Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:33

Gezocht, goede smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren (of een smid die daar heen wil rijden)


Zonder echte haast gelukkig, maar het wordt wel tijd om uit te kijken naar een nieuwe smid ivm leeftijd van de huidige.
Ik heb een behoorlijk expliciet wensenlijstje, waar ook vrijwel niet in geschoven kan worden. Dus dat maakt het wat lastig.


-Absoluut! een hoefsmid met volledige hoefsmedenopleiding, liefst aangesloten bij de NvvH

-Moet artrosebeslag kunnen en willen leggen.

-Moet voldoende geduld hebben voor een braaf maar ouder paard. Paard heeft moeite met langdurig been optillen, of met been ver buiten de massa geven. Regelmatig wisselen van been en been niet te ver 'uitdraaien' en het gaat op zich heel prima. Paard wil absoluut meewerken binnen wat hij fysiek nog kan.

-Smid moet (uiteraard) weten hoe een ideale hoef er uit ziet, maar moet wel ook naar de hele stand van been en paard kijken en niet allee naar de onderste 15 centimeter. Hoefstand moet passen bij het totale paard, zeg maar.

-Betrouwbaar en communicatief. Een keer te laat komen vind ik geen punt, maar bel dan even, dat idee.

-Smid moet samen met eigenaar team willen zijn om paard zo lekker mogelijk aan het lopen te houden. Dus geen smid die zonder overleg met de eigenaar gewoon zijn eigen ding doet. Smid heeft verstand van de voeten, de eigenaar weet hoe het paard de afgelopen 10 weken geweest is, en daar heb je het samen over, en kijkt even of er aanpassingen gewenst zijn of juist niet.



Leeftijd van de smid maakt me geen bal uit, bij voorkeur gewoon marktconforme prijzen en geen idiote fantasieprijzen. Spotgoedkoop hoeft overigens ook niet, gewoon normaal voor aangepast beslag.
Verder dus op zich braaf paard, en betrouwbare eigenaar. (Die wel serieus genomen wil worden, geen 15-jarig pennymeisje meer ;) )



Kortom, met welke smeden hebben jullie goede ervaringen? En welke moet ik met dit wensenlijstje vooral niet bellen?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:58

Ik heb Jan Hoogendoorn uit Kootwijkerbroek, voldoet aan al je eisen, we hebben hem al jaren en is eerlijk, betrouwbaar, vriendelijk naar het paard toe, kijkt verder dan alleen de voet en stelt vragen, wil graag dat de eigenaar erbij. In alle jaren een paar keer te laat geweest maar altijd met reden, hoefzweer die er tussen door kwam, kan dat alleen maar waarderen want dat betekend dat hij het voor mijn paard ook zou doen.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:08

Ik weet niet hoe hij met opleiding zit en of hij speciaal beslag kan.
Maar op het punt van betrouwbaar, afspraken nakomen, optijd komen, en heeeeel veeel rust en geduld en op het tempo van het paard, ben ik erg tevreden over Henk vd Vendel. Komt zelfs savonds laat terwijl hij eigenlijk opweg was naar een feestje, met spoed om eerst even een hoef te checken op hoefzweer.
Mijn ene pony had bij de vorige hoefsmid vrij platte voeten, en constant ijzers eraf. Nu door de jaren heen bij Henk zijn de voeten enorm verbeterd en nooit meer ijzers eraf.

Erik Roor slechte ervaringen mee met afspraken maken. Die kwam gewoon niet, zonder communicatie. Na een paar keer ben je dat ook wel zat.

Hetwaszoiets
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-08-19

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:12

Wouter Duijns aanrader! Werkt oa samen met Kootwijk dierenkliniek. Speciaal beslag dus geen probleem.

Super fijn geduldig, paardenman en fijn in communicatie en overleg. Durf alleen niet te zeggen of hij nog plek heeft.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:48

absque_dubio schreef:
Ik weet niet hoe hij met opleiding zit en of hij speciaal beslag kan.
Maar op het punt van betrouwbaar, afspraken nakomen, optijd komen, en heeeeel veeel rust en geduld en op het tempo van het paard, ben ik erg tevreden over Henk vd Vendel. Komt zelfs savonds laat terwijl hij eigenlijk opweg was naar een feestje, met spoed om eerst even een hoef te checken op hoefzweer.
Mijn ene pony had bij de vorige hoefsmid vrij platte voeten, en constant ijzers eraf. Nu door de jaren heen bij Henk zijn de voeten enorm verbeterd en nooit meer ijzers eraf.

Erik Roor slechte ervaringen mee met afspraken maken. Die kwam gewoon niet, zonder communicatie. Na een paar keer ben je dat ook wel zat.

