Paddock Paradise beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annerussett

Paddock Paradise beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 12:34

Hallo,

Binnenkort verhuizen we naar een plek nabij het bos, op 1,3 hectare grond bevind zich het kleine woonhuis met een mini camping. Ruim de helft van de grond blijft over, hier willen we graag een paddock paradise op realiseren. De bak en round pen willen we draineren. Nou lijkt het mij leuk om 2 á 3 pensionplekken aan te bieden maar vind het lastig om hier een prijskaartje aan te hangen.

Dit is wat we willen realiseren op en om de pp:

- Gedraineerde buitenbak 20x40
- Gedraineerde round pen
- Track van … m
- Ruime schuilstal
- Wasplaats (warm/koud water)
- 1 ruime zadelkast per paard

- Meerdere verharde voerplaatsen
- Mineralenbar
- Schuurborstels
- Snackbuffet
- Puzzelhoekjes
- Takkenril
- Kruidenweide
- Bloementuin
- Grindpad
- Pad van schors
- Boomstammen
- Autobanden
- Tiny forest
- Waterpoel
- Heuvel

Een aantal dingen zijn al aanwezig, zoals een waterpoel, schuilstal en tiny forest. Dit word nu gebruikt voor de kinderboerderij maar is natuurlijk ook goed te gebruiken voor de paarden.

Wat zou een realistische prijs zijn? Inclusief hooi en het mesten doe ik zelf.
Of heeft iemand misschien nog tips of aanvullingen voor op en om de track?

Ik lees het graag :)

PS. Ik weet dat het onderhouden van een pp veel werk is, ik werk als Equine Assisted Coach aan huis dus dit is goed te combineren. Ook heb ik met de indeling van de pp gelet op genoeg privacy voor cliënten en pensionklanten. De camping bevind zich op de andere kant van het terrein en hebben dus geen 'last' van elkaar.

NienkeV1994

Re: Paddock Paradise beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:12

Ik zou de regio er ook bij zetten, dat kan nog wel verschillen qua prijs. Ik ga verhuizen naar een soortgelijk iets en daar worden de maandelijkse kosten 295-350 (definitief is nog niet bekend). In deze omgeving is een PP in volpension bijna niet te vinden dus afhankelijk van de regio kun je er best wel wat voor vragen waarschijnlijk want er is op veel plekken wel vraag naar

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:23

Ik denk dat het ook erg regio afhankelijk is (randstad is een buitenplek veel moeilijker te vinden en op het platteland is er in bepaalde gebieden weer minder behoefte omdat mensen zelf ruimte hebben). Het zal ook van de uitvoering af hangen denk ik (dus blijven de paden echt mooi droog of wordt het toch modderig etc).

Ik vind het idee echt super leuk en zou graag de ontwikkelingen volgen! En je al plattegronden toevallig?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:46

Even voor mijn beeldvorming…
Je zegt de helft van 1,3 hectare? Dus ruim geschat zon 7000 m2.
Daar gaat dan de bak en roundpen af.
Blijft er nog 6000 m2 over.
Hoeveel paarden wil je daar dan op kwijt?
Want jaarrond op 6000 m2 is natuurlijk niet heel veel.
Denk dat dus het aantal paarden dat je er totaal op wil laten lopen ook bepalend is voor de prijs die je kunt vragen en eventuele haalbaarheid van het plan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:00

RVAnne schreef:
Wat zou een realistische prijs zijn? Inclusief hooi en het mesten doe ik zelf.
Of heeft iemand misschien nog tips of aanvullingen voor op en om de track?

Je gaat nu een heleboel reacties krijgen met wat iemand het waard vindt verwacht ik.

Wat een realistische prijs is kun je alleen zelf bepalen, reken uit hoeveel hooi, stro, water, stroom, afvoer mest, onderhoud tracks etc, er verbruikt wordt. Reken uit hoeveel uur werk je er aan hebt en voila; je hebt een realistische prijs.

De prijs hangt ook af van je doel is met de pensionklanten; wil je er wat mee verdienen, of zoek aanvulling op je kudde, zoek je gezelschap/hulp bij de paarden? Dat weegt wel mee in de prijs.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:17

Veel meer dan 3 paarden moet je niet op zo'n stuk willen houden. Daar is het veel te klein voor. Ik zie dat hier in de omgeving ook, heel veel paarden op nog geen hectare. Het stinkt enorm en wordt een modderzooi. Ik weet niet hoeveel paarden jezelf hebt, maar misschien eerst eens uitproberen hoe dat gaat?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:35

50euro in de maand hooi (per paard)
Stroom 400€ per jaar (dit is incl water want grondqaterpomp)
Afvoer mest 75€ per jaar per paard
Wil je alles nog aan gaan leggen? Bij mij staan 90 palen om de track aan te leggen en dan was de buitenzijde al omheint. Ik heb iets van €3 per paal betaald. 10cm dik, douglas hout.

Omheining met lint en draad kost je paar honderd euro.

Onderhoud is oneindig en ieder seizoen heeft weer andere klussen.

Kalk, kunstmest of mest.

Tikt best aan als je alles doorrekent aan de klant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 02:24

Tja, dat is een lastige. Waar is het? Hoe ga je het indelen? Hoeveel paarden/pony's heb je zelf en in welke maat? Ligt het mooi qua uitrijden?

