Op zoek naar iemand die hulp kan bieden bij opstapproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmenserra

Op zoek naar iemand die hulp kan bieden bij opstapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 21:11

Kent één van jullie iemand die helpt bij opstapproblemen in Noord-Holland.
Bij het opstappen springt mijn paard namelijk weg. Ik kan niet met mijn voet in de beugel opstappen en moet eerst door middel van een voetje over hem heen hangen dan mijn linkervoet in de beugel doen en terwijl hij aan het stappen is en vastgehouden wordt mijn andere been zachtjes over hem heen halen. Wanneer ik in één keer ga zitten gooit hij mij er gelijk af. Zelfs bij de manier van eerst hangen kan het vaak nog misgaan. Het opstappen is voor hem echt een moment van enorme spanning. Als ik eenmaal goed zit dan is er niks meer aan de hand en loopt hij gewoon heel fijn.

Als een van jullie iemand kent die hierbij kan helpen of tips heeft hoor ik het graag.

Groetjes Carmen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:41

toevallig laatst dat ik daar wat over op zocht en kwam ik deze filmpjes tegen.
sprak mij toen wel aan hoe ze dit aanpakten
zijn er meerdere en neem er echt een paar weken de tijd voor als je het zelf wil gaan doen.

https://m.youtube.com/watch?v=yeGBf-K4nGM

verder je paard even goed laten nakijken door een osteopaat en/of masseur of fysio

SIEMxFUNNY

Re: Op zoek naar iemand die hulp kan bieden bij opstapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:53

Ellepel; interessant dat je bovenstaande video benoemd. Na het kijken dacht ik wat ontzettend jammer dat de timing daar beroerd is. Paard houdt spanning en op moment dat de hals hoog is stappen ze weg. Zou ik exact andersom aanpakken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:02

Marlinka van Become Brave horsemanship kan je hier zeker bij helpen. Goed dat je er wat mee doet, kan je veel aan verbeteren vaak met een paar sessies, en vooral veel stress bij het paard weg halen.

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:09

Afhankelijk van waar je precies zit in Noord Holland kan ik je daar zeker mee helpen

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:55

Als je open staat voor R+ trainen kan ik je Jessica van Equivalence (www.equivalence.nu) aanraden.
Zij heeft regelmatig een lesroute door Noord-Holland.

Zij traint met positieve bekrachtiging en de emoties van het paard zijn daarbij leidend.
Met negatieve bekrachtiging kan je dingen soms wel sneller aanleren (of afleren), maar daarmee verander je meestal niet de emotie. De kans dat het probleem dan weer terug komt is zeker aanwezig.

Ik neem aan dat pijn/ongemak is uitgesloten. En vraag me af of er misschien een pijnherinnering is waardoor hij zo reageert?

Carmenserra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 22:58

Eefje1987 schreef:
Afhankelijk van waar je precies zit in Noord Holland kan ik je daar zeker mee helpen

Ik zit in zaanstad.

Carmenserra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 23:00

ellepel schreef:
toevallig laatst dat ik daar wat over op zocht en kwam ik deze filmpjes tegen.
sprak mij toen wel aan hoe ze dit aanpakten
zijn er meerdere en neem er echt een paar weken de tijd voor als je het zelf wil gaan doen.

https://m.youtube.com/watch?v=yeGBf-K4nGM

verder je paard even goed laten nakijken door een osteopaat en/of masseur of fysio

Osteopaat/fysio is ongeveer ander halve maand geleden bij ons geweest en zij vond alleen wat oude pijnpunten en daar is hij voor behandeld maar verder niks wat deze reactie zou geven

Carmenserra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 23:07

Devitootje schreef:
Als je open staat voor R+ trainen kan ik je Jessica van Equivalence (https://www.equivalence.nu) aanraden.
Zij heeft regelmatig een lesroute door Noord-Holland.

Zij traint met positieve bekrachtiging en de emoties van het paard zijn daarbij leidend.
Met negatieve bekrachtiging kan je dingen soms wel sneller aanleren (of afleren), maar daarmee verander je meestal niet de emotie. De kans dat het probleem dan weer terug komt is zeker aanwezig.

Ik neem aan dat pijn/ongemak is uitgesloten. En vraag me af of er misschien een pijnherinnering is waardoor hij zo reageert?

