Ervaring met paardenoppas aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Ervaring met paardenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 09:28

Omdat wij volgend jaar toch weer een keer met hele gezin op vakantie willen gaan, of een weekend weg, ben ik aan het oriënteren op een oppas voor de dieren aan huis (katten, paard en pony, kippen en 2 schapen). Hebben gastenverblijf. Geen mestwerk want alles staat 24/7 buiten.
Wat zijn jullie ervaringen met een paardenoppas (en dierenoppas) aan huis? Blijft de oppas slapen, mag hij of zij rijden, andere mensen meenemen? Wat betaal je? Waar heb je de oppas vandaan? Goede en slechte ervaringen? Wat is minimale leeftijd?
Brand los...

jojoleinee

Re: Ervaring met paardenoppas aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:03

Op Facebook is hier een leuke groep voor, "Paarden oppas in huis in Natura".
In natura dus er wordt niet voor betaald. Soms mogen mensen hun eigen paard meenemen of mogen ze rijden op de paarden die daar wonen. Dat bepaalt degene die de oppas zoekt helemaal zelf of in overleg. Neus er maar eens rond ;)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 10:10

Goede tip, dank je! Ik vind het wel spannend om een onbekende oppas te hebben. Vrienden hebben keer opgepast, maar die wisten niets van paarden. Ik liet ze ieder dag filmpje sturen om te kijken of het goed ging. Zeker voor buitenland heb ik graag iemand met ervaring met paarden.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:14

Snap ik! Maar misschien vinden degene die komen het ook wel prima om van tevoren een aantal keer langs te komen. Alles is te overleggen :)

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:17

Ik heb het zelf gedaan voor mensen. Ik kreeg boodschappen en benzinegeld en ze stopten me weleens wat extra’s toe. Leuk voor allebei, want voor mij is vakantie vieren niet alleen erop uitgaan, maar vooral lekker lezen en buiten rommelen. Kon daar uitstekend!
Mocht mijn eigen paard meenemen, dat deed ik soms, maar ook niet altijd.

Het is even wennen voor beide partijen. De huiseigenaren moeten jou kunnen vertrouwen, maar het is ook voor de oppas een enorm gevoel van verantwoordelijkheid. Wij belden iedere dag even. Voor mij fijn zodat ik eventueel vragen kon stellen en voor de eigenaren fijn om even te horen hoe het met de diertjes ging.
Ik heb het jaren voor die mensen gedaan, dan groeit het vertrouwen ook wel.

Ik ben voor de eerste keer trouwens wel uitgebreid gaan kennismaken.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 10:22

jojoleinee schreef:
In natura dus er wordt niet voor betaald. Soms mogen mensen hun eigen paard meenemen of mogen ze rijden op de paarden die daar wonen. Dat bepaalt degene die de oppas zoekt helemaal zelf of in overleg. Neus er maar eens rond ;)

Ik kan deze groep niet vinden, maar kan aan mij liggen :D
Ik vind wel een algemene paardenoppas groep. Heb jij de exacte titel van de groep?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:23

Ik heb het ook jaren gedaan, maar ik werkte daar ook op stal met de paarden als de mensen wel thuis waren. Ik vond het altijd een enorme verantwoordelijkheid met al die dieren, maar wel heel leuk om te doen. En zoals Bambelien ook zegt, heerlijk om daar lekker buiten te kunnen zijn, met de honden te lopen, de paarden te verzorgen en in de tuin te zitten. Ik kreeg er wel altijd voor betaald, een vast bedrag per nacht en dan nog elke dag de uren die ik op stal aan het werk was. Dat was wel echt mesten, voeren, binnen en buiten zetten. Ik reed de paarden niet, maar moest er wel een aantal longeren.
Uitgebreid kennis maken lijkt mij inderdaad voor beide partijen heel fijn, regelmatig bellen trouwens ook.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:38

Hier zelf paardenoppas :D Ik had een profiel op de website Pawshake, dit is eigenlijk voor kleine huisdieren. Maar ik ben verschillende keren benaderd door mensen met paarden die dan meestal ook katten of honden hadden. Ik ging dan op bezoek om te kijken het klikte met de eigenaar en de dieren. Veel eigenaren wilden het eerst voor een weekendje proberen. Dan zagen ze dat ik het aankon en dan gingen ze lekker 2-3 weken op vakantie zonder zorgen :D Ik stuur regelmatig updates met foto's etc. en meld eventuele gebeurtenissen ook altijd onmiddellijk.