Jij gaat uitmesten en je voert hooi. Maar hoe vaak mest je uit? Hangt ook af van het aantal paarden weer hoeveel er ligt.
Hoeveel hooi ga je voeren? Welke kwaliteit? En ga je wel of niet ook bijvoeren? Van jezelf, van de klanten?
Ga je de bak en roundpen goed onderhouden?
Is warm water gratis?

Wij hebben een ook niet zo grote pp, maar onze paarden lopen veel samen op dezelfde plek, dus ik hou eigenlijk enorm veel ruimte over.
Laat je vooral niet ontmoedigen door mensen die traditioneel staan. 1 postzegel paddock per paard vind men vaak wel acceptabel, maar zou je 10 paddocks samen voegen en de paarden samen laten lopen, hebben ze allemaal meer ruimte om te rennen.

Of het snel vies wordt, ligt aan je aanleg en onderhoud.

Wij hebben een groot deel van de track buitenom laten afgraven en met zand laten storten. De heuvel is groot en vrij hoog, maar staat achteraf op de verkeerde plek waar rondom het water blijft staan. Dus we gaan daar een poel graven en heuvel verplaatsen.
De poel die we al hebben zouden we weghalen, maar blijft misschien en passen we wat aan.

Maar een poel moet je wel onderhouden. De poel die we hebben heeft grondwater en is relatief diep, maar de nieuwe zullen we bijvullen en zelf op peil houden.

Gras onderhoud heeft bijna iedereen. Veel mensen kiezen voor een pp om hun paarden meer te laten bewegen, Gras is bij de meeste paarden mensen geen hoogste prioriteit. Wij laten een aantal uren grazen, maar bouwen heel langzaam op en laten niks kaalvreten.
Onderhoud vraagt wel wat. Zeker as je geen raaigras mat wilt.

Net als kruiden en planten etc aanbieden. Het duurt even voor alles groot is en je voldoende hebt om ze er zelf van te laten eten. Daarom is afzetten het beste en plukken voor het geven.
Laat je ze te vroeg hun gang gaan, krijgen planten geen kans.

Kruiden; sommige doen het lang, goed, gaan woekeren en heb je plezier van. Maar er zijn er ook die gewoon niet zo sterk zijn, dus moet je vaak nieuw kopen. Maar als je plekken hebt waar je met goed onderhoud de natuur de gang kan laten gaan, heb je ook kans na verloop van tijd, op mooie planten die je ook kan voeren.

Beschutting is echt belangrijk en ook voldoende voor alle paarden. Dat is vaak wel een dingetje. Bij een grote kudde en meerdere plekken zie je ze meer afwisselen. Onze kleine, hechte kudde schuilt samen, dus moeten echt ruimte hebben om om elkaar heen te lopen.

Ik vind een pp zeker niet meer werk dan stalling en heb dara toch meer dan genoeg ervaring mee. Het aanleggen hou ik daar even buiten, want dat heb je met een traditionele stal ook.

Heel veel draaien diensten, dus dat is vaak goedkoper. Er zijn pp's zonder goede rijbak en bijv eisen qua dekens, manier van rijden ( bitloos ) en geen ijzers.

Aanleg en onderhoud heb je overal. En er zijn nette stallen, grote stallen en slechte stallen. Met pp's net zo; je hebt echt hele mooie, maar ook de mindere.
En tijdens aanleg moeten mensen accepteren dat niet alles gelijk goed gaat, af is, helemaal netjes etc. Maar als paarden veilig staan, kunnen eten, droog liggen en goed eten, kom je voor een start al heel ver.

En een beetje modder of een plas hier en daar is echt geen ramp. Mensen overdrijven soms ook. In een 3x3 stal staan ze in hun eigen mest en urine te draaien. Ik sluit het nu nog slechte stuk weleens af, maar heb echt nooit mok of rotstraal.

Qua paden; bij vreemde paarden bij elkaar, hou ze wat breder. Er zijn echt wel stukken waar het iets smaller kan, maar alles in verhouding.
Wij hebben het langste pad 100 meter rechtuit voor gas geven en dat doen ze wel, maar ze vinden toch rondscharrelen, een ander pad ergens tussendoor leuker. Dus kijk naar je vormenen wek hun interesse.
Toen we het pad rondom af hadden, deden ze er weinig mee. Toen achterin een hooihuisje gemaakt en hadden ze een reden om daar naartoe te gaan en onderweg snoepen ze hier en daar.

Schuur mogelijkheden vinden ze zeker rond beestjes tijd erg lekker. Wij hebben een grote oude boom, maar in de schuilstal op de hoek matten die erg veel gebruikt worden en ook 2x pj vervangen moeten worden.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 06:16

Je hebt het over de helft van het perceel van 1.3 hectare, dan hou je een goeie halve hectare over voor de pp.
Dat lijkt mij niet heel veel,als daar ook nog een rijbak van 800 m2 nog van af moet.

Wij houden hier aan dat je voor het houden van 1 paard een halve hectare nog hebt, anders kom je het jaar echt niet rond. en ook dan moet je nog meer dan genoeg bijvoeren.

Snap je idee hoor en is ook allemaal helemaal leuk, maar voor 2/3 paarden echt veels te weinig.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 07:44

karrij schreef:
Je hebt het over de helft van het perceel van 1.3 hectare, dan hou je een goeie halve hectare over voor de pp.
Dat lijkt mij niet heel veel,als daar ook nog een rijbak van 800 m2 nog van af moet.

