I’m very sorry, my Dutch isn’t so great yet so I will post in English but include a google translation below.
I’m educating myself on insurance at the moment, because I would like to get my own horse in the future and until then I’ll be a good bijrijder (hopefully). I have no idea what insurances are common to have in the Netherlands so my question is:
If I’m riding the horse of someone else and the horse causes an accident (and for example damages a car or kicks a person) - should I as the bijrijder have a specific insurance for that? Or does the owner of the horse need a specific insurance that covers bijrijders as well? Do you have that for your horses? Can you recommend an insurance?
What about “operation insurance” if the horse needs to go into surgery? Is that common to have in the Netherlands?
Or anything else I’m not even thinking of?
I’m just trying to find out as much as possible before getting myself into the horse owner experience, and in the meantime I of course want to be a good bijrijder so any advice is welcome

Thanks a lot and have a great day!
Best,
Amelie
Hallo iedereen,
Het spijt me zeer, mijn Nederlands is nog niet zo goed, dus ik zal in het Engels posten, maar hieronder een Google-vertaling toevoegen.
Ik ben mezelf momenteel aan het leren over verzekeringen, omdat ik in de toekomst graag mijn eigen paard zou willen hebben en tot die tijd zal ik (hopelijk) een goede bijrijder zijn. Ik heb geen idee welke verzekeringen in Nederland gebruikelijk zijn, dus mijn vraag is:
Als ik op het paard van iemand anders rijd en het paard veroorzaakt een ongeval (en bijvoorbeeld een auto beschadigt of een persoon trapt), moet ik daar dan als bijrijder een specifieke verzekering voor hebben? Of heeft de eigenaar van het paard een specifieke verzekering nodig die ook bijrijders dekt? Heeft u dat voor uw paarden? Kunt u een verzekering aanbevelen?
Hoe zit het met de “operatieverzekering” als het paard geopereerd moet worden? Is dat gebruikelijk in Nederland?
Of iets anders waar ik niet eens aan denk?
Ik probeer gewoon zoveel mogelijk te weten te komen voordat ik mezelf in de ervaring van de paardeneigenaar verdiep, en in de tussentijd wil ik natuurlijk een goede bijrijder zijn, dus elk advies is welkom

Heel erg bedankt en een fijne dag gewenst!
Het beste,
Amelie