Situatie: Dochter van 6 heeft een leuke shet waar ze thuis nu en dan wat mee hobbelt(met behulp van mama natuurlijk), vindt ze heel leuk en wil graag kijken of verdergaan hiermee haar ook ligt.
2 opties. Manege of lvr.
Persoonlijk ben ik meer fan van de lrv, klein, persoonlijker, en vaak ook een stuk betere lessen dan de beginnerslessen uit een doorsnee manege. Maar dan begint het. De lrv’s ‘in de buurt’ zijn allemaal minimum een goed half uur rijden.... en zijn ook allemaal klein, waardoor er weinig echte leeftijdsgenoten met dito kleine pony’s zijn..... Op een manege heb je dit wel. Manege zit op 10 min met de auto, maar dan ben je een nummer en zal zij en haar pony er niet onmiddellijk samen groeien....
Als ze zelf nog niet serieuze ambities heeft en ze zoals jij zegt vooral mee rond hobbelt, zou ik nog een jaartje wachten. Een goede manege en goede instructeur / instructrice zou ook aandacht aan jouw dochter moeten schenken dan, anders lijkt het mij gewoon weg geen goede manege
Als kind starten op een manege vanwege het sociale en het leuke, comfort van een binnenbak etc..
Als ze wat ouder wordt en wedstrijdinteresses kan ze nog altijd bij de lrv rijden.
Kmbrly
Geplaatst: 19-03-21 00:30
Ik zou beginnen op manege. Leeftijdsgenoten afwisseling in paarden. Later kan je nog altijd de stap zetten als ze ermee verder gaat om naar lrv over te gaan.
Persoonlijk heb ik een leuke jeugd gehad op een manege. Al zal dat anders zijn als je er zelf niet staat met je pony. Maar wellicht sluit ze leuke vriendschappen met kinderen die daar wel 'n pony in pension hebben. Vaker onderlinge wedstrijdjes en spellen te paard.
Mijn kinderen zijn als dertiende en veertiede lid aangesloten bij lrv ponyclub. Ze reden met hun b’tje achttal samen met de oudsten op hen d’s. Het was gewoon volgen! De 15-jarigen vonden zo een kleintje best wel tof en zorgden er goed voor. Een kleine club heeft ook zijn voordelen! Later groeide de club tot meer dan 50 leden maar werd de samenhorigheid wat minder.
Alles samen hebben mijn kinderen er een fantastische tijd gehad en zouden ze het onmiddelijk herdoen!
Er zijn wel nog een paar verschillen. Veel maneges hebben ook een kinderopvang aspect, bij lrv moet je er altijd bij blijven. Bij lrv zijn er heel snel wedstrijden ( die je zo serieus neemt als je zelf wil) en een manege is veel vrijblijvender. Na een jaar of 5 zie je dat de lrv ruitertjes echt wel meer niveau gekregen hebben.
Ik zou zeggen: zoek een gezellige lrv-club en neem het nog niet al te serieus. Het wedstrijdelement groeit er vanzelf in doorheen de jaren.
Anoniem
Geplaatst: 19-03-21 09:06
LRV wil niet noodzakelijk iets zeggen over kwaliteit van de lessen, samenhorigheid etc. Ik zit bij een hele grote club en pony's zijn een hechte groep en de ruiters redelijk, maar de mix van beide is wat minder. Wij hebben wel goede lesgevers, maar die moeten ook maar net bij jouw manier van rijden en visie passen. Hun methode klikt niet met mijn paard, dus ik heb een eigen lesgever op eigen kosten.
Wedstrijden is toch niet verplicht bij LRV? Wij hebben ook recreatieve leden, waaronder jonge kindjes die wel willen aansluiten bij de groep en lessen, maar voor wie wedstrijden nog een stap te ver is. Daarnaast zijn de wedstrijdjes goedkoop en compleet aangepast op niveau van pony en ruitertje. Bij de groepsdressuur is het meestal 1 goeie op de kop en de rest volgen.
Dat hangt echt af per club apart. Wij hebben er een aantal in de nabije omgeving en wij zijn de enige denk ik waar echt alle lessen voor alle leden in het lidgeld inbegrepen zitten.
Op een manege kan ze ook wel met andere pony's leren rijden, heb je vaak betere accommodatie, ze kan er schoolvriendjes tegenkomen, het is dichter bij huis.
Bij beide hangt de kwaliteit van de lessen af van formaat groep, de lesgever en de motivatie van de andere kindjes. Ponykampen kan bij beide, spelletjes kan bij beide, brevetten kan bij beide.