Wij houden hier aan dat je voor het houden van 1 paard een halve hectare nog hebt, anders kom je het jaar echt niet rond. en ook dan moet je nog meer dan genoeg bijvoeren.

Snap je idee hoor en is ook allemaal helemaal leuk, maar voor 2/3 paarden echt veels te weinig.

Ik vind dit zo bijzonder (en niet alleen jouw reactie hoor, dit hoor je veel vaker, vooral van mensen die hun paard niet in een pp hebben staan). Wij hebben de paarden op ong. 8000m2 lopen en daar lopen straks drie paarden. Als ik dat vergelijk met paarden die alleen een stal en paddock/bak hebben, dan snap ik niet hoe jij tot die conclusie komt.

Als je bedoelt te zeggen: je hebt te weinig gras om ze daarvan te voeren (zonder bijvoeren) dan klopt dat. Maar als het gaat om leefruimte, dan hebben onze paarden op dit stuk grond het oneindig veel beter dan de paarden in hun vierkante paddockje. Ze hebben namelijk enorm veel meer bewegingsvrijheid en -ruimte.

Het is echt geen wedstrijd wie houdt z’n paard het beste, maar ik heb mijn paarden op beide manier gehouden dus ik weet waar ik het over heb.

Mijn paarden laten heel ander gedrag zien in onze hybride pp, dan op andere pensionstallen. Er valt veel meer te zien, ze kunnen verschillende activiteiten doen en meer iets van natuurlijk gedrag vertonen.

Als je 10 paarden op 7000 neerzet wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:28

Ik en mijn man hebben een paddock paradise op 1.1 hectare. Wij hebben zelf 2 paarden en hebben 2 a 3 pensionplekjes, ligt een beetje aan de match. Daarnaast komt er op termijn nog 1 van onszelf bij.

Dus een maximum van 6 paarden op deze grond. We hebben er even 7 gehad maar dat was erg veel (werk).

Daarnaast kan ik je echt aanraden om onderzoek te doen naar de bodem van je track, hoe ga je die goed houden met dergelijke belasting. Wij zijn zwakke plekken stap voor stap aan het aanpakken zodat de paarden altijd met droge voeten (kunnen) staan maar daar moet je wel de financiële daadkracht voor hebben.

Ga je dat ook doorberekenen aan klanten, dan wordt je onbetaalbaar.

Wij vragen nu 200 euro per maand met 1 mestdienst per paard, dan komen wij net niet uit de kosten die er al in zitten maar de rest nemen wij voor lief omdat onze eigen dieren er ook staan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:49

Als je 6000m2 over houd en je gaat er ook nog tracks op maken dat zou ik niet meer dan 3 paarden erop zetten. Met 5/6 paarden ga je ook een flinke schuilstal nodig hebben willen ze er allemaal in kunnen en mogen. Handig is om de grond goed te laten bekijken. Zandgrond kan veel meer hebben qua afwatering dan leem bijv. Anders lopen ze alles kapot in een paar maanden tijd. En je wil ook nog gras overhouden denk ik? Dan zou je die stukjes in de winter ook weer moeten afzetten en dan blijft er nog iets minder over. Op de PP’s waar ik ben geweest waren toch wel vaak enkele hectares (voor meer paarden uiteraard) die afgesloten konden worden om weer even te rusten. Anders heb je snel een vertrapte bende waar niks meer groeit. Afhankelijk van de regio zou ik je vraagprijs gaan bepalen. Houd rekening met 100€ hooi per paard per maand. Maargoed hooi in Friesland is goedkoper dan hooi in Brabant bijv. Vergeet je eigen werk niet, en brok etc. Voor minder dan €250,- zou ik niet doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:03

Hmmmm, ik heb mijn oude schimmeltje op een pp gehad op een pad van 500 meter, op de meeste plekken 4 meter breed. Her en der een heuvel, bakken hooi, waterbak, overhangende boomtakken en binnen het pad 3 stukken weiland.

Kosten: 280 pm.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:10

Wij hebben onze vier E-pony's op een perceel van bijna 8000m2. Hier ligt zo'n 400m track op, met paden variërend tussen de 3 en 6 meter breed. Weidegang is bij ons geen prioriteit. We hebben 3 kleine weitjes met strookbegrazing en 1 reservewei voor herfst en winter. Onze bak is een onderdeel van de track, dat scheelt in de ruimte maar voor je bodem is het niet fantastisch. Nu zijn wij geen fanatieke bakruiters, dus liever een grote paddock voor de paarden dan een geweldige rijbak. En denk aan je schuilmogelijkheden. Wij hebben een schuilstal, waar ze nooit met 4 tegelijk in staan (maar wel zou passen) en wat bosjes waar ze ook onder kunnen staan. Zorg voor voldoende windbrekers (bijvoorbeeld een eetbare haag) waar ze ook weer achter kunnen schuilen.

Onze paden zijn recht toe recht aan. Als ik het zelf zou kunnen aanleggen zou ik kiezen voor een brede track (minimaal 5 meter breed) rondom het perceel en smallere (2-3 meter breed) slingerpaadjes binnen in.