Is hij wat rustiger geworden? In zijn jongere jaren toen hij net smid was geworden en de klanten van een smid over zou nemen kon hij er aardig wat van, heb hem toen weg gestuurd nadat hij de nodige meppen met de hamer had uitgedeeld en de nodige vloeken voorbij heb horen komen.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:48

Ik weet niet of hij aan alle eisen voldoet. Maar ik laat Gert van Loon komen en ik ben heel blij met hem! Hij communiceert goed (vorige hoefsmid koste mij een hele vrije dag omdat hij steeds te laat kwam). en hij is ook nog eens op tijd. Mijn paard is niet heel makkelijk maar hij blijft erg lief en geduldig. Hij is ook kritisch op zijn eigen werk.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:03

meggiemeg schreef:
Is hij wat rustiger geworden? In zijn jongere jaren toen hij net smid was geworden en de klanten van een smid over zou nemen kon hij er aardig wat van, heb hem toen weg gestuurd nadat hij de nodige meppen met de hamer had uitgedeeld en de nodige vloeken voorbij heb horen komen.

Heb ik inderdaad vaker gehoord, en ook wel meer verhalen. Daarom had ik hem vroeger liever niet. Maar hij is sinds een aantal jaar absoluut rustiger (ik heb hem nu een jaar of 5), en ik vind dat hij nu echt wel benoemd mag worden als rustige hoefsmid die de tijd neemt. Ik snap dat sommige aan de verhalen en ervaringen van jaren terug blijven hangen. Maar hier echt vol lof over hem zoals hij nu is.
En zelf nu jaren positieve ervaringen met hem, ook met jonge beesten in de opfok of jonge beesten op stal die bang zijn met de smid. Hij straalt nu zoveel rust uit dat ik er zelf ook rustig van word. Dus mocht hij ooit bij je op stal komen, geef hem de kans. Het is het waard. :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:19

Dat is mooi dat hij er van geleerd heeft het over een andere boeg te gooien, anders houdt hij weinig klanten over denk ik. Net wat je zegt, mensen blijven vaak wel hangen in de ervaring van toen.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:25

Negatieve verhalen zijn snel verspreid en blijven lang hangen. En begrijpelijk ook. Daarom vind ik het belangrijk om mijn positieve ervaringen wel te vermelden.
Ik denk dat hij anders nog maar weinig klanten zou overhouden ja.. ik ben blij dat hij nu is zoals hij nu is!

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 16:25

Dank voor alle reacties alvast!


Ik zag ook van den Heuvel uit Ederveen voorbij komen (andere bron dan bokt)
Iemand daar toevallig ervaringen mee?

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:32

Tobias van den heuvel volgens mij? Zelf geen ervaring mee, maar wel positieve ervaringen over gehoord.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:40

Jan Hoogendoorn en Wouter Duijns nemen geen nieuwe klanten aan, kan ik je vast vertellen, net als vd Kraats uit Nijkerkerveen.

Ik heb Sander Marsden nu als smid - jonge knul uit Voorthuizen, paar jaar van school (Utrecht).
Denkt goed mee, zit (nog) vol met alle nieuwe snufjes die hij in Utrecht heeft gezien en gedaan. Heb er zelf één die hoefbevangen is geweest met gekantelde hoefbenen, daar weet-ie in ieder geval ook raad mee.

Hij werkt heel langzaam (zegt-ie van zichzelf ook), maar dat is met een paard dat af en toe tussendoor even moet rusten geen nadeel. Ik heb 'm pas kort, maar tot nu toe stipt op tijd, en goed werk. Prijzen zijn marktconform.

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:31

Tomas Meijers heb ik hele goede ervaringen mee. Werkt vanuit rust en respect naar het paard. Past indien nodig ook het bekappen aan aan het tempo van het paard. Ik had een jong paard die het vreselijk spannend vond, daarbij deden we alles in etappes met pauzes tussendoor en indien nodig over meerdere keren (bv de ene keer de voorhoeven en de volgende keer de achterhoeven).
Weet niet of hij in die omgeving komt (kwam bij mijn vorige paard in Soest en Scherpenzeel), maar dat zou je 'm kunnen vragen.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:00

Hoefbeslag.nl heeft breakover beslag geleerd bij van Nassau zelf. Komt strak op tijd. Is zeer kundig!

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:16

Hier zeer tevreden over Leontine Boel uit Putten. Als er een kundig is, geduld heeft en zeker perfectionistisch is, is zij het wel.

