Paard verzekeren; wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mellers

Paard verzekeren; wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 17:43

Zoals de titel van dit onderwerp al zegt ben ik gewoon heel benieuwd naar wat jullie doen, mede omdat ik zelf nog heel erg twijfel of ik mijn paard nou wel of niet ga verzekeren.

Verzekeren jullie je paard/pony? Waarom wel en waarom niet? En waar verzeker je hem? En wat zijn jullie ervaringen en wat is nou een goede verzekeringsmaatschappij om je paard/pony te laten verzekeren?

evita13

Re: Paard verzekeren; wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:47

ik had mijn vorige 2 paarden niet verzekerd maar helaas beide verloren aan koliek en daarbij enorm veel geld kwijt geweest voor de operaties en de kliniek zelf, dus mijn nieuwe paard heb ik wel verzekerd.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:50

Ik heb mijn pony verzekerd bij Equipe. Ik ben er maar wat blij mee, want ik heb net meer dan 1400 euro aan rekeningen gekregen...
Door de jaren heen heb ik al aardig wat gedeclareerd, mevrouw is een beetje een brokkenpiloot. Hoefbevangenheid, koliek en twee keer een wond aan het ooglid die gehecht moest worden, waarvan één keer onder narcose. De verzekering heeft nooit ergens moeilijk over gedaan en alles netjes uitgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:53

Bij alle verzekeringen: kan je het betalen mocht er iets gebeuren en je bent onverzekerd? Zo ja, niet verzekeren. Zo niet, wel verzekeren.

Mellers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 18:13

brokjes schreef:
Bij alle verzekeringen: kan je het betalen mocht er iets gebeuren en je bent onverzekerd? Zo ja, niet verzekeren. Zo niet, wel verzekeren.

Daar zit zeker wat in!

Maar zelfs als je het wel kan betalen dan is verzekeren toch ook fijn? Althans, zo denk ik er bij mijzelf met bijvoorbeeld de fysio of tandarts over.

En het punt 'als je het kan betalen dan niet verzekeren' is waarom ik twijfel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:18

Mellers schreef:
brokjes schreef:

Daar zit zeker wat in!

Maar zelfs als je het wel kan betalen dan is verzekeren toch ook fijn? Althans, zo denk ik er bij mijzelf met bijvoorbeeld de fysio of tandarts over.

Heb je al eens gekeken naar verzekeringen?
Een hoop wordt niet of nauwelijks vergoed.
Zeker de 2 die je noemt zijn dingen waar je zelf voor opdraaid.

Het is niet te vergelijken met een een mensen zorgverzekering.
En als je paard de 15 passeert word je er uitgegooid.
Want dan komen de mankementen en daar willen ze niet voor opdraaien.

Mellers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 18:23

Onali schreef:
Mellers schreef:

Daar zit zeker wat in!

Bedankt voor je reactie :) .

Ja, dat kwam ik inderdaad ook al tegen. Veel wordt niet verzekerd terwijl je best een bedrag per maand betaald aan de verzekering, lage dekking hoge kosten. Veel mensen in mijn omgeving hebben hun paard ook niet verzekerd om die reden.

Vandaar dat ik ook benieuwd was naar welke maatschappij wel een goede dekking zou hebben, ik ben ze zelf tot noch toe niet tegen gekomen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:46

Als je besluit je paard te verzekeren, kies dan de meest uitgebreide verzekering. Die dekt namelijk ook de zogenaamde orthopedische aandoeningen, zoals artrose, kissing spines enz. Dit zijn nu juist vaak de duurdere en meer langdurige behandelingen, die ook niet zelden na langere of kortere tijd leiden tot ongeschiktheid van het paard. Als je het paard hiervoor niet verzekerd hebt, dan heb je jarenlang premie betaald en krijg je niets terug.

Ik heb jarenlang mijn paarden verzekerd gehad, maar ben inmiddels over gestapt op een eigen spaarpotje. De doorslag gaf een griffelbeenoperatie, nu ca. 3 jaar geleden. Totale kosten: ca. 2000 euro. Eigen risico: 250 euro + 25%. Er zou dan ca. 1300 euro voor vergoeding in aanmerking komen.

Echter, niet gedekt waren allerlei verbandmiddelen en benodigde medicatie tijdens het revalidatieproces (thuis). Ontvangen vergoeding: 1000 euro, zelf te betalen: 1000 euro.

Met de inmiddels ook torenhoge premies voor de verzekering besloten dit maandelijks op een aparte rekening te storten en paarden uit de verzekering te halen. Het is een risico, maar je bent ook zelf baas over welke behandeling en waar. En als paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel hoef je ook aan niemand verantwoording af te leggen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:23

brokjes schreef:

Definieer "iets"? Als je jaar, na jaar, na jaar hoge ziektekosten hebt en paarden moet in laten slapen, kijk je er toch anders tegen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:44

Ik heb mijn paard ook niet verzekerd, jammer genoeg heeft ze nu kissing spines dus ben nog lang niet klaar met de bezoeken aan de kliniek en de behandelingen en eventuele operatie. Nu heb ik wel spijt dat ik haar niet heb verzekerd.
Maar had ook zomaar jaren goed kunnen gaan en dan kijk ik er anders tegenaan.
Wat mij het meeste aanspreekt aan een verzekering is dat je als je in het ergste geval het paard moet laten gaan na allerlei behandelingen, je de behandelingen gedeeltelijk vergoedt krijgt en ook nog iets terug krijgt voor paard.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:46

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Ik spaar elke maand een x bedrag van mijn salaris. Voor mezelf ook afgesproken bepaalde behandelingen het paard gewoon niet aan te doen als dit ooit zo ver komt (even afkloppen)...