Wij voeren hooi en stro in slowfeeders bij op een aantal voerplekken. Reken voor voerplekken altijd het aantal paarden + 1. Zo krijg je het minste gedonder. Denk ook aan je bodem voor de voerplekken. Zo hebben wij een deel met paddockroosters rondom een voerbak of verhard. Dat voorkomt verspilling, zand inname en mengen met je bodem.

Onze grond is gekeerd, laat aardig water door. Maar natte plekken zijn niet te voorkomen. Zorg dan ook altijd voor een droog deel. Wij hebben dat met een verharding gedaan en in de schuilstal liggen deel rubberen tegels, zodat ze fatsoenlijk kunnen liggen als het veel regent.

Hier zou ik nog maximaal 2 pony's (maximale hoogte 1.55) bij kunnen zetten, maar dan is het wel echt vol. Zeker vanwege de schuilplekken. Qua oppervlakte past het prima, want ze staan toch vaak bij elkaar of scharrelen in groepjes van 2.

Wij hanteren 2 mest/voerbeurten per week per paard. Stalprijs is 190 euro.

Kijk voor tips en inspiratie ook eens hier: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!

annerussett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 12:13

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik antwoord even algemeen..

Ik heb zelf een E pony en een shet. Hierbij zou ik 2 á 3 paarden willen plaatsen, afhankelijk van de stokmaat, dus in totaal 4 of 5 paarden/pony’s

Er staat al een hele ruime schuilstal 6 x 12 m.
We denken er aan om er nog een te plaatsen.

De bak komt maar half op de pp te liggen, de andere helft in een hoek die anders over zou zijn.
De roundpen komt wel op de pp te liggen, met twee openingen zodat het onderdeel word van de track. Wanneer hij gebruikt word is het dus makkelijk af te sluiten.
Ook plaatsen we in ieder geval 2 noodstallen en ruime, afsluitbare zadelkasten en een poetsplaats met warm en koud water.

Gras is er echt voor extra, mijn merries zijn iets gevoelig voor gras dus dit is niet de prioriteit. Ik dacht zelf aan 4 velden met de paden er tussen door. De buitenste track word 4 of 5 meter breed, als ik het zo lees is 5 m gunstiger. De paden tussen door worden wel ietsje smaller.

Op de plek van de roundpen, een deel van de track/weide en een deel van de bak ligt al drainage. Ik wil in ieder geval de bak volledig gedraineerd hebben. Het grootste deel van het veld zoals het nu is, blijft jaar rond heel goed begaanbaar. Maar geiten, damherten en varkens die er nu op lopen zijn toch ietsje anders dan paarden dus even afwachten hoe dat gaat, anders pakken we dit waar nodig zeker aan.

In de schuilstal willen we rubberentegels neerleggen en rondom de voerplaatsen (in slowfeeders) willen we tegels neerleggen.

Oh en de omgeving, in de kop van Overijssel, tegen het grensgebied met Friesland. Maar ook Flevoland en Drenthe zijn erg dichtbij.
Het bos is op 10/15 minuten stappen en vanuit het ene bos kan je naar een ander bos toe, daardoor uren rijplezier! De snelweg is op nog geen 5 autominuten afstand en met ca 20 minuten rijden ben je al op bijvoorbeeld Havelte, waar ook ruim 40km aan ruiterpaden ligt. het Drents Friese wold is te bereiken in 30 minuten.

In de omgeving is ook veel land dat je kan pachten, hier wil ik me op lange termijn in gaan verdiepen. Eerst de pp realiseren en dan verder kijken Er liggen veel weilanden om het huis heen dus wie weet zijn er dan nog mogelijkheden tot uitbreiding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:14

karrij schreef:

Dan heb je het puur over weiland. Dit gaat om een paddock paradise. Is echt niet te vergelijken.

Op een paddock paradise heb je diverse paden en plekjes. Op meerdere plekken wordt doorgaans hooi gevoerd. Het is geen vierkant en paarden kunnen juist goed van elkaar weg.

Bij teveel paarden op ene wei is de belasting te groot voor de bodem, gaat het gras snel op en heb je eerder gedoe. Juist omdat ze geen ander plekje kunnen zoeken, elkaar eerder draad in jagen etc.

_Zsazsa_ schreef:
Als je 6000m2 over houd en je gaat er ook nog tracks op maken dat zou ik niet meer dan 3 paarden erop zetten. Met 5/6 paarden ga je ook een flinke schuilstal nodig hebben willen ze er allemaal in kunnen en mogen. Handig is om de grond goed te laten bekijken. Zandgrond kan veel meer hebben qua afwatering dan leem bijv. Anders lopen ze alles kapot in een paar maanden tijd. En je wil ook nog gras overhouden denk ik? Dan zou je die stukjes in de winter ook weer moeten afzetten en dan blijft er nog iets minder over. Op de PP’s waar ik ben geweest waren toch wel vaak enkele hectares (voor meer paarden uiteraard) die afgesloten konden worden om weer even te rusten. Anders heb je snel een vertrapte bende waar niks meer groeit. Afhankelijk van de regio zou ik je vraagprijs gaan bepalen. Houd rekening met 100€ hooi per paard per maand. Maargoed hooi in Friesland is goedkoper dan hooi in Brabant bijv. Vergeet je eigen werk niet, en brok etc. Voor minder dan €250,- zou ik niet doen.

