niet zo donker als het lijkt.

Als je in april sowieso verhuist naar een nieuwe stal, zou ik persoonlijk niet voor 3 maanden verhuizen. Een verhuizing is enorm stressvol voor een paard en 2 keer in 3 maanden zou ik niet doen.
Zeker met een peesblessure zou ik geen onrustig en gestresst paard willen en die kans is wel groot bij een verhuizing. Dit komt het herstel niet ten goede denk ik.

Ik zou kijken wat je voor de laatste 3 maanden eventueel nog kunt verbeteren.
Als je vind dat de stallen niet goed (genoeg) uitgemest worden, kun je misschien de plasplekken zelf nog even weghalen als je er bent?

En het evt. niet zo vriendelijke gedrag zou ik gewoon laten, glimlachen en niet te veel aandacht aan schenken. Je bent over 3 maanden weg, dus zal jou een zorg zijn wat zijn mening over jouw of je vriend is toch?

Succes met de keuze in ieder geval!

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:45

Vesceron schreef:
ruitje schreef:

Ik denk dat je heel veel aan deze reactie hebt TS, om het even in perspectief te zien.
Je beeld is natuurlijk gekleurd door de (zeker voor jou) negatieve situatie en gebeurtenissen, maar ik lees ook veel aannames en wellicht is het niet zo donker als het lijkt.

Als je in april sowieso verhuist naar een nieuwe stal, zou ik persoonlijk niet voor 3 maanden verhuizen. Een verhuizing is enorm stressvol voor een paard en 2 keer in 3 maanden zou ik niet doen.
Zeker met een peesblessure zou ik geen onrustig en gestresst paard willen en die kans is wel groot bij een verhuizing. Dit komt het herstel niet ten goede denk ik.

Ik zou kijken wat je voor de laatste 3 maanden eventueel nog kunt verbeteren.
Als je vind dat de stallen niet goed (genoeg) uitgemest worden, kun je misschien de plasplekken zelf nog even weghalen als je er bent?

En het evt. niet zo vriendelijke gedrag zou ik gewoon laten, glimlachen en niet te veel aandacht aan schenken. Je bent over 3 maanden weg, dus zal jou een zorg zijn wat zijn mening over jouw of je vriend is toch?

Succes met de keuze in ieder geval!

Hier sluit ik me bij aan!! Ik heb mijn pony, met peesblessure, noodgedwongen 2x op korte tijd moeten verhuizen (zie mijn eedere post), daar wordt echt niemand blij van en vooral je paard niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:57

Nu, als de paardeneigenaar met angst naar stal gaat, dan is het evenwicht tussen het geluk van het paard en het geluk van de eigenaar ook ver zoek. Drie maanden is lang wanneer je je ergens echt niet fijn voelt. Wanneer het vertrouwen weg is, is het weg, en ja, waarschijnlijk ga je dan ook dingen speculeren, groter/erger maken,... maar dat is eerder een gevolg dan een oorzaak.
Ik heb 1 keer op zo een stal gestaan waar ik me echt niet fijn meer voelde en dat was bikkelen. Die knoop in je maag als je naar stal gaat en met een knoop in de maag in de auto weer naar huis. Uiteindelijk vond ik een nieuwe stal en waar we eerst hadden afgesproken dat ik nog een maand zou blijven staan, heb ik na 2 dagen de nieuwe stalhouder gebeld om te vragen of ik toch niet meteen kon komen. Een dag later is ze mij en mijn paard komen ophalen.
Het is iets heel geks, wanneer het vertrouwen in je stalhouder echt weg is.