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:27

Ik ben mij ook aan het oriënteren voor een verzekering en wellicht kunnen jullie mij advies geven.
Het is voor mijn PRE hengst van 2 jaar, hij staat nu nog in de opfok maar gaat straks daar weer de wei op. Voor het weideseizoen zou ik het liefst willen dat hij alleen verzekerd is tegen diefstal en blikseminslag ( hij staat bij een onbeveiligde wei zonder bomen of iets). In de winter komt hij naar stal en zou ik mijn verzekering willen uitbreiden eventueel. Wie heeft er advies voor een fijne verzekering? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:38

Ik vind Equipe een erg fijne verzekering.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 02:25

Nee, wij hebben geen paarden verzekerd meer.

Had nooit verzekering en eigenlijk nooit problemen.

Toen een adv gelezen dus een nieuw paard verzekerd, 4jr, goedgekeurd dus klaar. Paard kreeg na 3jr problemen en gedoe met de verzekering daarover, dus uit verzekering gehaald.

Kochten een dure drachtige merrie, dus die wel goed verzekerd.

Dat andere paard kwam in de kliniek, hoge rekeningen, we waren nog vrij jong en hebben dat toen in delen aan de kliniek kunnen betalen.
Daarop alle verzekering gestopt en gaan sparen.

We hebben afwisselend 1 tot 6 paarden gehad. In 2017 een paard van 7 moeten laten gaan na hoge kosten. In 2019 een paard gekregen dat nooit was goedgekeurd door een veearts, dus kon dan ook vast niet verzekerd. Dat wisten we niet op dat moment, maar toch.
In nog geen 6 maanden, hele hoge kosten gehad en paard moeten laten inslapen.

We hebben er nu eentje van 14 en 4 boven de 20. Die zijn al niet meer te verzekeren. Maar ga ik het echt uitrekenen, denk ik dat ik in een leven met paarden echt meer zelf bij elkaar heb gekregen en kan besteden aan wat wij willen, hoe, wanneer etc,
Die van 23 heb ik bijv 19jr en over al die jaren echt weinig kosten gehad. Nu laatste 5jr wel, maar gespreid over al die jaren zou het vele malen minder zijn dan een verzekering. En ik beslis alles zelf.

Hoorde laatst nog dat iemand moest wachten met inslapen op goedkeuring door de verzekering, echt schandalig!!! De diagnose van een veearts en of kliniek zijn dan dus niet eens bewijs of het echt en evt snel nodig is.

Maar na zoveel jaren verzekering betalen en een duur paard, kan ook niet iedereen zeggen, laat dan maar.

Misschien kan iemand het eerste jaar of eerste 2jr bijv verzekeren en daarnaast sparen en dan de verz stoppen als het potje vol loopt.
En anders iets met de veearts kliniek regelen bij hoge/extreme rekeningen. Dat is vrijwel altijd mogelijk. Ik kreeg vorig jaar nog een herinnering van iemand anders met dezelfde naam. Ik bewaar alles, dus kon laten zien dat wij op die datum geen veearts hadden gezien, die medicatie niet gebruiken etc. Maar weet nu wel dat er te praten is in geval van nood.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 07:33

Ik heb hem wel al jaren in de verzekering
Krijg niet alles vergoed maar iedere euro die je terug krijg is er 1 denk ik maar.

Zijn idd dingen uitgesloten maar veel wordt wel vergoed gelukkig

Ik heb het ook met het idee als hij bv koliek krijg dat zijn geen kleine bedragen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:27

Ik ben ook verzekerd bij Equipe en vind het een erg fijne, nette verzekering. Mijn paard heeft het afgelopen jaar nogal veel te voorduren gehad; ontstoken uier, diepe wond op kroonrand en een operatie aan het spronggewricht. Ik heb een overgroot deel vergoed gekregen van Equipe dus zeker heel tevreden.
Betaal zo rond de €40 per maand en heb zo rond de €3500 uitbetaald gekregen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:28

Onali schreef:
Mellers schreef:

Daar zit zeker wat in!

Die van mij is 21 en nog verzekerd, dus dat is niet bij alle verzekeringen zo.
Wel is de verzekering van uitgebreid naar beperkte ziektekosten en is het verzekerde bedrag omlaag, omdat zijn marktwaarde ook omlaag is. Maar voor koliek en andere acute situaties is hij nog wel verzekerd voor ziektekosten. Vind ik toch wel een fijn gevoel.
Ik zit trouwens bij EFO, daar heb je veel verschillende mogelijkheden en altijd fijn behandeld.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:33

Ik verzeker mijn nieuwe paard alleen tegen koliekoperaties via hippohorseinsurance.
Ik lees te vaak dat het discussie is of iets wordt vergoed of niet met als gevolg dat je zelf met de gemaakte kosten blijft zitten of paard niet alle nodige zorg krijgt.
Koliekoperatie is een duidelijke omschrijving, dus daar lijkt mij weinig discussie aan te zitten.
Daarbij krijg je 100% vergoeding tot €2500 (wat dus eigenlijk altijd helemaal is) en geen eigen risico.