Op 6000m2 kan je juist wel een hele leuke track en voer plekjes maken.

Het is mooi als je een hele grote schuur hebt of id als schuilstal, maar met vreemde/wisselende paarden zijn meerdere schuilgelegenheden juist mooi.
Dat hoeven niet altijd mega stallen te zijn.

Op onze vorige plek stonden ze bijv heel graag onder een grote Linde waar het zeker met warmte lekkerder was. Onze paarden kiezen er vrijwel altijd voor om buiten te liggen. Buiten is overzicht en geeft vaak meer rust. Ik zie dat ook op andere plekken, dat paarden graag buiten liggen. en dat is heel logisch.

Bij een pp gaat het doorgaans niet om gras eten. Gras is als snack. Vaak wordt gras ook aangelegd met meer diversiteit, maar het is niet de bedoeling dat ze zich daar volvreten.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:16

@superpony, ik snap wat je bedoeld. Maar ik kom vaker bij PP’s met verschillende tracks en eetruimtes en juist door teveel aan te leggen blijft er weinig ruimte over om echt lekker te racen/bokken/vliegen. Alleen wat stukjes rechtuit. 6000m2 is niet veel vind ik. Onze kleinste wei is dat en ik zie niet hoe ik daar een track van zou moeten maken voor 5 paarden en nog gras/diversiteit en ruimte om te springen/rennen erin zou moeten maken. Plus dan nog de schuilstallen en roundpen. Maar dat is mijn mening. maar ik snap dat TS juist niet echt gras wil. En dat wil juist wel, hoe meer ze kunnen grazen hoe beter. Maar dat gaat niet met ieder paard, dat begrijp ik ook. Ik zou gewoon wel opletten dat je niet te fanatiek word in het volbouwen zodat je eindigd met alleen modderpaden. Klinkt allemaal leuk een PP maar het vergt echt wel flink denk en bouwwerk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 01:36

Paddock paradise moet je in 1x goed doen in mijn optiek. Steeds kleine stukjes is bij ons een gevalletje van uitstel komt afstel.

Ik heb een halve hectare ter beschikking met rondom tracks en tussendoor een slingerpad. Het is wel veel werk, zeker met modder of sneeuw is het moeilijk doorkomen.

Ik heb wel genoeg gras voor 2 paarden, en heb ze nu 24/7 erop lopen met een netje hooi voor de knabbel. Zodra het weer natter wordt verhoog ik het hooi weer. Heb 7 voerplaatsen en vooral het nadenken over hoe je het hooi zo veel mogelijk droog houdt is lastig.

Stalling erbij plaatsen moet maar net mogen.

Veel mensen willen paard 24/7 buiten maar hebben daarnaast wel aanvullende wensen bv enkel droog onverpakt hooi voeren. Of apart bijvoeren. Dat is lastig in een kudde.
Ik ben ooit ook begonnen met onverpakt hooi maar drama om op te slaan en het is erg duur. 5€ per dag per paard ongeveer. Rond 150€ per maand per paard. Bij verpakt hooi (droog voordroog) in grote balen ben je ongeveer 50 euro per paard per maand kwijt.
Maar goed sommige mensen denken dat onverpakt hooi minder suikers bevat maar dat weet je pas als je test. Mijn hooi is geanalyseerd op minimaal suikergehalte. Herl erg blij mee maar is wel verpakt. Zo heeft iedereen aanvullende wensen. Dat lijkt me heel erg lastig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 02:18

_Zsazsa_ schreef:
@superpony, ik snap wat je bedoeld. Maar ik kom vaker bij PP’s met verschillende tracks en eetruimtes en juist door teveel aan te leggen blijft er weinig ruimte over om echt lekker te racen/bokken/vliegen. Alleen wat stukjes rechtuit. 6000m2 is niet veel vind ik. Onze kleinste wei is dat en ik zie niet hoe ik daar een track van zou moeten maken voor 5 paarden en nog gras/diversiteit en ruimte om te springen/rennen erin zou moeten maken. Plus dan nog de schuilstallen en roundpen. Maar dat is mijn mening. maar ik snap dat TS juist niet echt gras wil. En dat wil juist wel, hoe meer ze kunnen grazen hoe beter. Maar dat gaat niet met ieder paard, dat begrijp ik ook. Ik zou gewoon wel opletten dat je niet te fanatiek word in het volbouwen zodat je eindigd met alleen modderpaden. Klinkt allemaal leuk een PP maar het vergt echt wel flink denk en bouwwerk.

Ik heb ook diverse pp's gezien en je ziet er vooral veel rust. Als ze een keer gas geven, gaat het over de paden die er zijn.
Heb ook wel ervaringen uitgewisseld en veel mensen zien op vaste tijden een moment van gekte, maar niet bij alle paarden.
Daarbij als je gaat kijken naar hoeveel km's ze afleggen is dat doorgaans meer dan paarden die alleen even mogen uitrazen.
Juist paarden van stal naar de wei racen soms even rond, maar hebben dus op stal gestaan. Ik heb wel met paarden in revalidatie bijv gezien dat als je ze eerst stapt en dan buiten zet, dat al voorbij is. En ook voor herstel, conditie opbouwen en afvallen is veel stappen echt heel goed juist.