Ze zegt waar het op staat en geen gelul of gehannes er om heen. En denk zeker met de eigenaar mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 07:09

absque_dubio schreef:
Ik weet niet hoe hij met opleiding zit en of hij speciaal beslag kan.
Maar op het punt van betrouwbaar, afspraken nakomen, optijd komen, en heeeeel veeel rust en geduld en op het tempo van het paard, ben ik erg tevreden over Henk vd Vendel. Komt zelfs savonds laat terwijl hij eigenlijk opweg was naar een feestje, met spoed om eerst even een hoef te checken op hoefzweer.
Mijn ene pony had bij de vorige hoefsmid vrij platte voeten, en constant ijzers eraf. Nu door de jaren heen bij Henk zijn de voeten enorm verbeterd en nooit meer ijzers eraf.

Erik Roor slechte ervaringen mee met afspraken maken. Die kwam gewoon niet, zonder communicatie. Na een paar keer ben je dat ook wel zat.


Idd Henk! Wij zijn ook heel tevreden. Rustig, komt altijd op tijd, en idd maakt tussendoor ook tijd als er wat is.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 07:52

Ben al jaren klant bij Peter Rijnders en zeer tevreden :)

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:06

SusanH schreef:
absque_dubio schreef:
Ik weet niet hoe hij met opleiding zit en of hij speciaal beslag kan.
Maar op het punt van betrouwbaar, afspraken nakomen, optijd komen, en heeeeel veeel rust en geduld en op het tempo van het paard, ben ik erg tevreden over Henk vd Vendel. Komt zelfs savonds laat terwijl hij eigenlijk opweg was naar een feestje, met spoed om eerst even een hoef te checken op hoefzweer.
Mijn ene pony had bij de vorige hoefsmid vrij platte voeten, en constant ijzers eraf. Nu door de jaren heen bij Henk zijn de voeten enorm verbeterd en nooit meer ijzers eraf.

Erik Roor slechte ervaringen mee met afspraken maken. Die kwam gewoon niet, zonder communicatie. Na een paar keer ben je dat ook wel zat.


Idd Henk! Wij zijn ook heel tevreden. Rustig, komt altijd op tijd, en idd maakt tussendoor ook tijd als er wat is.


Deze ervaring heb ik inderdaad ook met hem :)

Bij mij ook al meerdere keren 's avonds nog langs geweest, zelfs met het hele gezin (omdat ze op weg waren ergens naartoe) om een hoefzweer uit te snijden :j

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 11:39

Ik gooi dit topic even omhoog.

Ik ben weer wat verder in mijn uitzoekwerk, en van een paar smeden zou ik graag wat meer weten.

De eerste waar ik graag persoonlijke ervaringen van zou willen lezen is:


Hoefsmederij Van Den Heuvel, Ederveen

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:08

Dat is Tobias toch? Die is goed.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:46

ik heb goede ervaringen met Marissa Zegers, opgeleid door Arno Volkers die nu ook docent is op de opleiding.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:03

Femke_Tweety schreef:
Ik gooi dit topic even omhoog.

Ik ben weer wat verder in mijn uitzoekwerk, en van een paar smeden zou ik graag wat meer weten.

De eerste waar ik graag persoonlijke ervaringen van zou willen lezen is:


Hoefsmederij Van Den Heuvel, Ederveen


Heb ik zelf niet, maar is volgens mij prima. Komt wel bij mij op stal en ken ik al vrij lang, maar eigenlijk nooit als smid gehad.

Ik heb zelf Erik Daniels, fijne smid. Komt netjes zijn afspraken na en werkt op de manier, die het beste bij mijn paard past. Had vroeger Ab v. Manen, maar die moest toen stoppen, toen doorverwezen naar Peter Langelaar, maar dat was niet de juiste combi met mij en mijn paard. Daarna naar Erik en nu gaat het al weer enkele jaren, prima.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:35

Steven Dorresteijn absoluut.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:36

Dank allen voor de tips!
Er zijn heel wat namen voorbij gekomen, ook een paar van smeden waar ik zelf minder goede ervaringen mee heb. Maar zo heeft ieder zijn voorkeuren natuurlijk.

Nadat ik wat van de verschillende genoemde smeden iets beter 'bekeken' heb, dus buiten bokt navraag gedaan, eens zien wat ik van de verschillende zoal te weten kan komen, wel/geen diploma, neemt wel/niet nieuwe klanten werkt snel/ werkt traag (laatste heeft bij mijn paard de voorkeur) heb ik voor nu de knoop doorgehakt,

en een afspraak gemaakt met Sander Marsden. Aan de telefoon kwam hij in ieder geval prettig over, eens zien wat hij ervan bakt met mijn oudje.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Smid omgeving Barneveld/Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:59

Voor diegene die er belang bij hebben Jan Hoogendoorn neemt nog wel klanten aan, tenminste dat begreep ik van hem paar weken terug toen hij bij ons was.