Wie is er hier bekend met Equissage?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LVEquine

Wie is er hier bekend met Equissage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 20:37

Hoi allemaal,

Ik heb voor mijn bedrijf de Niagara Equissage Pulse gekocht en ben er helemaal fan van! Zijn er hier nog meer enthousiaste mensen over dit apparaat? Hoe vaak laten jullie je paard behandelen? En wat zijn dan de verschillen die jullie dan merken?

superpony

Re: Wie is er hier bekend met Equissage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:54

Ik ken inmiddels heel wat mensen die het hebben om erbij te doen. Die hebben wel allemaal de cursus erbij gedaan.
Wat ik lees en volg, veel tevreden klanten.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:00

Ik volg even, ben ook wel benieuwd.

Als eigenaar een vrij grote investering om te doen, maar daardoor wel de vrijheid om hem regelmatig te gebruiken en allerlei behandelingen kosten ook een hoop geld natuurlijk.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:16

Op facebook vind je meer, want daar wordt vaker iets gedeeld over de Equissage. Maar wel best veel behandelaars. Weet er zo al minimaal 6 die hem hebben.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:25

Wij hebben maandelijks een groepje paarden op stal die de Equissage singel om krijgen. Ze vinden het allemaal erg fijn en staan lekker hun hooi te knabbelen of te soezen. Voor mijn eigen paard ook tijdelijk de hand unit erbij gebruikt na een operatie aan zijn been. Ik ben er erg tevreden over :-)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:30

superpony schreef:
Op facebook vind je meer, want daar wordt vaker iets gedeeld over de Equissage. Maar wel best veel behandelaars. Weet er zo al minimaal 6 die hem hebben.

Dat klopt, als je het op commerciële basis wil exploiteren vraag ik me af of er nog ruimte is in de markt of waarmee je jouw bedrijfje zich kan onderscheiden van de anderen. Iedereen heeft dezelfde cursus gevolgd en heeft hetzelfde apparaat. Klanten stappen dan niet snel over naar een ander.

Ik heb zelf geen ervaring, zie op Facebook veel ontspannen paarden staan, maar vraag me af wat een enkele behandeling tot toegevoegde waarde heeft. Dan zou je het al snel wekelijks of tweewekelijks moeten doen en dan wordt het wel een dure grap.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:23

ingvdh schreef:
superpony schreef:

Dat klopt, als je het op commerciële basis wil exploiteren vraag ik me af of er nog ruimte is in de markt of waarmee je jouw bedrijfje zich kan onderscheiden van de anderen. Iedereen heeft dezelfde cursus gevolgd en heeft hetzelfde apparaat. Klanten stappen dan niet snel over naar een ander.

Ik heb zelf geen ervaring, zie op Facebook veel ontspannen paarden staan, maar vraag me af wat een enkele behandeling tot toegevoegde waarde heeft. Dan zou je het al snel wekelijks of tweewekelijks moeten doen en dan wordt het wel een dure grap.

Dit inderdaad. Ken er ook al zo een aantal die het aanbieden. Sommigen min of meer in elkaars gebied/vaarwater/hoe je het ook noemen wil. Heb het twee jaar terug ook een paar keer laten doen, paard vindt het heerlijk, en denk ook zeker dat het toegevoegde waarde kan hebben maar net wat ingvdh zegt, dan moet je dat regelmatig kunnen doen. Zou hem zo zelf willen hebben, puur voor eigen paard, maar daarvoor vind ik 'm toch echt te duur.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:37

De paarden zullen het wel aangenaam vinden, maar ik denk niet dat dit echt een effect heeft. Als je een half uur gaat staan aaien met lange stroken over de rug zullen ze ook soezen en indommelen. Of een half uurtje solarium.
Het is meer een soort modeverschijnsel. De equissage behandelaars schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik ken er al veel die hem hebben.
Waar ik wel in geloof is de koelmachine van diezelfde verdelers. Voor paarden met beenblessures kan dit echt de genezing versnellen.
Maar die equissage? Nee, sorry. Dat doet volgens mij helemaal niks, tenzij een beetje 'wellness' voor het paard.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:57

sevke schreef:
De paarden zullen het wel aangenaam vinden, maar ik denk niet dat dit echt een effect heeft. Als je een half uur gaat staan aaien met lange stroken over de rug zullen ze ook soezen en indommelen. Of een half uurtje solarium.
Het is meer een soort modeverschijnsel. De equissage behandelaars schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik ken er al veel die hem hebben.
Waar ik wel in geloof is de koelmachine van diezelfde verdelers. Voor paarden met beenblessures kan dit echt de genezing versnellen.
Maar die equissage? Nee, sorry. Dat doet volgens mij helemaal niks, tenzij een beetje 'wellness' voor het paard.

Jouw laatste zin is dus exact de reden waarom ik de Equissage gebruik. Naast al het management om mijn paard van een goed voerbeleid, arts, smid, osteo/fysio, zadelmaker etc. is het dus gewoon een extra luxe voor mijn paard. Dat ene half uurtje in de maand maakt echt niet het verschil in zijn bewegen of lossigheid, maar hij staat eronder te genieten dus het is echt een maandelijks welnessmomentje. Paard blij, baasje blij principe zeg maar :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:36

Ik vind heel veel dingen onzin en veel is voor het compenseren van te weinig vrije beweging en teveel of te zware training.

Goed afwisselen in de training, niet kapot trainen, rust dagen en veel buiten moeten het doen. Ik zette ze altijd al na het rijden weer buiten of los en sinds ze 24/7 buiten lopen, gaat dat vanzelf natuurlijk dat ze nog lekker bewegen en herstellen. Maar ook zelf hun rust pakken.

Daarnaast is het te veel trainen en altijd maar in de bak ook een punt waar je veel kan verbeteren.