Daarbij staan paarden traditioneel echt beperkter buiten. Ik spreek mensen die mij stoer vertellen dat ze wel 2ha hebben, maar kom ik kijken, staan de paarden op stal, zijn de weides in stukken verdeelt en is er voor de rest van de tijd een kleine paddock.

Veel paarden komen s Winters amper of niet buiten. Paddocks zijn piep klein, waar je echt nooit de bene kan strekken. En even loslaten is vaak in een 20*40 bak.

Wij hebben ook wat gras, maar als extra. Gras is niet voldoende voor paarden als voeding. Je ziet ook dat op pp's er meer moeite wordt gedaan om een gevarieerd dieet aan te bieden. Dus ook allerlei bomen, planten en kruiden. En het HOE je het aanbiedt. Niet op 1 plek vol laten vreten, maar op zoek naar eten.

Dat is fysiek goed, maar ook mentaal. Paarden hebben uitdaging, leren obstakels te nemen, zijn zelfverzekerd, want moeten ook keuzes maken, samenwerken etc etc.

Maarheel veel wat je ziet is geen paddock paradise.

Wel is het vaak een verbetering als mensen een pad om een wei leggen. En vaak ziet men de voordelen en gaat uitbreiden.

Toen wij de heuvel hadden neergelegd, werden we wat gek aangekeken, maar nu vindt iedereen het hartstikke leuk bijv.

Poel zijn vooroordelen over dat je er muggen door krijgt, maar dat ligt aan de plek en de omgeving er omheen. Het stikt bij ons bijvoorbeeld van de Libelle's, maar je ziet daar geen muggen.

Ondergrond zijn de meeste in beperkt. Wij ook. Niet dat we het op eigen grond niet mogen, maar ik vind mn merrie van 28 iets te ouden om het echt heel moeilijk te maken. Zij vindt van niet, ik vind van wel :o
Maar dat hoort er ook echt bij.

Op fb kan je Ukkie's paradise vinden. Zij heeft op 1600m2 een pp gemaakt met hele leuke dingen. Ik had het niet aangedurft en heb ook een 20*40 bak die ook open staat, maar ondanks de m2, hebben die paarden echt een leuker leven dan paarden op stal. En dat is het; op stal en beperkt buiten of altijd buiten en in beweging houden.

Hutcherson schreef:
Paddock paradise moet je in 1x goed doen in mijn optiek. Steeds kleine stukjes is bij ons een gevalletje van uitstel komt afstel.

Ik heb een halve hectare ter beschikking met rondom tracks en tussendoor een slingerpad. Het is wel veel werk, zeker met modder of sneeuw is het moeilijk doorkomen.

Ik heb wel genoeg gras voor 2 paarden, en heb ze nu 24/7 erop lopen met een netje hooi voor de knabbel. Zodra het weer natter wordt verhoog ik het hooi weer. Heb 7 voerplaatsen en vooral het nadenken over hoe je het hooi zo veel mogelijk droog houdt is lastig.

Stalling erbij plaatsen moet maar net mogen.

Veel mensen willen paard 24/7 buiten maar hebben daarnaast wel aanvullende wensen bv enkel droog onverpakt hooi voeren. Of apart bijvoeren. Dat is lastig in een kudde.
Ik ben ooit ook begonnen met onverpakt hooi maar drama om op te slaan en het is erg duur. 5€ per dag per paard ongeveer. Rond 150€ per maand per paard. Bij verpakt hooi (droog voordroog) in grote balen ben je ongeveer 50 euro per paard per maand kwijt.
Maar goed sommige mensen denken dat onverpakt hooi minder suikers bevat maar dat weet je pas als je test. Mijn hooi is geanalyseerd op minimaal suikergehalte. Herl erg blij mee maar is wel verpakt. Zo heeft iedereen aanvullende wensen. Dat lijkt me heel erg lastig.

Ik vind het juist leuk om wat flexibel te zijn en variatie te kunnen aanbrengen. Als je een nieuw pad maakt, zie je de reactie van de paarden ook daarop.

Ik vind het echt niet meer werk. Onze paden zijn nog niet helemaal af, maar we begonnen met 6 paarden en nu nog 4. Ik vind stallen uitmesten echt meer werk en dat doe ik al bijna een heel leven.

Als de niet zandpaden nat worden, sluit ik ze af. Laat ze niet vertrappen tot een diepe drek.

Stalling is gewoon op onze bouwvlak, dus daar kunnen ze naar terug lopen. Maar het zit er wel aan te komen dat de regels flexibeler worden.

Hooi voeren gaat niet om het suiker. Van verpakt moet je vaak meer voeren om aan je droogstof per dag te komen. Maar het gaat om het fermenteren van verpakt spul.
Wij hebben in pension gestaan en zijn verhuisd en hebben echt alles gedaan om eigen hooi in te kopen. Onze paarden reageren heel slecht op alles wat verpakt is en dat zie en hoor je om je heen ook heel vaak.

Wij kunnen er nu misschien 200 kwijt als we echt ons best doen, maar hebben er gemiddels 20-80 liggen. Prijzen 3 euro tm 7,50.
Heb vorig voorjaar 1x een paar verpakte rollen gekocht en aten ze niet. Zat exact hetzelfde in als wat onverpakt was.