We weten dat hij het in zijn verleden niet super heeft gehad. Hij is pas sinds 2019 in nederland en in die 3 jaar zijn wij al de vijfde eigenaar maar de eigenaren die we hebben gesproken waren eigenlijk heel positief over hem. Ze hadden totaal geen problemen met opstappen, alleen zijn vertrouwen in mensen was hij een beetje kwijt wat nu al veel beter is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:14

In drie jaar vijf eigenaren en allemaal positief? Dat zou ik met een dikke korrel zout nemen. En toch heel misschien die rug echt goed na laten kijken. Oud zeer kan zeer lang doorwerken. Wanneer je eindelijk zit doet hij dan zijn hoofd naar beneden en wanneer je op wil stappen houd hij hem wat hoog met een gespannen rug ?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:22

Ik zou Celine van der stroom eens benaderen. Zij zit in Akersloot

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:29

elibeest schreef:
Ik zou Celine van der stroom eens benaderen. Zij zit in Akersloot

Ik wilde ook Celine aanraden! Hele fijne manier van werken!

Carmenserra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 00:28

bigone schreef:
In drie jaar vijf eigenaren en allemaal positief? Dat zou ik met een dikke korrel zout nemen. En toch heel misschien die rug echt goed na laten kijken. Oud zeer kan zeer lang doorwerken. Wanneer je eindelijk zit doet hij dan zijn hoofd naar beneden en wanneer je op wil stappen houd hij hem wat hoog met een gespannen rug ?

We hebben 3 van de 4 eigenaren gesproken waarvan eentje bang voor hem was maar zelf ook erg onervaren de andere 2 waren positief over hem maar waren beide handelaren vandaar dat hij weer is verkocht.
Wanneer je op wil stappen is hij er gespannen en houd hij zijn hoofd wel wat hoger maar zodra je eenmaal zit gaat zijn hoofd gelijk naar beneden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:57

Dank voor je antwoord, eerst foto’s van de rug maken zou ik doen. Hij hoeft geen aandoening te hebben maar paarden met kissing spines hebben vaak pijn bij het hol maken van de rug, dus hoofd hoog. Op het moment dat het hoofd laag is komt de ruggengraat naar boven en is de pijn vaak weg. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je gaat doen maar indien er iets medisch aan het gedrag ten grondslag ligt kun je trainen wat je wil maar lost het niets op. Succes .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:12

bigone schreef:
Dank voor je antwoord, eerst foto’s van de rug maken zou ik doen. Hij hoeft geen aandoening te hebben maar paarden met kissing spines hebben vaak pijn bij het hol maken van de rug, dus hoofd hoog. Op het moment dat het hoofd laag is komt de ruggengraat naar boven en is de pijn vaak weg. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je gaat doen maar indien er iets medisch aan het gedrag ten grondslag ligt kun je trainen wat je wil maar lost het niets op. Succes .

Hier ben ik het mee eens, nav je post en hulpvraag.

Daarnaast paard uit het buitenland, waarschijnlijk ook niet zo fijn zadelmak gemaakt. Opstappen op het harde kan ook goed helpen omdat ze dan niet uit hun plaat gaan.

Carmenserra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 10:07

Elisa2 schreef:
bigone schreef:

Daarnaast paard uit het buitenland, waarschijnlijk ook niet zo fijn zadelmak gemaakt. Opstappen op het harde kan ook goed helpen omdat ze dan niet uit hun plaat gaan.

Opstappen op het harde hebben we inderdaad geprobeerd maar dan doet hij precies hetzelfde. Enige wat veranderd is dat ik harder val

Carmenserra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 10:23

bigone schreef:

Maar zou hij dan niet altijd last moeten hebben als zijn rug hol staat. Want het kan 9 keer goed gaan en de 10e keer is het weer helemaal mis

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:30

Je zou om zelf te starten alvast een begin kunnen maken met het "inparkeren" van je paard. Op deze manier leert hij op aanvraag naar je toe komen, en dit kun je dan vanaf een krukje uiteindelijk oefenen.
Dan ben je nog niet echt bezig met het opstappen zelf, maar al wel een heel goed begin aan het maken. Ik denk dat je paard hier echt veel baat bij kan hebben. Verder moet je ook zorgen dat je zijn gewoonte doorbreekt.