Misschien zouden ze een vorm van massage lekker vinden, maar denk dat ze daarna weer lekker willen rondlopen en rollen etc. Dus hoeveel waarde paarden echt hechten aan welness??? Ik denk alleen op dat moment.
Maar de grootste verschillen zul je merken als het management wat minder is of de training te zwaar en teveel.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:18

Toch merk ik bij mijn pony een enorm verschil, tijdens de equisage laat hij werkelijk alle spanning los en staat zichtbaar ervan te genieten. Ook de dagen erop loopt hij lekker soepel
Of het van levensbelang is? Nee, maar het kan ook zeker geen kwaad
Afbeelding

Edit: mijn grote vriend staat 24/7 buiten met zandtrack, verharde delen en schuilstal. Zware trainingen zijn ook nvt, een equisage of wat dan ook zou nooit als compensatie moeten dienen
Laatst bijgewerkt door Amado op 27-05-21 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:34

superpony schreef:
Ik vind heel veel dingen onzin en veel is voor het compenseren van te weinig vrije beweging en teveel of te zware training.

Goed afwisselen in de training, niet kapot trainen, rust dagen en veel buiten moeten het doen. Ik zette ze altijd al na het rijden weer buiten of los en sinds ze 24/7 buiten lopen, gaat dat vanzelf natuurlijk dat ze nog lekker bewegen en herstellen. Maar ook zelf hun rust pakken.

Daarnaast is het te veel trainen en altijd maar in de bak ook een punt waar je veel kan verbeteren.

Misschien zouden ze een vorm van massage lekker vinden, maar denk dat ze daarna weer lekker willen rondlopen en rollen etc. Dus hoeveel waarde paarden echt hechten aan welness??? Ik denk alleen op dat moment.
Maar de grootste verschillen zul je merken als het management wat minder is of de training te zwaar en teveel.

Mijn paard komt winter en zomer buiten en ik ben zelf mimimaal 2x per dag op stal en soms 3x. Dus wat betreft komt hij niets te kort en krijgt hij genoeg vrije beweging. Niet ieder sportpaard wordt in bubbeltjesplastic op stal gezet he :+ Deze gaat gewoon mee het bos in 8-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:35

Padoertje schreef:
superpony schreef:

Mijn paard komt winter en zomer buiten en ik ben zelf mimimaal 2x per dag op stal en soms 3x. Dus wat betreft komt hij niets te kort en krijgt hij genoeg vrije beweging. Niet ieder sportpaard wordt in bubbeltjesplastic op stal gezet he :+ Deze gaat gewoon mee het bos in 8-)

Maar dat is ook niet het enige. Er zijn heel veel factoren.

Paarden moeten kunnen herstellen van training.
Training moet bij het paard passen. Echt heel veel mensen trainen teveel en verkeerd.

Het gaat niet om sportpaard of recreatie paard. Het geldt voor alle paarden. Ook bos paarden die hele weg met neus in de lucht lopen, lopen te dribbelen, strak vastgehouden wordne etc etc.

Ik denk dat je wel effect kan zien, maar ik zeg ook dat het een vervanger is van wat zich al zou afspelen bij juiste aanpak.

En dan zal het bij jou perfect gaan, maar ik ken je niet. Gaat om wat je veel ziet, dus het gros. Voel je niet aangesproken als jij dara niet onder valt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:40

Amado : ik zeg nergens dat het kwaad kan. :)
Integendeel : voor of na de training zal het zeker wel deugd doen als ontspanning, net zoals ik de mijne dan een half uurtje onder het solarium zet. Maar of het een blijvend effect heeft? Dat niet, nee. Zoals ik al zei : wellness voor het paard. Niks mis mee, maar je moet er ook niet meer van maken dan het is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:05

sevke schreef:
Integendeel : voor of na de training zal het zeker wel deugd doen als ontspanning, net zoals ik de mijne dan een half uurtje onder het solarium zet. Maar of het een blijvend effect heeft? Dat niet, nee. Zoals ik al zei : wellness voor het paard. Niks mis mee, maar je moet er ook niet meer van maken dan het is.

Ben wel benieuwd waarom jij denkt/ vindt dat koelte therapie wel helpend is, zoals je eerder aangaf?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 01:42

Wel of niet koelen zijn ook heel veel verschillende meningen over. Allen meestal ook onderbouwd, dus lastig om te kiezen wat wel of niet goed is.

En het is echt niet hetzelfde, maar als je een pijnlijke plek hebt, heb je de neiging om te koelen. Het verdoofd en zou de zwelling verminderen.

Maar ik heb bijv reuma en als ik last heb, adviseert de reumatoloog juist warmte. En dat werkt ook echt heel fijn. Kan bijv onder een warme douche wat oefeningen doen als ik erg stijf ben.

Verschillende problemen, hebben verschillende oplossingen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:01

Muze schreef:
sevke schreef:

Ben wel benieuwd waarom jij denkt/ vindt dat koelte therapie wel helpend is, zoals je eerder aangaf?

Als je een kneuzing oid hebt, is ijs en koelen ook het eerste hulpmiddel. Daarom geloof ik wel in koelen. En ook in warmte in sommige gevallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:53

Nou, dat is het. Mensen moeten eigenlijk een bewuste keuze maken wat ze doen, wanneer en waarom. Niet iets doen omdat het zo fijn lijkt en ze denken goed te doen, hun paard te verwennen etc.

Mensen kochten van alles om de benen na het trainen te koelen. Plaatste foto's; kijk mij eens goed zijn voor mn paarden. Maar uitstappen rechtuit op het harde en lekker los laten lopen is beter/effectiever.

Daarbij mogen een bodem en training de benen niet de vernieling in helpen.