Als ik hem helemaal wilde verzekeren inclusief kreupelheden was ik €700 per jaar + €150 eigen risico kwijt, waarbij er maar 75% vergoed wordt.
Wil je dit er uit halen moet je dus minimaal ongeveer €1200 aan kosten per jaar hebben wil je kiet spelen en dan vallen preventieve kosten hier ook niet onder.
Ik zorg dus dat er minimaal €2000 op m’n spaar staat, en in geval van koliek ik dus €4500 beschikbaar heb op dat moment.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:42

Pfoeh blijft dan een lastige keus :D ik spaar sowieso elke maand een klein bedrag op mijn paard zijn rekening zeg maar. Misschien dat ik hem alleen basis verzeker en dan wel met eventueel voor koliek erbij. De rest geloof ik wel

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:46

Ik heb al 35 jaar 2 paarden, basissportniveau. Nog nooit medische problemen gehad die meer dan 4 DA bezoeken vroegen. ( hout vasrhouden). Ik zoek het ook niet. Sommigen hier op bokt gaan wel heel ver mee in de medische logica. Bij elk rijkunstig probleempje krijg je van sommigen de raad om je paard volledig binnenste buiten te laten keren, anderen geven bijna standaard "fysio" als oplossing. Het is de cultuur van de angst.

Ik heb ze nooit verzekerd. Ik kan er geen getal op plakken, maar ik vermoed dat het uitgespaarde bedrag aan premies gigantisch is.
Moest het nu eens tegenslaan, dan kan ik er nu ook wel tegen. En bij geriatrisch paard zou ik de moeilijkste beslissing niet uit de weg gaan.

Het blijft een gokspel maar op lange termijn is het altijd de verzekering die winst maakt, want zij stellen de regels op!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:13

Hier nog nooit een verzekering.
Uiteindelijk komen de verzekeringen rijk door klanten, dus het gros van de mensen wint er niets bij, dat is gewoon een feit.

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:29

Ik heb een overlijdensverzekering voor mijn paard, ik krijg zijn aankoopbedrag terug bij overlijden/inslapen door acute ziekte of door een ongeval. En daarnaast heb ik een aanvullende dekking voor brand- en hemelvuur. Ik vind de premie echt goed betaalbaar en vind het zelf een geruststellend idee dat mocht hij zijn been breken in de wei of overlijd door koliek dat ik niet én zonder paard zit én zonder het geld dat ik er al in heb zitten. Het gaat niet om een paar duizend euro :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:06

Zonnebloem92 schreef:
Wat mij het meeste aanspreekt aan een verzekering is dat je als je in het ergste geval het paard moet laten gaan na allerlei behandelingen, je de behandelingen gedeeltelijk vergoedt krijgt en ook nog iets terug krijgt voor paard.
En dit is dus de reden dat ik altijd adviseer om, als mensen zelf een spaarpotje willen aanleggen, daarvoor 1,5 - 2x de vervangingswaarde van het paard aan te houden. Ik reken dan met 3000 - 5000 euro voor ziektekosten/behandeling (ook afhankelijk van prijsniveau paard). En als de behandeling niet succesvol is, is er ook nog ruimte voor het kopen van een ander paard.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:09

Ik lees even mee, aangezien ik tegenwoordig 3 paarden heb en niet meer eentje :+ zou dit misschien nog wel eens rendabel kunnen zijn.

Mij is altijd verteld niet doen. Heeft geen zin, beter zelf een potje want er word net niks gedekt. Maar misschien is dat inmiddels wat achterhaald. Even induiken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:39

ik doe nu een combi.

Spaarpotje en verzekering, ik heb net een nieuw paard, maar nog niet een spaarpot om een nieuw paard te kunnen kopen indien deze weg mocht vallen (ik hoop nog heel lang niet).
Mijn idee is de verzekerde waarde langzaam omlaag te brengen naar €5000 (= lagere premie, maar wel volledige dekking voor de ziekte kosten) en de spaarpot omhoog.

Mochten er dan toch in ene flinke kosten komen van de DA met inslapen tot gevolg heb ik die in ieder geval gedekt. En ja, het is me al overkomen dat ik flinke kosten heb moeten maken en toch mijn paard kwijt was.

Wel verzeker ik altijd het meest uitgebreid dood, dus incl ongeschiktheid. Dan heb je tenminste nooit discussies.

Mijn ervaringen met verschillende verzekeraars is namelijk wel goed, nog nooit enige discussie gehad over afkeur of medische behandelingen. Je moet wel goed weten waar je voor verzekerd, daar zitten de meeste onduidelijkheden en discussies denk ik.