Hulp gezocht bij onzeker paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sashaj45

Hulp gezocht bij onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 11:07

Beste Bokkers,

Mijn paard is sinds ik hem gekocht heb al onzeker. In het begin durfde hij tijdens het rijden geen andere paarden te passeren. Dat gaat nu gelukkig al een stuk beter. Daarnaast reageert hij erg heftig op geluiden. Het voorbij rijden van een moter is geen probleem maar het openen van een waterflesje bijvoorbeeld is super eng. Hij wordt dan erg rillerig. Eerst ging hij er gigantisch hard vandoor. Op het moment doet hij dat gelukkig niet meer maar als hij schrikt kan hij heel snel omdraaien. Ik zit dit ook niet uit. Hij heeft ook veel spanning in zijn lijf en laat dit moeilijk los. Ik begin het plezier in het rijden te verliezen en er steeds afvallen is natuurlijk niet de bedoeling. Het is een ontzettend lief paard en hij zal mij nooit bewust eraf willen gooien.

Eigenlijk is mijn paard dus al flink verbeterd, maar ik zou toch graag hulp bij het proces willen hebben. Ik kan op internet niet veel vinden hierover. Kennen jullie iemand die mij hierbij zou willen helpen? Het is trouwens in de omgeving van Nijmegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:05

Misschien een tip voor je, een oornetje kan helpen bij geluiden om deze wat meer te dempen.

Ik denk dat je een goede instructeur nodig hebt die je zowel dressurmatig als met het gedrag kan helpen. Er is een topic voor nieuwe stijl instructeurs waar je misschien een oproepje kan doen. Zal even de link er bij zoeken.

[ED] Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

axel_1997

Re: Hulp gezocht bij onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:35

Heb je de mogelijkheid om schriktraining te doen? Beginnen met gewoon een zijltje of een autoband in de bak en dan steeds meer en steeds gekkere voorwerpen. En altijd je zakken vol met lekkers om te belonen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:03

Als je op FB zit kan je eens in deze groep kijken Ruiters met angst en begeleiders.
Die groep heb ik opgezet om een netwerkje te creëren van collega instructeurs.
Zelf kom ik heel af en toe ook in die buurt maar normaal gesproken alleen voor een dubbele les.
Ik weet dat Maureen Rausch in die buurt zit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:52

Verdiep je eens in de methode van Tristan Tucker, wellicht dat je daar ook wat aan hebt.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:15

Mijn paard kon smorgens al hij uit zijn stal kwam erg veel spanning hebben. Meestal was dat ook van geluid soms was het niet te achter halen waarom hij zoveel spanning had. Als je hem dan naar de wei bracht was de kans groot dat hij recht omhoog ging en hij is al erg groot. Als hij met het rijden spanning opbouwt, wat gelukkig niet vaak gebeurt, dan komt er altijd een flinke bok. Ook harde regen op het dak van de stal dan kon hij helemaal gek worden. Ik heb toen in de eerste instantie een craniosacraal therapeut gebeld, zij kon hem op dat moment niet behandelen omdat het heel hard regende en onweerde en hij helemaal gek was. Zij adviseerde daarna om hem op kpu te laten testen en zijn waardes bleken flink verhoogd. Ik ben hem daarvoor gaan behandelen en nog een cranio behandeling laten doen. Ik heb vooral het idee dat de kpu behandeling helpt met supplementen met zink, msm, vitamine b6 en b12. Hij gaat nu elke morgen relaxed naar buiten en zijn haar onder zijn ogen begint weer aan te groeien en hij had nog al heel lang een kale plek waar nu ook ineens weer haar op staat. Dus voor mijn gevoel doet het zeker iets maar zeker met de spanning die veel minder is ben ik erg blij.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:25

Wat jammer dat je paard hier zo’n last van heeft!

Het is wat verder weg misschien maar wij hebben al aardig wat paarden met dit gedrag kunnen helpen met onze ESDR :)

De site staat wel in mijn onderschrift

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:31

Mogelijk kan ik iets voor je betekenen, ik ben gedragstherapeut en clickertrainer. Neem gerust contact op als je meer informatie wilt.

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:22

Hay,
Wat vervelend dat je paard zo rillerig kan zijn. Ik snap dat het heel lastig is om dan te vinden waar het vandaan komt. Is je paard klinisch of ook röntgenologisch gekeurd. Of heb je hem al eens laten bekijken door een arts of osteopaat. Het klinkt alsof je paard spanning vasthoudt in de achterkant van zijn lichaam. Hoe is hij bij de hoefsmid.