Ik blijf niet slapen maar ga 's ochtends en 's avonds langs. Mijn prijs ligt rond de €25/dag maar dit hangt wat af van de afstand en de hoeveelheid werk :) Ik rijd de paarden niet, dat vind ik zelf veel te gevaarlijk om helemaal alleen te doen met een relatief onbekend paard. De paarden die ik verzorg zijn wel altijd recreatiepaarden die sowieso niet veel gereden worden en dus wel enkele weken stil kunnen staan. Ik doe verder alles klusjes die de eigenaar ook zou doen: voeren, stal en/of weide uitmesten, dekens wisselen, medicatie geven, vliegenmaskers aandoen, verplaatsen naar andere weide, borstelen, de hond uitlaten, de kippeneitjes in de koelkast leggen, met de kat op schoot chillen in de tuin, de planten water geven, ... :D

Ik vind het een fantastische 'studentenjob'. Het is hard werken want ik heb soms 3 adressen op hetzelfde moment, maar ik geef de eigenaar zoveel vertrouwen en vrijheid hierdoor en ik leer enorm veel bij door al die verschillende dierenkarakters <3

Als je vragen hebt mag je ook altijd pb'en! :)

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:14

Ik heb dit ook gedaan samen met m'n man voordat de kinderen hadden. Wij hadden het adres via en kennis gekregen. We kregen een vergoeding per dag van 30 euro en sliepen in het gastenverblijf. Samen met hun 2 honden en we verzorgden de paarden en schapen daar. We reden niet op de paarden. Was voor ons ook heerlijk vakantie. Op een ander adres hebben we op een huis in Amsterdam gepast met alleen 2 honden.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:27

Wij hebben onze oppassers gevonden via voor-elkaar.net.
Dan kun je van alles aangeven wat wel en niet.
Wij hebben nu 2 vaste oppassers en dat bevalt supergoed.
Er wordt niet op de paarden gereden (niet goed voor mijn gemoedsrust ;) ) We doen in principe met gesloten beurs, omdat het wel een soort vakantie is voor degene die op komen passen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:38

Mijn stalbaas had ook regelmatig oppassers in huis als ze op vakantie gingen of een weekendje weg. Volgens mij gebruikten zij ook voorelkaar.net oid.

We hadden een aantal vaste oppassers en mij als pensionklant beviel het ook goed.

Het waren daar voornamelijk oudere mensen die al met pensioen waren, maar ook een jongere meid die normaal in het drukke Amsterdam woonde, maar graag haar hoofd leeg wilde maken in een rustigere omgeving.

Sommige reden wel, andere niet. Voor zover ik weet werd het altijd "gratis" gedaan, omdat het voor die mensen ook een soort van vakantie was. Ze liet altijd wel een goed gevulde koelkast achter.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:39

Ik zou het best tof vinden om zo op iemand dieren te passen (ik heb dat 1 weekend gedaan, al ging dat vooral om huis, erf, kippen en een hond).

Waar je misschien wel over moet nadenken is hoe je het oplost als er toch iets misgaat.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:42

De fb groep heet paardenoppas aan huis in natura (met nog iets tussen haakjes erachter).

Ik heb het zelf ook veel gedaan. Meestal een combi van paarden en andere dieren. Soms kon ik eigen paard mee nemen, heb er ook wel eens voor gekozen om dat bewust niet te doen, om er echt even uit te zijn. Had meestal ook wel echt vakantie idee met wat klusjes mbt de dieren uiteraard. De ene keer kreeg ik geld voor boodschappen ed, de andere keer een goed gevulde voorraadkast.
Meestal ging het viavia. Heb het altijd erg leuk gevonden!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:46

F_Orumster : wij hadden altijd (Nederlandse) vrienden 'achter de hand' voor als er iets zou zijn. Zeker in het buitenland is dat toch handig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:49

Noordje, ik bedoel eigenlijk vooral als er een lastige kwestie ontstaat. Maar een goede bekende in de omgeving is inderdaad ook handig. En natuurlijk afspreken of je direct contact mag opnemen met de dierenarts als er ook maar iets is en de eigenaar de wensen daarin kenbaar maken. Als ik mijn kat wegbreng naar de oppas dan zeg ik altijd dat ze de vrijheid hebben naar de DA te gaan en stel een financiele bovengrens bij evt operaties/levenskans.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:58

Ik heb een aantal keer opgepast via de paardenoppasservice. Zelf werd ik vantevoren gescreend en krijg ik opdrachten aangeboden die ook bij mij passen. Als recreatieruiter hoef ik bijvoorbeeld niet zozeer op een dressuurstal op te passen. Als beide partijen akkoord zijn volgt er eerst een kennismaking. Zo heb je elkaar in ieder geval gesproken en weet je als eigenaar wie je in je huis toelaat.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:06