Het paard moet snappen, dat het hem meer oplevert om stil te staan, dan om te gaan rennen. Kijk ook eens filmpjes van bijv. Warwick Schiller, ik denk namelijk dat door een stukje terug te gaan naar wat grondwerk/vertrouwen/inparkeren, je al een groot verschil zult merken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:33

Geen idee dus vandaar, sluit het uit. Dan weet je het zeker en kun je gerichter op zoek naar een oplossing. Misschien is het een minimaal iets en is het goed te managen en het paard kan zo ontzettend braaf zijn dat hij pas bij veel pijn de ruiter eraf wil hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:04

Carmenserra schreef:
bigone schreef:

Opstappen op het harde hebben we inderdaad geprobeerd maar dan doet hij precies hetzelfde. Enige wat veranderd is dat ik harder val

Dat is jammer maar doet mij wel denken dat pijn inderdaad een rol kan spelen. Je kan hem ook een weekje op pijnstilling zetten om te kijken of het dan minder wordt.
Meestal zijn ze op het harde voorzichtig met zichzelf.

Sommige paarden worden ook gewoon zo stom zadelmak gemaakt dat er spanning blijft bij het opstappen voor een langere tijd maar met de juiste training is dat dan vaak na een half jaar/ jaar wel weg mits er geen andere factoren een rol spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:07

Elisa2 schreef:
Dat is jammer maar doet mij wel denken dat pijn inderdaad een rol kan spelen. Je kan hem ook een weekje op pijnstilling zetten om te kijken of het dan minder wordt.
Meestal zijn ze op het harde voorzichtig met zichzelf.

Sommige paarden worden ook gewoon zo stom zadelmak gemaakt dat er spanning blijft bij het opstappen voor een langere tijd maar met de juiste training is dat dan vaak na een half jaar/ jaar wel weg mits er geen andere factoren een rol spelen.
Of het dier is gewoon niet gewend aan stilstaan terwijl er iemand aan z'n zadel gaat lopen hangen omdat het gewend is dat hij gewoon doorstapt, iemand de teugel vasthoudt, de ruiter een voetje geeft, ruiter gaat zitten en dan pas voeten in de beugels doet. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:12

Dat kan ook, sommige stappen zo op en draven gelijk aan met het hoofd omhoog om de spanning er uit te lopen. Je weet het niet hoe dat bij dit paard gedaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:18

Als dit gaat over het paard dat TS in haar profiel noemt, kan ik wel raden hoe dat gegaan is. :P Heeft niets te maken met grof ingereden zijn of meteen aandraven zodra iemand erop zit - dat mag een volbloed namelijk ook niet, die moet ook gewoon rustig stappen, alleen hoeven ze lang niet altijd stil te staan tijdens het opstijgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:43

Pijn of slechtpassend zadel uitsluiten is nooit verkeerd. Maar als ie wel volledig oké is als je zit en gaat rijden, denk ik niet direct aan pijn eerlijk gezegd.

Zie in je profiel dat het een volbloed is, heeft die ook op de baan gelopen?
Zie wel vaker dat ze bij renpaarden al stappend erop geholpen worden.
We hadden er op de manege een, had ook op de baan gelopen. Ik vond het echt een leuk paard om op te rijden, maar die stapte dus ook altijd rondjes terwijl iemand de ruiter erop hielp.
Ging er verder nooit vandoor oid, en gezien ik er als 10-jarige mee rond kon rijden, was ie hartstikke braaf ook :j

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:43

Carmenserra schreef:
Als ik eenmaal goed zit dan is er niks meer aan de hand

Hier gaat het mis.
Als jij eenmaal goed zit, ben je blijkbaar al dik over een grens van je paard heen gegaan.

Ga terug naar af. En dan met heeeeeele kleine stapjes het opstapproces weer opbouwen. Dus ECHT terug naar af he. De eerste dagen zadel je 'm alleen op en sta je d'r naast, en doe je stomweg NIKS. Doorbreek het patroon. Pas als hij aan een losse teugel staat te gapen van ontspanning en verveling, en dat voor meerdere dagen achter elkaar, een volgend stapje in het opstijgproces erbij.