Als mensen apart willen voeren, moeten ze dat zelf doen of zal een paard een korte tijd op stal moeten. Wij voeren ook bij en niet allemaal hetzelfde, maar ze staan netjes op een rijtje.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 05:57

Olympia96 schreef:
karrij schreef:

Ik vind dit zo bijzonder (en niet alleen jouw reactie hoor, dit hoor je veel vaker, vooral van mensen die hun paard niet in een pp hebben staan). Wij hebben de paarden op ong. 8000m2 lopen en daar lopen straks drie paarden. Als ik dat vergelijk met paarden die alleen een stal en paddock/bak hebben, dan snap ik niet hoe jij tot die conclusie komt.

Als je bedoelt te zeggen: je hebt te weinig gras om ze daarvan te voeren (zonder bijvoeren) dan klopt dat. Maar als het gaat om leefruimte, dan hebben onze paarden op dit stuk grond het oneindig veel beter dan de paarden in hun vierkante paddockje. Ze hebben namelijk enorm veel meer bewegingsvrijheid en -ruimte.

Het is echt geen wedstrijd wie houdt z’n paard het beste, maar ik heb mijn paarden op beide manier gehouden dus ik weet waar ik het over heb.

Mijn paarden laten heel ander gedrag zien in onze hybride pp, dan op andere pensionstallen. Er valt veel meer te zien, ze kunnen verschillende activiteiten doen en meer iets van natuurlijk gedrag vertonen.

Als je 10 paarden op 7000 neerzet wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Ik vergelijk het met niemand en ik maak er geen wedstrijd van , wie zijn paard het beste huisvest!
Ik vind het gewoon heel weinig voor het aantal paarden dat ze er neer wil zetten!

Als ik zie hoe ons land er nu bij ligt en hoe dat in het najaar/winter/voorjaar is , als het K weer is dan blijft ook daar minder van over om te gebruiken. Wij geven die nattere stukken dan ook "rust" in die periode en hou je dus nog minder over om je paard op te zetten!

Ik zie ook pp waar het in de winter en voorjaar 1 grote drekbende is , dan zie ik die paradise niet meer hoor

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:54

Dan heb jij echt een verkeerd beeld van wat een paddock paradise kan zijn.
Wij hebben de track en bak op gekeerde grond. Zand dus. Dat wordt geen drek. Ja, er blijft ook op plekken wel water op staan als het veel regent. Maar het wordt niet glad of drassig en er zijn genoeg droge plekken. Plus: bij de stallen is het betegeld. Dus droog.

Ik zie onze paarden regelmatig ff rennen, maar niet dagelijks. Wel lopen ze dagelijks zo’n 10-15km.
Dit is ons pp. Of nou ja, een pad van de track. Dit is het breedste pad, 100m lang. Aan het einde is nu de ingang van de wei (deze wisselt, voor de afwisseling en loopstimulans). Rechts achter (niet op de foto) mij is de stal. Die afstand lopen ze dus al regelmatig. Halverwege zie je een hooibak staan. Op het moment van de foto hebben ze net vers gras op de wei gekregen (strookbegrazing) en mijn haflinger kiest toch voor hooi. Dat overigens verpakt hooi is met een droge stof percentage van 86%. Wij voeren ook stro bij voor de vezels en om het eettempo te remmen. Dit doen we in slowfeedernetten. En ze hebben ook eetbare planten om te knabbelen. De struik op de foto is een wilgensoort bijvoorbeeld.
De ondergrond onder deze bak is verstevigd met paddockroosters, zodat het niet drassig wordt.

Ja, je moet wat investeren. Maar als je dat serieus aanpakt, kun je echt wel iets moois maken van een paddock paradise. Het is meer dan alleen maar paaltjes neerzetten.

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:04

@karrij: ik zeg niet dat jíj er een wedstrijd van maakt wie het beste paarden houdt, ik had het over mezelf. Dat ik met mijn bericht dat ook niet wilde doen.

Ben het eens met Daihyo. Ik vraag me af of jij zelf een pp hebt? Zo klinkt het niet namelijk.
Wij hebben vanuit een waterschapsprobleem enorm veel ellende gehad op de helft van onze track (andere helft is droog), maar doordat wij veel geïnvesteerd hebben in woudzand, is ook het natte deel super begaanbaar en stevig als het er zo uitziet:
Afbeelding

Dit is binnen twee dagen afgevoerd en we hebben een plan om het water vanaf dit najaar om te leiden weg van ons perceel.

Maar ik verzeker je dat hier geen modder is op de track. Bij een stuk weiland afzetten met prikpaaltjes zal dat ongetwijfeld wel het geval zijn, maar dat is niet wat ik onder een pp versta.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:29

karrij schreef:
Ik vergelijk het met niemand en ik maak er geen wedstrijd van , wie zijn paard het beste huisvest!
Ik vind het gewoon heel weinig voor het aantal paarden dat ze er neer wil zetten!

Als ik zie hoe ons land er nu bij ligt en hoe dat in het najaar/winter/voorjaar is , als het K weer is dan blijft ook daar minder van over om te gebruiken. Wij geven die nattere stukken dan ook "rust" in die periode en hou je dus nog minder over om je paard op te zetten!

Ik zie ook pp waar het in de winter en voorjaar 1 grote drekbende is , dan zie ik die paradise niet meer hoor

Je vergelijkt een traditionele manier van huisvesten met een paddock paradise.

Je legt paden aan, voerplekken, rust en rol plekken, beschutting met bomen, schuilstal (len) etc. Je biedt een gevarieerd dieet aan, dus hooi, takken, blad etc.