Ik heb het altijd gedaan voor verschillende mensen. Ook wel grotere bedrijven waarbij ik dan ook de instructie & buitenrit begeleiding over nam. Ik bleef meestal slapen omdat mensen het toch wel prettig vonden als er snachts iemand was. Als ik bleef slapen was mijn tarief €35 per dag en dan zorgde de eigenaren voor eet geld. Als ik enkel twee keer per dag langs ging was het tarief €25,-. Wel een beetje afhankelijk van de hoeveelheid werk die ik er aan had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:12

Ik zou sowieso eerst uitgebreid kennismaken.
Lijkt mij ook leuk om te doen trouwens, maar vertrouwen moet er wel zijn van beide kanten.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:32

Paardenfan25 schreef:
jojoleinee schreef:

Ik kan deze groep niet vinden, maar kan aan mij liggen :D
Ik vind wel een algemene paardenoppas groep. Heb jij de exacte titel van de groep?

paardenoppas aan huis in natura ( gratis vakantie in het huis ). Ik kan je uitnodigen als je me je naam geeft (via pb).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:43

Ik heb tot nu toe altijd nog met gesloten beurs en oppas kunnen vinden. Een bijrijdster of oud stalgenoot.

Berijdster heeft dan heerlijke vakantie met het paard wat ze rijdt in de achtertuin.

Als het een oud stalgenooot is komt vaak hun eigen paard mee en hebben mijn paarden lekker vrij. Voor 1 oud stalgenoot moet ik dan haar paard even ophalen er terug brengen.

Iedereen die hier heeft opgepast heeft een top tijd gehad en wil graag nog een keer terug komen. Ze verblijven gewoon in ons huis en we wonen pal aan een bos. Ik ga veel met de buurvrouw om en die is ook altijd back up als er echt nood aan de man is. Of iemand een keer een avond lastig zit bijvoorbeeld. Het is relatief weinig werk en je hoeft niet de hele dag thuis te blijven.

Het zijn wel allemaal mensen die ik zelf al ken. En die weten hoe ik er zelf mee omga.
Ik heb 1 keer via via (huisgenoot van mijn schoonzusje) een oppas gevonden. Dat doe ik niet snel meer. Omdat je iemand niet kent is het toch lastig aftasten hoe serieus ze iets nemen. Gevolg was dat deze dame een paar dagen voor aanvang ineens begon te twijfelen of ze toch niet liever een ticket naar Italië boekte voor haar vakantie. Was zelf een paardeneigenaar dus ik kon echt niet bevatten dat ze niet kon overzien welke impact dat had. Dus dat zal ik zeker niet snel opnieuw doen.

Het is wel een heel gedoe steeds. En vaak heeft de oppas ook een hond die ze graag mee willen nemen. Het is wel een 'inbreuk' op je huis. Maar wel de fijnste manier met (na de stress van de voorbereidingen) allemaal blije mensen.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:05

Ik regel het altijd met volle tevredenheid via paardenoppas.nl dat is niet goedkoop maar je huis en dieren zijn in veilige handen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 13:45

Voordeel van deze tijd is dat je makkelijk kan communiceren via whatsapp en video / foto kan uitwisselen als er iets is. Toen vrienden oppasten heb ik ook gezegd dat ze altijd dierenarts mogen laten komen. Wij waren toen in Frankrijk, dus in nood snel terug. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld de VS
Grappig dat er zo’n verschil is tussen betaling tot 35 euro en gratis als vakantie

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:53

Ik heb het vroeger zelf gedaan jaren bij gezin vanaf mijn 18 e ofzo die kenden mij van de paardenclub en een andere lid stopte ermee en vroeg of ik intresse had.

Die hadden ook allerlei dieren naast de paarden. Honden schapen kippen cavia's,Katten

Ik bleef er slapen gewoon in het huis op de logeerkamer.

Ik mocht er ook rijden op oudere. Longeren in elk geval met een sportpaard daar reed ik niet op.

Vriendin mocht ook komen als het een week vakantie was bleef ze slapen bij mij oo de logeerkamer. Verder liet ik niemand langs Komen.

Echt betaald was het niet ze namen wel altijd wat mee en ik meen dat ik wel eens wat geld erbij kreeg.

Ik kwam vaak al 1 dag eerder vooral in het begin zodat ze alles lieten zien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:00

Ik had me ook aangesloten bij paardenoppasservice.nl. uitgebreid wordt je gescreend en referenties gevraagd, persoonlijk gesprek gehad etc voordat je wordt aangenomen als oppas.

Heb het niet veel gedaan ivm reisafstand soms en omdat ik zelf ook huisdieren heb en paard had. Dat ging niet altijd samen met de locaties die ik kreeg.

Nu geen paard meer dus wellicht kan ik weer gaan oppassen.