Waar koop je nog een fijn gebruikspaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Waar koop je nog een fijn gebruikspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 13:05

Dit jaar ga ik op zoek naar mijn eerste paard. Ik heb een (denk ik) realistisch budget, maar wil daarvoor wel een nuchtere en goed gebouwde merrie kopen, 5-15 jaar oud. Paard moet helemaal heel zijn en braaf gereden, liefst met een leuk kleurtje en het zou helemaal mooi zijn als ik er in de toekomst nog een veulentje uit kan fokken. Kortom, een paard dat heel veel mensen zoeken.

Maar dan?
Sporthorses staan wel nette paarden, maar het grootste gedeelte echt gefokt voor hogere dressuur of springsport.
Op marktplaats zie ik dan weer veel paarden met een slechte bouw, bemerking of peperduur.
Handellstallen dan? Maar welke is een beetje betrouwbaar en heeft staan wat ik zoek? Hoe vind ik ze?
Fokker heeft meestal alleen onbeleerd.

Tips? En waar hebben jullie je paard vandaan?

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Waar koop je nog een fijn gebruikspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:28

Via via elke keer . Mond tot mond reclame is de beste reclame.
Ik heb een aantal vriendinnen die zo in paarden zijn beginnen handelen omdat ze door de tijd heen ook goede connecties hebben opgebouwd .

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Waar koop je nog een fijn gebruikspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:35

Facebook pagina fokkerij en gebruikersclub zuid west Nederland? Een Gelderse is gefokt voor het doel wat jij omschrijft en er worden daar wel eens paarden aangeboden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Waar koop je nog een fijn gebruikspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:38

Dat soort paarden + gunstige prijs zijn bijna altijd verkocht via via, bvb via de lesgeefster of de ponyclub. Ik heb er zelf ook van ‘vrienden van vrienden’ al aangeboden gekregen op een paardenevenement. Klein wereldje vaak.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Waar koop je nog een fijn gebruikspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 13:43

Bedankt voor de antwoorden. Mijn instructrice doet idd ook dat soort handel on the side volgens mij. Zal eens aan haar vragen wat ze ervoor rekent

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 13:44

GJ9 schreef:
Facebook pagina fokkerij en gebruikersclub zuid west Nederland? Een Gelderse is gefokt voor het doel wat jij omschrijft en er worden daar wel eens paarden aangeboden.



Gelders of ander 'oud'bloed kwpn zou mooi zijn idd.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Waar koop je nog een fijn gebruikspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:53

Sommige fokkers verkopen ook wel beleerd hoor, of werken samen met een vaste trainer waarmee dat geregeld kan worden. Soms hebben ze ook een paard staan wat teruggekomen is uit de fok of eerdere verkoop, dus wel beleerd met wat meer ervaring. Ik denk dat voor een degelijk, nuchter gebruikspaard inderdaad een Gelderse mooi zou aansluiten.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:08

Leuke, gezonde paardjes zijn duur!

Iets met schaarste

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Waar koop je nog een fijn gebruikspaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:13

Olthof Horses had/heeft een leuke Gaillard de la Pomme merrie te koop, voor een zeer realistische prijs. Gaillard fokt heerlijke paarden.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:16

Ik heb mijne via marktplaats en een stalgenoot ook (beide volledig goedgekeurd).
Verder een oproepje plaatsen op Facebook wil ook nog wel eens helpen.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:20

Ik heb via via mijn huidige paard rechtstreeks bij de fokker gekocht. Jaartje onder het zadel, helemaal rondom gekeurd, braaf en betrouwbaar maar geen dooie. Was te koop maar stond niet geadverteerd.
Valt waarschijnlijk in jouw omschrijving "gefokt voor hogere dressuur" maar dat betekent niet dat je dat ermee moet doen hè.

Ik heb heel veel mensen gevraagd en laten weten dat ik op zoek was en wat ik zocht. En geen haast hebben. Ik heb er in een half jaar 3 bekeken. Alleen bekeken wat heel goed op mijn wensen aansloot.

Tip: laat de merrie bij de keuring ook even inwendig scannen of alles er goed uitziet.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 15:54

Roodvos schreef:
Ik heb via via mijn huidige paard rechtstreeks bij de fokker gekocht. Jaartje onder het zadel, helemaal rondom gekeurd, braaf en betrouwbaar maar geen dooie. Was te koop maar stond niet geadverteerd.
Valt waarschijnlijk in jouw omschrijving "gefokt voor hogere dressuur" maar dat betekent niet dat je dat ermee moet doen hè.

Ik heb heel veel mensen gevraagd en laten weten dat ik op zoek was en wat ik zocht. En geen haast hebben. Ik heb er in een half jaar 3 bekeken. Alleen bekeken wat heel goed op mijn wensen aansloot.

Tip: laat de merrie bij de keuring ook even inwendig scannen of alles er goed uitziet.


Iedereen bedankt voor de tips! Ik quote jou even omdat ik het met je eens ben dat gefokt voor hogere dressuur zeker geen probleem is voor mij, alleen het vaak bijbehorende sensibele heetheid niet. Ik ben niet meer zo'n held als vroeger. :+
Voor het fokken misschien juist interessant.
Maar waar ik dan die ene vind die niet bij elke scheet de lucht in gaat?? }>

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:57

lissisanne schreef:
Roodvos schreef:
Ik heb via via mijn huidige paard rechtstreeks bij de fokker gekocht. Jaartje onder het zadel, helemaal rondom gekeurd, braaf en betrouwbaar maar geen dooie. Was te koop maar stond niet geadverteerd.
Valt waarschijnlijk in jouw omschrijving "gefokt voor hogere dressuur" maar dat betekent niet dat je dat ermee moet doen hè.

Ik heb heel veel mensen gevraagd en laten weten dat ik op zoek was en wat ik zocht. En geen haast hebben. Ik heb er in een half jaar 3 bekeken. Alleen bekeken wat heel goed op mijn wensen aansloot.

Tip: laat de merrie bij de keuring ook even inwendig scannen of alles er goed uitziet.


Iedereen bedankt voor de tips! Ik quote jou even omdat ik het met je eens ben dat gefokt voor hogere dressuur zeker geen probleem is voor mij, alleen het vaak bijbehorende sensibele heetheid niet. Ik ben niet meer zo'n held als vroeger. :+
Voor het fokken misschien juist interessant.
Maar waar ik dan die ene vind die niet bij elke scheet de lucht in gaat?? }>

Bij de fokker dus :D . En tijd voor nemen.

Ik PB je even.

Bertje16
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:58

hoogendroog schreef:
Olthof Horses had/heeft een leuke Gaillard de la Pomme merrie te koop, voor een zeer realistische prijs. Gaillard fokt heerlijke paarden.

jammer ik zie deze niet op hun website of facebook