Gras is afhankelijk van de pp, maar is doorgaans beperkt en ook een meer gevarieerde grasmat dan raaigras.

Wat Daihyo ook verteld en laat zien.

Wij hebben wel iets smallere paden, maar ik heb geen vreemde paarden erbij. Paden zijn aangelegd om droog te blijven.
Maar het is helemaal niet erg als paarden af en toe een beetje in nattigheid staan. Dat hoort bij de natuur en krijgen ze niks van. Wij hebben echt nooit rotstraal, mok etc. In een vieze stal staan, beperkt bewegen en eenzijdig dieet is daar veel erger voor.

En de paden die wij niet hebben gelegd om droog te blijven, sluiten we rustig af als het teveel regent. Kunnen ze nog steeds meer bewegen.

Traditionele stallen hebben vaak ook niet genoeg grond. Wij hebben objecten bekeken met veel stallen en nog geen ha grond, waar je zelfs mocht uitbreiden.
En ik ken echt zat mensen die 2ha hebben, maar dat niet aan hun paarden geven. Dan kan iemand stoer roepen; maar ik heb 2ha, maar dat wil niet zeggen dat ze dan 100-500m kunnen rennen. En dan nog; bij een grote weide zoals jij beschrijft, die dicht moet vanwege nattigheid, hebben ze die dus ook niet het hele jaarrond tot hun beschikking en staan paarden op ene postzegeltje of op stal.

Modder voorkomen vraagt heel veel investering en is een probleem, maar een enkele plek met modder is geen ramp en alles in verhouding. Als er genoeg droge plakken zijn moet je ook daar naar kijken.

Ik heb zelf op een luxe stal gestaan waar er grote weide's waren, maar je niet bij het hek kon lopen en menig paard daar toch een blessure heeft opgelopen.

En ja, misschien kost een pp qua ruwvoer dan meer. Wij voeren hele jaar rond onbeperkt hooi, ook als ze op de wei mogen.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:05

Wat een ontzettend gave plannen! Ik volg graag *\o/*

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:44

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe plekje!

Een paddock paradise aanleggen is echt het beste wat je kunt doen voor je paarden. Ik spreek uit ervaring. Mijn paardje stond grotendeels op stal, enkele uren per dag buiten op het gras. Zodra het wat regende, koud was, sneeuw of net wat te veel wind dan bleven de paarden rustig binnen, soms wel een paar dagen. Ik vond dat toen niet erg, maar nu weet ik wel beter. Nu staan ze heerlijk 24/7 op de paddock paradise. Mijn paardje is zoveel relaxter en geniet écht van dit concept!

Ons verhaal lijkt wel een beetje op wat jullie gaan doen. Wij zijn 3 jaar geleden begonnen met de aanleg van een paddock paradise op zo'n 8.000m2 grond. Dit is inclusief een rijbak van 20x40. Wij hebben er 5 paarden staan (2 van ons zelf, 3 in pension). Het voordeel van een paddock paradise is juist dat je heel efficiënt met je grond om kunt gaan. Voor ons gaat het prima met 5 paarden. Ik moet wel zeggen dat de aanleg heel belangrijk is. Wij hebben ons daarin vergist en dachten dat we met droge zandgrond prima wegkwamen, maar hebben na 1 seizoen gemerkt dat we op sommige plekken toch al wel wat modder kregen. Inmiddels hebben we een aantal plekken aangepakt waar ze altijd droog kunnen staan: een grote verharde uitloop, een groot stuk gekeerd en we gaan binnenkort een flink stuk voorzien van paddock roosters. We gaan de zwakke plekken een voor een verbeteren maar ik kan er wel mee leven dat het in de winter nou eenmaal op sommige plekken iets minder zal zijn dan in de zomer.

Wij zitten aan de oostkant van Brabant en vragen €200 per maand. We verwachten dat iedereen er zo'n 4x per week is en dan ook even een kruiwagentje mest en een paar netjes vult. We hebben daar geen rooster voor maar meestal gaat dit wel goed. Qua kosten kunnen wij precies uit. Wij hebben een nette verlichte rijbak, zo'n 500 meter track, een schuilstal van 30m2 (eigenlijk iets te klein voor 5 maar het gaat), tientallen meters eetbare haag, nette goed onderhouden weilanden, veel schaduw, eenvoudige longeercirkel, warm/koud water, zadelkamer, goed hooi. Binnenkort een mooie poel en zo'n 200m2 voorzien van paddock roosters.

Als ik je iets mee mag geven qua tips: denk goed na wat voor type paarden je in je paddock paradise wil. Heb hier helaas ervaren dat niet iedere combinatie een klik is. Zo paste een jonge speelse KWPN echt niet tussen mijn 2 tinkers, hadden we een Fries die altijd schraal was terwijl mijn 2 tinkers uit hun jasje knapten. En een dekkende ruin. Tja, je gaat het allemaal mee maken :)

Altijd goed om eens ergens te gaan kijken, om inspiratie op te doen en handigheidjes te "leren". Mocht je hier eens willen komen kijken, dan ben je altijd van harte welkom.

Afbeelding

Ps, er is ook een Facebookgroep voor paddock paradise pension eigenaren. Misschien interessant om lid van te worden voor meer tips.